Gå til innhold
Hundesonen.no

Dropper du utstilling pga "vanskelig" dommer?

Hampus

Recommended Posts

Har bare drevet aktivt med utstilling i et år nå, men har jo høstet en del erfaringer på de 10 utstillingene vi har vist hundene våre på.

Blandt annet dette med dommere som blir regnet for vanskelige / unormalt strenge.

Virker som om det er den del dommere folk ikke vil stille hundene sine for.

Mens andre velger å stille, men blir sint for dårlig kritikk.

Jeg har jo ikke hatt noen aning om hvilke dommer som er sånn og slik, så jeg har meldt på og stilt uansett på de utstillingene vi hadde bestemt oss for.

Fått en del komentarer som "At du orker å stille for den dama"...

Mine hunder har hatt veldig jevne resultater for både "snille og slemme" dommere.

Så jeg lurer vel på om det ligger en manglende emne til å ta dårlig kritikk bak disse komentarene.

Har opplevd at en dommer har dømt gårdshunden min feil.

Han kunne ikke gi mer enn 1 kval og 1 konk for den var for stor for rasens standard sa han.

Hadde dommeren giddi målt han, hadde han funnet ut at det ikke stemmer.

Var vel også ganske tydelig at rasen ikke interesserte han det dugg.

Det synes jeg var en smule bittert, og om han virkelig hadde vært for stor, da skulle han vel strengt tatt ikke hatt rødt.

Men jeg stiller nok for samme dommer på nytt om han skulle dukke opp på en utstilling jeg skal på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde IKKE stilt for den dommeren igjen... Når jeg VET at dommeren ikke liker hunden jeg stiller/typen, så melder jeg ikke på for den eller.... Jeg går bestandig for en bra plassering, gjerne med cert/cacib bir/bim... Og hvis jeg vet dommeren ikke gir meg mer enn rød, så melder jeg aldri på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt rart egentlig, at folk bare vil stille for dommere som ser bort fra din hunds feil. Jeg syns det er bra at dommere er strenge, selv om jeg kanskje ikke får noe bra resultat på hunden min hos den dommeren, så er ikke poenget mitt å vinne alt på utstilling, men å ærlig få vite hvordan min hund er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det finnes gode og mindre gode dommere på enhver rase.

Jeg har ikke noen problemer med de som ser feilene på mine hunder - men derimot de som ser feil som faktisk ikke er der er i alle fall uinteressante å stille ut for...

Noen dommere VET man er særlig opptatt av enkelte ting, og da er det jo bare bortkastet tid og penger å stille en hund med akkurat den feilen for den dommeren. Men ja dårlig bedømmelse en gang gjør jo at man ikke gidder å stille samme hund kort tid etterpå for samme dommer. Men DA er det en fordel å ha flere hunder, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg ser det, så kan samme dommer gi samme hund 2 forskjellige kritikker ved 2 forskjellige anledninger.

Det har jeg sett, så det skjer.

Jeg hadde nok tenkt meg om to ganger om det var en utstilling som ville kostet meg mye.

Som feks nå når vi skal til Stockholm på Hund 2007.

Da hadde jeg kanskje blitt litt betenkt med tanke på å legge ned så mye penger og tid om dommeren var den samme som dømte hunden min ned pga at han liksom var for stor.

Det må jeg innrømme.

Men på lokale utstillinger vil jeg nok ta sjansen og prøve en gang til for samme dommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rart at han som sitter i staffe rådet ikke vet at det finnes to "typer" (høyder) av engelsk staff

Det har vel noe med at han er klar over at ønskehøyden på staffen er 35 til 41 cm. Høyere enn det er vel lite rasetypisk og uønsket skulle man tro. De skal ikke se ut som amstaffer liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen problemer med de som ser feilene på mine hunder - men derimot de som ser feil som faktisk ikke er der er i alle fall uinteressante å stille ut for...

Noen dommere VET man er særlig opptatt av enkelte ting, og da er det jo bare bortkastet tid og penger å stille en hund med akkurat den feilen for den dommeren. Men ja dårlig bedømmelse en gang gjør jo at man ikke gidder å stille samme hund kort tid etterpå for samme dommer. Men DA er det en fordel å ha flere hunder, da..

Susanne

På ene utstillinga vi stilte på i høst var det en rase som skilte seg en smule ut pga merkelig bedømning i følge flere som har denne rasen.

Mener å huske at det var godt over 20 ( nærmere 30 ) hunder påmeldt, av forskjellig kvalitet selvfølgelig.

Men definitivt en hel del gode hunder med stabile gode resultater.

Dommeren fant bare en god nok til CK..

En hund, av så mange gode hunder, hunder som omtrent alltid høster CK på utstillinga.

