Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundeskolen!


HildeM

Recommended Posts

seriøst muchroom..trur du alle oppdrettere rundt om i dette landet kan lydighet??Bruks? førerhundelementer???? Da er du ett GODT stykke ute på jordet!!!! De fleste oppdrettere setter seg vel først og fremst inn i den rasen de avler på???....

kan tenke meg de fleste kommentarer fra brukerne her inne sitter hver søndag med hånda godt nede i potetgullskåla etter å ha luftet hunden sin 20 min rundt blokka..og tenker.."dha..det der kan jeg bedre..skulle vært meg..hadde klart DET mye bedre"..da spør jeg..hvorfor meldte du deg ikke på?? Kanskje du gjorde det..men ikke var interessang nok..hehehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 171
  • Created
  • Siste svar
seriøst muchroom..trur du alle oppdrettere rundt om i dette landet kan lydighet??Bruks? førerhundelementer???? Da er du ett GODT stykke ute på jordet! De fleste oppdrettere setter seg vel først og fremst inn i den rasen de avler på???....

kan tenke meg de fleste kommentarer fra brukerne her inne sitter hver søndag med hånda godt nede i potetgullskåla etter å ha luftet hunden sin 20 min rundt blokka..og tenker.."dha..det der kan jeg bedre..skulle vært meg..hadde klart DET mye bedre"..da spør jeg..hvorfor meldte du deg ikke på?? Kanskje du gjorde det..men ikke var interessang nok..hehehe..

Heisann, sveisann. Hvor har jeg i det hele tatt nevnt oppdrettere i denne tråden?

Edit: Jeg meldte meg heller ikke på, har ikke tenkt til det heller, OG jeg sitter ikke med hånda i potetgullskåla og tenker at jeg kan noe av det de gjør bedre enn de. Men godt å se at NOEN er bedrevitere her!

Og ja, det skrives MuShroom. :innocent: Kos deg på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan tenke meg de fleste kommentarer fra brukerne her inne sitter hver søndag med hånda godt nede i potetgullskåla *klippe*

Jepp, etter at de har vært på trening i 4 timer uannsett vær og vind eller vært på stevner og pratet bikkje hele dagen.... :cool2:

Pirana; skjønte at det var meg du siktet til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
seriøst muchroom..trur du alle oppdrettere rundt om i dette landet kan lydighet??Bruks? førerhundelementer???? Da er du ett GODT stykke ute på jordet!! De fleste oppdrettere setter seg vel først og fremst inn i den rasen de avler på???....

Tja.... alle oppdrettere jeg kjenner (til flere raser) har resultater i både lp, agility og bruks - noen fra før de begynte med oppdrett - andre har klart å holde på ved siden av oppdrett og familie.

Selv har jeg holdt på med både lp og agility - og halvdelen har holdt på med bruks..........

Om jeg ikke tror at absolutt alle oppdrettere gjør det - så er det i alle fall mitt inntrykk at de gode gamle, samt en del av de nye faktisk har innsett at det er viktig å ha litt mer ballast i kurven enn en pen hund for å drive oppdrett.........

Men dette er off topic............

Så jeg synes ikke Margrethe er ut på jordet jeg - hun er helt i tråd med hva definisjonen av en god oppdretter er - det er en person med inngående kjennskap til sin rase samt en masse praktisk erfaring i trening og hold av hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seriøst muchroom..trur du alle oppdrettere rundt om i dette landet kan lydighet??Bruks? førerhundelementer???? Da er du ett GODT stykke ute på jordet!! De fleste oppdrettere setter seg vel først og fremst inn i den rasen de avler på???....

kan tenke meg de fleste kommentarer fra brukerne her inne sitter hver søndag med hånda godt nede i potetgullskåla etter å ha luftet hunden sin 20 min rundt blokka..og tenker.."dha..det der kan jeg bedre..skulle vært meg..hadde klart DET mye bedre"..da spør jeg..hvorfor meldte du deg ikke på?? Kanskje du gjorde det..men ikke var interessang nok..hehehe..

For det første: Les innlegget mitt nøye, så ser du at ingen forlanger at du skal ha store meritter innen alle sporter. ja det holder å sette seg inn i rasens egenskaper, men artig om man hadde litt kunnskap om hund også. OG da blir det skummelt når de KUN skal sette seg inn i rasens egenskaper og har en brukshund i huset....

