Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyking i hundemiljø


Roza

Recommended Posts

Forlanger man respekt fra røykere ved at de skal ta hensyn, så er vel ikke rette måten å gå veien med å kalle de "tjukk i hue" og andre tilnavn? Respekt går faktisk begge veier. Deres liv, deres valg. Trur de fleste er oppegående nok til å være klar over hvilke mulige konsekvenser røyking har. Jeg forstår ikke hvorfor noen velger det, men som sagt. Det er deres valg.

Vi ikke-røykere forlanger at røykere ikke skal påtvinge oss deres uvane. Men hvilken rett gir det ikke-røykerne til å påtvinge de stadige ramser om hvor skadelig det er, hvor dumme noen av ikke-røykerne synes at de er etc?

På toget er det forresten veldig ofte hundevogner, der allergikere lett kan styre unna ved å gå og sette seg i en annen vogn. Så der er det faktisk tatt hensyn til både de som er allergiske, og de som har hund. Men i et "lukket system" som toget er, så er det jo mye enklere å klare å skille allergikere fra hundene. Og dersom en allergiker kommer og setter seg i hundevogna, så er det faktisk deres problem. De har en mulighet til å sette seg et annet sted.

At det settes opp askebøtter ved dørene, er vel bare av "gammel vane" og at det "alltid" har vært slik. Men det er ikke verre enn å flytte litt på bøttene, og ha området som røykfritt (kanskje verre å få enkelte til å gå til de, og ikke kaste sneiper på bakken da...). I motsetning til allergikeren på toget, så kan man ikke velge å gå utenom inngangsdørene. Og at man skal bli påtvunget røyk bare fordi man skal inn i en bygning, synes jeg er unødvendig. På det punktet bør arrangører ta seg litt i nakken.

På utendørsarrangementer går det kanskje an å legge enkelte ting litt tilrette dersom man veit om noen som er ekstremt allergiske mot røyk kommer. Kanskje legge den ringen mot utkanten av området, og å ha et sted litt vekk der de personene kan sette opp telt etc som holdes røykfritt. Men å gå så langt som å totalforby røyk på utendørsstevner, synes jeg er å gå litt for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 390
  • Created
  • Siste svar

Altså, det er ikke lurt å forgifte kroppen sin med røyk. Det er dumt, det er et dumt valg, og jeg beklager over at enkelte blir støtt over mitt resonnement. Men det er slik jeg ser det. Å si at røyking er lurt blir for meg som å hevde at jorden er flat, det er rett og slett feil.

Og det er helt greit for meg at folk velger å røyke, det som ikke er greit er at røykere flokker seg foran innganger og nekter å ta hensyn, noe jeg ser de fleste har forståelse for.

Ang kildene til Terrier: Til tross for niktoinavhengighet og enormt røykesug så finnes det røykere som velger å slutte, det er fantastisk flott og applauderes. Tror du meg ikke så ta kontakt med overlegen på Glittre Klinikken, Rikshospitalets lungeavdeling, LHL og NAAF, de sitter med tall og fakta.

Et eksempel er: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2001/0...kdomm/index.xml

EOD for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er ikke lurt å forgifte kroppen sin med røyk. Det er dumt, det er et dumt valg, og jeg beklager over at enkelte blir støtt over mitt resonnement. Men det er slik jeg ser det. Å si at røyking er lurt blir for meg som å hevde at jorden er flat, det er rett og slett feil.

Og det er helt greit for meg at folk velger å røyke, det som ikke er greit er at røykere flokker seg foran innganger og nekter å ta hensyn, noe jeg ser de fleste har forståelse for.

