Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyking i hundemiljø


Roza

Recommended Posts

Men kan noen forklare meg 6'erne i histore, samfunnsfag og engelsk til meg?

Jeg gjetter at lærerne i disse fagene selv stappet kreftpinner i munnen, og at du bestakk dem med sigaretter på bakrommet? Fy Margrete, FY! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 390
  • Created
  • Siste svar
Jeg gjetter at lærerne i disse fagene selv stappet kreftpinner i munnen, og at du bestakk dem med sigaretter på bakrommet? Fy Margrete, FY! :blink:

auoch, var det så lett gjennomskuelig. Pokker pokker pokker. Alle vet jo at de på røykehjørnet er dumme og fort blir kriminelle... Så jeg gjorde nok noe slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal begynne å røyke jeg også? Da har jeg en unnskyldning til at jeg gjør det så dårlig...!

Neida. men jeg vil understreke at jeg ikke syns røykere er dumme. Jeg har kun sagt de er ufornuftige, og med det mener jeg at de har tatt ett dumt valg. Så jeg er ikke av de som mener dem er dumme. Men syns de kan ta hensyn. Og godt å lese at noen gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

auoch, var det så lett gjennomskuelig. Pokker pokker pokker. Alle vet jo at de på røykehjørnet er dumme og fort blir kriminelle... Så jeg gjorde nok noe slik...

*nynne* Fra bagatæll, å te *******...." Tar man første røyken, så er det bare et tidsspørsmål før man ligger på toalettet på Oslo S med heroinsprøyta i arma. Etter man har vært innom den obligatoriske naskinga selvsagt. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å fortsette i den "dumme"-greia, det er ingen her som har forsvart røyking som en intelligent vane å ha, det er ingen her som har sagt at de tror at røyking er sunt, det er ingen her som har sagt at de ikke vet at det er skadelig å røyke.

Fint det, Akela, at du føler at du har forsvart "oss". Det er for min del det beste med hele diskusjonen, at ikke-røykere har uttalt seg om at det får være grenser for hvor uglesette og regulerte røykere skal være fordi at noen få har ekstrem røykeallergi - samme hva slags motiv de har bak det. Men når det hostes opp den ene kommentaren og beviset og linken etter den andre om hvor dumt det er å røyke, hvor de underutdannede - og derfor, i følge enkelte kommentarer i denne diskusjonen, mindre intelligente - røykere er, da går man i forsvar. Tipper jeg hadde fått en del folk her på nakken om jeg sa at alle som har hund er følelsesmessige handicapede folk med store sosiale problemer, som sikkert sliter med angst og ikke klarer å ha relasjoner til normale mennesker - siden det å ha hund har vist seg å ha en helseeffekt for slike, liksom?

Det går igjen stadig vekk her, at vi røykere er dumme - og nå, ifølge yndige MrsPowers, tydeligvis ikke verdt stort heller? Jeg mener, hun skriver:

3. Nei, folk er ikke mer verdt om de ikke røyker og er advokater. Godt er det.

Og bare for å ha tatt det og, MrsPowers, jeg syns holdningen du har til folk generelt er forkastelig, du ikke bare måler verdien av mennesker ut fra hva du tror de har for slags intelligens basert på utdannelsen og jobben de har (siden du drar inn dette med verdi, røyking og yrke?), men du mener faktisk at butikkansatte - generelt sett, selvfølgelig - er mindre intelligente enn f.eks en lege? At en med lavere utdannelse er det fordi vedkommende er dum - generelt sett? Veit du hva? Hvis det er sånt man lærer på universitet, så er jeg glad jeg bare har gått på vidergående! Akkurat det er en lærdom jeg helst ikke vil ha.. Og jeg skjønner plutselig hvorfor saksbehandlere på NAV - som liksom skal hjelpe folk som har det vanskelig - er så ****** nedlatende, høyskoleutdannede som de er..

Hele diskusjonen har blitt DUM! Rett og slett DUM. Den er ikke til hjelp hverken for folk med plager som Roza, eller folk som røyker.

