Gå til innhold
Hundesonen.no

Dobbelhandlig

Wanderlust

Recommended Posts

Skrevet

Du mener sånn når en person løper utenfor ringen og kaller på hunden sånn at den spisser ører og ser bra ut sant??

Dette irriterer meg utrolig.. Syns særlig det er folk med Belgere som driver med det der, irriterende.. (mulig det er tilfeldig, men hver eneste utstilling jeg har vært på så har en del belger folk drevet med det der)..

Seinest på Stord var det er med Terv som drev på sånn, la merke til det fordi de hadde ringen ved siden av Dvergpinscher.. Ble så glad når den andre hunden vant... :lol:

Syns det sier mye om hunden om den trenger to folk for å handle den :blink:

Skrevet

Belgere skal vel ha fokus fremover å se ut som de stirrer ut i løse luften, skal de ikke det?

Skjønner ikke at det er så fryktelig farlig, med mindre det er til veldig forstyrrelse for de andre...

Skrevet
Har jeg missforstått eller er ikke dobbelhandling at en utenfor ringen hjelper til? (uansett på hvilken måte?!)
Stemmer det. Veldig vanlig i schæfer-ringene, sidene schæfere skal løpe litt foran handler. Ofte står hundens eier utenfor og lokker med stemmen, mens en annen handler. Og i følge NKK er det ikke lov, men det praktiseres likevel på det fleste lokale hundeutstillingene.
Skrevet

Jeg har ihverfall hørt at det er ulovlig. Utrolig at de ikke legger merke til en person som løper rundt ringen og vifter med armer og bein og plystrer osv...

Syns det er utrolig teit og frustrene. Til og med i BIS ringen har jeg sett det.

Dobbelt handling er nå bare som jeg vet om at det er 2 som på en måte handler. 1 uten for og en inni ringen.

Skrevet
Stemmer det. Veldig vanlig i schæfer-ringene, sidene schæfere skal løpe litt foran handler. Ofte står hundens eier utenfor og lokker med stemmen, mens en annen handler. Og i følge NKK er det ikke lov, men det praktiseres likevel på det fleste lokale hundeutstillingene.

Men hva sier reglementet om hvilke konsekvenser dette skal få?

Skrevet
Men hva sier reglementet om hvilke konsekvenser dette skal få?
Var inne på NKK og sjekket reglementet, men det står ingenting om konsekvenser..
Skrevet

På en utstilling jeg var på for ikke lenge siden, var det noen som dobbelthandlet. Det endte med at hunden ble disket samt hundene til den som stod utenfor ringen og trakkhundens opmerksomhet. Dette syntes jeg var helt topp! Det er et eget reglement på dette, noen dobbelthndlere er så flinke at dommeren ikke la merke til det, noen dommere overser det, men de ytterst få gjør noe med det.

Skrevet

Utstillingsreglene sier følgende:

5.5 Påvirkning

Det er forbudt ved bedømmelsen å:

- forsøke å ødelegge for andre deltakende hunder

- åpenlyst påvirke hund ved hjelp av person utenfor ringen.

Alle henvendelser fra utstiller til dommer, skal skje via ringsekretær så lenge bedømmelsen pågår.

Så lenge noe er forbudt i reglene, så burde det faktisk blitt reaksjoner på det. Men treffer man på "riktig" dommer, så kan hele ekvipasjen ryke ut uten premiering. På Vikingskipet nå ble vel en schäferhund kasta ut av ringen fordi handler stadig forstyrret hunden foran, løp forbi og slikt.

Schäferringen har jo tatt helt av. Jo da. De skal løpe foran og alt det der, men seriøst. Vi lærer hundene våre ganske mye mere avanserte ting enn å løpe rundt og svinge til venstre. En ting er litt lokking, mens andre tar jo helt av med bitepølser, pisk med fille i, fløyter og diverse andre leksaker. Men ufattelig "flott" å se på driftige hunder der du kan "turne" foran de med en bitepølse uten at de så mye som leer på et øre... :D

Og så lenge en rase får leke "tulling" på yttersiden, så vil andre følge etter... .

Skrevet

Sier litt da, at de ikke kan klare å stille hunden alene.. Man kan trene opp narkotikahunder, ruinehunder og service hunder, men å lære hunden å trave og stå er ikke lett! :D

Skrevet
Sier litt da, at de ikke kan klare å stille hunden alene.. Man kan trene opp narkotikahunder, ruinehunder og service hunder, men å lære hunden å trave og stå er ikke lett! :D

My thoughts exactly :rolleyes:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...