Jump to content
Hundesonen.no

Bittet til en flat

Arielle

Recommended Posts

Posted

hei.

jeg har en flat coated retriever og lurer på hvordan tennene/bittet til hunden skal være?

det jeg egentli lurer på er de tennene helt fremme (de "små") fordi han har hatt overbitt helt til nå(ernå snart 10mnd) men nå ser jeg at de små tennenestår oppå hverandre altså de nede og de oppe. er redd for an får underbitt. er dette en feil? eller er begge deler tillat?(både over og underbitt?

tusen takk for alle svar :rolleyes:

Posted

jah mener selvsakt ikke alle tennene. vet at de skal ha saksebitt men de tennene helt fremme de "små" er oppå hverandre

Posted

de tennene oppe skal vel såvidt ligge foran de nede. Men om den klarer å lukke tennene bak, og at de er helt nær hverandre så er det sikkert ikke så farlig.

Posted

det jeg vil frem til er vel det at dette er en hund som jeg går på utstilling med og før var de fremste tennene oppe forran de fremste nede men nå syns jeg at de tennene oppe begynner og stå oppå de tennene nede. altså de fremste tennene står "oppå" hverandre. tennene oppe står ikke fremforbi di nede og "dekker" di

eg ikke god til og forklare :)

Posted

Har ikke peil på sånt ut i fra slike forklaringer, MEN;

En flat med tangbitt vil for nøye dommere IKKE får 1pr

En flat med under/overbitt vil i hvertfall aldri få det om dommeren sjekker tenna..

Posted

Jeg skjønner hva du mener altså, så sikkert heller jeg som er dårlig til å gi svar :)

Men fortennene skal såvidt jeg vet i alle fall ikke ligge mot hverandre. Tennene i overkjeven, skal ligge over de i underkjeven, altså foran. (Fortennene altså)

Vet ikke hvor stort problem det vil bli på utstilling. Det er jo nesten bare å dra på en å se.

Posted

hmm. men femidotten skrive at en hund men over/under bitt skal ikke få 1pr. så da må vel tennene ligge oppå hverandre? har sjekket en gang til nå og det er de to fremste tennene oppe og nede som ligge oppå hverandre de andre tennene oppe ligger over de nede

Posted

altså, om tennene ligger over tennene nede, men de samtidig er inntill eller nesten inntil, så er det ikke overbitt.. akkurat som mennesketenner. Våres tenner oppe ligger jo litt over de tennene nede, uten at de fleste av oss har overbitt av den grunn..

når det gjelder tennene til hunden din er det vanskelig å si helt sikkert, det beste hadde kanskje vært om du tok bilde av tennene å la det inn her?

Posted

ja tusen takk til alle som hade svart skal prøve og få tatt bilder og lakt inn. men da har han ikke over bitt eller uderbitt.

Posted

Du beskriver tennene til Amigo - de to framtennene oppe ligger kant i kant med de nede. Resten av tanngarden er slik den skal være.

Amigo har fått kommentar på det to ganger av dommere - de har kalt det tangbitt. Min rase skal ha saksebitt og her er det altså snakk om 1 mm... likevel har han blitt champion og ingen dommere har kommentert det i det hele tatt i ettertid selv om de har saumfart kjeften hans grundig.

Posted

ok takk for svar. men kan altså 2 fremtenner som ligger 1mm feil være foskjellen på tangbitt og saksebitt?

Posted

Kan vel være det da. Uten at jeg har peil. Men rette dommerne sier det, og kan gi 2pr, mens enkelte driter i det, som med Amigo (cert,cacib,bir & big4 *kremt*)

Posted

jaja alt det man lærer ;) men syns det var litt merkelig for vi hadde en dommer i bergen på søndagen som var veldig på å se på tennene til hundene og der ble jeg kaste ut med blått på en drit fin tispe på 2 år for hun hadde tann feil mens min lille vovvse hadde korrekt bitt. så det må være noe som har "forflyttet" seg i det siste da :blink: men er dette noe som kan rette seg opp igjen? og hvordan er det om jeg vil bruke han i avl da?

er ikke ute etter meningen om hva dere synes er rett og galt med og avle på hund så har en "tannfeil" men sånt hva sier raseklubbene?

Posted

er mye lettere for folk her inne å svare ordentlig om vi får se bilde av tenne ;) vanskelig å se for seg skikkelig hvordan tennene ser ut :blink:

Men, om det bare er 1 mm, så er det ikke sikkert det er så nøye, i alle fall ikke for dommere..

