Gå til innhold
Hundesonen.no

Bør jeg forandre tenkemåten?


SoppenCamilla

Recommended Posts

Jeg kom nettopp inn fra skogstur med Baghera. Når vi går steder der det er mulighet, har jeg han løs, og da også på denne skogsturen. Vi møtte kun ett menneske i dag, noe som er veldig sjeldent, for vi møter gjerne en ti-tolv stykker + hunder i løpet av turen. Vel, så gikk jeg og tenkte da, og tenkte på gårsdagens tur.

Først møtte vi en mann med en tervtispe-valp, som Baghera hilste på, og vi slapp de løs sammen, og gikk og prata, til vi skulle skille lag. Veldig søt hund, og veldig hyggelig mann. Så går vi videre, og Baghera var løs. så møter vi noen folk, og jeg tar han i bånd til de er forbi. Så løs igjen, så møter vi en mann med en puddel, jeg tar Baghera i bånd. Mannen kaller ikke inn puddelen sin, og hilser og sier at det går bra, idet han går forbi, så gikk de videre, og jeg slapp Baghera igjen. Og sånn fortsetter det.

Baghera går bra sammen med andre hunder, han har godt språk, og han elsker andre mennesker. Overreagerer jeg når jeg hele tida tar han i bånd (da kanskje spesielt hvis den andre bikkja uansett er løs, og i møte med mennesker)?

Jeg tenker liksom hele tida dersomatte, hvisomatte (kanskje ikke hundene går sammen, kanskje folka er redd for hunder osv).

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg går i terapi blant annet fordi jeg hele tiden føyer meg etter andre. Skal jeg begynne å drite litt mer i det, og la det gå som det går, eller er det greit å "overreagere" sånn som jeg gjør? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns det virker som om du har en fornuftig tenkemåte jeg.. Uansett hvor snill og trygg og lydig hund du har, så kan du treffe på mennesker som er kjempe redde..

Men virker jo som om du har god kontroll på hunden din, så kanskje du kan vente litt lenger med å kalle han inn? Og du trenger kanskje ikke kalle han inn når du møter andre hundefolk som også har sin hund løs? Men syns det virker som om du har full kontroll på situasjonen sånn som det er nå? Må jo være deilig å ha kontroll:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo viktig som hundeeier å ta hensyn til folk!

Nå har jeg en hund som aldri tar kontakt med mennesker, hun går bestandig løs, og en hund som er oversosial og mener at alle mennesker fortjener en suss. Det sier seg selv at hun går endel i bånd og at jeg kaller henne inn når det kommer mennesker. Har lært henne å "gå her" du kan jo kanskje lære han det du også, så slipper du å ta han i bånd hele tiden :D

Ergo, ikke drit i å ta hensyn, men kanskje slipp deg selv litt mer løs :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er aldri den som begynner å bråke, og hun er glad og trivelig mot mennesker i alle aldre og kjønn - men jeg tar henne allikevel inn (om ikke i bånd, så i alle fall inn på plass) når vi møter mennesker og hunder på tur. Det er rein skjær høflighet, syns jeg. Hva veit jeg om den møtende personen sitt forhold til hunder? Eller om den møtende bikkja ikke takler andre tisper, eller kanskje det er en ultrakåt hannhund som ikke lander med det første om Tinka kommer vimsende forbi? Dessuten er jeg selv ikke interessert i at Tinka uten videre skal forvente å få hilse på alt og alle. Noen ganger passer det ikke, noen ganger gidder jeg ikke... Og hva om den møtende hunden har lus eller kennelhoste?

Om det derimot passer seg sånn, får Tinka hilse på hunden eller mennesket når det er avklart med den andre at det faktisk er greit.

Jeg syns altså det er veldig flott av deg at du tar ham inn når det kommer folk eller hunder. Jeg kan ikke fordra folk som bare slipper bort hunden når det kommer en møtende en på tur, selv om det egentlig ikke er noe problem for MEG og MIN hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns det virker som om du har en fornuftig tenkemåte jeg.. Uansett hvor snill og trygg og lydig hund du har, så kan du treffe på mennesker som er kjempe redde..

