Gå til innhold
Hundesonen.no

dårlige hunde eiere


miss mini blue dior

Recommended Posts

Då eg var mindre, 10-11 år, gjekk eg ofte på fjellet sammen med nabojenta og hundane deira. Vi hadde då med oss hundesjokolade, som vi endte opp med å ete sjølve :rolleyes:

Alle deira hunder, 5-6 stk har dødd av det samme...overvekt og kreft i brysta(ka kalla en det på hund? spener blir jo litt feil) No har dei ikkje hatt desse hundane samtidig, men når den eine døde fekk dei seg ny kvalp av samme rase og ga den det samme navnet! Dette blir kanskje litt OT, men dette syns eg er å være dårlig hundeeier.

Desse hundane vart fora opp på hundesnop og hadde fri tilgang til surmelka i fjøse som var meint for kalvane...ingen av ungane i huset eller foreldra var spesielt interessert i hunden(-ane), og i voksen alder så forstår eg fortsatt ikkje kvifor dei skaffa seg hund etter hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Å gi hunden slike ting som sjokolade eller nøtter eller sånt kaller jeg ikke dårlig hundeeier. Ei heller dem som gir hunden sin menneskemat eller de som lar hundene tigge ved matbordet. Heller ikke de som har hunder som åpner skap og tar det de finner.

En dårlig hundeeier er en persjon som driter i hunden. Hunden får null stimuli hverken mentalt eller fysisk. Hunden går i sin egen lort eller sitter i en hundegård uten mulighet til å få være med på tur. En dårlig hundeeier er en som ikke gir sin hund mat fordi han ikke vil at valpen skal bli for stor. En dårlig hundeeier er en som banker hunden sin for en liten feil. En dårlig hundeeier er en person som mener at kun de har rett og kan ikke ta imot råd fra andre (altså jeg mener de som mishandler hunden sin).

Men en dårlig hundeeier er ikke den personen som er uvitende. En person kan være uvitende om en ting, men får et råd og følger dette eller skaffer seg info og slike ting.

Jeg legger meg ikke oppi hvordan andres hunder har det, bare de er lykkelige og får den kjærligheten de trenger og slike ting. En lykkelig hund behøver ikke nødvendigvis være den som får all kjærlighet den vil ha, eller får så mye stimuli som det står den rasen skal ha eller så mye morsjon som det står en rase skal ha. En lykkelig hund er når eieren tenker på hunden og vil gjøre det den kan for at den skal trives uten å overdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og liker heller ikke at bikjene tigger, mange klager på at hunden deres tigger fra matbordet eller går i søpla for og hente mat.

hvorfor det man tro... hmmm

Det for at eieren gir hunden all slaks mat...

Det er ikke bra, hunden for jo bare mye unødvendig kjeft stakkar :wub:

gir man kunn bikjemat slipper man det! for da vet den ikke om noe annet.

Noen som har de samme meningene om det? kom gjerne med andre også :Laugh:

Goldentispa vi hadde fikk all slags mat og middagsrester, hun stjal ikke fra søpla eller noe annet. Ikke var det noe særlig til tigging ved bordet heller selv om hun fikk mat ved middagsbordet. Labradoren jeg har nå får aldri middagsrester, ikke får hun mat ved bordet heller. Men hun stjeler fra søpla og det hun kommer over når muligheten byr seg. Hun tigger ved bordet. Oppdragelsen på de to hundene er den samme. Labbisen får av og til smake det vi har når vi føler for det. Tiggingen bryr vi oss fint lite om egentlig, men blir det for mye eller vi har besøk får beskjed om å legge seg på plassen sin, noe hun gjør uten problem.