Posted

jeg skal prøve og få tatt bilder og lakt inn men det blir nokk ikke før på mandag da jeg ikke er hjemme ^_^

men håper det er noe som retter seg opp igjen :unsure:

Posted
Nkk se helt nederst på denne siden, så ser du forskjeller på de forskjellige bittene. Kanskje det er enklere å se om hunden din har korrekt bitt eller ikke, og forklare oss hva som ligner mest på din hunds bitt?
  • 3 weeks later...
Posted

Det ser forfra ut som et saksebitt, de to tennene som ikke står sammen med de andre tennene blir på min rase kalt dropped theeth. Det er ikke noe pent bitt og en dommer som er nøye på tenner kan slå ned på det, men hunden har fortsatt et saksebitt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Takk for mange gode tips 😌 Det er ikke noe problem hos veterinær, hun er veldig snill ved håndtering og sånn da  ☺️
    • Hun er ung, og har dårlige erfaringer. Jeg tenker at det kan hjelpe å gi henne tid, og trene i utstillingslignende settinger. Tren uten å stille opp for dommeren, belønn masse, og gå ut igjen av ringen uten å stille opp for visning. Tren også på oppstilling og visning for seg selv uten for ringen og i andre settinger, hjemme, på parkeringsplassen, i parken osv. Gå videre med å trene i utstillingsring og stille opp, men la treningsdommer bare belønne uten å ta på henne. Og selvfølgelig respektere alle signaler på at hun er utrygg, la henne selv ta initiativ. Om utstilling ikke er viktig for dere er det såklart like greit å droppe det, men det kan nok fint gjøres å gjøre positivt igjen med trening og tålmodighet. Og det er viktig at hun f.eks. kan stå på et veterinærbord og bli undersøkt også.
    • Har ei tispe på snart 2 år. vi har drevet litt med utstilling siden hu var valp fra 4 måneder til hu ble ca 1 år. Den første tiden på treninger gikk det veldig bra , hu er sosial hund utad og elsker oppmerksomhet og byliv. Etter en tid begynte hu å rygge fra dommeren i ringen , kunne sette seg og rygge unna men vi fikk allikevel satt hun opp igjen og fikk bra premier på utstillinger . Helt til vi kom til den 5 siste utstillingen, da gikk det bra første dagen men 2 dagen da vi gikk i ringen gikk det bra helt til vi skulle stille henne opp, hode og tenner gikk fint helt til dommer skulle kjenne mot rygg da rygger hun bakover og klappet med tennene mot dommer .  Så jeg tok en avgjørelse med å si vi trekker oss .. her innså jeg kanskje at hun har jo prøvd å gitt oss tegn litt hele veien med å sette seg og rygge unna, men folk rundt trodde det var kun trass siden hu er en bestemt tispe .  etter dette oppsøkte jeg fysioterapeut og tok MR og røntgen av henne og det ble påvist betennelse på begge sider i lysken/ hoften. Det vi så når fysio skulle gå over hu var at det var tydelig vondt . Men nå i dag 1 år etterpå med gjentatte behandlinger og styrke treninger har hu endelig blitt friskemeldt og vi kan gå tilbake til det normale. Vi har vært med 2 ganger på utstillingstreninger , første gangen gikk veldig bra . Men det var folk som hu kjenner i miljøet fra før  .2 gangen oppsøkte vi nytt sted , hu var veldig glad for å komme og se så mange hunder og mennesker og hu hilste og koste med flere .  Men da vi løpte i ringen og skulle stille henne opp før treningdommeren rakk å ta på henne «snappet « hun . Så da gikk vi ut av utstilling posisjonen ,da gikk hun bort til dommer og damen og nusset og koste med dem.. utenfor ringen er det heller ikke noe problem .  Så nå lurer jeg på om jeg bare skal droppe utstilling helt for hennes del, når jeg ser at det minnesbilde fra smerte fra siste utstillingene sitter i henne så sterkt ..  Hun er jo en fantastisk og glad hund ellers. Vi skal vertfall ha en lang pause og fokusere på  noe annet og bare være hund. Har noen opplevd noe lignende, og er det beste å bare droppe utstilling helt ?
    • En viktig del av å drive med utstilling er jo å lære hundene å slappe av i buret når de ikke er i ringen. Det er ikke bare oppbevaring.  Og har du flere hunder så ville jeg enten hatt med hjelpere eller bare én hund på utstilling om gangen, ihvertfall til de er vante til omgivelsene og slapper av i buret.
    • Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...