Gå til innhold
Hundesonen.no

Endringer i NKKs utstillingsregler


bardmand

Recommended Posts

Men nå har jo NKK sagt at øreteiping faktisk ikke er juks da.. Var det ikke det dere kom frem til?? Kun medisinske inngrep??

Jo, det skrev jeg jo allerede i åpningsinnlegget, det er jo hele grunnlaget for diskusjonen. Grunnen til at jeg i det hele startet tråden, var jo fordi jeg er uenig med NKK, og jeg synes faktisk ikke NKKs hovedstyres vedtak er prinsipielt uangripelige.

Så hva er egentlig poenget med å kverulere?? Greit at dere ikke er enige, meninger er alltid delt, men skjønner ikke poenget med å kverulere på hver minste ting jeg sier som kanskje ikke er 100 % optimalt skrevet..

Siden du anklager meg for å kverulere: Å kverulere vil si å protestere på noe for protestens skyld, så om jeg faktisk kverulerte, burde poenget være åpenbart. Inntil denne posten kan jeg ikke se at jeg har kverulert (selv om jeg ser at denne posten kan beskyldes for det), men at jeg har argumentert for mitt syn, som blant annet er at teiping av ører og hale burde være forbudt. Jeg har aldri klaget på hva du har skrevet. Om det du skriver kan tolkes slik at det ikke stemmer overens med din egentlige mening, eller om du dypest sett har en annen mening enn den du gir uttrykk for, kan jo bare du vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar
Helle. Dette fordi vi er STERKT uenig med det nye regelverket. Tror du virkelig den hunden som du kjøpte valp av, som er den mest vinnende DP hadde blitt det, hvis man IKKE hadde teipet ørene? NEI! Mest sannsynlig ikke. Og hvis du hadde hatt valget. Hvis du kunne velge enten foreldre med normale stå-ører fra naturens side og er IKKE teipet, kontra teipede? Hva hadde du valgt.

Man gir rasen et feil bilde når man må "jukse" seg til det. Og teiping er JUKS i min verden, og det er akkurat det denne debatten går ut på. Vi er imot tukling av hunder ifm med ustilling. Vi er i mot NKK sitt nye lovverk. Det er det, denne debatten handler om.

Den hunden hadde antagelig vært norgest mestvinnende DP selv med flagrende ører.. Du vet ikke hvem det er, så har vel egentlig ikke grunnlag for å uttale deg om det.. Er ikke kun ørene som er med på å bestemme hvor fin en hund er vettu..

Vel, ørene hadde ikke vært avgjørende for valg av valp nei.. Jeg hadde, overfladisk som jeg er, valgt valp etter foreldre med best gemytt, som var lekne, og selvsagt friske, hadde god pels, bra hale, og god øreform.. Om begge foreldrene så var nøyaktig like fine, DA hadde øreteiping kommet inn i bilde, og jeg hadde nok valgt valp etter forelder med naturlig ståører..

MEN okei, siden vi ikke er ferdig å diskutere..

Prøver igjen: Husk at de fleste raser (innbiller jeg meg) som bruker teip på ørene i alle fall, er raser som tidligere var ørekupert.. Det sier seg selv at man får ymse ører ute å går.. Store, små, tynne, lange, brede, flate osv osv... Ørene ble jo kuttet av uansett, så spillte ingen rolle.. Nå er jo ikke det lov lenger, heldigvis, så derfor er det mange rare ører ute å går.. Siden det både er lov med hengeører og stå ører, blir det i alle fall masse rart ute å går..

De fleste oppdrettere prøver å avle ned ørestørrelsen til små ører, men det er noen som avler på ALT av ører, og dette syns jeg selvsagt er dumt.. Men de fleste prøver å få ned ørestørrelsen..

Men så er det sånn at min rase i alle fall, er ikke så veldig stor.. Dvs avlsmateriale er ikke sånn enormt, og om vi da skulle plukket vekk alle hundene som ikke fikk ståører naturlig, så hadde det ikke vært mange igjen.. I utlandet (de landene det er lov) blir jo rasen fremdeles kuppert, dvs at hundene vi importerer ikke har ører eller hale, så da får vi aldri vite om de ørene ville stått eller ikke.. Så hva skal vi gjøre? Skal vi slutte å importere hunder som er kuppert? Slutte å låne merriterte hannhunder pga de er kuppert? Skal vi endre rasestandarden da? Eller??