Men virker jo som om du har god kontroll på hunden din, så kanskje du kan vente litt lenger med å kalle han inn? Og du trenger kanskje ikke kalle han inn når du møter andre hundefolk som også har sin hund løs? Men syns det virker som om du har full kontroll på situasjonen sånn som det er nå? Må jo være deilig å ha kontroll:)

Du har gode poenger her synes jeg, og ja, jeg føler at jeg har god kontroll over han, men han er litt typisk bullmastiff, sånn "Ja, jeg kommer, skal bare.." :D Men kan teste ut tipsene dine. :D

Det er jo viktig som hundeeier å ta hensyn til folk!

Nå har jeg en hund som aldri tar kontakt med mennesker, hun går bestandig løs, og en hund som er oversosial og mener at alle mennesker fortjener en suss. Det sier seg selv at hun går endel i bånd og at jeg kaller henne inn når det kommer mennesker. Har lært henne å "gå her" du kan jo kanskje lære han det du også, så slipper du å ta han i bånd hele tiden :D

Ergo, ikke drit i å ta hensyn, men kanskje slipp deg selv litt mer løs :D

Ja, det var også en idè. Han er en reser på "på plass", så kan nok bruke det, da må jeg bare ha pølser eller noe, så han syns det er mer spennende med meg enn med folka som kanskje ikke har så lyst til å hilse. :D

Men tenk om hunden du møter er agressiv..

Ja, jeg tenker hele tiden det, men jeg vil ikke anta at den andre personen har hunden sin løs hvis den er agressiv. Derfor kommer jeg uansett til å kalle han inn dersom den andre er i bånd. :D (Dessuten er den største hunden jeg har sett rundt her en voksen tervueren, så min hund banker alle andre hunder. :D Ja, jeg kødda. )

Hunden min er aldri den som begynner å bråke, og hun er glad og trivelig mot mennesker i alle aldre og kjønn - men jeg tar henne allikevel inn (om ikke i bånd, så i alle fall inn på plass) når vi møter mennesker og hunder på tur. Det er rein skjær høflighet, syns jeg. Hva veit jeg om den møtende personen sitt forhold til hunder? Eller om den møtende bikkja ikke takler andre tisper, eller kanskje det er en ultrakåt hannhund som ikke lander med det første om Tinka kommer vimsende forbi? Dessuten er jeg selv ikke interessert i at Tinka uten videre skal forvente å få hilse på alt og alle. Noen ganger passer det ikke, noen ganger gidder jeg ikke... Og hva om den møtende hunden har lus eller kennelhoste?

Om det derimot passer seg sånn, får Tinka hilse på hunden eller mennesket når det er avklart med den andre at det faktisk er greit.

Jeg syns altså det er veldig flott av deg at du tar ham inn når det kommer folk eller hunder. Jeg kan ikke fordra folk som bare slipper bort hunden når det kommer en møtende en på tur, selv om det egentlig ikke er noe problem for MEG og MIN hund.

Du har også gode poeng her. Jeg kommer uansett ikke til å la han rase bort til noen dersom det ikke er avklart og greit. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to JRT, og det er nå raser som trives best uten bånd, så jeg lar de løpe uten bånd og det går greit...

De er jo noen skikkelig selskapssjuke hunder, og skal bort og hilse på ALLE, og som oftest er det jo vennlige folk som liker hunder..

