Gå til innhold
Hundesonen.no

Priser på valper


snuskerusken

Recommended Posts

Jeg kunne godt tenke meg å høre hva andre mener om priser som blir fastsatt på valper... Jeg tenker at det er flere argumenter for at en oppdretter skal kunne ta en viss pris, så som dekke sine utgifter i form av sine egne avlshunder, bruk av hannhund, veterinærutgifter, ekstra foringsutgifter i svangerskapet og ved diing, utstilling, pleie osv. I tillegg synes jeg ærlig talt at en oppdretter skal kunne sitte igjen med en slant etter godt arbeid. Vel fortjent! Men hva med når en rasehund uten stamtavle koster det samme som for en hund med stamtavle, altså samme rase? Eller normal pris for rasen er 15.000 og det plutselig står valper til over 20.000? Vanlig salgtenkning er jo at markedet bestemmer pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg kunne godt tenke meg å høre hva andre mener om priser som blir fastsatt på valper... Jeg tenker at det er flere argumenter for at en oppdretter skal kunne ta en viss pris, så som dekke sine utgifter i form av sine egne avlshunder, bruk av hannhund, veterinærutgifter, ekstra foringsutgifter i svangerskapet og ved diing, utstilling, pleie osv. I tillegg synes jeg ærlig talt at en oppdretter skal kunne sitte igjen med en slant etter godt arbeid. Vel fortjent! Men hva med når en rasehund uten stamtavle koster det samme som for en hund med stamtavle, altså samme rase? Eller normal pris for rasen er 15.000 og det plutselig står valper til over 20.000? Vanlig salgtenkning er jo at markedet bestemmer pris...

Markedet rår, det er så enkelt som hvis ingen er villige til å betale 20.000 kr for hvalpen, blir den avertert en mnd senere til 15.000 og blir den ikke solgt da, så gies den bort om ett halvt år. Det er ofte slik strategien er på de som avler fordi det er "lønnsomt". Spørsmålet blir jo hva er lønnsomt? Jeg ser du har noen eksempler på hva oppdretter kan ta med i regnestykket sitt.. La meg stille noen spørsmål rundt det..

På mine raser er det vanlig å hd/aa røntge, øyelyse, vaksinere, mentalteste og bruksprøver uavhengig om hunden skal gå i avl, skal da kostnadene for ikke bare det koster å "delta" men f.eks treninger, reiser, utstillinger for å få en eksteriør vurdering etc også regnes med i det totale regnskapet for hva det koster å avle? Skal man da ta med disse kostnadene på kennelens totale antall hunder, hvorav flesteparten ikke går i avl fordi man selekterer ut kun de beste individene? Skal man regne med reise og opphold til store internasjonal mesterskap hvor man er på utkikk etter den spesielle hannen som har akkurat det du ser etter til din tispe? Og reisen framogtilbake for å parre i tillegg til evt rabiesprogram/ormekurer..

Hvis alt dette tatt i betraktning så hadde ikke den vanlige mannen i gata hatt råd til å kjøpe hund.. De fleste hadde heller ikke hatt råd til å drive oppdrett, for da hadde man blitt bevisst på hva det egentlig koster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det ikke noe som heter "rasehund uten stamtavle". Slike hunder er i mine øyne ikke verd mer enn blandinger (med noen unntak som f.eks alaskan huskey) og møter jeg noen som tenker på å kjøpe en slik hund så vil jeg prøve å få dem til å tenke seg om.

At noen oppdrettere derimot tar mer betalt enn anbefalt valpepris for rasehunder har jeg ikke noe veldig stort problem med. Det kan jo godt være at raseklubbens anbefaling rett og slett er litt for lav.

Men valpepriser er vanskelige greier. Det er jo ønskelig at alle som virkelig vil ha hund skal ha råd til en rasehund. Samtidig forventer vi mye av oppdretterne og de regnestykkene jeg har sett tilsier at seriøs oppdrett er og blir en hobby der gleden av å drive oppdrett må være hoveddrivkraften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for de som bedriver seriøs oppdrett med MH, røntginger, øyelysning, prøver i ulike grener eks. bruks, lydighet osv, vil regnestykket selvfølgelig ikke gå opp i opp med valpepris. Da ville det blitt dyrt ja :D)

Men hva skyldes at enkelte selger renrasede hunder uten stamtavle? Er det ikke en liten kostnad og formalitet for å få en stamtavle på disse valpene, eller?? Spør fordi jeg ikke vet... Eller skjønner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Ja, for de som bedriver seriøs oppdrett med MH, røntginger, øyelysning, prøver i ulike grener eks. bruks, lydighet osv, vil regnestykket selvfølgelig ikke gå opp i opp med valpepris. Da ville det blitt dyrt ja :D)

Men hva skyldes at enkelte selger renrasede hunder uten stamtavle? Er det ikke en liten kostnad og formalitet for å få en stamtavle på disse valpene, eller?? Spør fordi jeg ikke vet... Eller skjønner...

Det spørsmålet er det mange som lurer på, men nå er i utgangspunktet en "renraset" hund uten stamtavle en blandings hund. En del mennesker syns ikke at slike detaljer er vesentlige i sin avel, de avler heller ikke fordi de har et langsiktigmål om å forbedre rasen, de avler fordi det er så koslig med valper, fordi det er visstnok bra for alle tisper å ha ett kull, fordi det er så lettjente penger. Da er det heller ikke så vesentlig om foreldrene er registrert, friske eller rasetypiske (eller samme rase nødvendigvis) for den del.. Så lenge folk er teite å betaler skjorta for uregistrerte/blandings hunder vil det eksistere folk som benytter seg av mulighetenes marked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt tenke meg å høre hva andre mener om priser som blir fastsatt på valper... Jeg tenker at det er flere argumenter for at en oppdretter skal kunne ta en viss pris, så som dekke sine utgifter i form av sine egne avlshunder, bruk av hannhund, veterinærutgifter, ekstra foringsutgifter i svangerskapet og ved diing, utstilling, pleie osv. I tillegg synes jeg ærlig talt at en oppdretter skal kunne sitte igjen med en slant etter godt arbeid. Vel fortjent! Men hva med når en rasehund uten stamtavle koster det samme som for en hund med stamtavle, altså samme rase? Eller normal pris for rasen er 15.000 og det plutselig står valper til over 20.000? Vanlig salgtenkning er jo at markedet bestemmer pris...

Er dessverre sånn på markedet av hvis etterspøslen blir stor nok settes prisen opp på varene, sier ikke at hunden er en vare.

men det følger sliksom strømmen.

rart at en hund uten stamtavle koster like mye som en med, ja folk betaler det de har lyst på.. :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan snakke for meg selv, var i tyskland og parret tispe nå sist

greit det kosta flesk, valpene ventes nå i januar,

men kommer ikke til å øke noe i pris på valpene selvom, er JEG som ville bruke den hannen, og da kan jeg ikke la det gå utover stakars mennesker som vil ha valper, når jeg vil ha nye linjer og blod til norge

Så jeg følger anbefalt valpepris satt av norsk collie klubb :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...