Gå til innhold
Hundesonen.no

Livredd Nabohunden !


Maren8)

Recommended Posts

HJELP :lol:

Nabohunden, eller bor næreme oss ! Det er en fuglehund som ofte står i bånd i hagen. De har en ganske open hage rett til veien, og hunden står i bånd der. Hun rekker nesten ut i veien, sånn smal liten vei. Og millie tørr ikke gå forbi når vi er på tur, og jeg er nødt til å gå forbi der, for å komme meg ut, på tur. En gang vi gikk forbi hoppet den mot oss, den ble jo nesten kvelt av bånnet. Den bjeffet og knurret og var helt gal. til og med JEG var REDD. Det var ganske skummelt, og jeg prøvde og bære millie forbi, men hun nektet og bli bært, hun kvein og ville bare hjem. Hun virket så redd, og når jeg prøde og løfte henne og Peip hun så :blink: Så gikk jeg hjem. I det siste har jeg ikke fått gått på tur fordi hun nekter ! HJELP DETTE ER KRISE !

Plis gi oss noen gode råd !

- Maren og Milllie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne nabohunden hundeaggressiv? I såfall er det ikke forsvarlig å la den stå bundet i hagen så tett veien. Be eierne om å korte inn båndet eller å binde hunden en annen plass om mulig, siden hunden (slik jeg oppfatter det) utagerer mot din hund når dere går forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne nabohunden hundeaggressiv? I såfall er det ikke forsvarlig å la den stå bundet i hagen så tett veien. Be eierne om å korte inn båndet eller å binde hunden en annen plass om mulig, siden hunden (slik jeg oppfatter det) utagerer mot din hund når dere går forbi.

Hun damen så eier den, sier at den ikke liker Tisper ! :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser av profilen din at du er veldig ung. Det er flott at du tar så mye ansvar for hunden din, men en del av trådene du starter viser seg jo å ikke være så alvorlige som du kanskje gir uttrykk for. Når du skriver at noe er krise, tenker jeg at hunden din er blitt angrepet, eller at noe annet skikkelig alvorlig har skjedd. Sånn jeg leser tråden din nå, er at du har en liten valp som skal bli trygg på mange nye ting her i livet. Nabohunden er en av dem. Eller bare det å passere nabohunden.

En del av de tingene du lurer på, er slike ting som man kan få gode råd om på valpekurs. Jeg råder deg og familien din til å finne en god hundeskole og gå sammen på kurs. Slik vil dere kunne forme felles tilnærmingsmetoder til oppdragelsen av den lille goldenbabyen deres, samt bli litt mer erfarne i hvordan man takler hverdagens små og store utfordringer. For jeg ser ingen kriser i disse trådene dine, mer et behov for veiledning og mer erfaring i helt normale problemstillinger i hundeholdet. Lykke til. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt meg goood tid her jeg. Og brukt nabohunden som trening. Siden dama (i mine øyne) er en smule ignorant som ikke tar hensyn til at hunden hennes kommer veldig nært veien og i tillegg utagerer mot hunder som går forbi så hadde jeg ikke hatt noe problem med å bruke hunden som treningsmiddel! Også viktig fordi dere MÅ forbi der, at din hund takler dette. Problemet forsvinner jo ikke... Pleier å unngå å bruke hunder som står inne på egen eiendom og bjeffer som trening for deres egen del, men i dette tilfellet ville jeg absolutt gjort det......

Men er du HELT sikker på at hunden er så ille som du tror? Sikker på at det ikke er din egen frykt som gjør at den virker skumlere enn den er, og at du dermed smitter din frykt over på hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som nabohunden vår ;) Bortsatt fra at den lister seg innpå deg og høgger til .... Skummelt ;) .. Og den klikker skikkelig og... Den bikkja der får ikke komme til min lille gutt mere nei :D

Edit: Må bare si at jeg tror grunnen er at hunden ikke er vant til hunder rett og slett.. H*n er gjeterhund, og det virker som om h*n "gjeter på en merkelig måte..... Gjeter alt som beveger seg..... Rett og slett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår fakta rett:

- Hunden står i bånd i sin egen hage

- Du tør ikke gå forbi nabohuset fordi hunden utagerer når du og valpen vil gå forbi.

