Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til å tyde sangtekst


Benedicte

Recommended Posts

Jeg har fått i oppgave å tyde teksten på "Hun er fri" av Raga Rockers. Regner med at flere her inne kjenner til den (hvis ikke ligger teksten her).

Dette med å tyde lyrikk er ikke akkurat min sterke side. Jeg tolker alltid teksten helt konkret og trenger hjelp til å tyde den på andre måter. Er det noen som vil hjelpe meg med å fortelle litt om hvordan sangen kan tolkes, og hva poenget/budskapet kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått i oppgave å tyde teksten på "Hun er fri" av Raga Rockers. Regner med at flere her inne kjenner til den (hvis ikke ligger teksten her).

Dette med å tyde lyrikk er ikke akkurat min sterke side. Jeg tolker alltid teksten helt konkret og trenger hjelp til å tyde den på andre måter. Er det noen som vil hjelpe meg med å fortelle litt om hvordan sangen kan tolkes, og hva poenget/budskapet kan være?

Kjenner ikke teksten godt nok og husker ikke lyrikktolkning godt nok til å hjelpe deg direkte her, men bare et lite tips; prøv å ta kontakt med Michael Krohn (hvis han er tekstforfatter) og få hans syn på det. Du bør nok ha litt mer konkrete spørsmål enn hva du har her, men det er bare å dra frem et eksempel i norskboka og endre spørsmålene til å passe til teksten. Det artige med dette, er at norsklærere ofte er sterkt uenig i budskap og tolkninger av tester enn hva tekstforfatterne egentlig mente - da er det kjempegøy å poengtere først etter at karakter og tilbakemelding er satt at det faktisk er tekstforfatterens egen meninger du har skrevet om, og at det ikke kan tilbakevises som feil. :icon_redface: Har en kompis som gjorde dette på vgs for noen år siden, ganske flau norsklærer etterpå. Sånt er litt gøy :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, jeg prøver. Er ikke noe flink altså..

Hun er en båt uten anker - hun er aldri rolig, finner alltid på noe nytt, slapper aldri av.

Hun har hue fullt av tanker - drømmer

og et hjerte som banker - og hun ånder sterkt for drømmene

for ting som hun tror på - og ting hun vil/har troen på

Hun har ikke sko på - ? /hun har ikke tenkt seg noen steder?/

Hva er det du glor på - hva ser du i henne? Hva er det med henne som er spesielt?

din straite dust - det sier vel seg selv :icon_redface:

Hun ække inntressert i penger - hun blir vel ikke fristet

eller gull og grønne enger - (samme som over)

eller tull i myke senger - har vel ikke lyst til å være sammen med ham

..så gadd jeg ikke mer. sorry.. Men nå gjorde jeg det veeeldig enkelt da, kan hende du må endel dypere en dette. Men kanskje det hjalp litt..? HeliX hadde et godt forslag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner veldig lite om teksttolkning, men denne sangen tolker jeg som en komentar til den alternative livstilen som ungdommer fra "gode trygge hjem" ofte velger en periode i oppveksten. Det lille opprøret en del av de har, hvor de later som de ikke har penger eller at penger ikke har noen verdi for de. De vil gjerne være som bohemene, "frie" uten å være bindt av samfunnets regler og langt vekk fra matrialistiske normer.De utdanner seg gjerne som barnevernspedagoger eller keramikere, hvis det i det hele tatt varer utdanningen ut. Et slags opprør mot foreldrene basert på verdier.

I mitt lille hode omhandler teksten mye av det samme som Pulps Common people. Pappas lille pike som vil være noe mer, noe dypere og mer ekte, uten helt å skjønne at man blir hverken friere eller et bedre menneske av å være blakk.

Edit: jeg kan forresten teksten på rams fra mine glade studentår hvor jeg var "bohem" *ler*

Jeg hadde ikke "lomma full av spenn" da..

Edit2: jeg er ikke helt enig med Helix, jeg er en av de som mener at det ikke er kunsterens tolkning eller opprinnelig mening som teller, det er mottaker sin :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vel skrive det sånn som læreren vil tolke det om du vil ha gode karakterer...............

