Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny valp, når den man har er unghund?

Acapella

Recommended Posts

Synes dere det er for tidelig å gå til anskaffelse av valp nr to, når den hunden man har fra før vil være ca 1 og 4 mnd?

De vil begge være hannhunder, av samme rase (papillon)

Unghunden jeg har, er en herlighet uten sidestykke, med god oppdragelse, er rolig, sosial og en livsglad gutt. (skulle ikke tro han var i trassalderen nå for å si det slik)

Tenker mye på dette, det vil bli en vår/sommerhund, vi har tid, plass, økonomi og kjærlighet til den!

Bekymringen min er vel hvordan to hannhunder i så lik alder går, har hørt både skrekkhistorier og det motsatte!

I tillegg er det jo trist å sitte der med to gamle hunder når den tid kommer..

Quattro hadde uten tvil hatt godt av en "lillebror" og lekekompis, men hittil vet jo ikke han hva han egnetlig går glipp av..

Det er nok verre med meg, som er valpesyk, så det holder!

Synes dere de får for lik alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var mig, så ville jeg nok have ventet til hunden var omkring 2-3 år gammel, så din unghund får den opmærksomhed/træning den har brug for, også for at den vil være mere fysisk og psykisk moden.

Selv om han er helt stille og rolig, så kan han jo tage godt på vej, og blive "vild" når der kommer en valp i hus.

Du skal tænke på at han er under 1½ år, og stadig har lang vej til han er voksen hanhund, både fysiskk, psykisk og hormonelt.

Så dæmp din hvalpesyge lidt :icon_redface: og vent til han er noget ældre, så han måske også er så moden, så han kan være til en hjælp i opdragelsen af hvalpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja der er mange der skaffer sig en hund nummer 2 :icon_redface: Jeg er selv en af dem, men de fleste venter nok til hund nr 1 er fuldt udvokset/moden før de vælger at anskaffe sig en til, og man bør jo ikke anskaffe sig en til fordi man har "hvalpesyge", så kan man jo blive ved i en uendelighed, hver gang en hund er kommet over hvalpestadiet.

Jeg selv ventede til min hund nr 1 var 3½, før jeg fik valp i huset, for mig var det, det rette tidspunkt, da min hund nr 1 et bare skal blive skubbet til side for en ny valp i huset, men vil gerne give mig selv og hunden god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 yngre hunder hvor det er 3mnd i mellom. Synes ikke dette er noe problem i det hele tatt. Jeg ser en stor fordel over at de tar ut bitingen på hverandre isteden for på ting og de som eier dem:P Stort sett alle de ting jeg har stående rundt om kring får være der i fred. De er forøvrig 4 og 7 mnd. Nå er jo vi 2 om dette, men likevel. Det er mer arbeid ja, men så sliter de hverandre ut bedre å:icon_redface:

Mange oppdrettere velger å ha både 2 og 3 valper fra e kull. Ene oppdretteren min beholdt 2 valper fra et kull, pluss hun etterpå hadde et annet kull på en annen rase. Mye jobb, men det går;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er hva mann gjør det til. Jeg kjøpte hund nr.2 når den første var 18 måneder og begge er hannhunder. Det er ikke noe problemer med dette hær i huse. Jeg har hatt to hunder i 5-6 måneder. Og ser ikke noe som er problemer. Jeg kunne aldri ventet til den minste er 2 -3år viss jeg finner noe som er veldig intresangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville veldig gjerna ha en ny hund for vell 1 måned siden da min egen hannhund var 8 mnd. :rolleyes: Det jeg fikk besjed om av opdretteren til min hund var at en et barn kan ikke oppdra et annet barn. likt som en noen på 13 år ikke kan ta seg av et barn. Jeg har nå en unghund til i husen, en tispe på 13 mnd som jeg passer. Det er et forferdelig mas. :icon_redface: De styrer og herjer sammen og det er ikke fred og få. Rett og slett fordi begge er "barn" enda og har et behov for og leke og med andre hunder enda. Den somregel veldig rolige og avslappede hannhunden min som somregel ligge roli inne er nå en vilbasse og herjer verre en andre før :) hehe så jeg ville ventet til den andre hunden var så voksen at den ikke hadde det store behovet for og leke lengre og "lekesloss". Nor jeg passen andre voksne hunder er det ingen problem for de gir beskjed nor han herjer og styrer og "oppdrar" han. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg snakket med en god del hundemennesker, og oppdrettere.

Har nå kommet til at om det blir en hund som passer for oss, går vi for det, men det er mye som skal klaffe, kjønn, farge, gemytt og personlighet, hvis ikke venter vi på et annet kull. :icon_redface:

Kjekt å høre fler erfaringer. Har passet hunder i over en uke, det har gått helt greit! :) Selv om valpen vi passer bare var 5 mnd når vi passet han..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville veldig gjerna ha en ny hund for vell 1 måned siden da min egen hannhund var 8 mnd. :rolleyes: Det jeg fikk besjed om av opdretteren til min hund var at en et barn kan ikke oppdra et annet barn.