Har hendt en gang hunden fløy bort til en jente som var livredd for hund, og da fikk jeg dårlig samvittighet.. Kan ikke helt forstå at man kan være redd en liten søt valp, Men SELVFØLGELIG har jeg respekt for folk som er redde hunder og jeg vil jo ikke være den som sørger for at de møter sin største frykt når de forventer fred:S Så nå er jeg mere obs på dette, og lar ikke hundene løpe bort til folk uten at jeg er sikker på at folkene ikke har denne frykten..! Jeg lar de fortsatt gå uten bånd, men jeg kaller de inn slik at de ikke løper bort til folkene, lar heller folkene komme til hundene hvis de har lyst å hilse på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man må ta hensyn til folk som er redde for hunder. Husker en gang jeg gikk tur med Pippin, så gikk vi forbi en dame som TYDELIG var redd for hunder. Jeg ble litt overrasket for Pippin gikk i bånd og så ikke på damen engang. Damen ytret et lite wæææ når hun gikk forbi og uten å tenke meg om begynte jeg og le (hun hørte det nok ikke, men man bør tenke over at noen har alvorlig hundeskrekk)

<-- bildet der er faktisk fra den samme turen! (ikke at det har noe med saken å gjøre...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det du gjør er kjempebra jeg! Jeg tar også alltid hunden min i bånd når jeg ser andre nærme seg. Dette fordi a) jeg respekterer at andre kanskje ikke vil/kan/bør hilse, kanskje er hunden syk på noen måte og min ikke bør komme borti den? b) hunden min er skeptisk til fremmede hunder og jeg må derfor passe på så ikke en fremmed hund begynner å jage på min. I tillegg vet jeg hvor irriterende jeg selv synes det er at det kommer løse hunder bort til oss på tur. De aller fleste hunder er greie og alt det der, men jeg synes det handler litt om respekt. Dessuten bør vi med hund ha respekt for de som er redde for hunder. Uansett hvor snill vår hund er :D Det går an å ta den i bånd og spørre først :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du gjør det veldig bra! Jeg har selv ikke hunden løs om jeg ikke har full oversikt, for jeg VET at dersom det kommer mennesker eller hunder så vil hun hilse på, og jeg synes det er fryktelig respektløst mot alle, både firbeinte og tobeinte, å bare slippe hunden bort. Min stefar er redd hunder etter å ha blitt "overfalt" av en rottis i skogen som "bare ville leke". Det er ikke et slikt inntrykk vi vil gi av hundeverden, er det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg går i terapi blant annet fordi jeg hele tiden føyer meg etter andre. Skal jeg begynne å drite litt mer i det, og la det gå som det går, eller er det greit å "overreagere" sånn som jeg gjør? :D

Dette har ingenting med å føye seg etter andre å gjøre, men å vise respekt overfor omgivelsene. Fortsett som du gjør. Ved å sette din hund i bånd ved passeringer så viser du at du er en ansvarlig hundeeier og har synlig kontroll over dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man må ta hensyn til folk som er redde for hunder. Husker en gang jeg gikk tur med Pippin, så gikk vi forbi en dame som TYDELIG var redd for hunder. Jeg ble litt overrasket for Pippin gikk i bånd og så ikke på damen engang. Damen ytret et lite wæææ når hun gikk forbi og uten å tenke meg om begynte jeg og le (hun hørte det nok ikke, men man bør tenke over at noen har alvorlig hundeskrekk)

<-- bildet der er faktisk fra den samme turen! (ikke at det har noe med saken å gjøre...)

Ja, er liksom det med hundeskrekk jeg også tenker på.

Jeg synes det du gjør er kjempebra jeg! Jeg tar også alltid hunden min i bånd når jeg ser andre nærme seg. Dette fordi a) jeg respekterer at andre kanskje ikke vil/kan/bør hilse, kanskje er hunden syk på noen måte og min ikke bør komme borti den? b) hunden min er skeptisk til fremmede hunder og jeg må derfor passe på så ikke en fremmed hund begynner å jage på min. I tillegg vet jeg hvor irriterende jeg selv synes det er at det kommer løse hunder bort til oss på tur. De aller fleste hunder er greie og alt det der, men jeg synes det handler litt om respekt. Dessuten bør vi med hund ha respekt for de som er redde for hunder. Uansett hvor snill vår hund er :D Det går an å ta den i bånd og spørre først :D

Ja, det haar du rett i. Takk for svar. :D

Jeg synes du gjør det veldig bra! Jeg har selv ikke hunden løs om jeg ikke har full oversikt, for jeg VET at dersom det kommer mennesker eller hunder så vil hun hilse på, og jeg synes det er fryktelig respektløst mot alle, både firbeinte og tobeinte, å bare slippe hunden bort. Min stefar er redd hunder etter å ha blitt "overfalt" av en rottis i skogen som "bare ville leke". Det er ikke et slikt inntrykk vi vil gi av hundeverden, er det vel?