Kanskje jeg har gått glipp av deler av diskusjonen her, men er det noen her som har sagt at røyking er lurt? Du selv ønsket en debatt uten stygge kallenavn og nedverdigende beskrivelser, men selv er du den som drar i gang det meste av den delen? Og trur du at måten å få folk til å prøve å ta mer hensyn er ved å lire av deg hvor dumme du synes de er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er ikke lurt å forgifte kroppen sin med røyk. Det er dumt, det er et dumt valg, og jeg beklager over at enkelte blir støtt over mitt resonnement. Men det er slik jeg ser det. Å si at røyking er lurt blir for meg som å hevde at jorden er flat, det er rett og slett feil.

hmmm jeg kan ikke finne noen steder der de spør om røyking er lurt og hvor de ber deg om å svare på det. Sånn propaganda du kjører her får meg bare til å begynne å røyke igjen. Det som har blitt spurt etter er hensyn og det tror jeg Roza har fått svar på, hun har ihvertfall fått noen av oss her inne til å ta litt mer hensyn. Jeg kommer uansett til å tenke litt nøyere på hvor jeg stiller meg ved inngangen :P Skal jeg stå midt i veien eller skal jeg snike meg en meter unna *flir*

Artig med folk som trekker seg når man snur argumentene tilbake, som at de som ikke røyker kan få kalle oss røykere for tjukke i hodet og dumme, mens jeg ikke kan si det tilbake, da blir det sett på som en lite konstruktiv debatt. Den kommer jeg til å leve en stund på kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhhhhh.... altså... FØRST sier du at du vil få i gang en debatt om tema HELST UTEN STYGGE KALLENAVN og NEDVERDIGENDE BESKRIVELSER... og like etter fyrer du løs om røykere som er ekstremt tjukke i hodet... Nei - for DET er selvsagt ikke noen nedverdigende beskrivelse :P .

Forøvrig er det vel dem som burde vite best at røyking er skadelig, som faktisk røyker... jeg nevner bare helsepersonell...

For å være frekk, så for å presisere helsepersonell, så vil man vel gjerne heller si sykepleiere, og ikke leger? Sykepleiere går vel gjerne helse og sosialfag, og har en lettere(i forhold til allmennfaglig) og kortere utdannelse. Leger har høyere utdannelse. Så kanskje man faktisk kan si at sykepleierne er tjukkere i hodet? :P Det er jo ikke akkurat noen hemmelighet at det mer vanlig å røyke for dem som har ingen/liten utdannelse i forhold til dem som har høyere utdannelse.

Eh, hvor jeg ville med dette her jeg søren meg ikke sikker på lengre :P

Synes at det er interessant at så mange i hundemiljøet røyker. Håper at folk er flinke til å vise hensyn, og at røykerne kanskje føler for å stumpe røyken snart ^_^ Er jo ikke noe godt forbilde for unge, i tillegg til at man driver med hva jeg vil kalle selvskading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være frekk, så for å presisere helsepersonell, så vil man vel gjerne heller si sykepleiere, og ikke leger? Sykepleiere går vel gjerne helse og sosialfag, og har en lettere(i forhold til allmennfaglig) og kortere utdannelse. Leger har høyere utdannelse. Så kanskje man faktisk kan si at sykepleierne er tjukkere i hodet? :P Det er jo ikke akkurat noen hemmelighet at det mer vanlig å røyke for dem som har ingen/liten utdannelse i forhold til dem som har høyere utdannelse.

*sitter på hendene mine*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være frekk, så for å presisere helsepersonell, så vil man vel gjerne heller si sykepleiere, og ikke leger? Sykepleiere går vel gjerne helse og sosialfag, og har en lettere(i forhold til allmennfaglig) og kortere utdannelse. Leger har høyere utdannelse. Så kanskje man faktisk kan si at sykepleierne er tjukkere i hodet? :P Det er jo ikke akkurat noen hemmelighet at det mer vanlig å røyke for dem som har ingen/liten utdannelse i forhold til dem som har høyere utdannelse.

Eh, hvor jeg ville med dette her jeg søren meg ikke sikker på lengre :P

Synes at det er interessant at så mange i hundemiljøet røyker. Håper at folk er flinke til å vise hensyn, og at røykerne kanskje føler for å stumpe røyken snart ^_^ Er jo ikke noe godt forbilde for unge, i tillegg til at man driver med hva jeg vil kalle selvskading.

