Gå til innhold
Hundesonen.no

Våteksem


mowgli

Recommended Posts

Søndagkveld oppdaget jeg at colliegullet mitt hadde ei floke midt på ryggen av alle steder. Hadde lagt merke til at han gnagde seg på ryggen et par kvelder etter en gjennombørsting, men tenkte at det bare var irritasjon pga røyting. Han kaster ALL underull nå og ser ut som en skabbsau...

Vel, jeg dro frem børsten for å løse opp floka og ble paff som helst da jeg løftet opp pelsen: en våt og rund flekk totalt fri for pels!

Mandags morgen hadde flekken blitt litt større, enda våtere og i tillegg rød og irritert - kastet meg da på telefonen til vet'n og fikk time gansek raskt. Konklusjon: våteksem!

Han ble da barbert, renset, smurt og tredd inn i ei trakt - stakar, lille. Fikk resept på fuciderm og beskjed om å vaske eksemet med klorhexidin, men bare over natten til i dag har det spredd seg og ser helt for j... ut.

Er det noen som har erfaring med våteksem og kan gi meg litt info om hva det er, hvorfor de får det, hvordan bli kvitt det og hvor lang tid det tar? Spurte og grov hos vet'n men med feber og bomullshue er det ikke mye som festet seg...

Bilde 2 viser mandagskveld, bilde 3 søndagskveld.

post-1175-1196795464_thumb.jpg

post-1175-1196795487_thumb.jpg

post-1175-1196795496_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært borti våteksem så mange ganger, men tenker kanskje som så at det kanskje "måtte" bli så ille, før det snart går tilbake igjen? Det andre bildet ser ut som de tilfellene jeg har vært borti, og da har det (som alltid) vært viktig å holde området tørt og følge dyrlegens "forskrifter". Kanskje ikke så lett på denne tiden av året? Hvis det fortsetter slik, og blir verre altså, så ville jeg prøvd å fylt bomullshodet med mer info, men det kan være det har nådd "toppen" nå, før behandlingen kom skikkelig igang?

Og unnskyld meg; men dette hørtes heelt absurd ut (balsamering av faraoer er det første som slår meg)! :yawn:

Han ble da barbert, renset, smurt og tredd inn i ei trakt
Alt de må gjennomgå mens de lever her med oss rare mennesker, disse stakkars hundene våre.. :rolleyes:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkar voffen din.

Kom over noe på internett om våteksem. Kan kanskje ta deg en titt.

http://www.drbaddaky.no/no/hot_spot_eller_vateksem_hos_hund

Kom også over denne nettsiden om en berner med våteksem. Kanskje du får noen ideer.

http://www.berner-sennen.no/aktiv/blad/vateksem.htm

I allefall lykke til.

Hilsen Bonita og Ann Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg i tvil om hva som er best å gjøre etter å ha lest om den berner'n - det er nettopp fucidermsalven h*n fraråder å bruke vi har fått beskjed om å bruke på han.

I går kveld og i dag morges har jeg dynket såret med klorhexidin og fått av en del av skorpa, men fysj og føy for noe ekkle greier!

Tusen takk for linkene - de var virkelig nyttig lesning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...