Nei, det er jo ikke det, så jeg kommer til å fortsette å ta han i bånd når det kommer folk, men tenker på det med andre folk som ikke tar SINE hunder i bånd også.

Dette har ingenting med å føye seg etter andre å gjøre, men å vise respekt overfor omgivelsene. Fortsett som du gjør. Ved å sette din hund i bånd ved passeringer så viser du at du er en ansvarlig hundeeier og har synlig kontroll over dyret.

Ja, akkurat det med å føye seg etter andre, så tenkte jeg på det at de ikke kaller inn sin hund, så hvorfor skal jeg? :D Men jeg kommer nok til å fortsette sånn jeg gjør, kanskje uten å være såå hysterisk. :D

Jeg sier alltid til meg selv at jeg kan godt stole på hunden men ikke miljøet. Syns du skal fortsette slik du gjør jeg. Syns det virket som en fin måte!

Ja, det er jo ikke noe galt med måten. Bare jeg som tenker for mye når jeg ikke møter noen der jeg er vant til å møte mange. :D

Møtte forresten ei som jogga i skogen i dag, møtte ho to ganger. Den første gangen jogga ho forbi og strakk handa ned til Baghera sånn i forbifarta, så da tok jeg han ikke i bånd neste gang jeg møtte ho, for ho hadde vel ikke tatt handa ned hvis ho hadde vært redd. Så sa jeg til ho at jeg ble litt usikker på om jeg skulle la han være løs eller ikke, siden ho kunne vært redd, men ho lo bare, og sa at det var helt i orden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes du bør gjøre som du gjør jeg. Jeg FORVENTER at folk kaller inn sin hund når jeg møter de på tur, enten jeg kommer med hunden min, hesten min eller bare meg selv. Jeg synes det er en uting faktisk at hunder skal bort og hilse på alle de ser, uten at folk har sagt det er greit , og ang andre løse hunder, så er det jo sånn at de har kanskje også planer om å kalle inn sin hund, men så kommer den andre hunden løpende bort til dem ... nei fortsett som du gjør du, og la han heller være løs om andre løse hunder IKKe blir kalt inn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du gjør ting på en fin måte jeg:). Jeg ville satt pris på om de jeg møtte viste hensyn slik som deg. Du kjenner jo din hund, men du kjenner jo ikke alle hunder og mennesker du møter. Og det kan være mange årsaker til at det ikke alltid vil være like heldig å ha hunden løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg glemte å nevne i forhold til ridning og hest. Har møtt flere løshunder på tur uten å se noe til eier. En gang ble hesten min nesten bitt av en schæfer, en annen gang ble vi jaget på glattisen i mørket av en sint hund. Det kunne skjedd en skikkelig ulykke..både med oss og for hunden sin del om hesten hadde sparket. Enda en grunn til å fortsette slik du gjør med andre ord:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte min eldste løs, fordi han kommer så og si alltid uansett(Men han er også en slik "jadaaa,kommer, jeg skal baare" :rolleyes: ). Så jeg følger med, kommer det folk, uansett hvem, ja så kaller jeg han inn. vanligvis tar jeg på bånd også, eller plasserer han i sitt og bli til de har passert.

Eller, som idag når vi gikk på en trang sti, da plasserte jeg han uttafor stien i snøskavla, samme med lillemann som jeg hadde i bånd.