Vi hadde også et uhell da labbisen var mindre som jeg vet kan ha gått ille. Hun var da tre mnd og stjal 1 kg med smågodt, ingenting skjedde. Valpen var fin hun, bare litt hyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja mi burde vært død og jeg burde minst vært fengsla..... Jeg har ikke tall på hvor mange plastposer hun har spist fordi det har vært mat inni og hun måtte kjappe seg å spise før jeg rakk å ta det fra henne f.eks. Bare nå i helga ble det vel to poser (med innhold) tror jeg? Pluss et par pizzastykker og et par pølser som hun fikk tak i også. Tidligere har hun vel egentlig stjålet det meste, inkludert et halvt kilo uskrelte reker og masse sjokolade. Og ei gulrotkake samt gud veit hvor mange sjokolademuffins og andre ting fra hundefolk som ikke er vant til ei SÅ matglad bikkje. Dessuten brukte jeg rosiner som godbiter nesten hver dag i tre uker før jeg fant ut at hunder kunne dø av å spise mer enn tjue rosiner eller hva det var. Dessuten fikk hun gelé med vaniljesaus og krydra kyllingfilet på søttende mai!

Hun har vel aldri fått mat ved bordet, eller jo - hun har vel det, men hun begynte å tigge LENGE før hun fikk en smule første gangen, og hun kommer nok aldri til å slutte å tigge. I motsetning til de hundene trådstarter tydeligvis har møtt (ref: "gir man kunn bikjemat slipper man det! for da vet den ikke om noe annet."), har Tinka såpass mange hjerneceller at hun har funnet ut at der det lukter mat, der er det sannsynligvis det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja mi burde vært død og jeg burde minst vært fengsla..... Jeg har ikke tall på hvor mange plastposer hun har spist fordi det har vært mat inni og hun måtte kjappe seg å spise før jeg rakk å ta det fra henne f.eks. Bare nå i helga ble det vel to poser (med innhold) tror jeg? Pluss et par pizzastykker og et par pølser som hun fikk tak i også. Tidligere har hun vel egentlig stjålet det meste, inkludert et halvt kilo uskrelte reker og masse sjokolade. Og ei gulrotkake samt gud veit hvor mange sjokolademuffins og andre ting fra hundefolk som ikke er vant til ei SÅ matglad bikkje. Dessuten brukte jeg rosiner som godbiter nesten hver dag i tre uker før jeg fant ut at hunder kunne dø av å spise mer enn tjue rosiner eller hva det var. Dessuten fikk hun gelé med vaniljesaus og krydra kyllingfilet på søttende mai!

Hun har vel aldri fått mat ved bordet, eller jo - hun har vel det, men hun begynte å tigge LENGE før hun fikk en smule første gangen, og hun kommer nok aldri til å slutte å tigge. I motsetning til de hundene trådstarter tydeligvis har møtt (ref: "gir man kunn bikjemat slipper man det! for da vet den ikke om noe annet."), har Tinka såpass mange hjerneceller at hun har funnet ut at der det lukter mat, der er det sannsynligvis det.

Hva har man labbis for liksom? :wub:

Aysha tigger helt til hun skjønner at det ikke kommer noe mat til henne. Da legger hun seg. Oscar "avstandstigger" han sitter noen meter fra meg med det nydelige labbis uttrykket. Men Oscar burde ha hvert like død som Tinka skulle ha hvert. Han elsker sokker og spiser dem hele, plastposer, kosedyr, sånn cirka ALT han finner som muligens kan være noe godt, og er det ikke godt. Ja da spiser man det likevel bare for å ha gjort det :lol:

Sjokolade og lignende som er farlig får de aldri av meg. Bare hundegodt og epler uten kjerner (for i kjernene er det cyanid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokolade og lignende som er farlig får de aldri av meg. Bare hundegodt og epler uten kjerner (for i kjernene er det cyanid)

Hæ? Jeg spiser eplekjerner! Burde vel være dø snart jeg og da? :wub::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hundene mine sitter å tigger ved matbordet kan jeg ikke fordra, har nå fått de til å forstå sånn ca at det ikke er noe særlig, men det KAN forekomme alikevel at de gjør det.. Men men... :wub:

Kan hende jeg gir dem noen matrester, SMÅ mengder, bare en smakebit, men det skjer vekke fra bordet og etter jeg har spist ferdig:P Men sjokolade er noe de ikke får, men det er nå greit, for de liker det ikke heller.. hehe:)

Vanligvis er jeg ikke streng mot hundene mine når det gjelder å sitte i sofaen, de er jo så små alikevel og tar liten plass, men når jeg spiser mat vet de at de ikke skal sitte der:) Kan hende de er frekke og prøver seg på å hoppe opp, men de hopper fort ned igjen når de får et nei.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet godt at sjokolade er farlig og har lest litt om hvorfor og slikt. Hunden min har smakt sjokolade et par ganger. Enten slikket sjokolade papir eller lignende. En vennine av meg hadde vist fått beskjed fra dyrelegen om at hun kunne gi hunden sin sjokolade en gang i blant og venninen min mente at dette hjalp hunden i magen. Hunden ble 15 år gammel og var en Cavalier King Charles Spaniel.

Hundene våres får av og til rester ol oppå maten sin eller jeg hiver litt ut i hagen slik at de kan søke etter det.

Ellers så bruker jeg ost og pølse osv som godis til trening av og til også.

Hunden min tigger bare når vi sitter oppe i sofaen og spiser. Hunden til mamma tigger nesten hele tiden.

Egentlig så bryr jeg meg ikke så mye om det så lenge det ikke plager meg.. Og at en hund sitter å stirrer meg når jeg sitter å ser på tv så bryr det ikke meg fordi da ligger jeg ikke merke til det. Har vi besøk så spiser vi nede og da tigger hun ikke.

Det er klart jeg kunne trent henne til å ikke gjøre det, men så lenge ingen kommer til skade så er det ikke noe vits enda.

I motsetning til de hundene trådstarter tydeligvis har møtt (ref: "gir man kunn bikjemat slipper man det! for da vet den ikke om noe annet."), har Tinka såpass mange hjerneceller at hun har funnet ut at der det lukter mat, der er det sannsynligvis det.
Haha, tror jeg ler meg ihjel! Haha!(dårlig humor er et kjenne tegn ved meg :wub:)

Ps: mamma sin cocker er et helt likt matvrak som Tinka... Hun stjeler alt hun kan finne! Og dette gjelder ikke bare mat... Alt i fra skitten tøy til dyre konfekter (ja, hun lever enda...) Vanskelig å passe på ting med en sånn hund i hus. Hun hopper opp på vaksemaskinen vår som er minimum 1 m høyt for å prøve å få tak i truser... huff

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen, mod. Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg klarer ikkje heilt å sjå poenget med å gje sjokolade når man veit at det er farlig for hunden. (Ja i store mengder) Men hallo? Ser ærlig talt ikkje vitsen. Hunden min tigger med bordet, men det betyr ikkje at eg gjer ho sjokolade fordi "ho må få smake på alt". Ho har smakt sjokolade ein gong, og då stjal ho det når eg ikkje var i nærheten..

Jepp, negativ idag :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hera spiser ingenting. Ikke sjokolade som ligger på gulvet eller frukt. Hun tigger ikke, og mister jeg noe på gulvet bryr hun seg ikke og jeg tar det bare opp igjen. Har lagt opp til det selv, for jeg er ikke glad i tiggende hunder.. :glare: Så når maten kommer på bordet, rusler hun å legger seg på plassen sin. Godt når det er slikt syns jeg. Her går det meste i hundemat /godis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset får hundene det meste. Det gjør meg ingenting å gi dem matrester innimellom, rett og slett for å gi dem litt variasjon i hverdagen. Dog er det sjelden de får sjokolade, men det er fordi jeg sjelden har sjokolade i huset... Potetgull derimot er de veldig glade i, med unntak av popcorn (skjønner ikke hvorfor de ikke liker det).