Den gangen jeg var ung - og nå høres det ut som om det er en million år siden - så var det en motesak. I dag er det mote å IKKE røyke - hvilket jeg setter pris på, jeg håper ikke mine barn plutselig blir like dum som moren sin og begynner å røyke (det ville vært leit, i og med at begge er over gjennomsnittelig flinke på skolen, eldstebarnet - som går på ungdomsskolen og derfor får karakterer, i motsetning til pikebarnet, som går på barneskole fortsatt og derfor ikke måles på samme måte - har et snitt på 5, han. Blir han plutselig mindre intelligent om han tar opp sin mors dårlige uvane?)

Dette blir vanskelig å forklare - men jo, vi visste da og at røyking var dumt. Det var dog mer vanlig at man røkte, til tross for at man visste hvor dumt det var. Nå i dag er det ikke vanlig å røyke lenger - HELDIGVIS - samtidig som det stadig blir både vanskeligere å kjøpe røyk for unge (det var 16årsgrense når jeg begynte på 80-tallet), vanskeligere å finne steder det er lov å røyke, ergo blir det vanskeligere å både ta opp og opprettholde den uvanen. Som jeg har skrevet før og, så regner jeg med at røyking vil bli totaltforbudt etterhvert - forhåpentligvis sammen med alkohol, som slettes ikke er noe bedre selv om det ikke forurenser lufta rundt deg på samme måte.

Det JEG reagerer på, er at ut fra EN dårlig uvane, så blir jeg satt i bås. Jeg var - tydeligvis - ikke skoleflink, hang i feil miljø, jeg er mindre intelligent, jeg er sikkert fattig (det stemmer, men det ble jeg som nevnt mange år etter at jeg begynte å røyke), og jeg kommer fra et "fattigere" strøk, samt røyker fordi det skjer så mye annen drit i livet mitt at jeg unner meg denne uvanen (2 ting som stemmer for MITT vedkommende altså, jeg er fattig, og jeg trøster meg med siggen min i en hard og kald verden). Og det skal være likt for alle som røyker? Det blir for enkelt i min bok..

Det er greit å gå etter røykere, sant? Man sier ikke at man er mindre intelligent om feite folk, eller folk som sliter med spiseforstyrrelser, angst, fobier eller lignende. Det er jo ikke spesielt intelligent å sulte eller spise seg ihjel heller, er det vel? Men det er ikke greit å si at en med spiseforstyrrelser er dum, eller at en feit person er dum - mens røykere, de ER dumme de, og det er helt greit å si det. Det er den vrien jeg ikke skjønner.. At det skal være så himla politisk korrekt når det gjelder andre lidelser, uvaner, whatever, men ikke for røyking.. Derfor går jeg i forsvar - for er det greit med røykere i dag, tør jeg vedde ganske mye penger (som jeg ikke har) på at overvektige blir det neste - man ser jo tendensen alt, sant?

Men, sånn til slutt - for min del har jeg blitt mer bevisst hvor jeg røyker når jeg er utendørs. Jeg står ikke der folk må passere, og jeg ser om røyken min siver i trynet på en stakkar som står i nærheten. Jeg syns det er helt greit at det ikke er lov å røyke i offentlige rom, jeg syns det er helt greit at det koster skjorta å kjøpe røyk, jeg syns det er helt greit å ta hensyn..

Så får man håpe at man blir usynlig etterhvert, når man står der med siggen i en hånd og kjøteren - som driter ned veikanta her og overfaller barn og voksne just for the fun of it og jakter uskyldige små skogsdyr fordi jeg ikke har kontroll samtidig som vi plager allergikere med pelsavfall - i den andre hånden.. Kanskje en burde rømme til skogs, rett og slett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, så der har vi grunnen til at jeg klarer med meget godt på en 5 årig utdannelse i akupunktur, hvor grunnfag og mellomfag medisin er endel av utdannelsen: Jeg slutta å røyke for 2 år siden! Tusen takk for oppklaringen folkens! :rolleyes:

Vil det dermed si at man kan begynne å røyke for å 'dekke over' manglende utdannelse mon tro? Hadde vært greit, kanskje man blir kvitt de egentlige årsakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har røykt siden jeg var 13år,hang på "røykehjørnet", sluttet på skolen etter ungdoms skolen og flyttet hjemmefra for å begynne å jobbe i en annen by. Jeg har ingen utdannelse, men sitter likevel med ett hus til over 2mill,fast jobb som jeg trives veldig godt i og er godt betalt, egen bil,campingvogn, en sønn og 2 hunder og betaler hele greiene helt alene og klarer meg kjempe fint.