Men når det gjelder tolkning, så kan du egentlig tolke det som hva som helst, at det er snakk om en sjiraff med halsbetennelse, hvis det er det du tolker det som. Uten at det egentlig bør gå på karaktern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant som Kristina sier, du kan tolke teksten hvordan du vil. Skriv ned hvordan du tolker teksten og begrunn det godt. Det er egentlig begrunnelsen som legger grunnlag for karakteren, ikke hvordan du tolker teksten(slik var det iallefall når jeg tolket tekster). Når du tolker selv så klarer du på en bedre måte og begrunne hvorfor du mener det du gjør, hvis andre tolker den for deg så vil du ikke kunne gå så dypt i begrunnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg aner veldig lite om teksttolkning, men denne sangen tolker jeg som en komentar til den alternative livstilen som ungdommer fra "gode trygge hjem" ofte velger en periode i oppveksten. Det lille opprøret en del av de har, hvor de later som de ikke har penger eller at penger ikke har noen verdi for de. De vil gjerne være som bohemene, "frie" uten å være bindt av samfunnets regler og langt vekk fra matrialistiske normer.De utdanner seg gjerne som barnevernspedagoger eller keramikere, hvis det i det hele tatt varer utdanningen ut. Et slags opprør mot foreldrene basert på verdier.

I mitt lille hode omhandler teksten mye av det samme som Pulps Common people. Pappas lille pike som vil være noe mer, noe dypere og mer ekte, uten helt å skjønne at man blir hverken friere eller et bedre menneske av å være blakk.

Edit: jeg kan forresten teksten på rams fra mine glade studentår hvor jeg var "bohem" *ler*

Jeg hadde ikke "lomma full av spenn" da..

Edit2: jeg er ikke helt enig med Helix, jeg er en av de som mener at det ikke er kunsterens tolkning eller opprinnelig mening som teller, det er mottaker sin :icon_redface:

Det er sånn jeg ser på den teksten også. Skulle akkurat til å skrive noe av det samme da jeg så du var før meg. Tenk på tittelen til sangen "hun er fri". Nå er jeg egentlig ikke så veldig for å tolke tekster så veldig mye mer enn det de gir deg spontant når du hører den, men ok dette er bare vilt tankespinn fra en som ikke egentlig har peiling på teksttolking:

Hun er fri fra, eller vil fri seg fra, sånn som alle forventer at hun skal være. Hun vil være en frik, en som er annerledes. Men samtidig er det kanskje litt påtatt? Jeg mener, først sier han at hun ikke er interessert i penger eller gull og grønne enger, men senere sier han at hun har lomma full av spenn. Hvis de har lomma fulle av spenn så tar hun kanskje gladlig imot godene fra det "samfunnet"/foreldrene som hun vil vise avstand fra? Altså at det er en litt mer påtatt holdning/opprør?

Både det at hun er en båt uten anker og at hun ikke har sko på ser jeg på som bare enda en måte å si at hun er fri på.

Æsj, nå kom jeg på hvorfor jeg hater tolkninger :lol: tror ikke jeg gidder mer... jaja var vel ikke så mye hjelp i dette, men jeg tror det er vel så viktig at du skriver om og begrunner hva du ser i teksten som hva som er det rette. Hvis du har gode begrunnelser for hva du tolker teksten som kan det være bedre enn en "riktig" tolkning uten begrunnelser og argumentasjoner i forhold til teksten.

Edit: hehe jeg kan den forresten også utenat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke teksten godt nok og husker ikke lyrikktolkning godt nok til å hjelpe deg direkte her, men bare et lite tips; prøv å ta kontakt med Michael Krohn (hvis han er tekstforfatter) og få hans syn på det. Du bør nok ha litt mer konkrete spørsmål enn hva du har her, men det er bare å dra frem et eksempel i norskboka og endre spørsmålene til å passe til teksten. Det artige med dette, er at norsklærere ofte er sterkt uenig i budskap og tolkninger av tester enn hva tekstforfatterne egentlig mente - da er det kjempegøy å poengtere først etter at karakter og tilbakemelding er satt at det faktisk er tekstforfatterens egen meninger du har skrevet om, og at det ikke kan tilbakevises som feil. :icon_redface: Har en kompis som gjorde dette på vgs for noen år siden, ganske flau norsklærer etterpå. Sånt er litt gøy :icon_fun:

Jeg er prinsippielt, dypt og ravende uenig! Poenget med å lære seg tekstanalyse (utrolig nyttig til så mangt, forresten) - er faktisk å forstå hva forfatteren KAN ha sagt og MENT med de virkemidlene han har til rådighet. Språket vårt er rikt og nyansert, med en rekke bilder (metaforer), faste uttrykk og ordspill som man må TRENE på å lære seg å forstå - og å bruke - derav slike øvelser på skolen.