Og jeg har nok vært en fryktelig dårlig hundeeier, Orry fikk nemlig kun menneskemat en periode for noen år siden :rolleyes: Det har alltid vært vanskelig å få i han mat, men den gangen var det umulig. Han gikk ned mange mange kilo på kort tid, og måtte rett og slett fetes opp igjen. Det var ikke all menneskemat han ville ha heller, men noe gikk i hvert fall ned..

Edit: begge mine tigger, man er da ikke spaniel for ingenting. Orry kan kommandoen "gå bort", noe Norma også må lære seg etter hvert. Hun sitter jo nærmest på tallerkenen min innimellom <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en dårlig hundeiere jeg også!.Her smaker også bikkjene på det meste. Og ja de har vel smakt en sjokoladebit fra tid til annen,men de har vel en herda mage. For dårlige av noe har de aldri blitt. Matrester,potetgull,det meste går ned på høykant.

Tigging er hipp som happ her,jeg har en intens stirrende matgal ES med sørgelige sad sam øyne(grusomt vanskelig å motstå, he he), jeg har ei som later som ho absolutt ikke ser at vi spiser og har i alle fall ikke løst på noe som helst:-). Så har vi en som rett og slett ikke har vett nok til å tigge,for har har ikke skjønt poenget. Må også si at jeg en gang tok tida på han,og det tok 20 min for han å fortære en bitteliten nonstop(ting tar tid med Morgan serru), men han gjesper til og med i slow motion så han er vel unnskyld akkurat der:-)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knøttis får ikke sjokolade. Så enkelt er det med det. Det meste annet får hun, tilogmed drue fant jeg henne gumlende på her en dag. Men jeg blir ikke hysterisk om hun får i seg en bit som ramler på gulvet, eller stjeler litt. Rikke var kroneksempelet på sjokoladestjeler. Hun var ram. Tre dager før hun ble avlivet stjal hun en 150g julesjokolade. :D Var like glad i sjokolade som jeg er, hun. Som herre, som hund. Eller no sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh.. Ang. dette med tigging, syns jeg det er værre at man noen ganger lar hunden få ved bordet, mens man andre ganger irriterer seg over at de tigger, og derfor prøver å avlære det - det er jo urettferdig!

Mine får ikke ved bordet av meg, datterbarnet har mistet en brødskive eller to i et ventende gap, stort sett med vilje, en sjelden gang i blant som uhell. Hun er den eneste hundene tigger hos, og uflaks for datterbarnet mener jeg at hun kan skylde seg sjøl - det er ikke mange gangene man trenger å belønne sånne atferder for at bikkja lærer seg at det fortsatt lønner seg, liksom. Og det er ganske tydelig at de veit HVEM det lønner seg å tigge hos :closedeyes:

Nå kan de både "gå bort" og "legg deg" (sånn minus når datterbarnet sier det, de veit jo at om de bare er litt utholdende så får de noe), så de kan få beskjed om sånt den sjeldne gangen i blant vi har gjester, så jeg syns ikke det er et overdrevent problem (jeg ble immun mot tigging i min ungdom, da jeg stadig var utsatt for flere par cocker spaniels som så ut som de holdt på å dø av sult, stakkars :rolleyes: )

Ja du skulle hvert heeelt død! :D

Neida, det inneholder bare en bittelitenmengde. Men stefaren min påstår at han kjente en mann som døde av eplekjerner :lærer:

Jeg skjønner.. Vel, da har man vel en slags flaks i uflaksen da? :rolleyes:

spiser du eplekjerner? Hvorfor? :D (og ja, er cyanid i det, bitte bitte litt)

Fordi jeg spiser hele eplet minus stilken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hera spiser ingenting. Ikke sjokolade som ligger på gulvet eller frukt. Hun tigger ikke, og mister jeg noe på gulvet bryr hun seg ikke og jeg tar det bare opp igjen. Har lagt opp til det selv, for jeg er ikke glad i tiggende hunder.. :glare: Så når maten kommer på bordet, rusler hun å legger seg på plassen sin. Godt når det er slikt syns jeg. Her går det meste i hundemat /godis.