Jeg er jammen ikke mye missunnelig på de "smarte" klasse vennene mine som akkurat er ferdig utdannet og må bruke mange,mange år på å betale ned studie gjeld. Mitt poeng er ikke at det ikke er lurt å satse på utdanning, for det mener jeg det er. Men jeg føler ikke selv at jeg er mindre inntelligent eller dum bare fordi jeg valgte en annen vei enn årevis med skolegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At røykere er dummere enn andre har jeg ikke merka noe til.

Men at de har tatt valget om å begynne å røyke, ja det er jo i seg selv rimelig dumt.

Vil tro at alle her er såpass unge at skadevirkningene av røyking har vært godt kjent lenge før de tok sin første røyk.

Hvorfor begynne å røyke?

Finnes det i det hele tatt noen som helst grunn til det?

Utrolig morsomt å lese hvor usakelige dere røykere blir når dere føler dere tråkka på.

Trekke inn alle slags rare ting, rakke ned på andre osv.

Utrolig morsom lesning.

Takk for god underholdning i en stressa førjulstid! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At røykere er dummere enn andre har jeg ikke merka noe til.

Men at de har tatt valget om å begynne å røyke, ja det er jo i seg selv rimelig dumt.

Vil tro at alle her er såpass unge at skadevirkningene av røyking har vært godt kjent lenge før de tok sin første røyk.

Hvorfor begynne å røyke?

Finnes det i det hele tatt noen som helst grunn til det?

Utrolig morsomt å lese hvor usakelige dere røykere blir når dere føler dere tråkka på.

Trekke inn alle slags rare ting, rakke ned på andre osv.

Utrolig morsom lesning.

Takk for god underholdning i en stressa førjulstid! :blink:

Når man blir tråkka på har man to muligheter: la seg bruke som dørmatte eller slå tilbake. Jeg har ikke deltatt i diskusjonen her tidligere, men må innrømme at jeg er utrolig dårlig til å spille død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At røykere er dummere enn andre har jeg ikke merka noe til.

Men at de har tatt valget om å begynne å røyke, ja det er jo i seg selv rimelig dumt.

Vil tro at alle her er såpass unge at skadevirkningene av røyking har vært godt kjent lenge før de tok sin første røyk.

Hvorfor begynne å røyke?

Finnes det i det hele tatt noen som helst grunn til det?

Utrolig morsomt å lese hvor usakelige dere røykere blir når dere føler dere tråkka på.

Trekke inn alle slags rare ting, rakke ned på andre osv.

Utrolig morsom lesning.

Takk for god underholdning i en stressa førjulstid! :blink:

hehe, ja det var sikkert artig for deg. Men har du lest det jeg har sitert? Der røykere blir kalt dumme og uintelligente? Da sier jeg som Cockerella, det vanskelig å ligge død...

Rakke ned på andre? Hvem i all verden gjør det, som røyker vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med å lese denne tråden...

Utgangspunktet for diskusjonen er jo feil.

Man tar jo utgangspunkt i at menneskers atferd for det meste er basert på gjennomtenkte informative bevisste valg!??

Sorry for å ødelegge denne illusjonen...men det stemmer ikke helt.

Tenk igjennom litt så er dette åpenbart.

Vi tenker faktisk ikke gjennom alle konsekvensene for valgene vi gjør, hver gang vi tar et valg. Ihvertfall ikke langsiktig. De fleste små valg i hverdagen bygger på vaner og ubevisste valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er min rett som et oppegående og gjennomtenkt menneske å ta noen dumme valg her i livet... Livet mitt hadde vært fryktelig mye kjedeligere (og ikke minst hadde jeg vært drepende kjedelig) hvis alt jeg gjorde var fornuftig og med tanke på en mest mulig smertefri alderdom og et langt liv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man blir tråkka på har man to muligheter: la seg bruke som dørmatte eller slå tilbake. Jeg har ikke deltatt i diskusjonen her tidligere, men må innrømme at jeg er utrolig dårlig til å spille død.