Jepp, etter at de har vært på trening i 4 timer uannsett vær og vind eller vært på stevner og pratet bikkje hele dagen, da koser de seg med hånda dypt nede i potetgullskåla :cool2:

Pirana; skjønte at det var meg du siktet til

(og dette tror jeg blir rot, sorry)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.... alle oppdrettere jeg kjenner (til flere raser) har resultater i både lp, agility og bruks - noen fra før de begynte med oppdrett - andre har klart å holde på ved siden av oppdrett og familie.

Selv har jeg holdt på med både lp og agility - og halvdelen har holdt på med bruks..........

Om jeg ikke tror at absolutt alle oppdrettere gjør det - så er det i alle fall mitt inntrykk at de gode gamle, samt en del av de nye faktisk har innsett at det er viktig å ha litt mer ballast i kurven enn en pen hund for å drive oppdrett.........

Men dette er off topic............

Så jeg synes ikke Margrethe er ut på jordet jeg - hun er helt i tråd med hva definisjonen av en god oppdretter er - det er en person med inngående kjennskap til sin rase samt en masse praktisk erfaring i trening og hold av hund..

Nå kommer det vel mye ann på hva slags rase du driver oppdrett med også dette da ?!

I Norge så driver f.eks Boxeroppdrettere mest med utstilling og har showdogs og er ikke mange oppdrettere ( selv om det finnes noen ) som driver med bruks, LP, agility.

Mastiffen er vel også et eksempel på dette, er vel ikke akkuratt brukslinjer han Kåre avler på i sitt oppdrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.... alle oppdrettere jeg kjenner (til flere raser) har resultater i både lp, agility og bruks - noen fra før de begynte med oppdrett - andre har klart å holde på ved siden av oppdrett og familie.

Selv har jeg holdt på med både lp og agility - og halvdelen har holdt på med bruks..........

Om jeg ikke tror at absolutt alle oppdrettere gjør det - så er det i alle fall mitt inntrykk at de gode gamle, samt en del av de nye faktisk har innsett at det er viktig å ha litt mer ballast i kurven enn en pen hund for å drive oppdrett.........

Men dette er off topic............

Så jeg synes ikke Margrethe er ut på jordet jeg - hun er helt i tråd med hva definisjonen av en god oppdretter er - det er en person med inngående kjennskap til sin rase samt en masse praktisk erfaring i trening og hold av hund..

øøhh..nå svarte vel ikke jeg akuratt på hva definisjon av en god oppdretter ER..jeg sa/skrev..at JA hun er helt/delevis ute på jordet om hun virkelig TRUR at alle oppdrettere gjør det..

Selfølgelig er det FLOTT at du har ballasten i orden..MEN det er ikke alle,dvs trur knapt nok halvparten av såkalte oppdrettere kan ordet apport..

Kanskje det var derfor disse hundemenneskene meldet seg på..får å få litt mer ballast??

Hva kjenntegner en god hundeeier?? De som prøver..eller de som ikke gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, det som kjennetegner en god oppdretter i mine øyne ihvertfall er de som får frem det beste i rasen mentalt, at valpene kommer fra linjer som gir trygge og stødige hunder, at nervøsiteten blandt flere raser forsvinner, at de ikke avles på aggresive usikre foreldredyr og at helsen er bra.

Om Oppdretteren vet hva apport eller neseprøve er, er ikke gjeldende for valg av oppdretter.

Og det har heller ikke så mye med kunnskapen om rasen til oppdretter, men mere om vedkommendes interessefelt.

Men det ble veldig OT ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oh den må jeg svare på! Lar ikke en utfordring stå helt i fred.

Men til Jan-Vidar (Fiona er nydelig, men det vet du jo), jeg er faktisk enig i de som sier at du og han med den sorte søte, virker ekstremt skrytete. Dere skryter og skryter på dere flotte resultater dagen før, og da er det morsomt at det går lukt åt ******* hver gang *ler*. Kanskje noe å tenke på? Altså at du blir oppfattet som en arrogant dust på tv. Klart dette blir jo klippet ned, men kjære vene...

Oppdretter eller ei, og jeg tror nok de aller fleste VET at du ikke trenger å være verdensmester i det ene eller det andre om man er oppdretter. Men som oppdretter vet man da det mest elementære, eller bør jeg bli skremt nå? Eller trenger man bare vite frem og tilbake på en hund, samt vinkler? For jeg må vel ærlig innrømme at jeg oppfatter dere som rimelig ferskinger med hund ja, både du og Kåre. Siden Kåre er en slik en dyktig oppdretter så burde vel hans ønske være å få vist frem Bergis på best mulig måte, ikke bare som en klovn. Bergis er søt som rakkeren, men gir ikke akkurat en god reklame for rasen... , Fiona derimot viser seg jo fra sin beste boxerside *flir* Så bikkjene står det ikke på, men eierene.