Jeg begynte å røyke som 12 åring jeg. Hvorvidt røyking har gjort meg for dum til å velge en lengre utdannelse, skal jeg ikke uttale meg om, men som 12 åring visste jeg ikke hvor skadelig røyking var. Jeg foreslår at du leser linken som kom i et tidligere innlegg, også kan du fortelle meg igjen hvor dum jeg må være som begynte å røyke, og at det helt sikkert er pga manglende utdannelse? Samt at det bare er et ønske om selvskading som gjør at jeg ikke kvitter meg med denne uvanen?

Og ja, jeg kjenner virkelig at jeg må ta hensyn her, det er så hyggelig å bli kalt dum at jeg bare blir mer og mer vennlig innstilt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være frekk, så for å presisere helsepersonell, så vil man vel gjerne heller si sykepleiere, og ikke leger? Sykepleiere går vel gjerne helse og sosialfag, og har en lettere(i forhold til allmennfaglig) og kortere utdannelse. Leger har høyere utdannelse. Så kanskje man faktisk kan si at sykepleierne er tjukkere i hodet? :P Det er jo ikke akkurat noen hemmelighet at det mer vanlig å røyke for dem som har ingen/liten utdannelse i forhold til dem som har høyere utdannelse.

Eh, hvor jeg ville med dette her jeg søren meg ikke sikker på lengre :P

*Flir*... Det var i grunnen det jeg skrev først - sykepleiere faktisk - men jeg tok meg i det for ikke å stigmatisere EN engere gruppe ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er ikke lurt å forgifte kroppen sin med røyk. Det er dumt, det er et dumt valg, og jeg beklager over at enkelte blir støtt over mitt resonnement. Men det er slik jeg ser det. Å si at røyking er lurt blir for meg som å hevde at jorden er flat, det er rett og slett feil.

Og det er helt greit for meg at folk velger å røyke, det som ikke er greit er at røykere flokker seg foran innganger og nekter å ta hensyn, noe jeg ser de fleste har forståelse for.

Ang kildene til Terrier: Til tross for niktoinavhengighet og enormt røykesug så finnes det røykere som velger å slutte, det er fantastisk flott og applauderes. Tror du meg ikke så ta kontakt med overlegen på Glittre Klinikken, Rikshospitalets lungeavdeling, LHL og NAAF, de sitter med tall og fakta.

Et eksempel er: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2001/0...kdomm/index.xml

EOD for min del.

Jeg blir provosert over at du tror røykere er generelt dummere enn befolkningen generelt. Og det sier jeg som ikke-røyker. Og at du tror det BARE er å slutte fordi mange har klart det - hva er det du egentlig svarer på med å henvise til Glittre? Ingen har vel sagt at røyking er lurt og gir god helse, og at ingen klarer å slutte? Jeg forsøker (med kildene jeg la frem som eksempel) å få deg til å innse at noen ting er vanskeligere for andre enn enkelte, og de valg man tar i livet har en del andre faktorer knyttet til seg enn hva du legger frem som et "enkelt valg".

EOD aner jeg ikke hva betyr en gang, men jeg har en anelse. Allikevel repliserer jeg det du skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir provosert over at du tror røykere er generelt dummere enn befolkningen generelt. Og det sier jeg som ikke-røyker. Og at du tror det BARE er å slutte fordi mange har klart det - hva er det du egentlig svarer på med å henvise til Glittre? Ingen har vel sagt at røyking er lurt og gir god helse, og at ingen klarer å slutte? Jeg forsøker (med kildene jeg la frem som eksempel) å få deg til å innse at noen ting er vanskeligere for andre enn enkelte, og de valg man tar i livet har en del andre faktorer knyttet til seg enn hva du legger frem som et "enkelt valg".

EOD aner jeg ikke hva betyr en gang, men jeg har en anelse. Allikevel repliserer jeg det du skrev.