endelig noen med samme mening som meg :icon_redface:

synes det er alt for mange her som tar sjanse spill med hunden her. vet risikoen med at hunden kan dø av og spise skjokolade, men siden det har godt bra hitentil er det bare og fore bikja på mere..peis på!

tigging er vist kos, synes sikkert hunden også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel å gå alt for langt å kalle folk dårlige hundeeiere på grunn av en hund som tigger ved bordet, eller har fått et par sjokoladebiter opp gjennom årene.

Når man ser hvor mange dyr som faktisk har det forferdelig, og som har gjennomgått umenneskelige fohold, blir det nesten litt smålig å snakke om for eksempel tigging som et eksempel på skadelidende hunder...

Jeg har opp gjennom årene drevet en del arbeid for dyrebeskyttelsen Oslo og Akershus, og sett mye som sent vil forsvinne fra hukommelsen min.

Disse tiggende hundene ved bordet blir jo nesten et eksempel på dyr som har fått "for mye" kjærlighet, og det er liksom ikke det verste som kan skje. Jeg kan absolutt skjønne noens frustrasjon over dette, men det er likevel kun snakk om småtterier.

Selv gir jeg aldri sjokolade til hunder, men tenker ikke stygt om folk som gjør det. De fleste hundeeiere kjenner hunden sin og dens helse såpass godt at det sjelden fører til dramatikk.

Bare noen tanker jeg gjorde meg opp underveis... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på syns jeg. Hvis hunden får en skikkelig kjeftesmelle eller fysisk straff fordi den tigger eller stjeler mat i søpla eller hva som helst mener jeg at eierne er dårlige hundeeiere, for da er de urettferdige mot hunden.

Er veldig enig her.

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men Sjokolade er farlig for hunder, og de som ikke vet det kan jo egentlig ikke noe for det, men hvis de vet det, og alike vel gir dem det. Ja da synes jeg dem er dårlige hundeeiere som utsetter hunden sin for det!

Edit; ang. tigging lar jeg ikke hunder som jeg passer, eller min egen tigge, rett og slett for jeg ikke synes det er noe bra.. :icon_redface: Det er fryktelig plagsomt også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokolade er som gift for sentralnervesystemet dems, De tre FFF Fisk, får, fugl er heller ikke så veldig bra, med tanke på bein osv.

Har heldigvis hunder som skiller ut det de spiser, søtsaker og ting som de egentlig ikke skal ha vil de ikke ha. Pitbullen spesielt er kjempe bevvist på dette, Rottweileren på 3 gjør det samme og valpen er fortsatt valp :)

Men og gi de rester fra middag o,l er bare positivt, så lenge det du gir ikke inneholder bein og partikler som kan skade hunden.

Ellers så er det bra for magen og venne seg til forskjellig type mat både hundefor og menneskefor.

Vet ikke hvordan det er med andre hunderaser ang utskilling av søtstoffer og mat, noen som veit ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokolade er som gift for sentralnervesystemet dems, De tre FFF Fisk, får, fugl er heller ikke så veldig bra, med tanke på bein osv.

Det er bare en myte at bein fra fisk, får og fugl er farlige for hunder. Hunder kan få alle bein så lenge de ikke er varmebehandlede. Da blir de sprø, og knekker/sprekker lettere. Dette kan være farlig. Jeg har også lest at man bør være forsiktig med tykke, bærende rørknokler hos store dyr som ku/okse, hest og elg, men dette vet jeg ikke om stemmer (jeg tviler vel egentlig på det?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke folk er dårlige hundeeiere selv om hunden tigger eller får sjokolade i ny og ne.