Edit: satt inn ett avsnitt

Til Margrete.

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger om Fiona...det setter jeg pris på.... :rolleyes:

Kan selvfølgelig mer enn det som blir vist på tv. Skal prøve å forklare settingen på hunde skolen: Når vi trener har vi som regel et kamerateam 10 cm fra oss som skal filme det som skjer, da er det jo ikke helt enkelt for hundene når de må omtrent i enkelte situasjoner hoppe over kamera for å komme seg igjenom treningen. Vi blir veldig styrt av Filmfolkene som f.eks stå rolig nå må bytte film, bryte av treningen for å bli intervjuet sist men ikke mins venting, hele finaledagen er venting, venting og atter venting håper dette er noe oppklarende. Må legge til ett par ting som også preger ekvipasjene: vi bodde på et helt fremmed sted med nye mennesker å forholde seg til hele tiden hundene spiste dårlig, Fiona gikk ned 5 kg og det er mye!!

Det er jo heller ikke bra TV å vise det som går bra...

Fortsett å engasjere dere alle sammen det er det som skaper flere seere, taushet er det allerværste som kunne skjedd... :rolleyes:

Jan-Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan jeg selv hadde blitt fremstilt i en slik serie. Har riktignok noe erfaring med hund, og konkurert litt, men tror jaggu jeg skulle klart å fremstå som en komplett idiot med ei lita rotte av en hund som kun var søt. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje bruksschäferen var for "god" til hundeskolen?

Så trodde han vel at han kunne lære Bergis noe der. :innocent: Bedre å ha med en som kan læres noe, enn en som "kan alt", vel?

Han virker ikke såå veldig oppspilt på å ville lære Bergis noe av det vi ser på Hundeskolen da. Greit nok, han trener for seg selv på eget initiativ innimellom, men han kommer alltid med masse unnskyldninger. Tenker spesielt på forrige gang da de trente agility og han mente at Bergis ikke tålte å løpe rolig i denne varmen. Bergis fløy jo som vinden, han! Men jeg orker ikke tenke mer over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Lurer på hvordan jeg selv hadde blitt fremstilt i en slik serie. Har riktignok noe erfaring med hund, og konkurert litt, men tror jaggu jeg skulle klart å fremstå som en komplett idiot med ei lita rotte av en hund som kun var søt. :innocent:

He he he he ......... jeg her helt sikker på at om jeg hadde meldt meg på med terrierdyret så hadde vi vært stjerner.... *ler*

(og sånn i tilfelle noen her tar dette helt alvorlig, det er ment som ironi.......)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schãferdyret ankom vel forsåvidt etter at Kåre hadde vært på Hundeskolen...Noen som la merke til at det var varmt i været der? Grønt grass osv? Mulig han ble inspirert til å drive videre med trening av hund og ikke følte at Bergis var like inspirert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så hvorfor hadde han med seg Bergis til Hundeskolen da? Nå skjønner ingenting..

Egentlig så synes jeg TV2 har tatt med altfor mye at det Kåre-greiene, det virker jo som de har med alt, både det han sier og det alle andre sier om ham. Det er vel fordi det engasjerer folk, men likevel.

Cluet var jo å ta med en hund som ikke hadde altfor mye kunnskap innabords til å begynne med.. Slik som med Soffen og moi, vi kunne sikkert ha kastet oss på. Ikke sikkert vi hadde blitt tatt ut, men med den problematikken jeg til tider har med kommunikasjon med pelsen, skal en jo ikke se bort ifra deg.. Så istedenfor en daffende Bergis, hadde en sett en fuglisidiot FLY fortere enn vinden så fort han fikk muligheten. Man hadde sikkert fått med seg noen gloser av meg, der jeg ble stående alene :S

Dette blir snålere og snålere. Lurer på om pirana er forelska i en av deltakerne, jeg...

Nå er det noe her jeg ikke har fått med meg.. Hm, henvise Pirana til "kjærlighetstråden"? ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg ser at Jan Vidar har skrevet innlegg her, så jeg kan ikke være noe dårligere :rolleyes:

Først, jeg ser kommentarer og hvorfor jeg meldte meg på Hundeskolen når jeg er så negativ.

Vel, jeg meldte meg aldri på Hundeskolen! Jeg ble stoppet på en utstilling og forespurt om å være med på et pilotprosjekt, som senere resulterte i Hundeskolen. 1 1/2 uke før innspillingen startet så visste jeg fortsatt ikke at det var et reality-program som gikk over 10 episoder. Etter et møte (på en fredag) med produksjonsteamet, TV2 og Gaute så sa jeg at jeg måtte ha helgen på meg til å tenke over om jeg ville være med. Men allerede på lørdags morgen så ringte de og tryglet meg om å bli med.