Og jeg ser at når jeg gjør ting som dette(Kaller han inn, får han i sitt og bli o.l.) ja, så smiler folk og er vennlige, jeg har tilogmed fått hyggelige kommentarer for det. Det er tydelig at folk setter pris på at man har kontroll på hunden.

Og, når det gjelder hunder, uansett om de er løse eller i bånd så kaller jeg inn min hund, mest fordi jeg vil ha et kontrollert møte, om det skal være noe møte i det heletatt.

Jeg vil ikke at min hund skal rase langt bortover for å hilse på en hund som kanskje ikke er så hyggelig, for da har jeg gjerne ikke sjansen til å bryte inn på samme måte som om jeg var nært.(Det går kanskje på mine erfaringer, for til nå har jeg møtt flere aggressive hunder løse, som kommer rasende bort med eier etter uten kontroll, jeg har tilogmed møtt en voksen hannhund som gikk rett i trynet på min unge valp og begynte å jage den, og slike hunder syns jeg det er utrolig at folk har løse)

Så jeg tar ingen sjanser. At en hund er løs betyr ikke at den er snill, folk tenker ikke så langt bestandig.

Jeg vet i tillegg hvor irriterende det er med løshunder, nettopp fordi jeg har en hund som er blitt redd andre hunder fordi han har møtt på flere dustete løshunder(Som den ene jeg beskrev over her), dette jobber vi med, og har gjort lenge, og hver fordømte løshund som kommer bus på han setter treningen flere steg tilbake. Frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen! Bare fortsett med dem! :)

Jeg glemte forresten å si at det hadde vært deilig å bare kunne kalle han inn og få han i sitt og bli, i stedet for å ta han i bånd, med tanke på mennesker (i møte med hunder kommer jeg til å bånde han uansett. :) ). Tenkte på å prøve å trene på dette, men det er jo ikke så lett, siden de jeg kjenner har som regel møtt, og kjenner Baghera, og de jeg møter på tur kan jo være redd hunder. :) Men så kan jeg jo trene på det mens han er i bånd til å begynne med da, og da var jo plutselig problemet løst, og jeg trengte egentlig ikke å poste det her akkurat. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med alle som syns du handler helt riktig. Det å ta hensyn til andre, er jo ikke det samme som å føye seg og gjøre seg selv "liten". :D

Det er flott og voksent å ta hensyn til omgivelsene uten at de ber om det og -i dette tilfellet- uten at det alltid er nødvendig. Du har jo en stor hund som kan se litt "skummel" ut også, så det er jo bare fint at du viser de du møter at du har kontroll på ham. Om du har ham i fot, eller på plass, eller tar bånd på, spiller mindre rolle. Det viktige er jo at du kaller ham inn og lar andre passere uten å møte bikkja først. Det er jo greit for hunden også å lære seg at det er du som styrer hvem man hilser på.

Problemet er hvis du møter sånne som meg, som garantert vil begynne å småprate med hunden din og kommer han til meg, vil jeg smiske enda mer med han og spørre deg veldig pent om han kan få den godbiten han sikler på i lomma mi... :)

Etter å ha rådført meg med Fibi, sier hun at hun gjerne ser at alle bikkjer går løs i skogen og de som blir kalt inn er det muligens noe muffins med. Du må ikke høre på henne, hun er rimelig sær. :) På den andre siden har Fibi bestemt seg for at alle hundefolk er kule, så du ville nok fått deg en ny tollervenninne hvis vi møtte dere. Særlig hvis du har pølse i lomma! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det slik:

- treffer vi hunder som går løse og eier ikke kaller inn, da lar jeg min hund gå løs.

- treffer hunder som er i bånd eller hvor eier kaller inn hunden, da kaller jeg inn min også.

