Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden eller Schäfer?


Todda

Recommended Posts

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar
Shæferen kan være veldig agresiv mot små barn, men Goldenen der i mot den er kjempe snill !

Mamma og Pappa hadde golden før, og en dag lå han i bånd i hagen og tygde på et bein ! nabo ungen som nettop hadde klart og kravle kommer inn i hagen deres, og mange hunder forsvarer jo beinet sitt og biter og blir

Nei nå ble jeg virkelig provosert .... mener du virkelig at en hund som i det daglige ikke er aggressiv (som jo de færreste hunder er ... som er schæfer av rase, er aggresiv mot barn ????? eller mener du at schæfer generelt er veldig aggresiv ??? eeeeh .... det er virkelig det mest imponerende jeg har hørt på lenge ... du vet at golden foreksempel er blandt de hundene som biter flest barn ???

jeg har en halvannet år gammel schæfer, ikke akkurat den ryddigste alderen ... og hun hadde heller ikke bitt noen eller blitt sint i den nevnte situasjonen med den fantastiske goldenen . Jeg har fått små unger regelretet ramlende omtrent inn i munnen hennes på tur ... hun bryr seg døyten.

Nei ærlig talt, skal man komme med negativ om en rase, så kom iallfall med noe reellt a ....

En schæfer kan være aggresiv, og den kan være kjempesnill. En golden kan være aggresiv og den kan være kjempesnill.- Man kan ikke si at schæferen ofte er aggresiv, mens golden er kjempesnll .... det er individer innen rasene her. Har forøvrig opplevd mer adferdsproblematikk i form av nervøsitet osv hos golden enn hos schæfer, om man skal plukke på sånne detaljer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Heidi P, honnør til deg, for at du på en "edruelig" måte beskriver din rase! :D Alt for mange rosemaler sin(e) raser, man skulle tro at en del raser ikke hadde noen som helst "negative" sider! Jeg vil påstå at alle raser har sine for og bakdeler og det lønner seg for raseentusiastene å være ærlige om det faktum. For både hundene selv, nye eiere og ikke minst for oppdretterne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET VAR JO BARE EN SPØK ! :D Skjønnte dere ikke det eller ? ;) Bare tull

Det var ikke negativt ment om Shæferen. DEt var bare tull, slapp av ! ;)

:S

det gjelder biteepisoder hvor både barn og voksne er involvert, kommer ikke golden retrieveren spesielt godt ut.

Har den bitt så mange ganger da ? ;)

Utsolig at folk kan bli så sure for at jeg tullet litt med det ! ;) Jeg hadde besøk av en veninne og vi tøyset masse den dagen ! UNSKJULD for at vi skrev det, som ingen her likte ! ..

*Femdobbel post, endret av mod Tijon*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke negativt ment om Shæferen. DEt var bare tull, slapp av

Vel, jeg er kanskje litt rar, men når folk blander seg inn med sine meninger i en diskusjon på et diskusjonsforum, så tror jeg faktisk , når det er skrevet slik du skrev, at det er seriøse folk som sier ting de mener og står for ... og ikke folk som tuller bare fordi de ikke har noe mere og finne på. Du må huske på at mange leser det du skriver, og mange tror alt de leser !

Til Heidi P, honnør til deg, for at du på en "edruelig" måte beskriver din rase! Alt for mange rosemaler sin(e) raser, man skulle tro at en del raser ikke hadde noen som helst "negative" sider! Jeg vil påstå at alle raser har sine for og bakdeler og det lønner seg for raseentusiastene å være ærlige om det faktum. For både hundene selv, nye eiere og ikke minst for oppdretterne selv.

