Gå til innhold
Hundesonen.no

Billappen


tm100021

Recommended Posts

Hvor mye må jeg regne med å bruke på lappen? Jeg kan ingen ting... Jeg har mopedførerbeviset, og trodde jeg da hadde det med trafikalt grunnkurs i boks, men neida... Har også fått beskjed jeg må ta den på nytt?

Og hva er det jeg MÅ ha? Altså for å få lappen godkjent?

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. det har kommet mange nye teite regler det siste året ;)

For å begynne å øvelseskjøre med bil, må du ha et lite teorikurs (ny regel).

Langkjøring, mørkekjøring, glattkjøring, (førstehjelpskurs?) er vel en del av pakka du MÅ ha.

Så kommer kjøretimene i tillegg. Er du flink å kjøre slipper du unna med mange timer, er du dårlig *le* eller læreren pirkete må du ha mange timer = mange tusenlapper som flyr ut igjennom vinduet mens du kjører ;)

jeg er skikkelig amatør og lat. Har KUN teorien igjen, og det var jeg hatt i noen år nå. Har strøket et par ganger, og sist gang fikk jeg 2-4 feil over. Før der igjen fikk jeg EN feil over to ganger på rad.

Blir meget deprimert av å stryke :P Nå skal jeg prøve igjen til vinter/høst og prøve å lese litt. Nå må jeg legge til at ting som jeg ikke brenner for går inn øret og ut det andre. En smule kons.problemer :)

Teorien i seg selv er også dyr. rundt 350 kroner(rett meg vist jeg tar feil), og det er syv feil. Og kun ETT alternativ er rett (slik var det da jeg tok den tidligere i år -og strøyk).

www.vegvesen.no kan gi deg svar på det meste tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn mellom 25 000 og 30 000 dersom du aldri har kjørt før (om det blir mindre er det bare en bonus). Gjennomsnittsantallet for timer som IKKE er obligatoriske er 30 i Rogaland. Hver time varer tre kvarter, og koster ca 500 (iallefall her). Nå er jeg sånn at jeg ikke gidder å gå til han som tilbyr halve prisen, men som har masse misfornøyde kunder, for jeg vil lære å bli en trygg sjåfør. Kunne i likhet med deg, ingenting før jeg begynte. Som Maria sier så er kjøreopplæringen delt i fem deler. Del 1 er trafikalt grunnkurs, del 2 er innledende kjøreopplæring og tekniske ferdigheter (gire, bremse, svinge, bruke lysene riktig- altså det rent tekniske ved kjøringen). Trinn 3 er at du skal kunne kjøre i trafikken. Rundkjøringer, trafikkregler, glattkjøring og forbikjøring. Når du er ferdig med trinn 3 skal du kunne kjøre i by og på land. Trinn fire er langkjøring og kartkjøring (hele trinn fire koster ca 6500 her), og på trinn 5 er det oppkjøring. På slutten av hvert trinn har man en veiledningstime med kjørelærer, som bestemmer om du kan bli flyttet opp. Derfor hjelper det ikke å bare bestille det obligatoriske- du kommer ikke videre før du behersker alt som er på det punktet. Mørkekjøring og glattkjøring koster rundt 3500, forbikjøring ca 2500, oppkjøring blir vel et par tusen, og alle teorikursene koster endel- men jeg synes faktisk det er verdt det. Bruk tid og finn en skole som har godt rykte!

Det obligatoriske:

Trafikalt grunnkurs (inkludert mørkekjøring+førstekhjelp)

Veiledningstimene

Glattkjøring (sikkerhetskurs på bane)

Forbikjøring

Langkjøring

Karttur

+ diverse teorikurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hadde mopedlappen, og da slapp jeg å gå hele det trafikale grunnkurset, men måtte likevel ta førstehjelp og mørkekjøring. Hvis du har noen (erfarne) å øvelseskjøre med i tillegg til å ta kjøretimer sparer du jo en del penger...Det hadde jeg, men likevel brukte jeg ca 20 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer kjøretimene i tillegg. Er du flink å kjøre slipper du unna med mange timer, er du dårlig *le* eller læreren pirkete må du ha mange timer = mange tusenlapper som flyr ut igjennom vinduet mens du kjører :)

Må bare si jeg reagerer litt på det der, for "pirkete" MÅ vi nemlig alle være. Trafikkulykker er et stort problem, og vi trafikklærere er med på å gjøre den jobben som staten kaller nullvisjonen.

Jeg utdanner ikke folk til førerkort, jeg prøver å utdanne dem til trafikanter.

Jeg har også hadde mopedlappen, og da slapp jeg å gå hele det trafikale grunnkurset, men måtte likevel ta førstehjelp og mørkekjøring. Hvis du har noen (erfarne) å øvelseskjøre med i tillegg til å ta kjøretimer sparer du jo en del penger...Det hadde jeg, men likevel brukte jeg ca 20 000.

Det fantes tidligere en overgangsordning der de med "mopedlappen" ervervet gjennom det gamle systemet slapp hele det trafikale grunnkurset utenom mørkekjøringsdemo og førstehjelpskurs. Denne overgangen er nå avsluttet, og ALLE som skal ha førerkort første gang må ha kurset.

