Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva tjener en dommer?

dorab01

Recommended Posts

Guest Belgerpia
Skrevet
jepp dette har jeg lurt på leenge hva tjener en dommer? Hva for denn i lønning per utstilling?

De tjener ingenting!

Dommere får bare en symbolsk sum, og om jeg ikke erindrer helt feil så er det godt i underkant av en tusenlapp. Dømmer de en eller to dager er summen den samme. I tillegg får de selvsagt dekket reise og opphold.

Mer info finnes på www.nkk.no

Edit: Mer nøyaktig

Dommere får kr 245,- pr. dag - for en dags dømming får de 2x245,- = 490,- for 2 dagers dømming får de 4 x 245,- dvs. 980,-

pluss reise og opphold da... *ler* så rike blir de ikke...

Skrevet
oh er det sant?? Oj det visste jeg ikke. Men gjelder det alle land?

Jeg ved at det går efter samme principper i Danmark, så det er nok en overordnet regel, så ingen dommere føler sig snydt, fordi en anden dommer fra et andet land får mere.

Skrevet

Ehm.. Nå gjelder denne betalingen for dommere som dømmer i Norge - hva de får i andre land avhenger selvsagt av de avtalene som finnes der. Mener å ha hørt at man får bedre betalt i Sverige, da dette også er gradert i forhold til antallet påmeldte hunder.

Enkelte dommere er så ettertraktet at de tar et eget fastsatt honorar for å komme å dømme, og noen er så ivrige at de tilbyr seg å dekke reise og opphold selv for å få komme...

Så nei, det er neppe noe lukurativt levebrød, akkurat...

Susanne

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange som har hund og katt sammen, men det kommer helt an på individene, rasene og tilvenningen. Det høres ut som du har kommet litt skjevt ut allerede, og som sagt tror jeg det kan bli krevende. Når du ikke har kompetansen selv til jeg anbefale å få hjelp (direkte, annet enn tilfeldige på nett) fra noen som kan komme og hjelpe deg der du er.
    • Er det noen som faktisk har fått til å få katter og hunder sammen?  Er bare redd det blir ett vanskelig prosjekt. Og hvor lenge bør man holde på å prøve å få det til?
    • Jeg ser at det står haket av som jakthunder på NKK rasevelger.    Er det da retriever og spaniel som har minst mulig jaktinstinkt da?   Skal prøve å få hundene til å slappe av når de ser pusene.
    • De er også varslere så jeg bjeffer dessverre lett.
    • Jaktinstinkt er litt ulikt hos ulike raser. Gjeterhunder, og jakthunder som er avlet for å "drive" vilt og jage på egenhånd har høyest jaktinstinkt og har lettere for å jage dyr. Jakthunder som er avlet for å samarbeide tettere med fører, som for eksempel retrieverene og spanieler som er avlet for å apportere vilt, har jaktinstinkt, men er også ofte lettere å kontrollere rundt dyr. Selskapshunder, vokterhunder og ulike andre raser har jevnt over mindre jaktinstinkt. Men opprinnelig har alle hunder noe jaktinstinkt, og det vil variere med individ også. Jeg tenker at du kan ha fordel av å kontakte en hundetrener som kan komme å se hundene og hjelpe deg med et opplegg for tilvenning så hundene kan lære seg å slappe av rundt kattene. Å bare la de stå og bjeffe og bråke vil gjøre det verre. Du må jobbe aktivt med at hundene skal slappe av når de ser kattene. Ideelt sett på god avstand først, og nærmere når de takler det bedre. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...