Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lange turer !


Maren8)

Recommended Posts

Jeg har en aktiv jakthund.Vi går variabelt turer, noen dager bare små turer og andre dager lengre turer. Spørs litt hva annet vi gjør. Er vi på dressur trening blir det ikke så lang tur. Noen dager trener vi kondis ( jogger, sykler eller snørekjører ) og andre dager går vi lange turer. Alt litt ettersom vær, tid og humør :imrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund før en 20min tur om morgenen i ujevnt terreng, også er han med i stallen, av og til rir vi på tur og av og til bare loker han rundt i stallen og ute på plassen mens jeg trener hesten. Når vi kommer hjem går mamma en langtur med han på mellom 1-2 timer om kvelden, og helt til sist før vi legger oss, er han ute en 10min tid eller no, så han får tissa litt :D Broren min lufter han også så han får tissa med en gang han kommer fra skolen, før jeg tar han med i stallen ;DJeg har en border collie. Det ble omtrent det samme når jeg hadde golden for ca. 1 mnd siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke gå så langt med valpen din. Den syns sikkert det er mye morsommere om dere går litt i skogen der den kan løpe litt løs, og utforske alt mulig rart.. Samtidig kan du belønne den masse hver gang den kommer bort til deg, så får du trent innkalling samtidig :D

Når den blir større krever den lengre turer selvsagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fremt vi snakker om en normal famile - og brukshund, synes jeg en bør ha tid til ca 2 timer tur hver eneste dag. Så er det nok utrolig mange raser som må ha mindre eller mere tur. Og med tur mener jeg "løpe fritt" i skauen, og ikke bli dratt langs en trafikkert vei med 1 meter koppel... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et stort jordet ikke langt ifra huset mitt som de får løpe galmann på.

Pluss at han ene har en veeeldig viktig jobb flere ganger for dagen: være med ut å hente ved! Da føler han seg viktig. Spesielt når han får bære inn en vedkubbe og at han ser at det er den første kubben vi legger inn i ovnen :lol:

Da er han nødt til å legge seg ned ved ovnen for å nyte verket sitt... enda den ikke er varm :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper trenger mer lek og stimuli enn tur, men en voksen hund mener jeg bør få en times tur hevr dag+ små tisseturer. Men det kommer jo også litt ann på hva hunden skal brukes til. Skal du ha en hund som i hovedsak skal være familiehund og ikke gjøre så mye spesielt holder en times tur+ småturer, men skal du ha en tur, jakt eller trekkhund sier det seg jo selv at denne trenger mer mosjon for å tåle den belastningen du ønsker av hunden.

En lydighetshund får mye mentaltrening og trenger derfor kanskje mindre fysiske utfordringer, en agility hund får både hjerne og fysikken trent ved å jobbe. Se ann hunden og hva den skal brukes til, en liten hund trenger jo ikke like mye trim som en stor hund. Golden er jo en relativt stor hund som en gang i tiden var jakthund, den vil derfor ha et større mosjonsbehov enn f.eks grand danois som er selskapshund (tross størrelsen).

Ca. 1 time hver dag vil jeg si altså (men ulike tanker for ulike folk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke gå så langt med valpen din. Den syns sikkert det er mye morsommere om dere går litt i skogen der den kan løpe litt løs, og utforske alt mulig rart.. Samtidig kan du belønne den masse hver gang den kommer bort til deg, så får du trent innkalling samtidig :P

Når den blir større krever den lengre turer selvsagt :P

Ja, jeg mente egentlig Voksen hund :wub: Men glemte og skrive det ! Der med oss er det en sånn slags liten skog, og der er vi og leker og springer hun løs :P Og jeg skal begynne og trene innkalling mens vi er der oppe også :P Det kom jeg ikke på :P Takk for tipsene alle sammen !

Nå er jeg ute ( mest lek ) ca 1,5 time hele dagen :lol: I forrige innlegg så sa jeg takk for tipsene, men jeg mente takk får rådene eller noe sånn :P

*dobbelpost, husk å bruke redigeringsfunksjonen. - endret av mod Tijon*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei, jeg har en papillon. (ca 4 kg.) Jeg må gå 3 turer med han om dagen, 2 av dem på minst 10 minutter og den siste på hvertfall 30 minutter. Men om jeg vill så går jeg gjerne 4 timer ;) En Golden Retriver,(kjenner noen) må nok gå minst 2 turer om dagen, på minst 15 minutter. :P (Jeg pleier ikke å tenke så mye over det, går til den har bæsja og tissa, og er sliten og fornøyd. ;) ) (3 turer fordi han er valp og ikke helt stueren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utefor debatten, men jeg lurer på et par ting. Hvor lange turer bør en valp ha? En bekjent av meg har anskaffet en schæfer/collie/bordercollie/golden mix. Den er nå snart fem mnd. Eieren har bestemt seg for å slanke seg, så valpen får 1-1,5 times tur daglig. Jeg kan huske at jeg gikk korte turer da min hund (og mine tidligere hunder) var i den alderen. Jeg hadde fler småturer gjennom dagen.

