Gå til innhold
Hundesonen.no

Dobbelhandlig

Wanderlust

Recommended Posts

Du mener sånn når en person løper utenfor ringen og kaller på hunden sånn at den spisser ører og ser bra ut sant??

Dette irriterer meg utrolig.. Syns særlig det er folk med Belgere som driver med det der, irriterende.. (mulig det er tilfeldig, men hver eneste utstilling jeg har vært på så har en del belger folk drevet med det der)..

Seinest på Stord var det er med Terv som drev på sånn, la merke til det fordi de hadde ringen ved siden av Dvergpinscher.. Ble så glad når den andre hunden vant... :lol:

Syns det sier mye om hunden om den trenger to folk for å handle den :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg missforstått eller er ikke dobbelhandling at en utenfor ringen hjelper til? (uansett på hvilken måte?!)
Stemmer det. Veldig vanlig i schæfer-ringene, sidene schæfere skal løpe litt foran handler. Ofte står hundens eier utenfor og lokker med stemmen, mens en annen handler. Og i følge NKK er det ikke lov, men det praktiseres likevel på det fleste lokale hundeutstillingene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ihverfall hørt at det er ulovlig. Utrolig at de ikke legger merke til en person som løper rundt ringen og vifter med armer og bein og plystrer osv...

Syns det er utrolig teit og frustrene. Til og med i BIS ringen har jeg sett det.

Dobbelt handling er nå bare som jeg vet om at det er 2 som på en måte handler. 1 uten for og en inni ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Veldig vanlig i schæfer-ringene, sidene schæfere skal løpe litt foran handler. Ofte står hundens eier utenfor og lokker med stemmen, mens en annen handler. Og i følge NKK er det ikke lov, men det praktiseres likevel på det fleste lokale hundeutstillingene.

Men hva sier reglementet om hvilke konsekvenser dette skal få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en utstilling jeg var på for ikke lenge siden, var det noen som dobbelthandlet. Det endte med at hunden ble disket samt hundene til den som stod utenfor ringen og trakkhundens opmerksomhet. Dette syntes jeg var helt topp! Det er et eget reglement på dette, noen dobbelthndlere er så flinke at dommeren ikke la merke til det, noen dommere overser det, men de ytterst få gjør noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillingsreglene sier følgende:

5.5 Påvirkning

Det er forbudt ved bedømmelsen å:

- forsøke å ødelegge for andre deltakende hunder

- åpenlyst påvirke hund ved hjelp av person utenfor ringen.

Alle henvendelser fra utstiller til dommer, skal skje via ringsekretær så lenge bedømmelsen pågår.

Så lenge noe er forbudt i reglene, så burde det faktisk blitt reaksjoner på det. Men treffer man på "riktig" dommer, så kan hele ekvipasjen ryke ut uten premiering. På Vikingskipet nå ble vel en schäferhund kasta ut av ringen fordi handler stadig forstyrret hunden foran, løp forbi og slikt.

Schäferringen har jo tatt helt av. Jo da. De skal løpe foran og alt det der, men seriøst. Vi lærer hundene våre ganske mye mere avanserte ting enn å løpe rundt og svinge til venstre. En ting er litt lokking, mens andre tar jo helt av med bitepølser, pisk med fille i, fløyter og diverse andre leksaker. Men ufattelig "flott" å se på driftige hunder der du kan "turne" foran de med en bitepølse uten at de så mye som leer på et øre... :D

Og så lenge en rase får leke "tulling" på yttersiden, så vil andre følge etter... .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...