Jeg vil vel heller si at man har følgende to valg: La være å hisse seg opp over andres dumheter ( det å kalle røykere mindre smarte osv ) eller å diskutere saklig.

Å komme med komentarer som " Visst vi som røyker er dumme, da er den og den gruppa også dumme".

Barnslig i mine øyne, og usakelig.

Hvor kommer man med slik oppførsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er min rett som et oppegående og gjennomtenkt menneske å ta noen dumme valg her i livet... Livet mitt hadde vært fryktelig mye kjedeligere (og ikke minst hadde jeg vært drepende kjedelig) hvis alt jeg gjorde var fornuftig og med tanke på en mest mulig smertefri alderdom og et langt liv..

Vi gjør vel alle valg i livet vi angrer på i ettertid.

Jeg røyker ikke, men har da noen ting jeg gjerne ville hatt ugjort, ja opptil flere ganger gitt.

Å feile er menneskelig...

Sånn ved nærmere ettertanke, så er vel de glupeste folka jeg kjenner røykere, og sosial inteligens har de jammen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er min rett som et oppegående og gjennomtenkt menneske å ta noen dumme valg her i livet... Livet mitt hadde vært fryktelig mye kjedeligere (og ikke minst hadde jeg vært drepende kjedelig) hvis alt jeg gjorde var fornuftig og med tanke på en mest mulig smertefri alderdom og et langt liv..

Ja veldig enig i det! ^_^

Det var mer en kommentar til alt tullet mellom intelligens og røyking.

Jeg gjør masse hver dag som jeg vet ikke er fornuftig og det beste for meg. For eksempel å sitte her og skrive når jeg burde rydde. :lol: Og det er et valg jeg til og med gjør helt bevisst. Øyeblikkelig tilfredsstillelse, enn så liten, er ufattelig mye bedre verdt enn straffa en gang der framme i fremtiden. - det er vel blant annet derfor timing er så viktig i klikker! :P

Men jeg gjør også masse hver dag helt ubevisst som til og med ikke gir resultatet jeg ønsker, og jeg gjør det - om og om igjen..

Sånn er vi alle.

Gud vet hvor mange foreldre jeg har møtt som kjefter eller maser på tenåringene sine og slett ikke oppnår resultatet de ønsker! Til og med motsatt effekt skjer! Likevel er det kjempevanskelig for dem å slutte å kjefte og mase. De tror ofte de gjør det fordi de skal oppnå en endring i tenåringens atferd, selv om av erfaring ser de at det ikke fungerer, men det ligger nok mer i tilfredsstillelse av å få ut egen frustrasjon, vane, familiens dynamikk og en hel haug andre ting.

Poenget er vel bare at våre valg i livet tas på bakgrunn av en hel haug faktorer, hvor intelligens eller fornuft bare er en liten del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: du skriver litt opp her at Den gangen jeg var ung - og nå høres det ut som om det er en million år siden - så var det en motesak. I dag er det mote å IKKE røyke - hvilket jeg setter pris på, jeg håper ikke mine barn plutselig blir like dum som moren sin og begynner å røyke (det ville vært leit, i og med at begge er over gjennomsnittelig flinke på skolen, eldstebarnet - som går på ungdomsskolen og derfor får karakterer, i motsetning til pikebarnet, som går på barneskole fortsatt og derfor ikke måles på samme måte - har et snitt på 5, han. Blir han plutselig mindre intelligent om han tar opp sin mors dårlige uvane?)

Nå må du ikke stigmatisere røykere på den måten, for man er jo ikke dum selv om man røyker...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: du skriver litt opp her at Den gangen jeg var ung - og nå høres det ut som om det er en million år siden - så var det en motesak. I dag er det mote å IKKE røyke - hvilket jeg setter pris på, jeg håper ikke mine barn plutselig blir like dum som moren sin og begynner å røyke (det ville vært leit, i og med at begge er over gjennomsnittelig flinke på skolen, eldstebarnet - som går på ungdomsskolen og derfor får karakterer, i motsetning til pikebarnet, som går på barneskole fortsatt og derfor ikke måles på samme måte - har et snitt på 5, han. Blir han plutselig mindre intelligent om han tar opp sin mors dårlige uvane?)