I tillegg så har jeg lagt merke til at valpen virker stiv i bakbeina. Og piper dersom noen tar i dem. Hun tisser ganske ofte, og da gjerne inne. Jeg såurte min veterinær om dette, og hun mente at valpen mest sansynlig har en urinveisinfeksjon. Og at den snarest må undesøkes av en veterinær. Eieren av hunden har sagt at hun må vente til hund "får råd" til dette. Valpen er heller ikke vaksinert. Litt uten sammenheng, men for å forklare eiers innstilling til hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hva minimum for en rase er har jeg ingen intensjon om å finne ut av. Hva man har lært sin hund å forvente finner man veldig lett ut den dagen man ikke har aktivert den nok :D

Dette er vel kjernen - og riktigere enn å si at en sånn og sånn hund trenger så og så mange timer.

Min erfaring er i alle fall at man merker det godt på hunden når det er blitt for lite - og når det er blitt nok. Og så kan man selvsagt, om man vil, "trene opp" hunden til å forvente/behøve mer enn den kanskje gjør i utgangspunktet.

Selv har vi justert oss inn på en hverdagsrutine med en 10 minutters tissetur på morgenen, 60-90 minutter på ettermiddagen og kun små nødvendige ærend utover kvelden. Det er nok til at hun stort sett hviler/sover innendørs. Dersom det blir mindre i perioder, merker jeg det godt i form av rastløshet og mer problematisk adferd.

Nå skal det sies at jeg som regel legger inn et 10-20 minutters godbit-/gjenstandssøk på de fleste turene (pluss en og annen lydighetsøkt). Mye heller det enn å skjemme henne bort med laaange joggeturer. Hun hadde godt tålt det og sikkert også likt det - men det gjelder jo også å finne en balanse mellom din og hundens trivsel også?

Husker jeg tok en amerikansk rasevelger, tror det var på Animal Planet sine nettsider. Et spørsmål omhandlet hvilket aktivitetsnivå man ønsket at hunden skulle ha. Her tror jeg den høyeste muligheten var på "over 45 minutter". Det virker riktignok absurd lite, men sier kanskje også litt om at vi i Norge er et "turfolk" og former hundene våre litt etter våre vaner og holdninger? Jeg sier imidlertid ikke at jeg er enig i at 45 min. er nok for de mest aktive rasene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel innholdet i turene som har mye å si syns jeg...

Sjelden jeg bare labber en tur på en time, legger alltid noen øvelser inn i turen, som å balansere på ting, krype under, gå et lite spor...

men til vanelig så får cockeren min 10 min morgen, 10 min lunsj, 30 min -1 time ved middag og 10 min kveld. kan ikke gi han mer enn dette da han blir stressa av mye tur.

Tror dette er veldig individuelt for hver enkelt hund, og finnes ikke noe fasitsvar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hun får en tur på 5/10 min om morningen. Så får hun mellom 1og2timers tur av pappa mens jeg er på skolen de fleste dager. Når jeg kommer hjem går jeg en halvtime med henne før lekser. På mandag og torsdag er det ag-trening, da går vi først inni skogen og løper løs, kanskje noen spor og litt slikt, før vi begynner å trene. Etter ag, og lp treningen går vi inn i skogen igjen slik hun får "riste litt av seg" før vi går hjem. De andre dagene går vi som regel 1 til 2timer i skogen, eller av og til på asfalt(vi går ned mot byen) Også legger jeg inn noen lydighets økter og noe slikt der vi leker og bruker hodet :ahappy:

Med valper har jeg alltid gått små, korte turer, ofte. Kanskje gått inn i skogen og satt meg ned ofte slik at valpen får utforske litt, men samtidig ha tilgang til å slappe av. Pluss mental stimuli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes 30 min tur var litt lite jeg da. Kanskje litt OT, men hvor/ hvordan går du tur da?