Tusen takk :D Jeg prøver å ha et nøytralt syn på alle dyrene mine egentlig , selvom jeg elsker dem i filler alle som en, er de ikke ufeilbarlige noen av dem ;) Jeg elsker schæfer rasen over alle hunderaser , men en schæfer er faktisk en schæfer, med en del sære og rare typiske ting ... og de må man jo være klart over liksom .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er Golden som en Toyta corolla stasjonsvogn og en Schæfer som en Toyota Rav 4. Corollaen er en trygg familebil som passer de fleste, mens Rav 4 er litt mer tøffere, har mer kraft og mer anvendelig (men som også kan passe til familier). :D

Golden er en fin familehund som ikke er den vanskeligste rasen, mens schæferen er allround hunden som kan brukes til det meste innen hundesport, og som virkelig bør brukes, og den er ikke like lett å oppdra som golden kan være.

Jeg vil anbefal golden til en famile som vil ha en fin turkompis og ikke for mye styr med oppdragelsen.

Har kun møtt snille, vennlige, lydige goldner, og inntrykket jeg har er at golden er en lettere type rase enn schæfer. De krever mer på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er kun Golden og Schäfer du står imellom vil jeg anbefale Labrador. Etter min mening og erfaring er Labradoren mer livlig og spretten. Ikke noe negativt ment om Golden! Labradoren er veldig lærevilling og minst like god mot barn som en Golden. Labbisen er kanskje en Golf 4-hjuls trekker eller en Avensis? ;)

Slike tulle innlegg som noen kom med i tråden synes jeg bare er dumt. Schäfer er en flott rase :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

schæfere ruler ;) ... Men ikke en rase for meg, tror jeg ... ;) ... De er utrolige nydelige, har et bra temprament , kan brukes til det meste osv... Jeg digger schæfere ;)

Schæfere er til folk som sykler turer og vil "mer" med hundelivet

Golden er familiehund, som også trenger turer osv... Men ikke i samme grad

Må bare si at det føles som at mange her inne mener at golden er en "lat" hund. Da har dere ikke møtt skott... Han er nå omplassert da.. Eieren bodde alene med to barn.. Det ble litt for mye for henne.. Men nå har hun en lhasa apso, og det går MYE bedre.

Ja.. hadde dere møtt den goldenen der så hadde der garantert skifta mening om goldener :D ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SHOWTIME : Jeg skrev bare med en linje i mellom så ble alt sent fra hveandre ! Vet ikke hvorfor.

Men det var veninna mi så skrev det. Og hun elsker både shæfer og golden, og hun er ganske tøysete noen ganger. Og det er ikke min feil. Og uansett så vriker det som alle her er kjempe sure på meg, fodi veninna mi skrev det. I starten sa jeg at det var meg, fordi jeg ville ikke skjulde på henne. Men siden alle tar dette så dødsens arvårlig så sa jeg at det ikke var meg !

Hva er det å bli så sur for. Jeg er helt sjokka at det går ann å bli å sur og ta en spøk SÅ arvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det er alle som tar det så arvorlig. Hva mener du med at jeg lager det til for meg selv ? Og at jeg bruker ironi men ikke vet hvordan jeg gjør det.

Jeg prøver bare og forklare at veninna mi skrev det bare for tull. Og hva kan jeg gjøre med det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, gjort er gjort.. Du mente ikke noe med det, og ferdig med det.. Men må innrømme at om du hadde skrevet det om min rase, så hadde jeg også gått i forsvarsposisjon og blitt ganske irritert. Så pass på å bare skrive ting du står for, eller hver tydelig når du tuller.. Pass også på at ikke andre skriver med ditt brukernavn :D

Ellers vil jeg igjen anbefale Labrador! ;)

Jeg ville av Golden eller Schafer, tatt Schäfer. Er en utrolig herlig Schäfer tispe på kurset jeg går på.. Hun er en skikkelig sniker da, men ikke noe vondt med henne.. Herlig hund, som har et veldig godt gemytt.. En hund som fløy på den på kurset, og virket som den tenkte "hey, leke mener du?" og utrolig nok ble andre hunden helt rolig. Okey, ble jo litt OT kanskje..