På slutten av hvert trinn har man en veiledningstime med kjørelærer, som bestemmer om du kan bli flyttet opp. Derfor hjelper det ikke å bare bestille det obligatoriske- du kommer ikke videre før du behersker alt som er på det punktet.

Dette er ikke helt riktig, selv om jeg skulle ønske jeg kunne holde igjen elever som ikke er gode nok... *le*.

En veiledningstime er, som ordet tilsier, noe som skjer i samråd med eleven. Læreren sitter faktisk ikke og bestemmer noe som helst. Hvis man har kjørt ferdig en veiledningstime, kan ikke læreren nekte eleven å gå videre. Vi kan selvfølgelig anbefale...og hvis det er skikkelig ille - nekte å kjøre med personen. Heldigvis hører majoriteten av elever på oss, da. Men loven sier altså noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lappen er dyyyr! Har foreløpig brukt 5-10 tusen, og jeg har ikke tatt noen av de obligatoriske timene eller teoriprøven (selv om den ikke koster så mye da). Jeg har regnet å bruke ca. 20000 da jeg får øvd veldig mye hjemme (kjører hver dag). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er karttur??? Det har jeg aldri hørt om.

Når det snakkes om karttur er dette noe som ble innført for et par år siden, som er en ny del av det som tidligere var kjent som TS-pakken (langtur med forbikjøring) På denne turen skal elevene selvstendig planlegge og gjennomføre en selvvalgt rute. (Altså finne frem til et bestemt mål med kart.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan lage en liste over alt jeg MÅ ha for å kunne ta lappen? Jeg har nettopp snakket med litt forskjellige oppdrettere rundt her, som har sagt de skal øvelseskjøre med meg:p

Det du trenger er:

Før øvingskjøring:

Trinn 1 Trafikalt grunnkurs (3 kvelder med teori, 1 kveld med førstehjelp, 1 kveld med mørkekjøringsdemonstrasjon) 17 timer.

Under øvingskjøring:

Trinn 2 1 veiledningstime (teknisk nivå) 45 minutter

Trinn 3 Sikkerhetskurs på bane (glattkjøring) 4 timer (tar ofte hele dagen, fordi man må kjøre til banen og tilbake)

1 veiledningstime (trafikalt nivå) 45 minutter

Trinn 4 Sikkerhetskurs på veg (teori om ulykker og risiko, forbikjøring, langkjøring, selvstendig landevegstur og refleksjon og oppsummering) 13 timer

= 36 timer obligatorisk opplæring

Teoriprøve

Oppkjøring

I tillegg, om du ikke allerede har gjort det, må du fylle ut søknad om førerkort for å kunne ta teoriprøve og oppkjøring hos vegvesenet. Søknadsskjema får du hos trafikkskolene.

Lykke til :)

Red: Tenkte jeg skulle ta med våre priser, så du får et lite hint om hva det vil koste deg. Prisene varierer selvfølgelig mye fra landsdel til landsdel...

Trafikalt grunnkurs inkl. mørkekjøring: 3400,- (mørkekjøring MÅ du ha før øvingskjøring nå i den mørke årstiden)

Veiledningstimer og kjøretimer: 550,- hver

Sikkerhetskurs på bane: 3850,-

Sikkerhetskurs på vei del 1 (forbikjøring og langtur) 4100,-

Sikkerhetskurs på vei del 2 (planlegging og gjennomføring av tur med kart) 3000,-

Oppkjøring 2100,-

Gebyr til biltilsynet ved oppkjøring 720,-

Gebyr til biltilsynet ved teoriprøve 335,-

Utstedelse av førerkort 200,- (+ 65,- for bilde, dette kan du ta når du tar teoriprøven)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 13 timer som er obligatoriske (+ evt. trafikalt grunnkurs) lærte jeg av min kjøreskole. Hvis du har mopedlappen, så ville jeg sjekket en gang til om du må ta kurset, for det tror jeg nemlig ikke du trenger?

Jeg bor i en liten by, og her koster hver time 570 kr nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i drammen koster kjøretimene 500kr.

Hittil har jeg (kremt, mamma) brukt tjue tusen, og jeg har heller ikke øvelseskjørt veldig mye. Du må nok regne med å bruke mellom 20-25000 kr.

Vi har betalt alt, unntatt teoriprøven. det må man betale på biltilsynet selvsagt når man skal ta prøven. Har kun oppkjøring og teori igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 13 timer som er obligatoriske (+ evt. trafikalt grunnkurs) lærte jeg av min kjøreskole. Hvis du har mopedlappen, så ville jeg sjekket en gang til om du må ta kurset, for det tror jeg nemlig ikke du trenger?

Jeg bor i en liten by, og her koster hver time 570 kr nå :)

Uansett må hun ha førstehjelp og mørkekjøringsdemonstrasjon fra det trafikale grunnkurset. Det er få igjen som rammes av overgangsregler, men hvis hun har førerkort klasse m146 av nyere dato, så slipper hun selvfølgelig trafikalt grunnkurs, for da har hun allerede hatt det. Er det et eldre førerkort må hun ha førstehjelp og mørkekjøringsdemonstrasjon før oppkjøring, men hun kan øvelseskjøre uten det. Hvis hun har mopedførerbevis kode M145 (den gamle modulen) må hun ha hele det trafikale grunnkurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet skaff deg en som har hatt lappen i over 5år (?) og start og kjør!