Min hund hilser ikke på folk på tur og løper uttenfor stien og forbi dem, så jeg lar henne være løs av den grunn. Hadde hun hilst på alle folk hadde jeg selvsagt koblet henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar han kun i bånd dersom det kommer andre hunder jeg ;p .. Eller at det kommer en stor folkemengde.. Tenker da på når jeg er i skogen og slikt... Men kommer det folk gående eller syklister, så sier jeg "inn i siå"<- Det betyr at han skal gå inn i kanten på høyre side av stien... :) . Og da går han bare forbi folk.. Og visst de tar kontakt med ham selv, så hender det at han gidder og hilse litt :)

Husker når vi gikk tur i preikestolen. Da hadde vi han løst store deler av gåturen, men tok han bånd, og passet veldig på osv... For jeg vil ikke at folk skal bli sure på hunder og hundeeiere. Men jeg vil vise dem hvor flotte hunder kan være. Og det som er så bra med han, er at han er ganske lydig :) ... Han er ikke en type som løper og skal hilse på alt og alle.. Men han blir vedlig glad når noen tar seg tid til å hilse på han..

Hunder skal han jo hilse på da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, som eier av hannhund-aggresiv, ultrakåt hannhund, er overlykkelig de gangene vi møter folk som faktisk tar inn eller holder bikkjene sine :) Så jeg synns du tenker helt rett, det er bedre å rope inn en gang for mye enn å ikke gjøre det den gangen du møter folk som er redd hunder, eller har hund som ikke liker andre hunder osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med alle som syns du handler helt riktig. Det å ta hensyn til andre, er jo ikke det samme som å føye seg og gjøre seg selv "liten".

Det er flott og voksent å ta hensyn til omgivelsene uten at de ber om det og -i dette tilfellet- uten at det alltid er nødvendig. Du har jo en stor hund som kan se litt "skummel" ut også, så det er jo bare fint at du viser de du møter at du har kontroll på ham. Om du har ham i fot, eller på plass, eller tar bånd på, spiller mindre rolle. Det viktige er jo at du kaller ham inn og lar andre passere uten å møte bikkja først. Det er jo greit for hunden også å lære seg at det er du som styrer hvem man hilser på.

Problemet er hvis du møter sånne som meg, som garantert vil begynne å småprate med hunden din og kommer han til meg, vil jeg smiske enda mer med han og spørre deg veldig pent om han kan få den godbiten han sikler på i lomma mi...

Etter å ha rådført meg med Fibi, sier hun at hun gjerne ser at alle bikkjer går løs i skogen og de som blir kalt inn er det muligens noe muffins med. Du må ikke høre på henne, hun er rimelig sær. :) På den andre siden har Fibi bestemt seg for at alle hundefolk er kule, så du ville nok fått deg en ny tollervenninne hvis vi møtte dere. Særlig hvis du har pølse i lomma!

Hvis noen så mye som SER på Baghera, så begynner han å pipe, og vil aller helst velte vedkommende for å få mest mulig kos, så pølse er bare et pluss i såtilfelle! :rolleyes:

Jeg gjør det slik:

- treffer vi hunder som går løse og eier ikke kaller inn, da lar jeg min hund gå løs.

- treffer hunder som er i bånd eller hvor eier kaller inn hunden, da kaller jeg inn min også.

Min hund hilser ikke på folk på tur og løper uttenfor stien og forbi dem, så jeg lar henne være løs av den grunn. Hadde hun hilst på alle folk hadde jeg selvsagt koblet henne.

Baghera vil aller helst hilse på alle han, da. :)

Jeg tar han kun i bånd dersom det kommer andre hunder jeg ;p .. Eller at det kommer en stor folkemengde.. Tenker da på når jeg er i skogen og slikt... Men kommer det folk gående eller syklister, så sier jeg "inn i siå"<- Det betyr at han skal gå inn i kanten på høyre side av stien... :) . Og da går han bare forbi folk.. Og visst de tar kontakt med ham selv, så hender det at han gidder og hilse litt :D

Husker når vi gikk tur i preikestolen. Da hadde vi han løst store deler av gåturen, men tok han bånd, og passet veldig på osv... For jeg vil ikke at folk skal bli sure på hunder og hundeeiere. Men jeg vil vise dem hvor flotte hunder kan være. Og det som er så bra med han, er at han er ganske lydig ;) ... Han er ikke en type som løper og skal hilse på alt og alle.. Men han blir vedlig glad når noen tar seg tid til å hilse på han..