Tja, vi går i nabolaget som består av veger og noe skog, lekeplass. 30min gåturer kommer i tilegg til mental stimuli (trening, blodspor osv) og i tillegg til lek. Vi finner også på diverse ting i løpet av dagen, så tid med hund (som er helt dedikert til hund) er nok et sted mellom 3 og 4 timer hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg havde job blev det til 20-30 minutter om morgenen, nogle gange tog jeg hjem til lunch havde dem ude for leg og stimuli i 15 minutter, når jeg kom hjem fra job blev de hurtigt luftet i 10 minutter, gjorde dagens gøremål som rengøring, indkøb etc. og derefter gik med dem 1-2 timer inclusiv leg og derudover trænede lidt evt. lagde spor, hvis det var godt vejr.

Aftentur var på en ½ time, og de kom i haven og tisse før sengetid.

Nu når jeg går hjemme er de ude 3-4 gange om dagen, morgentur er på 30 minutter, lunch tur på ca 30 minutter, eftermiddagstur på alt fra 1-3 timer og træning, og en nat tur før sengetid, omkring midnat eller 01.00 på 30 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får nesten prestasjonsangst her jeg! Tommelfinger regel her og ditt og datt der...

Har selv en middels stor, aktiv rase. Men om han ikke får tur en dag, går han ikke på veggene selvom! Han har lært seg at han skal kunne ta livet med ro også..

Vi går morgentur på 20 min, hjemme alene i 8 timer, 30-60 min tur når jeg kommer hjem... kveldstur alt i fra kun tisse tur til 20 min. Det er sjeldent jeg trener mental stimuli rutinert.... sånn av og til. Vi trener mens vi går tur vi. Dette er ca vanlige rutiner i hverdagen. I helgene kan vi gå lengre, og ferre turer, eller små, sjeldnere turer. Men han er like rolig og fornøyd.

Så lenge en finner noe som passer for hund og eier, og hunden får dekket sosiale og fysiske behov, er vel det, det viktigste, i stedenfor å gå tur på 3 timer hver eneste dag. En skal da ha et liv utenom å gå tur?! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg StineogAce! Her i gården er det ikke alle dager at hundene får tur; de går slett ikke på veggene av den grunn. De er ute hele dagen i hundegård mens vi er på jobb. Når jeg kommer hjem blir det enten tur langs veien 3-4 km (hvis det er blitt mørkt ute) eller kommer jeg hjem mens det ennå er lyst så blir det skogstur eller tur ved sjøen. Der kan de herje fritt og både klatre og bade og løpe om kapp. De får trening i å balansere på smale flytebrygger eller kravle gjennom digre stålrør eller rett og slett bare gjøre som de vil. Det er ingen systematikk i dette; her er det bare å kose seg! Sporing blir det også men det er kun Amigo som får det. Da blir det mentalt utfordrende i tillegg til fysisk.

Jeg er glad for at mine hunder ikke går av skaftet dersom de må forholde seg rolige noen dager uten særlig aktivitet. Da jeg var syk og nyoperert i ryggen så var det mange måneder der de ble understimulerte på turer. Bikkjene var rolige og fant seg i at sambo bare gikk småturer (han bryr seg overhodet ikke å "tur" i den forstand dessverre).

I mine øyne er det feil å sette opp en formel på hva som er minstemålet på turlengde. Det kommer helt an på hva du legger opp til sjøl og hva slags hund du har. Noen er mer hyper enn andre og blir selvdestruktive dersom de ikke får rase fra seg. Mental stimuli er vel så viktig som det å gå lange turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne sikkert gått, løpt, syklet osv til ben og armer datt av meg. Og det jeg trolig hadde fått ut av det var en stresset hund som det blir nevt over her hadde gått på veggen f.eks nå i helgen når jeg sitter syk inne og karret meg rundt en hele 5min runde i stad.

Det jeg er opptatt av er å finne en god balanse mellom mosjon og hjernetrim og at hundene skal kunne overleve min verden der sannheten er at en dag skjer det mye, en annen dag ingen verdens ting. Etter min mening finnes ingen fasit for alle av oss har forkjellige hunder, individer og forskjellige liv hundene skal leve i.

I dag har det blitt hele 10min tur og jeg sitter nå i sofaen, drikker te, med klikkeren i hånden og belønner hunden for å gjøre triks og gjøre ting på egen intiativ. Og snart blir middagen stappet i en kong + lagt rundt som et søk:) Etter det er hele planen å bare sove til i morgen , noe vi lett skal klare begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...