Takk of lov at jeg gjorde alt i starten med pappa, slapp og bli flau (nei, clutch og gass og kathrine var ikke heelt venner :) ) og sparte sikkert 10 kjøretimer på å lære start og stopp og litt kjøring.

Forresten, forhør deg litt om trafikalt grunnkurs, mitt diskuterte vi i hvertfall litt på, venninna mi satt flere timer å snorka mens en mann skravlet for seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet skaff deg en som har hatt lappen i over 5år (?) og start og kjør!

Takk of lov at jeg gjorde alt i starten med pappa, slapp og bli flau (nei, clutch og gass og kathrine var ikke heelt venner :) ) og sparte sikkert 10 kjøretimer på å lære start og stopp og litt kjøring.

Forresten, forhør deg litt om trafikalt grunnkurs, mitt diskuterte vi i hvertfall litt på, venninna mi satt flere timer å snorka mens en mann skravlet for seg selv...

Personen må ha hatt lappen sammenhengende i 5 år og være selv over 25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt morsomt egentlig, dette med at man må være 25 år. Jeg var ferdig utdannet trafikklærer da jeg var 23 år, og kunne ta penger for å kjøre rundt med folk...figures.

ja ikke sant..

man kan starte å undre seg over reglene hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne ha øvelseskjørt jeg..

har hatt lappen sammenhengende i 5 år..

men så var det det der med å være over 25 år da...

Tror ingen av foreldrene mine vil anbefale det videre, la meg si det sånn: De har hatt sine stunder hvor de helst ville vært et annet sted :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen av foreldrene mine vil anbefale det videre, la meg si det sånn: De har hatt sine stunder hvor de helst ville vært et annet sted :closedeyes:

hihi... jeg er ikke skvetten av meg :) hihi...

tror jeg har vært med på mere "utrygge" ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde omtrent ikke tatt i en bil før jeg begynte med lappen. Men jeg øvelseskjørte MYE med pappa underveis.

Lappen min kostet ca 23 000, og da kunne jeg ABSOLUTT ikke kjøre før jeg begynte. Da kostet en time 450 kr og steg til 475 mens jeg holdt på (nå er vel timene oppi over femhundrelappen for 45 min)

Men det å kunne øvelseskjøre med noen er GULL verdt.

PS. Nå ble lappen min billigst mulig pga jeg sto på både teori og oppkjøring på 1. forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt morsomt egentlig, dette med at man må være 25 år. Jeg var ferdig utdannet trafikklærer da jeg var 23 år, og kunne ta penger for å kjøre rundt med folk...figures.

Kanskje det har noe med at du har tatt en utdannelse? Bare litt sånn villt gjetta så regner jeg med at du har fått litt mer kunnskap om å lære opp andre til å kjøre bil, enn hva den gjennomsnitlige 23 åring rundt om i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si jeg reagerer litt på det der, for "pirkete" MÅ vi nemlig alle være. Trafikkulykker er et stort problem, og vi trafikklærere er med på å gjøre den jobben som staten kaller nullvisjonen.

Jeg utdanner ikke folk til førerkort, jeg prøver å utdanne dem til trafikanter.

*klippet*

Godt å høre noen sette ord på det! Hører ikke annet enn folk som sutrer over hvor dyrt det er å kjøre opp, og hvor mange timer læreren "tvinger" dem til å ha! :)

Dere som synes det er så fryktelig dyrt å kjøre opp; ja, det koster dere en del penger der å da, men har dere tenkt på at dette er en investering som gjøres én gang? Hva med pengene dere for eksempel legger igjen hos frisør? Har dere tenkt på at en kjøreskole har store utgifter til reparasjon av bil, bensin, bomring, lønn til lærere, materiell, lønn til kontordame, telefonutgifter, husleie, annonsering, osv osv. Faren min er daglig leder på kjøreskole, jeg jobber der selv og jeg vet så alt for godt hvor lite de faktisk sitter igjen med av penger. Av en kjøretime til 450kr, så er det faktisk ikke såå mange kroner de sitter igjen med. I tillegg er faren min på jobb til 19. hver kveld omtrent, uten å tjene mer på kveldstid. Jeg blir bare så utrolig provosert over at alle mener at det å kjøre opp er så fryktelig dyrt. Et eksempel; en elev ved kjøreskolen var av samme oppfatning. Helt til hun fortalte at hennes mann tjente over 3500 i timen for å hjelpe folk med datatrøbbel. I denne prisen hadde han ingen utgifter til kontordame, bil, bensin osv. Han skulle heller ikke lønne noen andre enn seg selv..

Anbefaler dere å øvelseskjøre så mye dere overhodet kan. Ikke bare for å spare penger, men å kjøre bil krever faktisk årelang trening. Du er ikke verdensmester i det du har lappen i hånden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...