Det hender faktisk at kunstnere får noen aha-opplevelser selv når de ser hva folk kan få ut av kunsten deres. Hvis poenget var å komme med enkle uttalelser og klare budskap så hadde de jo brukt, nettopp, klartekst, ikke lyrikk, ikke sant...? - og sånn, for å illustrere hva jeg mener med et (for)billedlig eksempel: Hvor lenge tror du fascinasjonen over Mona Lisa hadde vart om Da Vinci hadde røpet hva hun flirte av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit2: jeg er ikke helt enig med Helix, jeg er en av de som mener at det ikke er kunsterens tolkning eller opprinnelig mening som teller, det er mottaker sin :icon_redface:

Hehe - egentlig ganske enig med deg her, og mye av det Lotta også skriver, problemet er at det ofte er veldig "firkanta" rammer i norsk skole, noe skal være rett - alt annet skal være galt. Etterpå skal det settes karakter ut fra en veldig subjektiv oppfatning av måten å løse "problemet" på. Heldigvis finnes det gode norsklærere som oppfordrer til både kreativitet og nytenkning, har vært borti noen av disse - men egne lærere har vært av typen som "dette betyr diktet egentlig, alt annet er feil, og alle andre løsninger gir dårlig karakter". Det er litt gøy å "erte" slike verdensmestere... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - egentlig ganske enig med deg her, og mye av det Lotta også skriver, problemet er at det ofte er veldig "firkanta" rammer i norsk skole, noe skal være rett - alt annet skal være galt. Etterpå skal det settes karakter ut fra en veldig subjektiv oppfatning av måten å løse "problemet" på. Heldigvis finnes det gode norsklærere som oppfordrer til både kreativitet og nytenkning, har vært borti noen av disse - men egne lærere har vært av typen som "dette betyr diktet egentlig, alt annet er feil, og alle andre løsninger gir dårlig karakter". Det er litt gøy å "erte" slike verdensmestere... :icon_cry:

Det er mye sant i det HeliX sier her. Imidlertid så mener jeg at man kun bør benytte seg av denne muligheten HVIS forfatteren har sammenfallende punkter som deg selv, vedr. tolkningen. Fordi, det viktigste er å faktisk oppdage sin egen tolkning (og ikke andres). Men skulle læreren påpeke "umuligheten" ved din tolkning OG akkurat på det punktet så er forfatteren "enig med deg", så trykker du akkurat det opp i ansiktet på læreren.

Jeg har vært der selv jeg... Bare at det gjaldt en ren stil og jeg valgte å skrive om (etter godkjenning) en venninnes kamp vedr. diverse ting. Den oppgaven fikk jeg en 2'er på (altså, på kanten til stryk) fordi læreren mente at dette ikke kunne være sant. Jeg ville selvfølgelig IKKE be min venninne komme inn og gå god for "historien" min. Dette fordi jeg mente at hun neppe hadde behov for å høre at hennes historie måtte være løgn og faenskap... Så jeg lot akkurat den 2'eren stå. Men læreren fikk gjennomgå på andre måter i skoleoppgaver hvor jeg faktisk kunne motbevise dennes argumentasjon om hvorfor jeg evt. fikk dårlig karakter. Så jeg fikk liksom ordnet opp i problemet.

Men utover dette (som nok ble endel OT), så virker det som om teksten omhandler en bohem aktig type som Loke skriver. Men at det fremgår av teksten

Det er et herlig eventyr

for vakre unge mennsker

Tyske, danske ,norske, svensker

fra gode trygge hjem

med lomma full av spenn

at det nok er mer de "wannabe'sene" det gjelder.. Men dette er altså allerede poengtert av de andre :no:

Lykke til frøken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Flott! Nå kan du sikkert melde deg inn i Facebook-gruppa for de som kan teksten til denne (fantastiske) låten utenat...

Poenget med å lære seg tekstanalyse (utrolig nyttig til så mangt, forresten) - er faktisk å forstå hva forfatteren KAN ha sagt og MENT med de virkemidlene han har til rådighet.

Helt enig - også i at tekstanalyse kan være nyttig. En av kultfigurene blant litteraturteoretikerne lanserte jo for en del år tilbake "strategisk feil-lesing" som sin foretrukne lesemåte. Altså skulle man lese tekster slik at de kom til å bety det man ville de skulle bety ... Det kan vel hende hun ville nikket anerkjennende til en del innlegg her på Sonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...