EOD = End of discussion, så du antok nok rett ja. Hun leser sikkert her for det, selv om hun ikke skriver eller svarer på det at hun har kalt oss røykere dumme og tjukke i huet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Jeg har seks års høyere utdannelse og scorte faktisk unormalt høyt på en iq test jeg tok som liten (var et kronisk sykt barn som sov i mellom hele oppveksten og de måtte sjekke om jeg hang etter), anser meg selv nå som gjennomsnittelig intelligent OG jeg røyker.

Jeg VET det KAN være helseskadelig, akkurat som pilsen jeg tyller i meg i helgene og mcdonaldsmaten jeg stappet i meg til lunsj. Mitt liv, min kropp, MITT valg. I tilegg vet jeg mye om å være allergisk, jeg har en søster som var så hyperallergisk at hun måtte bo på allergisentere 2 ganger i året fra hun var i barneskolealder i tilegg til at jeg har en mor som er hyperallergisk mot hester og hunder. Med to døtre som var mer enn gjennomsnittelig opptatt av hest ble det raskt innført noen strenge regimer i hjemmet, man skifter før man drar fra stallen og man dusjer før man sier "Hei" når man kommer hjem og vasker selv "hesteklærne" og til og fra stallen klærne. Dette måtte jeg gjøre fra jeg var 10 år gammel.

Jeg mener selv jeg er relativt flink til å ta hensyn til allergikere, men da må de faktisk selv si i fra. Jeg kan ikke gjette meg frem til hvem som er allergisk og når jeg røyker ute i friluft ved jeg faktisk at det er svært svært få som har noen grunn til å reagere på røyken. Men noen allergikere mener visst de har et overmenneske status, jeg kommer aldri til å glemme foreldreparet som mente at JEG burde kvitte meg med dyrene eventuellt si opp jobben i barnehagen fordi DERES sønn var allergisk og kunne reagere. Jeg tok så mye hensyn som jeg følte jeg kunne, jeg lå unna dyrene etter at jeg hadde skiftet for å dra på jobb og jeg brukte aldri samme bukse som dagen i forveien hvis jeg hadde kost med hund eller katt når jeg kom hjem. Heldigvis var bestyrer enig med meg (hun hadde selv to hunder og flere av barna hadde hund hjemme) og foreldreparet ble bedt om å ta barnet ut av barnehgaen om det skulle bli et problem. Det ble det selvfølgelig ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei. Det var ikke dette jeg mente da jeg satte i gang denne tråden. Det har jo utviklet seg helt feil her. Nå må dere ikke sette i gang en debatt om hvem som er dum. Det er nok bare et litt ubetenksom bemerkning som er kommet inn. Ingen mener på ramme alvor at noen er dumme og noen er smarte.

Ingen ber om totalt røykeforbud ute.

Ingen ber om forbud i det hele tatt.

Ingen ber dere slutte å røyke.

Ro dere ned, Det var ikke min mening å trokke på folks følesler og sette sinnene i kok.

Min tanke er at små endringer, små tilpassinger kan gjøre stor forskjell. Og jeg ville bare opplyse om problemet og gjøre folk oppmerksom på de små endringene som kunne gjøre en så stor forskjell, og inkludere mange flere.

Å sammenligne dette med å lage veier til rullestol bruker på fjellet, Flott tilltak forresten, men mye mer avansert og kostbart enn det jeg kommer med. Eller hogge ned tær for å gjøre det bedre for pollen alergiker, det er jo også arrengement på vinerhalvåre denne gruppen kan delta i. og innendørs arrengemant. Å blande inn hunde allergi, og perfyme allergi. Klart at man bør jo kanskje være litt moderat eller la være å bruke perfyme når en skal inn i slike sttpakkede folkestimmler. God ide, Men ikke noen lov der heller, Men en god tanke og flott for alle som er hensynsfull mot folk som reagere på det.

Men her gjelder det altså Røyking. Dere får heller lage en egen tråd til de andre allergiene hvis det føles at det er et behov for det.

Men erlig talt mener dere virkelig at det er så håreisnde med små tilrettelseggelser?