Hunden er i bånd, og vil trolig bort for å leke med din hund. Dette høres ikke ut som noe krise, men helt normalt.

Lat som ingenting og gå forbi med hunden din.

Selv om golden retriever er blitt mykere, så har den fire ben og trenger å stå på de. Nå virker jo du litt ny, men for meg høres det ikke normalt med en sunn og frisk valp/hund som blir vettskremt av en fuglehund som står og bjeffer. Høres mer ut som et problem eier har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDA :

Jeg vet at jeg har lagt ut mange idiotiske tråder, men det er ting jeg sliter med og ikke vet hva jeg skal gjøre meg ! Men jeg har ikke sagt at det andre var krise :D Men når jeg ikke kan gå på tur fordi hunden min er redd for Nabohunden, så sliter jeg veldig !

DERE SOM SA : IKKE BÆR HUNDEN ! :

Hva skal jeg gjøre da ? Det er en hund, den skal jo gå på tur. Og jeg kan jo ikke dra den forbi heller.

*Dobbelpost, mod. Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hørtes ikke helt greit ut dette... Står den andre hunden i bånd hele tiden/hele dagen?

Jeg har også en retriever type som synes hunder som står og knurrer og bjeffer er skumle - noe som forøvrig ikke er unormalt. Det jeg har gjort med henne er å "leke henne forbi". Er det et sted jeg vet det er hund hun ikke synes er spesielt kul, har jeg tatt med en leke på tur og satt i gang lek med henne før vi kommer frem til hunden hun synes er skummel. Prøver å få henne opptatt av leken, og ikke den andre hunden. Reagerer hun på den andre hunden, prøver jeg å avlede henne igjen og få henne interessert i leken igjen. Når vi går forbi den "skumle" hunden setter jeg også opp farta litt og løper litt med min hund samtidig som jeg leker med henne, og når vi har gått forbi får hun ros. Det har i hvertfall funket ganske bra på min hund, og det er jo verdt et forsøk?

-Miriam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk tid, vær rolig selv. La hunden finne ut at det ikke er farlig. Utstyr deg med gode godbiter og ikke stress deg opp. Masse ros. Går nok over bare du selv ikke lar deg påvirke så du skremmer valpen din! ;)

Takk, Carma! Jeg visste det var noe jeg glemte å legge til i febertåka og husarbeidet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spørsmål, hvordan reagerer valpen når nabohunden ikke er der? Om valpen er veldig nervøs kan det hjelpe med noen passeringer uten nabohundens tilstedeværelse. Og hvordan reagerer nabohunden dersom du kommer alene? Bjeffer denne hunden til alle forbipasserende? Hvordan oppfører den seg egentlig? Ønsker den å leke eller å forsvare territoriet sitt?

En litt sleip løsning kan være å hive ett par godbiter til nabohunden. Normalt skal man holde seg unna andres bikkjer, men.... Utover det er Josie&Miriam og Carmas løsninger veien å gå. Merk spesielt det Josie&Miriam skrev om å starte rosing, leking, godbiter osv FØR det blir skummelt. Dette gjelder også ditt kroppspråk, hunden merker veldig lett om stemmen din blir stressa og hjertefrekvensen øker, båndet strammes opp osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du huske på å slappe av, trekk pusten dybt, og jobb valpen din forbi (sånn som jeg forklarte, er noe uklart må du bare spørre) :wub: Eller at du bare går vanlig forbi, og tar valpen med deg som om dette skulle være det vanligste i verden (og det er det jo egentlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse godbiter og få henne til å tenke på noe annet enn den skumle hunden! :wub:

Kan du ikke prøve å klappe litt, snakke med lys stemme og hoppe litt bortover veien. Slik at hunden blir ivrig og vil leke med deg. Da går hun kanskje sammen med deg, istede for å tenke hvor stor og skummel den andre hunden er.hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...