Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hunderase har den høyeste gj.snittlige levealderen?

Hundeglad

Recommended Posts

Skrevet

Har hørt og lest og erfart at Chi`en har lang levealder, samt tibben.

Også hørt at Kaukasisk ovcharka har ganske lang levealder.

Kjenner forresten en chi som er 14 år nå, og man kan ikke se at den er så gammel engang :wub: Sprek og fin

Skrevet

Pudler har til dels imponerende gjennomsnittlig levealder, gjerne over 15 år. Ellers er det vel som Helle sier at fysisk mindre hunder gjerne blir eldre.

Skrevet

Har møtt en del eldre settere jeg, gjerne 16 år, men hvilken rase som har høyest gjennomsnittlig levealder har jeg ingen anelse om.

Skrevet

Google gav meg dette svaret:

Afghan Hound (12.0)

Airedale Terrier (11.2)

Basset Hound (12.8)

Beagle (13.3)

Bearded Collie (12.3)

Bedlington Terrier (14.3)

Bernese Mountain Dog (7.0)

Border Collie (13.0)

Border Terrier (13.8)

Boxer (10.4)

Bull Terrier (12.9)

Bulldog (6.7)

Bullmastiff (8.6)

Cairn Terrier (13.2)

Cavalier King Charles Spaniel (10.7)

Chihuahua (13.0)

Chow Chow (13.5)

Cocker Spaniel (12.5)

Corgi (11.3)

Dachshund (12.2)

Dalmatian (13.0)

Doberman Pinscher (9.8)

English Cocker Spaniel (11.8)

English Setter (11.2)

English Springer Spaniel (13.0)

English Toy Spaniel (10.1)

Flat-Coated Retriever (9.5)

German Shepherd (10.3)

German Shorthaired Pointer (12.3)

Golden Retriever (12.0)

Gordon Setter (11.3)

Great Dane (8.4)

Greyhound (13.2)

Irish Red and White Setter (12.9)

Irish Setter (11.8)

Irish Wolfhound (6.2)

Jack Russell Terrier (13.6)

Labrador Retriever (12.6)

Lurcher (12.6)

Miniature Dachshund (14.4)

Miniature Poodle (14.8)

Norfolk Terrier (10.0)

Old English Sheepdog (11.8)

Pekingese (13.3)

Random-bred / Mongrel (13.2)

Rhodesian Ridgeback (9.1)

Rottweiler (9.8)

Rough Collie (12.2)

Samoyed (11.0)

Scottish Deerhound (9.5)

Scottish Terrier (12.0)

Shetland Sheepdog (13.3)

Shih Tzu (13.4)

Staffordshire Bull Terrier (10.0)

Standard Poodle (12.0)

Tibetan Terrier (14.3)

Toy Poodle (14.4)

Viszla (12.5)

Weimaraner (10.0)

Welsh Springer Spaniel (11.5)

West Highland White Terrier (12.8)

Whippet (14.3)

Wire Fox Terrier (13.0)

Yorkshire Terrier (12.8)

Skrevet

Der sprengte jammen rottisen min gjennomsnittsalderen:P Hun ble 13 år 2 mnd etter at hun døde. Og blanding er 10 nå og man ser det ikke engang:P Skulle tro hun var 2 bortsett fra at hun er litt overvektig. Grey'en visste jeg egentlig. Hmm intresant.

Skrevet

Det er ikke uvanlig med 15-16 år gamle basenjier :wub:

Var en Basenji i Sverige som nylig ble 17 år gammel.

Gjennomsnittet ligger vel ikke så veldig høyt vil jeg tro alikevel. Altfor mange som blir påkjørt/ drept i ung alder m.m.

Skrevet

I papillonringen er det vanlig med 9 - 12 år gamle veteraner som holder seg veldig godt :wub: Ellers vet jeg om en papillon som var 17.

Skrevet

Agria (det svenske forsikringsselskapet) har forsket på hvilke raser som lever lengst. Bichon havanais var den rasen som kom best ut på levealder :wub: Hele listen finner du her:

http://www.gt.se/husdjur/1.702998

Jeg syns forøvrig det er rart at ikke papillon og puddel står på 10 på topp-listen. Har møtt mange godt voksne hunder av de rasene.

Skrevet

Interessant lesning Havana :wub:

Er veldig fornøyd med at dvergschnauzeren ligger på 8. plass blant hundene som lever lengst. :lol:

Ellers hadde forresten besteforeldrene mine en Berner Sennen som ble 15 år. .....

Skrevet

Springerne blir ofte ganske gamle, så det kan nok stemme at snittalderen ligger på ca 13 år (som ble nevnt lenger opp her). Orrys oldemor ble nesten 16, bestemor ble 14. Moren er nå 9 år, og er fortsatt sprek og fin. Håper Orry følger i samme trenden :wub:

Skrevet

hehe.

Bestefaren min ( han bor i italia ) hadde to blandingshunder som døde da de var 18 og 19 år gammle.

Sidney som døde av kreft ble 18.

Og Taya ble 19år. Hun ble faktisk funnet død på kirketrappa av en eller annen grunn.

Var friske hele livet!

Skrevet
Det er ikke uvanlig med 15-16 år gamle basenjier :wub:

Var en Basenji i Sverige som nylig ble 17 år gammel.

Gjennomsnittet ligger vel ikke så veldig høyt vil jeg tro alikevel. Altfor mange som blir påkjørt/ drept i ung alder m.m.

Oppdretteren til Tasha i Australia har hatt som ble 17 år og 20 år!! Helt utrolig! :icon_fun:

Men det er nok ikke ofte, nei!! :lol:

Skrevet

Griffons kan visst i følge veterinæren min bli "stygg-gamle". Håper hun har rett. Ellers så er levealderen på en schnauzer som unngår kreft ganske høy. Har et 12 år gammelt eksemplar selv.

Skrevet

Når vi er inne på levealder, kan noken gi meg svar(viss der er)på kvifor så mange hunder(sikkert 8 av 10 eg har møtt/hatt i omgangskretsen)ikkje dør ved å berre sovne inn. Føler det er så mange som får kreft og lignende som ender med at dei blir avliva.

Kanskje det berre er tilfeldig med dei hundane eg har møtt, men har stussa litt over det. :D

Skrevet

Som oss mennesker blir hunder mer utsatt for sykdommer når de blir eldre. Man kan vente til sykdommene tar knekken på hunden, men siden den siste delen av livet gjerne byr på mye smerte så føler vi mennesker at det er bedre å si farvel litt tidligere.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...