Var en som sa at hun røyka rundt ringen og en fikk bare la være å stille seg ved siden av henne om man reagerer på det. Og ja selvsagt gjør en det. På lydigheten så vil en jo holde god avstand til ringen. Probemet er når man befinner seg inni ringen. Da kan en ikke trekke seg unna. Det var liksom det jeg tenkte på da, tror du gikk glipp av det poenget.

Prøv å holde diskusjonen på et sakelig nivå og hold dere til saken og ikke dra alt mulig annet inn. For det er da virkelig ikke så store avanserte og vanskelig forslag å få til i praksis. Litt enkel tilrettelegging. .

Jeg kunn opplyser om et problem, og ønsker spesielt å flytte folk fra døråpninger, og håper og drømmer om at det hadde blitt bedre ute også. Men har ikke kommet med noen krav.

Men ser at mange har missoppfattet meg. Jeg forlanger ikke. Jeg har ikke forlanget noe som helst. Prøver bare å belyse en sak, drive med opplysningsarbeid for å si det slik. For jeg har intrykk av at få er klar over hvor syk en kan bli av røyk og at en må slite med reaskjonene i lang tid etterpå, og jeg tror ærlig talt at man står i døråpningen av gammel vane og om man viste hvordan det er, så ville ikke noen ha røyka i døråpningen. For tror egentlig at folk flest er kjempe greie, men at de bare ikke vet om problemene og derfor gjør man som man gjør.

Det med døråpninger er noe jeg mener burde være enkelt å få til. Probemet er jo ikke bare å gå i gjennom døråpningen, men også det at røyken siver inn gjennom døren, inn i lokalet. For døren må vist stå åpen.

Og jeg skal love at jeg ikke skal bruke perfyme eller andre lukter som kan være til irritasjon for dem som ikke tåler det. Bruker heller ikke sprai på min hund. Har aldri brukt det. Så ikke la denne diskusjonen handre om alle de andre allerigene. Denne tråden handler om å opplyse om problemet med røyking og hvilke små endringer som kan gjøre det bedre for alle. Røykerene kan røyke så mye de vil, men flott om man kunne gå godt vekk fra døråpninger, og steder hvor en ikke har mulighet til å trekke seg unna. Det var i grunn det hele denne tråden handler om.

Hm ser jeg gjentar meg selv litt her, Vel er for trøtt til å gjøre noe med det nå. Får være som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei. Det var ikke dette jeg mente da jeg satte i gang denne tråden. Det har jo utviklet seg helt feil her. Nå må dere ikke sette i gang en debatt om hvem som er dum. Det er nok bare et litt ubetenksom bemerkning som er kommet inn. Ingen mener på ramme alvor at noen er dumme og noen er smarte.

Ingen ber om totalt røykeforbud ute.

Ingen ber om forbud i det hele tatt.

Ingen ber dere slutte å røyke.

Ro dere ned, Det var ikke min mening å trokke på folks følesler og sette sinnene i kok.

Kjekt om folk kunne droppe å slik holdning til folk da?

Var en som sa at hun røyka rundt ringen og en fikk bare la være å stille seg ved siden av henne om man reagerer på det. Og ja selvsagt gjør en det. På lydigheten så vil en jo holde god avstand til ringen. Probemet er når man befinner seg inni ringen. Da kan en ikke trekke seg unna. Det var liksom det jeg tenkte på da, tror du gikk glipp av det poenget.

Det var nok meg og jeg står for det jeg sier. Jeg røyker utenfor ringen og kommer til å fortsette å gjøre det. Om man er så syk at man er døende fordi det sitter noen utendørs og røyker i nærheten så får man heller si i fra. Ikke det at jeg tror du blir tatt hensyn til, vi er tross alt utendørs og vi har blitt kastet bort og vekk fra så og si alle arrangementer pga utstillingsfolk som ikke tar hensyn, det er en grunn til at vi stadig har mindre haller å holde arrangementer i, og det er nok ikke røykerene, men utstillere som ikke tar hensyn, men det er en annen diskusjon. Poenget mitt: Jeg stumper IKKE røyken når jeg sitter der utenfor ringen i friluft beklager.