Hunder skal han jo hilse på da

Baghera skal helst hilse på alt og alle. Så jeg blir vel pent nødt til å fortsette å bånde han, om ikke jeg får til en ordentlig sitt og bli. :P

Jeg, som eier av hannhund-aggresiv, ultrakåt hannhund, er overlykkelig de gangene vi møter folk som faktisk tar inn eller holder bikkjene sine :P Så jeg synns du tenker helt rett, det er bedre å rope inn en gang for mye enn å ikke gjøre det den gangen du møter folk som er redd hunder, eller har hund som ikke liker andre hunder osv.

Det har du helt rett i. :P

Fjerna noen smileyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kommer det folk gående eller syklister, så sier jeg "inn i siå"<- Det betyr at han skal gå inn i kanten på høyre side av stien... . Og da går han bare forbi folk.. Og visst de tar kontakt med ham selv, så hender det at han gidder og hilse litt

Aller først må jeg si meg en smule misunnelig fordi du har sånn en lydig hund :) Men ville bare påpeke om ikke du har tenkt på det , er at selv slike hunder skremmer vannet av redde mennesker, og er nok til at folk som er redd hund ikke tør å gå turer i de områdene. En hund som blir kalt inn og satt i bånd gjør folk mye tryggere :) Folk VET jo ikke at ikke din hund kommer bort til dem. Hadde jeg møtt deg og din hund med min nevø , hadde han endt opp med hysterisk anfall midt i skogen. Han er så vanvittig redd hunder, og løse hunder takler han ikke i det hele tatt, selvom ikke de ser på han en gang. Det er nok at de er langt unna. Å passere på en sti vil være helt umulig for han ....

Ikke kritikk altså, ville bare belyse den siden av saken litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først må jeg si meg en smule misunnelig fordi du har sånn en lydig hund :) Men ville bare påpeke om ikke du har tenkt på det , er at selv slike hunder skremmer vannet av redde mennesker, og er nok til at folk som er redd hund ikke tør å gå turer i de områdene. En hund som blir kalt inn og satt i bånd gjør folk mye tryggere :) Folk VET jo ikke at ikke din hund kommer bort til dem. Hadde jeg møtt deg og din hund med min nevø , hadde han endt opp med hysterisk anfall midt i skogen. Han er så vanvittig redd hunder, og løse hunder takler han ikke i det hele tatt, selvom ikke de ser på han en gang. Det er nok at de er langt unna. Å passere på en sti vil være helt umulig for han ....

Ikke kritikk altså, ville bare belyse den siden av saken litt.

ok.. Men pleier og passe veldig godt på. Og du klarer veldig godt å se om noen er SKIKKELIG redd hund, selv på avstand. Så jeg pleier å rope han til meg også, og ta han i bånd.. Så når vi sykler, så passer jeg alltid på at han er noenlunde rett ved siden av meg når det kommer folk. (Da er han på innsiden av meg.)

De fleste folk slipper ikke løs en aggresiv/farlig hund heller.

Men det var en liten tankevekker det der.... Som sakt passer jeg på hele tiden også.. Foreksempel visst det er maaaaaange folk på tur en dag, så har jeg han bare i bånd, for hans egen del(slik at jeg slipper og mase på han)... Men er jeg ute i "pisseregen" og vind på kvelden, så er det jo nesten ikke folk der(utenom hundefolk). Så da har jeg han merre løst.

Ja.. Jeg er klar over at noen folk bare er redd. Og jeg må bare si at jeg ppasser på... Slipper han ikke løst nede i Bryne liksom. Tar han i bånd visst det er mye folk..

men visst de hadde hatt viljen til å trent av seg denne fobien, så kunne de faktisk greid det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...