Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal jeg gjøre?


MegaMarie

Recommended Posts

Lurer sånn på hva jeg skal gjøre nå med ride livet mitt :S Jeg rir i rideskole nå men skal kanskje slutte til jul.

Er også forrytter til en dressur hest som jeg sikkert må slutte på fordi jeg ikke får fast instruksjon med den og da lærer jeg ingen ting heller. Så er det sånn at jeg har mest lyst å satse sprang og jeg vil helst ri ponni.

Jeg vet om en perfekt ponni(ihverfall så høres den perfekt ut, har ikke ridd den eller sett den i virkeligheten bare sett film) som passer meg utmerket hvor jeg kan få ri i banen dressur og sprang og få instruksjon gratis av eieren fordi hun bare er 16 år i både sprang og dressur og betaler 100 kr gangen for å ri ponnien og jeg får løpe på tur. Men mamma sier nei til dette foreløpig fordi det er for langt unna(skjønner ikke hva som er problmet met at jeg er lenge vekke 1 dag i uken og da en fredag når jeg ikke gjør noe spessielt og ikke har lekser).

Jeg kan jo også fortsette i rideskolen og betale 170 kr for å lære nesten ingen ting(ihverfall lære veldig seint) fordi vi har så dårlige rideskole hester. Her får jeg ihverfall ri på ponni og jeg lærer både sprang og dressur.

Ellers så kan jeg bytte rideskole til en hvor de har bedre ponnier. Men så vet jeg igjen ikke hvor. Noen som vet om gode i Bergen?

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vælger ponien, så kan du ikke starte stævner på den efter en begænset tidsperiode pga. din alder, så måske er det bedre at satse på hesten eller rideskole. Ved godt at det ville være sjovt for dig at få lov til at springe på ponien, men jeg ville være lidt betænkelig med hensyn til præcis hvad du lærer af undervisnigen af en 16 årig, ka godt være hun selv er dygtig på sin pony, men er begrænset med erfarigen alligevel.

Selvom det måske ikke er så gode ponier på rideskolen, så er der måske en bedre kvalificeret uderviser der, som ihvertfald kan få dig korrigeret, og få det bedste ud af det for dig, så du er bedre "stillet" i forhold til din opstilling og "håndarbejde".

Og jeg vil nu selv synes at det er en udfordring, at ride en dårlig hest/pony til sit bedste, for selv evt læring eller få mere erfaring.

Men jeg ved at det er sjovt med en pony der kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang hestemenneske - alltid hestemenneske! IKKE SLUTT!

Jeg HAAATER vanelige ridetimer! Syntes det er sååå kjedelig. Derfor, etter jul skal jeg begyne på dressur undervisning. Du burde finne flere aktuelle ponnier, så du kan prøveri de forsjellige og finne den perfekte. Men en bedre idè hvis du har god erfaring er å ha en lærehest på helfor. Det er en del på Hestemarked, Hest.no eller finn. Du kan jo se alle steder.. Det er måndes avgift tror jeg. Og da er den nesten din bare at du ikke eier den. Det kan hende du må hjelpe med å betale dyrlege og hovslager mens du har hesten på helfor. Du må betale stallplassen også. Men det er en fin måte å lære på. Stallen der jeg rir (OPPLAND, LILLEHAMMER) er vi så heldige å ha dressur rytter på elite nivå som har privat undervisning.. Du får bare undersøke og spørre mere så skal jeg svare hehe .. Du får sikkert lov å starte stevner med forponnien som du syntes virket perdekt. Det får jeg lov til. Har vært med på et stevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du virkelig vil satse og føler du ikke lærer noen ting på ridekurset, hadde jeg tatt denne forhesten som bor et stykke unna. Hvor lang unna bor den med bil/buss da?

Til slutt er det jo foreldrene som bestemmer, særlig vist du er veldig ung enda. Utrolig irriterende ;/ !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mamma sa ca 1 time hver vei. Men jeg tror ikke på henne at det tar så pass lang tid. Jeg har virkelig ikke peiling. Men en ting, når jeg er komt så langt at jeg vil lære å hoppe skikkelig og lære å få hesten på tøylen skikkelig å er det ikke vits i å ri en ponni/hest som jeg bare kan jobbe med å i det hele tatt hoppe over hinderet og ikke ri rundt eller å jobbe med den for å få den til å gidde å trave og galloppere på sporet. At jeg må jobbe med sånne ting som en nybegynner burde jobbe med er jo bare patetisk. Etter 7 år... Hmf

Tror det blir stopp i rideskolen i min stall og skikke andre steder. Kanskje ha en pause til 10 klasse er ferdig slik at jeg får bedre tid også kan jeg leite etter et bedre sted..

Hel for hest har jeg virkelig ikke råd til eller tid til enda. Har vært inne på det mange ganger. Men må ihverfall vente til 10 er ferdig så må jeg se hvor mye lekser jeg har på vidergående.

Einstein og Charlie: Er det ikke sånn at jeg kan starte i åpen klasse med ponni når jeg er over 16 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet ut hva jeg skal gjøre. Mamma sier at vis hun skal betale for ridingen min så må jeg ri for instruksjon og det kan jeg ikke med den privat hesten jeg har pga jeg ikke fikk plass på kurs hos en(skjønte ikke hvorfor men) så da fortsetter jeg i rideskolen til jeg er ferdig med 10 klasse så skal jeg begynne å se i andre staller også rundt om i Bergen.

Har sakt at jeg kan hjelpe hun som eier den privat hesten vis hun trenger det til hun finner en ny som kan ha den men hun har ikke svart meg så jeg vet ikke.. Men jeg har funnet en ponni som jeg kanskje skal begynne på til høsten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har fått høre om en god stall i Bergen. En super rideskole nå! Sletten ;)

De har vist grand-prix hester og kjempe gode trenere i sprang hovedsaklig(det jeg vil satse så).

I tillegg så bytter de ut skole hestene etter et eller to år så de ikke går lei, kjempe smart det da :ahappy:

Nå for tiden så hjelper jeg hun som eide hesten som jeg hadde på for 1 gang i uken og rir på tur. Også rir jeg i rideskolen i Alvøen 1 gang i uken. Så har jeg nettopp forelsket meg i en skole hest(står om han i drømme hest tråden) også sa jeg til ridelæreren min etter at jeg var ferdig med å ri at hun fikk bare se å holde han i like fin standar i 3 år til så kjøper jeg han og da sa hun: Du kan jo kjøpe han nå og ha han i rideskolen. Da får du alt gratis untatt tannrasping og veterinær sjekk. Han går kurs i hverdagene og i helgen får du bruke han til hva du vil.

Det virket jo som en super greie da fram til jeg har råd og tid til å eie han på ortlig.

Valget står jo mellom å ha han sånn i noen år eller at jeg aldri får han og det er virkelig noe spessielt det altså! Det skal jeg love dere!

Ridelæreren sa at de skulle gjøre sånn med alle skole hestene nå og det er alle rede en som vil kjøpe han så derfor står valget så smalt.

Så da blir det vell å kjøpe han om jeg har råd og får lov å ri i samme rideskole eller bare ri han i helgene i et par år også få oss stall boks et bra sted og eie han på ortlig å ha en forrytter også lever vi lykkelig til han dør og da blir jeg ulykkelig..

Han er forresten ca 10 år gammel. Noen som vet hvor gammel en Trakhener blir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...