Gå til innhold
Hundesonen.no

Apport


starlight

Recommended Posts

Tren på at hun skal holde apporten helt til du ber henne slippe. Tren på det for seg selv, gi henne apporten la henne holde den litt og litt lengre før du sier "takk" eller"slipp" (eller hva du nå enn bruker...)

Masse ros og pass på å ikke drøye for lenge i starten sånn at hun ikke slipper før du rekker å ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min hund har jeg også trent en del på at han skal holde apporten selv om jeg holder i den eller rugger litt på den. Da blir det mer utfordrende og hundne lærer at h*n ikke skal slippe før slipp-kommando blir gitt.

Jeg har ikke begynt å jobbe med korrekt innlevering før nå jeg da, nå som han nesten kan alt det andre. Tester ut en teori akkurat på den biten, så vi får se om ideen var god;)

Lykke til iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å komme på plass med apporten.

Dette er ikke et element men en hel øvelse , markering, fremadsending, opptak, hold , innkalling, påplass/fot, og slipp...

Alle elementene må trenes individuelt før de kan settes sammen...

Å da er vel hold du må trene mere på, som sakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et emne om dette for ikke så veldig lenge siden, men klarer ikke å finne det nå, gitt. Jeg sleit med akkurat det samme selv - hele apporten var flott, bortsett fra å sette seg mens hun fremdeles holdt fast apportbukken. Jeg fikk mange gode råd, og brukte en kombinasjon av dem. For det første er det selvsagt viktig at hun kan holde fast apportbukken over lengre tid og i fart. Start gjerne bare med å rusle ved siden av henne mens hun holder apportbukken, gå deretter tettere og tettere slik at hun blir vant til å være på plass med apportbukken i kjeften. Pass på å belønne mye, og om hun slipper så tar du bare apportbukken fra henne, snur og tilbyr den til henne igjen like etterpå. Jeg har unngått å bruke kommandoer når jeg har trent sånn med min, og det tjener jeg på når hele øvelsen skal settes sammen (da slipper jeg å kommandere for hvert ledd, noe som selvsagt heller ikke er lov i konkurranse), og jeg vil definitivt anbefale deg å gjøre det samme.

Anyway, så kan du trene på å få henne til å holde apportbukken mens hun sitter, og deretter kan du få henne til å holde den mens hun setter/legger seg og gjør andre triks, som f.eks. snurr rundt og gi labb, sånn at hun blir vant til å bevege seg på den måten også. Så ville jeg ha repetert det å komme inn på plass noen ganger, og så deretter presentert apportbukken til henne akkurat i det hun er i ferd med å komme inn på plass. Om det funker, har du et supert utgangspunkt som du må passe på å belønne godt, og som du etterhvert kan kjede sammen med resten av apportøvelsen (sitte og bli, løpe ut i galopp til apport på kommando, plukke opp apport og løpe tilbake igjen med apportbukken uten å tygge), når alle disse momentene sitter godt.

Hvis det derimot ikke funker, må du jobbe deg fram litt annerledes. Nå veit jeg ikke hva slags innkomst du har, men uansett kan dette være en fin måte, for da slipper hunden å skulle både snu seg, bremse og sette seg mens hun holder fast apportbukken. Repeter innkomst (uten apportbukk altså) og opptak av apportbukk noen ganger, og legg deretter apportbukken på bakken bak deg mens du står med ryggen mot hunden. Forhåpentligvis plukker hun apportbukken opp frivillig og kommer også på plass frivillig (det gjorde min, men hun er også veldig vant med å tilby atferd frivillig), kan du eventuelt prøve deg på å gi en kommando.

Essensen er å ha en hund som holder godt fast, og å bruke en belønning som er god nok, og å passe på å belønne såpass ofte at man ikke risikerer å "drepe" apportlysten mot hunden. Og treningsforslaget mitt er selvsagt bare et forslag - når jeg gjorde det ca sånn fungerte det bra for meg, men det betyr ikke at det kommer til å gjøre det for dere uten at du må gå inn og regulere på hvordan du gjør ting.

Lykke til :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg få henne til å komme på plass med apporten? Hun klarer ikke å forstå at det er det som er greia.. Hun slipper apporten og kommer så på plass.. Vet ikke heeelt hva jeg skal gjøre, noen som har tips?
Ikke vær så bekymret for det fordi det er bare en naturlig del av læreprosessen. Hunder må også trenes opp til å gjøre to ting på en gang for å si det slik og det kommer stort sett av seg selv. Alle mine hunder at vært igjennom den fasen der og jeg kjenner meg igjen. Pluttselig sitter det som et skudd og du skjønner ikke helt hva du var så bekymret for. Gled deg heller over det du/dere får til, ta et skritt om gangen og se på de gode rådene du har fått... så skal du se...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg få henne til å komme på plass med apporten? Hun klarer ikke å forstå at det er det som er greia.. Hun slipper apporten og kommer så på plass.. Vet ikke heeelt hva jeg skal gjøre, noen som har tips?

Jeg har slitt med det samme. Jeg har klikket det inn jeg da, først at hun ser på, dytter borti, at hun tar rund den og så tilslutt at hun holder den. Så har jeg forlangt lengre og lengre før klikket kom. Etter hvert har jeg gått et skritt bakover så hun følger etter og klikket, så har jeg forlangt at hun har måtte gå noen skritt og kanskje noen svinger. Tilslutt har jeg forlangt at hun skal komme helt på plass med den.

Sitten har jeg lært inn utenom, slik at jeg venter med å klikke til hun setter seg med apporten, veldig enkelt da hun setter seg etter noen sekunder :) Dette gjør jeg når hun er foran meg.

Så nå holder jeg på å sette det sammen slik at hun skal komme på plass og sette seg med apporten :)

Det har hvertfall funket på oss, og jeg har strevd veldig lenge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær hunden å holde apporten skikkelig før du går til noen annen innlæring av det. Det er så mange momenter i den øvelsen, og det er mange andre deler som må sitte før du går på innkomsten.

Lek og lær det inn (som på alt annet :)). La hunden plukke den opp frivillig. Gjør apporten kul! Drit i det med å kaste den til at hunden må apportere og avlevere i første omgang.

Hva med å ha drakamp med den (om det er treapport det er snakk om selvsagt :))? Hold i to sekunder, fem sekunder, ti sekunder, 15 sekunder, 20 sekunder osv. La for eksempel hunden sitte og bli med bukken i munnen og gå unna. Gå tilbake i utgangsstilling og ros masse. Gå fot med den i både vanlig marsj og springmarsj. La heller hunden få lykkes med å holde den "for seg selv" i startfasen. Bare ikke konsentrer deg så innmari mye om apporten i første omgang. Om du skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...