Ble en smule opprørt stemning i ringen, og det skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aldri vært på utstilling, men har lyst til og prøve med lille tispa mi

kommern garantert og få mange komentarer som jeg ikke kommer til og like

har en blue staffordshire bull terrier, ikke mange blue i norge.

pluss at hu er litt høyere en de vanlige som er her i norge.

i england er det de høye som er populære, mens her er det de korte.

mange trur at min valp er amstaff, noe som er helt feil..

en i stafferådet har snakket negativt og min valp til en bekjent av oss..

rart at han som sitter i staffe rådet ikke vet at det finnes to "typer" (høyder) av engelsk staff

men lar da ikke han stoppe oss :)

OT:Det er mange som avler blå staffer som ikke bryr seg om standarden, kun fargen. Derfor er mange høyere enn det som er tillatt. Det er ikke så smart å avle en rase så utsatt som vår høyere, og dette er mange misfornøyde med. Skjønner de godt jeg :)

Det er kun en standard for staff godkjent av FCI, så om din er utenfor standarden kan du nok ikke vente deg plassering.

Nå har jeg bare stillt 2 ganger, er ikke så glad i utstillinger, men hvis jeg hadde vist at dommeren likte en helt annen type en min hund, hadde jeg nok revurdert å bli med. Noen liker jo de tunge, mens andre en litt lettere type igjen som jeg har forstått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:Det er mange som avler blå staffer som ikke bryr seg om standarden, kun fargen. Derfor er mange høyere enn det som er tillatt.

Er ikke dette utbredt i andre raser og andre dyrearter også?

At det avles på farge, og enkelte oppdrettere glemmer andre viktige eksteriøre ting, og dermed havner utenfor standard?

Driver med hest i tillegg til hund, og der ser vi det tydelig innen min rase, fargeavel som gir utypiske avkom som selges til høye priser pga fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette utbredt i andre raser og andre dyrearter også?

At det avles på farge, og enkelte oppdrettere glemmer andre viktige eksteriøre ting, og dermed havner utenfor standard?

Driver med hest i tillegg til hund, og der ser vi det tydelig innen min rase, fargeavel som gir utypiske avkom som selges til høye priser pga fargen.

Det er det garantert. I england koster en blå STBT hvor foreldrene ikke er utstillt, ofte også utypiske for rasen det dobbelte av hva en valp med foreldre som er svært rasetypiske, utstillt med bra resultater gjør. Bortsett fra at de ikke er blå da :rolleyes:

Penger <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser vel litt disse tendensene med høyere pris innen shibaen også.

Det kommer jo en og annen svart, og ja jeg synes de er flotte.

Men jeg ville nok ikke betalt mye mer for en slik valp, enn jeg gjorde for min røde shiba da jeg kjøpte den.

Og i følge oppdretteren min har det dukket opp noen som bevisst prøver å avle fram svart shiba.

Så får vi håpe at de ikke ser seg blinde på farven, for om man tar alle forhåndsregler er det jo ikke noe galt å avle på farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser vel litt disse tendensene med høyere pris innen shibaen også.

Det kommer jo en og annen svart, og ja jeg synes de er flotte.

Men jeg ville nok ikke betalt mye mer for en slik valp, enn jeg gjorde for min røde shiba da jeg kjøpte den.

Og i følge oppdretteren min har det dukket opp noen som bevisst prøver å avle fram svart shiba.

Så får vi håpe at de ikke ser seg blinde på farven, for om man tar alle forhåndsregler er det jo ikke noe galt å avle på farge.

Det har du rett i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne

Ditto.

På Hamar bemerket dommeren 2 ting på Aris som jeg vet er riktig og derfor fikk han ikke CK. Men siden det var de feilene (eller "feilene" voksealder kalles det vel :) ) så var det helt ok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dommer bør være forutsigbar. Det er utrolig frustrerende når en dommer gir blåsløyfe på en ting, mens hunden den setter opp til 1.plass har den samme feilen. Mange dommere har en forkjærlighet for en viss type innenfor standaren, og da er det litt lettere å vite hvor man har denne dommeren i forhold til sine egne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått med meg så passe på de årene vi har stilt hunder at finske dommere ikke liker "store" samojeder og japanere. Med store mener jeg en samojed som faktisk holder standarden for rasen, japanere også. Har liksom fått den oppfatningen av at jo mindre de er jo bedre er de.

Men de to gangene dette året hvor vi har stilt ut gammlomor her(japaner tispe på maks høyde for hannhunder) så har begge gangene vært for finsk dommer og begge gangene har vi blitt positivt overrasket med at hun har fått HP den ene gangen og CK og BIM veteran den andre gangen. Så hunden kan jo ikke være så ille da..

Men vi har som regel styrt unna finske dommere med samojeden vi hadde og med eldste japaneren vi har, de siste årene vi har stilt hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange dommere har en forkjærlighet for en viss type innenfor standaren, og da er det litt lettere å vite hvor man har denne dommeren i forhold til sine egne hunder.