Prøv å holde diskusjonen på et sakelig nivå og hold dere til saken og ikke dra alt mulig annet inn.

Vel skulle så gjerne ha holde diskusjonen på ett saklig nivå, synd med ikke røykere som tar på seg en holdning som får i hvert fall meg til å se rødt.

Jeg kunn opplyser om et problem, og ønsker spesielt å flytte folk fra døråpninger, og håper og drømmer om at det hadde blitt bedre ute også. Men har ikke kommet med noen krav.

Og det tror jeg ingen har sagt noe på. Klart slikt kan tas til etterretning.

Og jeg skal love at jeg ikke skal bruke perfyme eller andre lukter som kan være til irritasjon for dem som ikke tåler det. Bruker heller ikke sprai på min hund. Har aldri brukt det. Så ikke la denne diskusjonen handre om alle de andre allerigene. Denne tråden handler om å opplyse om problemet med røyking og hvilke små endringer som kan gjøre det bedre for alle. Røykerene kan røyke så mye de vil, men flott om man kunne gå godt vekk fra døråpninger, og steder hvor en ikke har mulighet til å trekke seg unna. Det var i grunn det hele denne tråden handler om.

Ikke bagataliser mitt problem er du snill. Parfyme er ikke til irritasjon det er faktisk veldig mye mer enn som så.

Og sånn er det når man starter en tråd på ett forum, den tar sin egen vei. Vil du ha kun ha røyketråd så får du be om å få låst innlegget ditt, så vi andre ikke får delta.

Edit; forresten, om det skal så små endringer til, hvordan skal det da plage deg at jeg sitter halvannen meter utenfor ringtauet og ser på, mens jeg tar meg en røyk. Så vidt meg bekjent går vi aldri så tett opp i ringtauet at vi plages av folk utenfor. Det oppleves som urettferdig for hunden og slikt skal ikke gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det er farlig å forveksle det å være intelligent med det å være smart. :P

Nå var du jammen meg sjarmerende gitt..? Så hva er det manko på hos røykere? Intelligens eller smartness?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Og det med "første-mann-til mølla" blir dumt om man bare bruker det som prinsipp. Om jeg jobber et sted og får en kollega som reagerer på min parfyme... "Jeg var her først"????.... Lenge leve egoismen!

Nei Nullet, det var ikke det jeg mente. Beklager hvis jeg ikke formulerte meg skikkelig, men nå snakker vi ikke om varige forhold som kolleger - vi snakket om å ta hensyn til tilfeldige personer man møter på sin vei den ene dagen. Og ja, hvis jeg står alene i et busskur og røyker og det kommer en dame/mann inn etter en liten stund og ber meg slukke sigaretten. Da tviler jeg sterkt på om jeg vil gjøre det. Vedkommende kan som sagt gå utenfor å vente. Nå kommer det selvsagt andre hensyn i tillegg, la oss si at vedkommende er ufattelig gammel og må sitte, da ville jeg nok tatt siggen med meg utenfor skuret. Men i utgangspunktet baserer jeg min ide på kun maktutøvelse som jeg dessverre opplever som mantraet til endel grupper for allergikere.

Men poenget mitt her er at en allergiker kan ikke komme 30 cm inn til meg som røyker for så å kreve at jeg slukker den fordi h*n reagerer så forferdelig??! Skjønner du?

Hva med å lese det jeg skriver en gang til. Jeg har ikke nevnt forbud som tiltak en eneste gang, jeg skriver om å ta hensyn. Om å gå vekk fra inngangene når det skal røykes og se seg litt rundt før en tenner opp en røyk. Og jeg tror at ved å vise litt velvillighet nå, på lang sikt kanskje vil forsinke/motvirke et røykeforbud.

