Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal / skal ikke sterilisere

MonicaT

Recommended Posts

Jeg har en 6,5 år gammel tispe som får løpetid hver 9 mnd med innbilt svangerskap hver gang.

De siste 2 årene har hun slitt med det innbilte, både hormonelt ( skal ri på alt og alle ) samt veske i buken. Hun hadde løpetid i oktober og den siste uke har hun drukket masse vann ( dobbelt av normalen ). Var hos dyrlegen i går og tok masse bloprøver, som ikke viste noe feil. Dyrlegen mener derfor at det er begynnelsen på en livmor betennelse og hun skal nå gå på antibiotika i 10 dager. Han mente at jeg bør vurdere å sterilisere henne.

Noen synspunker, skal eller skal ikke ?

Er det stor forskjell på tispene når de blir sterilisert ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden tispen din har problemer med innbilt svangerskap, og nå også begynnende livmorbetennelse (som ofte ikke er så lett å bli kvitt har det først begynt), hadde jeg så absolutt vurdert sterilisering. Min erfaring med sterilisering på yngre tisper, gjerne under to-tre år, er at de kan bli litt roligere (les: balanserte i toppetasjen), men ikke nødvendigvis mindre aktive. På eldre tisper igjen kan det være vanskelig å se noen som helst forskjell. Hadde dette vært min tispe hadde jeg nok gått for sterilisering med en gang, men det er jo en vurdering siden det tross alt er et omfattende inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis den har påbegyndende livmorsbetændelse, så er det bedste du kan gøre for din tispe, det er at få den steriliseret.

Det kan spare dig og din hund for mange problemer.

Mange tisper ender med at dø af komplikationerne ved livmorsbetændelse, og med nødsterilisering hos dyrlægen, som måske da allerede er for sent ude.

Min gamle tispe havde problemer med sin livmor før jeg fik hende, desværre fandt min dyrlæge først ud af det, efter hun havde udviklet kræft i livmoren flere år efter, og endte med at blive aflivet.

Så personligt vil jeg anbefale at sterilisere din tispe, ud fra erfaring med min egen tispe og venner/naboers tisper.

Har kendt flere der har endt ud med at nødsterilisere deres tisper, hvor det er endt i komplikationer.

Jeg kan desværre ikke huske statistikken på det, men i Danmark anbefaler dyrlæger at man steriliserer sin tispe før uheldet er ude, da mange tisper dør af livmorbetændelse, medmindre man satser på avl/udstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...