Så, jeg meldte meg ikke på Hundeskolen, og jeg ble ikke med for å vinne.

Til kommentarene om at jeg argumenterer halve programmet med dommere og spesialister så må jeg beklage at produksjonsteamet klipper det slik at det utgjør så mye av en effektiv sendetid på 43 minutter i uka, når de har timevis med opptak fra hver dag! Enkelte dager var det opptil 5 kamerateam, som filmet fra 07 til 23. Men de mener vel at det blir bedre TV av det og mer underholdning.

På Hundeskolen hadde vi ingen fritidsaktiviteter; ingen TV, ingen radio, ingen musikk, ingen aviser, kort sagt ingenting utenom en seng, mat og hundene våre. Det var DØRGENDE kjedelig i lengden, og min kverulering var en deilig måte å få utløp for frustrasjoner og for å få litt "liv" i hverdagene. Jeg må innrømme at det gikk sport i det etterhvert :o Og kverulering for kveruleringens skyld er helt Ok når det ikke er andre ting å ta seg til. Misforstå meg ikke, det var VELDIG gøy å være der, men til tider så ble det kjedelig og trått. Man savnet familie og venner, hverdagen og andre mennesker enn deltagere og produksjonsteam.

Bergis er en stor, tung og vanskelig hund å trene med. Han er vant til løsgående kaniner hjemme, og for han var småhundene på Hundeskolen et potensielt måltid. Etter at de små gikk ut ble det mye lettere å jobbe med ham. Tidligere, mens de var der, så trakk han i ene enden og skulle frem til de små, mens jeg trakk i andre enden og ville ha ham bort fra dem. Resultatet var at vi begge var utslitt hver kveld. Prøv selv å holde tilbake en så stor og sterk hund som vil andre veien, hele dagen! På førerhund-oppgaven var han derfor ikke fokusert på småhundene og vi fikk begge "tid" og ork til å jobbe med oppgaven.

Og neida, de andre mobber meg ikke, de tar igjen. Mine kommentarer til dem er klippet bort!

Og jeg er enig med endel av dere; når man er med på et slikt program så må man tåle at folk danner seg en oppfatning og "dømmer" deg, at noen liker deg og at noen hater deg.

Det er også helt klart at våre roller på Hundeskolen var fastsatt på forhand, og klippet til slik til at "rollene" ble fremhevet. Når alt kommer til alt så er det et underholdningsprogram der produkjonsselskapet ønsker å tjene penger.

Med hilsen

Kåre K. og Bergis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med Dora over her, kult at dere stikker innom og forteller litt mer til oss. Også bra at dere gjenkjenner konseptet og at vi dermed får lov til å leke hobbypsykologer hver dag dere underholder oss :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Lyra ble også forsøkt "vervet" til hundeskolen av en fyr på utstilling og jeg kan bekrefte at de opplysningene jeg mottok fra den ivrige mannen ikke helt stemmer overens med det endelige konseptet. Han sa alle fikk hver sine hytter, det var ikke utstemning etc..han påsto tilmed at jeg kunne ta med begge hundene uten problemer (ha! Loke og Lyra sammen der hadde skapt kaos!) i tilegg var det visst ingen problem at Lyra var valp, i ettertid har jeg funnet ut at hundene visstnok måtte være over året. For meg var det helt uaktuellt å være med (trener for mye til vanlig gjør vi sikkert også, i tilegg til at det sikkert er diskvalifiserende å kjenne dommerene fra før :o ) og jeg er glad vi ikke ble med. Loke hadde aldri klart å jobbe i en sånn setting.... og jeg hadde sikkert sett helt tåpelig ut og blitt stresset av kamerateamet :P

Lykke til videre Jan Vidar og Kåre, det er artig å følge dere ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kåre og Jan-Vidar! Kjempeflott at dere joiner oss her på hundesonen! ^_^

Til Jan-Vidar - Jeg må bare beklage for den kommentaren om deg. Det skulle selvfølgelig stått at du virker som en arrogant dust. Men "dust" var kanskje uansett et litt sterkt ord. Blir så revet med :rolleyes: Du er kanskje litt skrytete i programmet, men at du er en dust er du sikkert ikke!

Må bare si at deres hunder er de flotteste i programmet. Fionas utstråling og Bergis vanvittig nydelige hode og herlige personlighet gjør programmet utrolig artig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...