Om vi plukker vekk alle hunder som har blitt øreteipet, og plukker vekk alle kupperte hunder, så blir avslbasen veldig liten.. Dette kan jeg tenke meg gjelder andre raser enn min også.. Så derfor jeg mener at man ikke må se så firkanta på reglene! Skjønner du hva jeg mener nå??

Jo, det skrev jeg jo allerede i åpningsinnlegget, det er jo hele grunnlaget for diskusjonen. Grunnen til at jeg i det hele startet tråden, var jo fordi jeg er uenig med NKK, og jeg synes faktisk ikke NKKs hovedstyres vedtak er prinsipielt uangripelige.

Jeg nevnte det i og med at du sammenlignet øreteiping, som til dags dato faktisk er lovlig, med doping, som er strengt ulovlig.. Syns det ble litt drøyt å sammenligne det.. Doping kan du heller sammenligne med hormoner og andre piller man gir til hundene sine for å få dem til å oppføre seg anderledes...

Siden du anklager meg for å kverulere: Å kverulere vil si å protestere på noe for protestens skyld, så om jeg faktisk kverulerte, burde poenget være åpenbart. Inntil denne posten kan jeg ikke se at jeg har kverulert (selv om jeg ser at denne posten kan beskyldes for det), men at jeg har argumentert for mitt syn, som blant annet er at teiping av ører og hale burde være forbudt. Jeg har aldri klaget på hva du har skrevet. Om det du skriver kan tolkes slik at det ikke stemmer overens med din egentlige mening, eller om du dypest sett har en annen mening enn den du gir uttrykk for, kan jo bare du vite.

Ok, bra, da missforsto jeg gjerne litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle: Jeg synes det virker som om du har helt riktige prioriteringer i forhold til hva som er viktig hos din rase når det gjelder avl når du sier at ørene ikke er det viktigste. Men hvorfor er det da så viktig at hundene har riktig øreform at man må tukle med naturen for å få det til? Om øreformen ikke betyr så mye, mener jeg? Om du mener at man må kunne se forbi ukorrekte ører når det gjelder avlsdyr i din rase, burde man ikke kunne se forbi manglende topplasseringer i utstillingsringen også - i hvert fall når du sier at dårlige ører ikke nødvendigvis ville holde tilbake topplasseringene hos en ellers god hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle: Jeg synes det virker som om du har helt riktige prioriteringer i forhold til hva som er viktig hos din rase når det gjelder avl når du sier at ørene ikke er det viktigste. Men hvorfor er det da så viktig at hundene har riktig øreform at man må tukle med naturen for å få det til? Om øreformen ikke betyr så mye, mener jeg? Om du mener at man må kunne se forbi ukorrekte ører når det gjelder avlsdyr i din rase, burde man ikke kunne se forbi manglende topplasseringer i utstillingsringen også - i hvert fall når du sier at dårlige ører ikke nødvendigvis ville holde tilbake topplasseringene hos en ellers god hund?

På min rase, så har øreformet ganske mye å si på hvor lett ørene står.. Om ørene er brede nederst, og spisse på toppen, om du skjønner, er det lettere for at ørene står.. Det var dette (pluss størrelsen på øret) jeg mente med øreform ^_^

De fleste hundene ville fått dårligere plasseringer om ørene ikke er optimale, og bøyer seg hit og dit, selvsagt.. Og i og med at man vil ha resultater på hunden sin, så teiper man ørene.. Det finnes DPer i norge som er Championer, og som har myndeører.. Jeg personlig syns det er litt rart, men hvem vet, kanskje ørene hadde stått om de hadde blitt teipet som valp? Men de fleste vil nok lide av feile ører i ringen.. Men det er ikke det som teller mest.. Får kanskje "løse ører" i kritikken, og thats it.. Eller om to ellers like fine hunder konkurrerer, så trekker den med best ører det lengste strået..

Dessuten tror jeg nok vi i Norge ikke er så nøye med ørene som det de er i land der de blir kupert.. Så kanskje det er derfor også? Oppdrettere i Norge vil ikke ha noe dårligere hunder enn de i de andre landene, som i alle fall jukser (for å si det som deg), de kutter jo av ørene, og derfor teiper de ørene? Og om de ønsker å reise ned å konkurrere i Russland eller andre kupperingsland, så nytter det ikke å komme med en hund med lause ører, da er det rett ut..