Jeg glemmer ingenting, jeg mener av mitt hele og fulle hjertet at røykere burde kunne ta hensyn til oss som blir syke av røyken. Vi har nemlig ikke valgt å bli syke, vi har ikke valgt å røyke, men det er vi som sitter med sorteper uansett. Jeg kan garantere at et fullblåst astmaanfall er mye mer dødlig, skadelig og ikke minst irriterende enn det å måtte vente 5 min før du tar deg en røyk, evnt flytte seg litt. Så igjen, hva med å ta litt hensyn?

*klippet*

Beklager, men Liv i mine øyne ødelegger du faktisk saken for andre allergikere ved å ha den "MEG og MITT" holdningen.

Jeg skjønner så klart frustrasjonen - det er jo kjedelig å måtte planlegge dagen med forhåndsregler om hvor man kan tillate seg å være. Og akkurat den biten rammer jo både røykere, allergikere og hundeeiere. Og da spesielt de som er så uheldige å ha en kombinasjon - som trådstarter.

Jeg er enig med deg i at man revurdere sin påmelding dersom man blir sjuk av å være i ringen.

Likevel synes jeg det er merkelig at folk skal fare sånn i taket når det er snakk om å flytte seg vekk fra et inngangsparti. Det virker som ren trass, og det er så unødvendig.

Mm, vi er jo fremdeles i trassalderen, dumme som vi er.

Seriøst.. Klart at man skal ta hensyn men hvis man er på et arrangement og de som steller istand dette har vært rundt om og satt ut askebegre. Røykerne (veloppdratt som noen av oss er :P) vil da automatisk stimle rundt det nærmeste stedet og kubbe siggaretten der etter endt bruk. Hvem skal få beskjeden om problemet. Vel, det smarteste i mine øyne er å gå til arrangørene... IKKE de som bruker et utsatt askebeger.. Ser du forskjellen?

Det blir vel litt OT, men jeg er en av dem som mener at røyking er et VALG. man kan si at man er avhengig, men man tar fortsatt et valg når man velger å tenne røyk etter røyk etter røyk. Som tidligere røyker vet jeg også hva jeg snakker om...

At røykere blir hakket på synes jeg heller ikke er brennende urettferdig..! Det er jo en uvane som plager og skader ufrivillige forbipasserende. Jeg har selv nær familie og nære venner som røyker, og jeg er like krass mot dem. Det er en allmen oppfatning om at røyking er en dum ting, og da synes jeg heller ikke man skal bagatelisere det. Det er jo også snakk om å skape gode forbilder for barn og unge.

Klar at det er et valg?! Man velger å starte man velger å slutte. Men hva så? Og hvor mye skader kan min sigarettrøyk påføre et tilfeldig menneske som går to meter unna meg utendørs???? Da tenker jeg ikke på en superallergisk person, vedkommende der vil jo vite hvor skadelig det er for seg selv og gå unna.

...det er farlig å forveksle det å være intelligent med det å være smart. :P

*stønner* Og det var det du maktet å spytte ut? DEN var nedlatende den...

Ja, Rosa (eller hva nå trådstarter het), helt klart skal man kunne be om at folk tar hensyn. Det er ikke du som har sørget for en tråd som kanskje dro inn mer allergikere enn hva du ønsket den skulle favne. Men temaet er ganske så vidt og veldig brennhett. Så dermed er det naturlig at det "smeller" litt her inne.

Når det gjelder andre som insisterer på at røykere skal gjemmes bort på en øde øy.

Det er for mye å forlange at folk skal stumpe røyken så fort noen ber om det utendørs, det er for mye forlangt å kreve at en person skal gå av bussen fordi vedkommende oser av parfyme osv osv..

Røyking, hundehold, parfyme, dårlig ånde, kroppslukt osv osv er faktisk lovlig!

Staten kan ikke gå inn og si at det skal bli forbudt med utendørs røyking eller hjemme for den saks skyld, staten har nemlig ikke gjort sigaretter til noe ulovlig.

