Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsen skal ut!


Huldra

Recommended Posts

Har en hund her som er nedrøytet, og løpetiden er ca halvveis. Hun har altså minimalt med pels for tiden. Nå vil jeg gjerne bygge opp litt mer pels på henne, og vinter som det er og allting så skal vel den begynne å vokse snart? Men når skjer det? Og når er det mest gunstig å gi tilsetninger for å få pelsen til å vokse ekstra mye? Vi skal prøve oss på et pelsfôr, i tillegg til litt andre ting. Bør vi begynne nå, eller begynner pelsen først å vokse etter løpetiden, eller en stund etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt god effekt av ølgjær i maten. Vet det finnes andre b-vitaminer spesielt til hund også.

Har tenkt å gi henne B-vitamin tabletter som vi har hatt god effekt av før (dog rett FØR røyting..), så nå lurer jeg på når jeg skal begynne med dette, når er det mest effektivt? Begynner pelsen å vokse når de er ferdige med innbilten sin (eller den tiden den varer), eller rett etter løpetiden, eller i løpetiden, eller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man kjøpt b-vitaminer til hund?

Jeg skal nemlig til sverige om et par uker for å stille ut Amira og forhåpentligvis få blått (til lp-championatet), men hun er nærmest naken!

Ølgjær i dagligvarebutikken. En boks som er hvit med noe oransje mønster på (den typen jeg har sett i alle fall). Finnes sammen med maltekstrakt og andre vitaminer og piller, eller blant bakevarene, som fx bakepulver osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går også an å gi maltekstrakt til hunden. Proppfullt av naturlige B-vitaminer, og de fleste liker den søtlige smaken på den. Finnes i de fleste store matvareforretninger. Står enten med bakevarene (ikke spør hvorfor), babytingene eller vitamin/helsekosthyllen. (Som oftest med babytingene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig øljær man kjøper i butikkene inneholder ofte druesukker, noe som ikke alltid er ønskelig å gi hunden. Bare så dere er klar over det. :icon_redface:

Og hva er det med druesukker som ikke er bra for hunden, hva påvirker det?

Så vidt meg bekjent er druesukker en av de få kildene til karbohydrater en hund kan utnytte direkte, uten å måtte bryte det ned ytterligere (som til for eksempel druesukker..) :closedeyes:

hvor mye ølgjær er det man skal gi da? g/kg?

Tja.. jeg tar det litt på feelingen. En mellomstor schæfertispe jeg passet en gang fikk en ss (eller var det ts?) en gang om dagen. Tulla får vel ca en halv tenker jeg, de gangene jeg husker å gi selvsagt.. :rolleyes: B-vitaminer er vannløselige, så hvis det blir noe overskudd lagres det ikke i kroppen, men kommer ut med urinen/avføringen. Ergo ikke farlig å gi for mye en dag eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tulla får en halv ss? blir vel rundt det samme jeg kan gi min. Han veier circum 22 kg. Kan b-vitaminer hjelpe på tørre klør? pelsen er egentlig ganske bra, men klærene er litt tørre og fliser lett.

Tulla får ca det ja. Eller en dæsj som jeg kaller det. Bare tømmer ut litt oppå maten hennes og fyller på litt vann sånn at det blander seg. Smaker helt forferdelig (har prøvd det selv), men Tulla bryr seg ikke. Når msk skal drikke det, står det at det kan blandes med vann eller melk eller juice, så jeg antok at det samme gjaldt hund, at det var lurt å blande ut altså. Er jo veldig tørt og ikke noe særlig å få ublandet kan jeg tenke meg.. :rolleyes: Tulla veier også ca 22 kg så du kan fint gi din hund det samme!

B-vitaminer er generelt bra for hud, hår og negler, så det kan godt være det er bra for klørne. Men olje skal visstnok hjelpe på tørre klør, hvis det er det som er problemet. Har ikke merket noen stor forskjell på klørne til Tulla før/etter B-vitamin-tilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får kjøpt ølgjær uten sukker på apoteket!

Har i perioder gitt til akita og har da fått en stor teskje med topp, løst opp i vann og tømt over vanlig for. Noen ganger også med olje i tillegg (hvetekim/laks...) Eller med en eggeplomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er det med druesukker som ikke er bra for hunden, hva påvirker det?

Så vidt meg bekjent er druesukker en av de få kildene til karbohydrater en hund kan utnytte direkte, uten å måtte bryte det ned ytterligere (som til for eksempel druesukker..) :closedeyes:

Det påvirker vel i den grad at hunden får tilført druesukker, mer energi, noe som kanskje ikke alltid er ønskelig. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette gjelder for alle hunderaser, men SH`r bygger raskere og mer pels om de er mye ute enn om de er mye inne. -Men jeg skal jammen prøve å gi tispa mi ølgjær for hun ble sterilisert for ca en mnd. siden å ble barbert rundt operasjonsåret, så hun trenger å bygge pels raskere enn det naturen gjør, (takk for tipset) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det påvirker vel i den grad at hunden får tilført druesukker, mer energi, noe som kanskje ikke alltid er ønskelig. :whistle:

Ah! Sånn ja, det er jeg helt med på. Du fikk det bare til å høres så farlig ut. Nesten som sjokolade.. :P:wink:

Og så, for å svare på mitt eget spørsmål: tisper begynner å vokse ut pelsen når de er ferdige med "innbilt-perioden" sin. I den perioden bruker de ikke energi på å vokse ut mer pels, men på å være "drektige", drektige, innbilte eller ikke. Så da vet jeg det. :whistle: Har likevel tenkt å kjøpe tørrfôr nå til vi skal på juleferie i Bergen, siden det er veldig greit å ha tørrfôr da, i stedet for å drasse rundt med ti kg V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg vet ikke hvordan det er i dag!

Men for 20 år siden fikk jeg et råd i hundeklubben og det var:

1 eggeplomme (ikke hvite)+1 spsk. vanlig matolje i uken!

Jeg har brukt dette siden (også til kattene)!

Og ettersom at den ene hunden ikke tåler bein, så tørker jeg eggeskaller og knuser de til pulver i morteren, det drysser jeg over maten!

Det skal styrke knogler, hud og pels!

Etter 20 år med dette, så har jeg aldrig hatt problemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...