Siden det er eieren, og ikke hunden, som har ansvaret for å oppdra nykommeren ser jeg ikke helt problemet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er eieren, og ikke hunden, som har ansvaret for å oppdra nykommeren ser jeg ikke helt problemet...?

En hund vil alltid være med å oppdra en ny hund da to hunder blir en flokk... Men vi har jo så kalrt et ansvar vi også...

Jeg tenker som så at før man anskaffer seg hund nr 2 må man være helt sikker på at man har tide og ork til å trene og dressere to hunder så begge blir slik man vil og får brukt det potensiale man så i hundene når man kjøpte dem (uansett hva de skal brukes til).Liten aldersforskjell kan gi problemer i forhold til rang, så det er jo også noe man må ta med i vurderingen. Skal man ha to av samme kjønn? En av hver?

Vi hadde to tisper som hadde 2 år i mellom seg, dette endte med at de nesten drepte hverandre pga uengiheter om rang. Det hele endte med at vi måtte omplassere den yngste da den eldste mot slutten gikk til angrep med "mord i blikket" hver gang den så den yngste. Worst case scenario, med greit å ha i bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer veldig an på hvordan den første hunden er. Har man oppdragelsen i orden på den, så tror jeg det kan gå helt fint! Men sånn generelt så ser jeg ikke på det å få to hunder såå tett som noe positivt. Med mindre denne nye valpen viser seg å være drømmehunden (linjer, foreldre, oppdretter, tidspunkt osv osv) så ville jeg nok ventet. "Alle" har jo lyst på valp for tiden (inkl meg selv), og jeg skjønner utmerket godt at det kan være vanskelig å vente. Men hunden dere har fra før høres jo ut som en grei hund, og du kjenner han best, så hvis du tror det kommer til å gå bra og selvsagt gjør noe for det, så går det sikkert bra. Hadde du derimot hatt en problemhund, eller manglet en del oppdragelse som trengs før man får to (kanskje avhengig av str på hundene også), så ville jeg ventet. Så jeg holder med dere i avgjørelsen om å vente, med mindre "alt" stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men vil den du har fra før være 1-4 mnd? Skjønnte ikke helt.. Jeg ville i alle fall ikke kaldt en hund på 1-4 mnd en unghund .

Ellers så vet jeg om mange som har fått ny hund, med hell, når den forje hunden dems er rundt 9-14 mnd.. Så det går fint an.. Må se an den hunden man har fra før :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men vil den du har fra før være 1-4 mnd? Skjønnte ikke helt.. Jeg ville i alle fall ikke kaldt en hund på 1-4 mnd en unghund .

Ellers så vet jeg om mange som har fått ny hund, med hell, når den forje hunden dems er rundt 9-14 mnd.. Så det går fint an.. Må se an den hunden man har fra før :D

Ojsann! det skulle stå 1 ÅR og 4 mnd! :o

altså er hunden 16 mnd... :o beklager skrivefeilen..

Nå ser det forsåvitt ut til at tispen kommer i løpetid litt før, så da vil hunden være 13-14 mnd når valpen eventuelt kommer i hus. :icon_clapping:

Jeg er blitt veldig usikker, mye på grunn av dere sier et barn ikke kan oppdra et barn. Det er jo det jeg alltid har sagt til andre som har vært i min situasjon.. Men ja, det er jo jeg og samboeren min som har ansvaret av å oppdra den kommende valpen. Men uansett vil hunden vi har, spille en rolle i det..

Jeg føler på en måte at når jeg tenker så mye igjennom ting, er det kanskje ikke riktig å anskaffe seg en valp, siden jeg tydligvis ikke blir helt enig med meg selv på om det er rett eller ikke. :)

Jeg vet at hunden vi har, og den kommende valpen, begge vil få store doser oppmerksomhet og kjærlighet :o

Jeg er hjemmeværende for tiden, så vi har god tid til å vise de begge mye oppmerksomhet, trening, sosialisering, kos, lek osv.

Vi har eget hus, biler, hage osv

Hunden vi har, er jo en unghund, men har ikke kommet i trassalder eller noe som ligner

(hva om trassalderen kommer når vi får valpen?)

Han er veloppdradd, det er et av mine hoved-kriterier på at hund nr to kan komme i hus. jeg har ALLTID sagt, at hund nr en skal ha god oppdragelse, være formet slik vi ønsker ha godt gemytt (det har han alltid hatt da) og ellers ikke ha noe problemadferd som kan smitte over på en ny hund.

Så dette er jo i boks. Men likvell føler jeg en usikkerhet, samtidig som alt klaffer..!

Men mye skal gå riktig vei for at det kommer en hund som passer til vår lille familie, så vi får vente å se. om den riktige valpen dukker opp, føler jeg dette er det riktige. Det er fra denne oppdretteren, hunder, vi vil ha valp ifra. men selvfølgelig, det vil jo sikkert dukke opp en valp i fremtiden som er perfekt også?

Hunden vi har, virker så mye mer tilfreds når vi passer andres hunder. Han elsker å ligge tett inntil de å sove, kose, leke, springe og terge!

sukk, rotete innlegg, men må skrive ned tankene mine, slik jeg kanskje får en aha opplevelse når jeg leser det.. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...