Nå må du ikke stigmatisere røykere på den måten, for man er jo ikke dum selv om man røyker...?

ha ha ha - Ironi er en fin bil, men sarkasme er billigere i drift, eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo tydeligvis bestemt deg for at jeg mener at røykere er uintelligente- noe jeg flere ganger måtte skrike ut at ikke var tilfelle.

Men du kan bruke ordet om deg selv..? Bare syntes det var et merkelig ordvalg etter å ha stått på barrikadene mot folk som overhodet ikke har angrepet deg. (For NEI, jeg har ikke det, selv om ANDRE her inne har gjort det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo tydeligvis bestemt deg for at jeg mener at røykere er uintelligente- noe jeg flere ganger måtte skrike ut at ikke var tilfelle.

Men du kan bruke ordet om deg selv..? Bare syntes det var et merkelig ordvalg etter å ha stått på barrikadene mot folk som overhodet ikke har angrepet deg. (For NEI, jeg har ikke det, selv om ANDRE her inne har gjort det.)

Jeg har så vidt jeg veit ikke svart deg i det innlegget i det hele tatt, så hvorfor du har fått det for deg at det er DEG jeg snakker til, aner jeg ikke. Men du er ikke den eneste som har svart i denne tråden her, det er sitert opptil flere ganger de innleggene hvor det står noe om røykere og intelligens, ergo kan det kanskje være DE man svarer? Eller er det utenkelig det?

Jeg bruker ikke ordet om meg selv - snarere tvert i mot, jeg tror jeg har sagt flere ganger her i denne tråden at et dumt valg gjør en ikke dum. Jeg har ikke påstått at det ikke var dumt å begynne å røyke heller, eller at det ikke er dumt å røyke, men det gjør meg ikke DUM, syns jeg sjøl - men ifølge denne tråden så er jeg røykende, lavere utdannet og derfor mindre intelligent, ergo skriver jeg det du siterer sånn som jeg skriver det - LES hva jeg svarer på, før du mener jeg skriver sånt om meg selv, gidder du? For det blir og for dumt, om du ikke klarer å lese hva jeg svarer i forhold til hva jeg svarer på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går på gata, ja da kan jeg unngå deg. Men om du står utenfor en inngang til et senter MÅ jeg faktisk passere deg(om jeg ikke bare skal gå hjem å prøve igjen når røykerne har flyttet seg).

Hmmmmmm... jeg lurer på om ikke Hundeloven og Røykeloven burde vært slått sammen ? Hunder eller røykere må ikke oppholde seg rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser...

... og når det kommer til dette med intelligens, utdannelse og jobb, så er jeg litt usikker jeg.... En av mine klassevenninner på videregående gikk ut med bare 6'ere i alle teoretiske fag - noe som vel skulle tilsi høy intelligens. Vedkommende kom lett inn på og begynte på legestudiet - men jobber i dag som avløser... Er hun plutselig blitt mindre intelligent ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
En av mine klassevenninner på videregående gikk ut med bare 6'ere i alle teoretiske fag - noe som vel skulle tilsi høy intelligens. Vedkommende kom lett inn på og begynte på legestudiet - men jobber i dag som avløser... Er hun plutselig blitt mindre intelligent ?

Hun begynte vel å røyke i nokså nær voksen alder, formoder jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber jeg i offentlig etat (og har gjort det mange år i forsjellige sektorer). Jeg har karakterer til å komme inn på div studier... (og har kommet inn på flere og valgt det bort) Mulig jeg ikke er smart nok til å klatre på utdannelse stigen ettersom jeg både snuser og røyker. :lol:

(Eller det kan rett og slett ha noe med at jeg trives i dem yrkene jeg har vært/er i. :rolleyes:

Men sånn helt alvorlig talt så er det unødvendig å stå akkurat ved innganger å røyke og jeg unngår det så godt det lar seg gjøre. Men regner det ute så står jeg faktisk under taket ved inngangen for å ikke bli for våt faktisk

LIker det en annen sa her på sonen jeg: Røyking gjør meg til ett bedre menneske :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LIker det en annen sa her på sonen jeg: Røyking gjør meg til ett bedre menneske :lol:

Nå har jeg prøvd å slutte, og ja, jeg er helt enig i det der...

Og så var det vel Belgerpia som så fint sa tidlig i diskusjonen: summen av laster er konstant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...