Gå til innhold
Hundesonen.no

Kortison

Guest Christine

Recommended Posts

Det spørs jo litt på dosering. Men du kan forvente økt drikkelyst. Noen får mer enn andre, og det er mulig du må opp om natten og ta hunden ut for å tisse.

Langtidsbivirkninger er muskelsvinn, hudatrofi, Cushings sykdom, infeksjoner pga. kortisonens immunsuppressive effekt.

Det er snakk om Prednisolon ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om å sette hunden på en 3ukers kur eller skal den gå på det over lengre tid? På korte kurer vil man stort sett merke økt drikke og matlyst. Over lengre tid blir det litt mer alvorlig (bivikningene over + oppblåsthet, enda mer slutfølelse, går utover lever osv ) og jeg ville unngått kortisonbehandling så langt det var mulig. Kortison skal man ikke tulle med og over tid er dette begynnelsen på slutten å da velge å sette hunden sin på det. (Jeg har desverre mye erfaring på dette)

Muskulært? hva gjelder det? Har dere prøvd akupunktur og massasje f.eks da først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Har ikke hørt så veldig mye om det enda, men selvsagt, før vi eventuelt setter bikkja på en sånn kur så skal vi snakke mer med veterinæren og finne ut mer. Snakk om en 3ukers kur ja.

Vi har hatt litt trøbbel med bena til ene bikkja men veterinæren fant absolutt ingenting. Jeg tok det opp igjen nå nylig, over et år siden vi sjekka han, og veterinæren fant ingen problemer i ledd eller noe. Veterinæren kjente godt på musklene, og da peip dyret ordentlig i. Fikk høre at det er ikke er noe alvorlig sånn sett, og at det hender med en del hunder etter hard jobbing eller pause fra trening/jobb også kan overgangen tilbake til det aktive livet bli litt for hardt igjen. Anyway, sånn som jeg skjønte det var det flere hunder som har blitt satt på kortisonkur, og blitt fine igjen etter det.

Jeg har desverre ikke peiling på temaet, men vil rådføre meg med andre, og høre rundt. Fortsetter denne stivheten, så vil jeg kanskje vurdere valget. Jeg får se. Må som sagt finne ut masse mer først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal ikke jeg si så mye når du og veterinær forhåpentligvis har snakket litt mer sammen enn det der. Men synes det er utrolig rart at veterinær ikke tar mere tak i dette og virker som h*n skyver problemet litt vekk.

Man kan ikke behandle en hund med kortison hvis man ikke vet hva det er man behandler. At en hund viser tegn til smerte når den blir tatt på kan være ufattelig mye.

Vet ikke hva slags hund du har og hvor gammel den er men er den røndget for å utelukke HD og andre lidelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...