Jeg for min del er glad det er slutt på kuperingen, så da får vi slite med øreteiping til vi klarer å få naturlige ståører gjevnt over.. Tror det skal være fullt mulig å oppnå, de fleste som teiper trenger kun å teipe akkurat under tannfelling.. Og også mange som slipper å teipe.. De fleste oppdrettere syns jeg er ganske flinke med ører, heldigvis.. Men det er ofte de samme som går igjen når det gjelder å avle på store ører, og feile hengeører, og de får jo da også valper med noen gedigne ører.. Så om disse også skjerper seg, og kanskje enten avler på hunder med korrekte hengeører, eller avler på hunder med små ståører, så kommer vi vel i mål til slutt vi også..

Vet ikke om jeg gav et okei svar, eller om det bare ble masse rot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle. Ikke enkelt dette selvfølgelig. Men skal man ha topp plasseringer, så må man teipe ørene, eller hunden må ha naturlige stå-ører. Og da er det i mine øyne slik.

Du kan vinne med juks, eller du kan vinne med naturlige ståører. Hva ønsker du? :P

Jeg vet at jeg pusher på dette, og det er IKKE meningen å henge ut din hund, eller din "rase" men den er nå en gang blitt brukt til å eksemplifisere problematikken. Det er prinsippet vi diskuterer og ikke din rase/hund spesifikt.

Men masse lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle. Ikke enkelt dette selvfølgelig. Men skal man ha topp plasseringer, så må man teipe ørene, eller hunden må ha naturlige stå-ører. Og da er det i mine øyne slik.

Du kan vinne med juks, eller du kan vinne med naturlige ståører. Hva ønsker du? :P

Jeg vet at jeg pusher på dette, og det er IKKE meningen å henge ut din hund, eller din "rase" men den er nå en gang blitt brukt til å eksemplifisere problematikken. Det er prinsippet vi diskuterer og ikke din rase/hund spesifikt.

Men masse lykke til.

Hva kan jeg si, selvfølgelig hadde det beste vært om ørene sto av seg selv.. Men øreteiping er ikke juks, det er tillatt i følge reglene.. Er det juks om noen importerer en super børste, som gjør at pelsen blir silkemyk på pelshunder, eller hvitningsmiddel under øye på pudler og bichoner (og andre hvite hunder som blir rød under øynene), eller middel i pelsen på Shäfere?? Shampo som gjør at svart pels blir svartere?? Klipper hunder sånn at vinklene blir bedre? Friserer pudler?? Osv osv.. Hvor går grensen??

Hehe, har ikke tolket noe her som at folk henger ut min rase eller hund altså.. Jeg bruker min rase som eksempel fordi jeg kjenner rasen godt ^_^ Men jeg diskuterer generelt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg, Helle - Det er helt klart ikke ment personlig mot deg eller din rase heller!

En super-børste er ikke juks (om en slik finnes) - men ja, hvitningsmiddel, shampo som farger, ethvert middel i pelsen som forbedrer kvaliteten, etc - ER forbudt å bruke, i alle former og fasonger.

Doping ER forbudt (medisin eller annet middel som "bla, bla"..)

Dog har NKK endret setningen "Inngrep foretatt i den hensikt å forbedre hundens eksteriør" til: OPERATIVT inngrep... (osv..)

Ergo har NKK åpnet for all mulig form for korrigering av hundens utseende (som kan "forbedre hundens eksteriør") for ALLE inngrep som ikke kalles operative.

Om det er plagsomt for hunden (valpen) eller ikke er ikke temaet her - kun endringen på ordlyden fra inngrep til operative inngrep, og evt. konsekvenser av dette.

Ergo er det NÅ lov til å tape, spjelke, "strekkbenk" og alt mulig - så lenge hunden ikke må opereres - DET var det ikke før (uansett hvor mye taping som var akseptert i de forskjellige rasemiljøene).

Og når man vet hvor mye merkelig folk finner på med sine hunder, så er jo neppe det noen god endring av et regelverk..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg, Helle - Det er helt klart ikke ment personlig mot deg eller din rase heller!

Susanne

vil helst ha meg frabedt kommentarer som "stakkars deg helle"... Eller kanskje jeg missforstod?? Leste ikke kommaet først. :P Går litt fort i svingene her...

Om du mente det på den andre måten, så har jeg i alle fall ikke oppfattet noe av dette i denne diskusjonen har vært mot meg eller min rase.. Man diskuterer generelt på et offentlig forum..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...