Gå til innhold
Hundesonen.no

Bittet til en flat


Arielle

Recommended Posts

hei.

jeg har en flat coated retriever og lurer på hvordan tennene/bittet til hunden skal være?

det jeg egentli lurer på er de tennene helt fremme (de "små") fordi han har hatt overbitt helt til nå(ernå snart 10mnd) men nå ser jeg at de små tennenestår oppå hverandre altså de nede og de oppe. er redd for an får underbitt. er dette en feil? eller er begge deler tillat?(både over og underbitt?

tusen takk for alle svar :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg vil frem til er vel det at dette er en hund som jeg går på utstilling med og før var de fremste tennene oppe forran de fremste nede men nå syns jeg at de tennene oppe begynner og stå oppå de tennene nede. altså de fremste tennene står "oppå" hverandre. tennene oppe står ikke fremforbi di nede og "dekker" di

eg ikke god til og forklare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener altså, så sikkert heller jeg som er dårlig til å gi svar :)

Men fortennene skal såvidt jeg vet i alle fall ikke ligge mot hverandre. Tennene i overkjeven, skal ligge over de i underkjeven, altså foran. (Fortennene altså)

Vet ikke hvor stort problem det vil bli på utstilling. Det er jo nesten bare å dra på en å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. men femidotten skrive at en hund men over/under bitt skal ikke få 1pr. så da må vel tennene ligge oppå hverandre? har sjekket en gang til nå og det er de to fremste tennene oppe og nede som ligge oppå hverandre de andre tennene oppe ligger over de nede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, om tennene ligger over tennene nede, men de samtidig er inntill eller nesten inntil, så er det ikke overbitt.. akkurat som mennesketenner. Våres tenner oppe ligger jo litt over de tennene nede, uten at de fleste av oss har overbitt av den grunn..

når det gjelder tennene til hunden din er det vanskelig å si helt sikkert, det beste hadde kanskje vært om du tok bilde av tennene å la det inn her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver tennene til Amigo - de to framtennene oppe ligger kant i kant med de nede. Resten av tanngarden er slik den skal være.

Amigo har fått kommentar på det to ganger av dommere - de har kalt det tangbitt. Min rase skal ha saksebitt og her er det altså snakk om 1 mm... likevel har han blitt champion og ingen dommere har kommentert det i det hele tatt i ettertid selv om de har saumfart kjeften hans grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja alt det man lærer ;) men syns det var litt merkelig for vi hadde en dommer i bergen på søndagen som var veldig på å se på tennene til hundene og der ble jeg kaste ut med blått på en drit fin tispe på 2 år for hun hadde tann feil mens min lille vovvse hadde korrekt bitt. så det må være noe som har "forflyttet" seg i det siste da :blink: men er dette noe som kan rette seg opp igjen? og hvordan er det om jeg vil bruke han i avl da?

er ikke ute etter meningen om hva dere synes er rett og galt med og avle på hund så har en "tannfeil" men sånt hva sier raseklubbene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det ser forfra ut som et saksebitt, de to tennene som ikke står sammen med de andre tennene blir på min rase kalt dropped theeth. Det er ikke noe pent bitt og en dommer som er nøye på tenner kan slå ned på det, men hunden har fortsatt et saksebitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...