Gå til innhold
Hundesonen.no

Politihund i tjenste


charlotte

Recommended Posts

Det er en utbredt misforståelse om at hunder i tjeneste eller politihunder har det vondt. Dette fordi patruljehunder blir trent i pågripelse av person og forsvar, noe Ola Nordmann mener gir en dårlig kontrollert hund. Jeg har også vært borti mennesker som tror at hunder i politiet blir mishandlet helt til de angriper og så man forsterket dette og senere satt kommando på denne atferden. Men sannheten er noe helt annet…

alexpatrulje.jpg

Den mest vanlige hunden er patruljehund som er godkjent for spor, rundering inne og ute, feltsøk (søk etter gjenstander), pågripelse av person og selvfølgelig lydighetsøvelser.

Etter patruljehunder kommer narkotikahunder som de fleste vet hva er. Dette er hunder som er trenet til å finne alle typer narkotika, og for å avkrefte en myte: Narkotikahunder ruses ikke på narkotika. De læres til å kjenne igjen lukten av de forskjellige narkotiske stoffene og forteller hundeføreren hvor de lukter stoffet. Narkotikahunder kan også gå spor etter tyver og finne ting slik som en vanlig politihund.

I tillegg til disse to vanligste godkjenningene har vi også bombehund, våpenhund, brannhund, lavine, ruin og likhund. Disse grenene er færre ekvipasjer og meget begrenset.

kaisanarkotika.jpg

Dersom vi ser på brannhunden er det kun to i landet og de er direkte knyttet til KRIPOS. Dette er et prosjekt som så langt har løst en del saker. De har kunne påvise at en brann har vært påtent p.g.a. at de er trent på å finne brennbar veske. Så til alle dem som har tenkt å tenne på noe så tenk dere om en gang til for nå har politiet et våpen for dette også.

De mest vanlige rasene som blir brukt i politiet er: schæfer, malinois, rottweiler, labrador av forskjellige typer, flatcoated retriver og spaniel typer.

Politiet har egne godkjente instruktører som står for opplæring og godkjenning av hundene i Norge. Når en ekvipasje (hund og hundefører) skal godkjennes må de reise til Sæter Gård hvor de godkjennes av PHS. Ekvipasjen godkjennes for to år av gangen.

Hundeførere i politiet er hundeførere på heltid og når de godkjenner sin hund skriver de kontrakt med arbeidsgiver hvor de forplikter seg å stille sin egen hund til disposisjon for politiet i en tidsbegrenset periode.Politiets hunder blir pensjonister når de er 10 år. Det er ikke alle forunt å være i tjeneste så lenge, gjenomsnittet blir pensjonister når de er 8 år.

Politihundene har et utmerket liv. De blir trent og får brukt alle de drifter de er født med. De er med føreren over alt og blir godt tatt vare på. De får plenty med kos og gode dager inn i mellom all jobbingen. Plitiet leter etter helt spesielle hunder som ligger høyt i drift og mot. De går igjennom en rekke tester før de blir anbefalt for trening til deres bruk. De trener også mye med skjult beskyttelsesutstyr for at hunden skal ha fokus på mennesket og ikke den store "kongen" som mennesket har utenpå seg (litt billedlig beskrevet) slik som IPO hunder gjør.

Håper dette gav mer forståelse for hva en politihund er og gjør, og at folk innser hvor godt de har det…

Kilde jeg har brukt er Norsk Politihundelag

http://norsk-politihundelag.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel forskjeller der som alle andre steder, kan jeg tenke meg. :) Men jeg tror nok ofte/som regel at politihunder har det bedre enn vanlige hunder, da de får være i aktivitet og bli brukt til noe de er gode til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror politihunder har det helt knall jeg da.. De får brukt seg hele tiden til ting de syns er knall gøy!!! Det er jo ikke akkurat vanskelig å se på en hund når den har det gøy og ikke! De er ganske så tydelige sånn ja!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror politihunder har det helt knall jeg da.. De får brukt seg hele tiden til ting de syns er knall gøy!!! Det er jo ikke akkurat vanskelig å se på en hund når den har det gøy og ikke! De er ganske så tydelige sånn ja!! :)

Enig!:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...