Men om du vil ha en hund som er hakket mer aktiv enn Golden, ta Labrador. Om du vil ha en som er enda mer aktiv, velg Schäfer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 10 ende gang SÅ VAR DET IKKE JEG SOM SKREV DET ! Men samma det vell, nå er den saken over ! At det går ann å bli så sure for det !

Fra Elisabeth ( Vennina som sa en ting alle ble sure på maren for )

Unskjuld meg menn dette er så Idiotisk at det går an å bli så sure for en liten feil skrevet setning. Det var jeg som skrev det ! Og jeg mente det jo ikke, men hadde jeg vist at folk ble sure for en liten setning, som jeg skrevfor tull hadde jeg jo ikke skrevet

det ! Off a meg :lol: Maren har ikke gjort noe som helst, fy søren :wub: Jeg sitter her og LER fordi alle her er så sinna :P Hihi

hehe, jeg ble ikke sur.. skrev det for at folk skulle slutte å bry seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Her er jeg igjen - trådstarteren. Skal si dette engasjerte, og det er jeg glad for. Jeg har fått mange gode råd. Vi heller mot Golden, Flat eller Labrador. Et ankepunkt mot Labradoren (jeg har hatt Labrador tidligere), er røytinga. Hundehårene borer seg inn over alt og er umulige å bli kvitt. De borer seg til og med inn i føttene. Skikkelig bust!

Flat, ja. De er jo hakket livligere enn de fleste. Men vi vil gjerne ha en hund kona kan løpe med og som kan være med familien på sykkelturer. Flat coated retrieveren er sprek. Men det er jo Golden også... Og Flaten kan virke noe hyper. Labradoren er ikke fullt så lettbeint. Golden fremdeles, altså.

OT: Vil du bli i godt humør? Sjekk denne: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/310397 Den gode historien ligger i detaljene, kan en si.

Todda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du kan finne en mindre kraftig labrador hvis du går etter rette linjer. Min labbis hann er helt slank og galoperer lett ved siden av sykkelen min. Tispene er ofte veldig mye mindre kraftige enn hannnene synes jeg.

Skal dere/du ha tispe eller hann? :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere også vurderer flat nå, så hadde jeg gått for den.. Dette er min absolutte favoritt blandt retrieverne.. En herlig rase som sjarmerer de fleste. Aktiv er den ja, men det virker det som at dere er klar over. :flowers:

Flaten kan være med på sykkeltur, og på løpetur, og den er mer spretten og lett i kroppen enn både golden og labbis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha tispe. De hundene jeg har hatt tidlegere, har vært hannhunder. Nå vil vi gå for ei tispe. Vi trenger en hund som ikke stopper for å lukte hver halvmeter (hvis den er med på løpetur), og så er det lettere å ha med ei tispe å gjøre i møte med andre hunder (når ungene etterhvert blir i stand til å gå korte lufteturer).

Selv om vi vil ha en aktiv hund, vil vi samtidig at hunden skal kunne være avslappet i sosiale situasjoner, som stans i skogen og grilling. Den må kunne sitte utenfor butikken uten å hyle og gaule. Jeg vet jo at dette mye har med sosialisering og oppdragelse å gjøre, men det er unektelig forskjeller fra rase til rase også. Er Flaten generelt litt urolig i kroppen også i sånne situasjoner? Noen erfaringer?

Edit: Takk for informativ PM, Showtime.

Todda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha tispe. De hundene jeg har hatt tidlegere, har vært hannhunder. Nå vil vi gå for ei tispe. Vi trenger en hund som ikke stopper for å lukte hver halvmeter (hvis den er med på løpetur)

:flowers: Har både en hann og ei tispe, og den som unektelig stopper oftest er tispa.. Trodde det samme selv jeg..

Men som mange her sier, er at selv om det finnes rasetypiske trekk, og det på et generelt grunnlag menes at golden er slik og Schæfer sånn, så spiller gemyttet til hunden så utrolig mye inn uansett rase.. Ingen er like. Punktum.

Lykke til med å finne familiehunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...