Akkurat. Det er ikke snakk om å unngå dommere som sier at noe er feil på hunden, men at dommeren har sin smak. På min rase kan du få de kraftige, midre hundene med kraftig hode, og de litt høyere, slakere utgaven. Den ene foretrekker den ene fremfor den andre. Og hvis du vet at det er den dommeren som liker midre kraftige og kompakte, er det liten vits å være med egentlig. (hvis man er ute etter å få best mulig resultat)

Var på 2 utstillinger og den ene gav med rød og ck og likte hunden, mens den andre gav meg ingenting og totalt motsatt kritikk enn den første. Så jeg er overbevist om at det handler om smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder stortsett på og ser hvordan det går :icon_redface: Liker ikke dommer hunden min så er det greit, så vurderer jeg senere om jeg melder på til samme dommer.

Som flere har nevnt så er det veldig frustrerende når dommer trekker pga noe som ikke er feil. Jeg stilte selv elghund tispa mi på Nkk bø i år og dommer målte henne til 51,5 cm. Og hun fikk da blå fordi hun var 0,5 cm for høy. Han målte alle de andre hundene for høyt, og både andre dommere og oppdrettere var veldig frustrert over dette.

På de 3 andre utstllingene min har blitt stilt på har hun blitt målt til mellom 49-50 cm. Og det er denne høyden hun har.

Jeg har erfart at allround dommere ofte ikke kan de spesielle feilene på de forskjellige rasene. Denne dommeren viste blant annet ikke at stor hvit flekk i brystet skal trekkes ned. Og dette står i rasestandaren! Han satte en hund høyt opp med både 1 premie og Ck. Og på denne hunden er flekken veldig dominerende og er lett og se. Først da han skulle plassere la han merke til flekken og satte derfor hunden sist.

Hann hunden jeg stilte fikk også 2.premie. Ingen spesiell grunn. Han bare syntes han ikke virket helt vant til hall. Han har ikke stilt i hall før. Men var både rolig og løp bra. Ikke stresset og bjeffet/knurret ikke som de andre hundene han stilte med. Men men.. Denne hunden fikk ck og Cert på de 3 neste utstillingene og ble NUCH, han ble også Bis på en utstilling. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. Det er ikke snakk om å unngå dommere som sier at noe er feil på hunden, men at dommeren har sin smak. På min rase kan du få de kraftige, midre hundene med kraftig hode, og de litt høyere, slakere utgaven. Den ene foretrekker den ene fremfor den andre. Og hvis du vet at det er den dommeren som liker midre kraftige og kompakte, er det liten vits å være med egentlig. (hvis man er ute etter å få best mulig resultat)

Var på 2 utstillinger og den ene gav med rød og ck og likte hunden, mens den andre gav meg ingenting og totalt motsatt kritikk enn den første. Så jeg er overbevist om at det handler om smak.

Det handler helt klart om smak og behag hos dommer ja (i tillegg er ofte trynefaktor med i bildet, men det er en helt annen diskusjon). Nå er ikke Orry noen utstillingshund, han har feil jeg ser selv, så det blir ikke flere utstillinger for hans del. Dog, om jeg mot all formodning skulle stilt han igjen, vet jeg i hvert fall hvilke dommere jeg ikke ville stilt han for, rett og slett fordi de absolutt ikke liker typen hans som helhet.

Litt OT, men jeg har tenkt litt på om Orry kanskje hadde fått bedre resultater med en annen handler... Jeg mener selv at jeg ikke har fått vist han fra hans beste side, så det hadde jo vært interessant å se hvordan det hadde gått hvis noen erfarne hadde stilt han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Syns vel nesten det er litt selvsagt at jeg ikke melder på frk. Godstog her for dommere som foretrekker mindre og mer feminine tisper, jeg veit jo alt at hun er litt stor og grov, jeg trenger ikke å betale 300 kr for å få en blåsløyfe for det, liksom. Om jeg melder på, er det jo for å få noe mer enn blå eller rein rød, og å melde på bare for å fylle ringen er ikke veldig interessant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du bestemmer deg for å ikke stille for en bestemt dommer, basserer du det a på egne erfaringer med vedkommende, eller ting du har hørt av andre?

På høstens NKK-utstilling her fikk jeg blandt annet høre "gjør deg klar til å få din første blå sløyfe" og fra en annen"at du gidder stille for den dommeren, hun kommer til å hate hunden din".

Jaja tenkte jeg, vi var jo påmeldt, så vi skulle da stille så fikk vi se.

Og resultatet ble jo veldig bra, med stor-CERTET vi ønsket oss, BIR og "Gratulerer, du har en veldig vakker hund" fra dommeren...

Der og da ble jeg nok ganske klar over at jeg nok vil gi dommerne en sjanse, ikke høre på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...