Aron fikk alt av mat, han var veldig kresen, så for i det hele tatt å få i han mat måtte vi blande maten hans med kattemat eller diverse annet. Han stjal også mye som lå på bordet her og der. Det meste han noen gang stjelte var hen hel stor talerken med marsipan+melkerull+ nonstop (noe vi alltid lager til jul), han vart ikke dårlig av det, heller tenkte jeg aldri at han kunne bli dårlig. Han var veldig glad i godteri og fikk alltid med meg når jeg hadde og han tigget alltid ved bordet. Dessuten elsket han hasselnøtter, det kunne han finne på å stjele fra bordet for så å knekke skallet og ete kjernen, skallet var liggende igjen på teppe, ikke alltid så gøy å trakke på liksom :)

Dette var før jeg visste noe som helst om foring av hunder (for å si det sånn), men med Bono er jeg helt annerledes. Føler meg skikkelig overbesyttende. Han får kun tørrfor, kanskje noe lite ellers (av menneske mat). Sjokolade har de aldri fått, jeg elsker sjokolade og er ikke så villig til å dele akkurat det :) Aron fikk avogtil kakao når vi va på fjelltur, uten at han noen gang tok skade av det. Bono tigger ikke ved bordet, kun når han hører at vi er ferdige, men han tigger ofte med folk som er på besøk, spesielt når vi har besøk av nevøene mine (de roter litt). Ellers så spiser Bono alt som kommer ned på gulvet, uansett hva det er, kaller ham bare for støvsugeren :) Han kommer alltid når jeg holderpå med ost, for da har han alltid brukt å få noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke folk er dårlige hundeeiere selv om hunden tigger eller får sjokolade i ny og ne.

Aron fikk alt av mat, han var veldig kresen, så for i det hele tatt å få i han mat måtte vi blande maten hans med kattemat eller diverse annet. Han stjal også mye som lå på bordet her og der. Det meste han noen gang stjelte var hen hel stor talerken med marsipan+melkerull+ nonstop (noe vi alltid lager til jul), han vart ikke dårlig av det, heller tenkte jeg aldri at han kunne bli dårlig. Han var veldig glad i godteri og fikk alltid med meg når jeg hadde og han tigget alltid ved bordet. Dessuten elsket han hasselnøtter, det kunne han finne på å stjele fra bordet for så å knekke skallet og ete kjernen, skallet var liggende igjen på teppe, ikke alltid så gøy å trakke på liksom :)

Dette var før jeg visste noe som helst om foring av hunder (for å si det sånn), men med Bono er jeg helt annerledes. Føler meg skikkelig overbesyttende. Han får kun tørrfor, kanskje noe lite ellers (av menneske mat). Sjokolade har de aldri fått, jeg elsker sjokolade og er ikke så villig til å dele akkurat det :) Aron fikk avogtil kakao når vi va på fjelltur, uten at han noen gang tok skade av det. Bono tigger ikke ved bordet, kun når han hører at vi er ferdige, men han tigger ofte med folk som er på besøk, spesielt når vi har besøk av nevøene mine (de roter litt). Ellers så spiser Bono alt som kommer ned på gulvet, uansett hva det er, kaller ham bare for støvsugeren :) Han kommer alltid når jeg holderpå med ost, for da har han alltid brukt å få noe :)

Det er det jeg tror er farlig, at hunden ikke tar skade av det. Kanskje ikke første gangen, kanskje ikke andre, men hva hvis det skader den tredje? Og noen hunder tåler det bedre. Selv om hund tåler det er det vel ikke sikkert en annen tåler det like bra? Vet om en som alltid hadde gitt hundene en liten bit sjokolade av og til, og ingen v dem hadde noen gang tatt skade av det. Helt til den dagen kom da en av hundene hennes holdt på å dø av 3 sånne biter melkesjokolade.

Er ikke helt inni dette med foring, farlig fòr og slikt, så vet ikke helt hvordan det fungerer, men har forstått det slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...