Selvsagt tar jeg hensyn, det skulle f*** meg bare mangle. Men det kommer veldig an på hvem som spør og HVORDAN det blir spurt. Skulle noen åpne med å si "hva i all verden, røyker du?? Vet du ikke hvor skadelig det er"... og så fortsette med å legge ut om hvor fryktelig allergisk vedkommende er så nei, da er det vel større sjanse for at jeg trøkker sigaretten ned i kjeften på respektløse personen enn å stumpe den.

EDIT:

Nå var du jammen meg sjarmerende gitt..? Så hva er det manko på hos røykere? Intelligens eller smartness?

...er jeg ikke alltid det? :P ...tror jeg lar folk lese gjennom tråden og bedømme selv... hehe

Sjarmerende nei, men nedlatende og ekkel skorter det ikke på her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er litt underlig er at det sies at alt som ønskes er at man flytter seg noen meter bort fra inngangen så er problemet løst, da kan allergikeren delta.. Og i neste setning beskrives det at man ikke kan delta på lydighets stevne utendørs fordi folk røyker utenfor ringen... Jeg har ingen problemer med å gå noen meter vekk fra inngangen for å røyke, men kan ikke tro at det skulle hjelpe noe særlig hvis noen er så allergiske at de blir syke om noen røyker noen meter unna (rundt ringen) utendørs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er litt underlig er at det sies at alt som ønskes er at man flytter seg noen meter bort fra inngangen så er problemet løst, da kan allergikeren delta.. Og i neste setning beskrives det at man ikke kan delta på lydighets stevne utendørs fordi folk røyker utenfor ringen... Jeg har ingen problemer med å gå noen meter vekk fra inngangen for å røyke, men kan ikke tro at det skulle hjelpe noe særlig hvis noen er så allergiske at de blir syke om noen røyker noen meter unna (rundt ringen) utendørs!

Det bare er sånn... Er det stevner inne i hallen, så skal du ikke røyke rett ved inngangen (men overalt ellers). Er det utendørs stevne skal du ikke røyke punktum... Veldig enkelt regnestykke faktisk. For desto mer frisk luft desto mer allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar at det er et valg?! Man velger å starte man velger å slutte. Men hva så? Og hvor mye skader kan min sigarettrøyk påføre et tilfeldig menneske som går to meter unna meg utendørs???? Da tenker jeg ikke på en superallergisk person, vedkommende der vil jo vite hvor skadelig det er for seg selv og gå unna.

Du bør vel lese hva jeg svarer på før du går i strupen på folk.. Jeg svarte på en som sa at man er jo avhegngig av denna røyken, og at man ikke akkurat VELGER det. Noe jeg synes er et merkelig argument. Man velger å ta hver eneste røyk man tar - noe du ser ut til å være enig i - så hvorfor quote meg for å si mye av det samme..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir feil å sammenligne røyking med å ha med seg hund, Røyking er generelt helseskadelig for alle som utsettes for det. Hunder er kun skadelig for de som er allergiske mot dem.

Veldig godt poeng som har gått forbi mange i jakten på gode argumenter for å kunne forgifte seg selv og omverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da.

Så mye irritasjon, og sinne. Jeg er så lei for at jeg i det hele tatt startet denne debatten. Ser at mange føler seg trokka på og er skikkelig forbanna.

Det var ærlig talt ikke meningen. skjønner at dere røykere føler dere litt som jaga vilt. Men tro meg det gjør jeg og de som har de samme probleme også. I de fleste sammenhenger møter en dette problemet.

Jeg skjønner jeg er temmelig uerfaren med pratefuorum og hvordan de utvikler seg. Har vært litt borti et annet form, men her ryker det nærmest av de forskjellige inleggene. Får helt hetta av å se at så mange er så sinna på det jeg sier.

Greit greit jeg legger inn årene. skjønner at ute er det så mange som er i mot at det har ikke noe for seg å diskutere mer den biten om utendørs arrengemang.

Men hva med bare konsentrere seg om døråpningene. Og ja jeg skjønner jo at man vil stå rundt askebegere, og står de i døråpingen så står en også der å røyker. Men er det virkelig en så stor diil å flytte et askebeger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...