Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan et bilde indikere en hunds øyetilstand?


Ingvild

Recommended Posts

I går tok jeg dette bildet av Tinka og Cita, labbisen jeg har passet nå i helga:

IMGP2714.jpg

Som dere ser, reagerer øynene deres ganske forskjellig på blitsen, selv om de begge ser opp på meg fra samme vinkel og avstand. Ingen av dem er øyelyst, så jeg vet ikke noe om den faktiske tilstanden til øynene deres, men går det an å prøve å gjette seg til om en av dem har øye-sykdommer e.l. (og i så fall hvem av dem?), eller er det bare tilfeldig at øynene deres ble forskjellige på dette bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du kan ikke anta hverken det ene eller det andre utfra det bildet - hunden må undersøkes av en veterinær for å fastslå en evt. øyesykdom.

Jeg har bilder av Amigo der han har både normale og selvlysende øyne; det kommer helt an på vinkel og bakgrunn osv.

Disse hundene har ikke fokus på samme sted; den ene ser bittelitt ned/rett fram og den andre stirrer rett inn i blitzen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig,

Ser man rett inn i blitsen blir det ofte disse "djeveløynene" - den andre hunden kikker nok litt lengre ned, og får ikke slike.

Hvis det ikke er ekstreme øyefeil, så kan ikke noen fysisk "se" dette - annet enn med øyelysningsutstyr, og i tillegg må de få noen dråper i øynene som gjør at pupillene utvider seg.

Så jeg hadde ikke uroet meg for dette, hvis jeg var deg.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...