Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til å tyde sangtekst


Benedicte

Recommended Posts

Jeg har fått i oppgave å tyde teksten på "Hun er fri" av Raga Rockers. Regner med at flere her inne kjenner til den (hvis ikke ligger teksten her).

Dette med å tyde lyrikk er ikke akkurat min sterke side. Jeg tolker alltid teksten helt konkret og trenger hjelp til å tyde den på andre måter. Er det noen som vil hjelpe meg med å fortelle litt om hvordan sangen kan tolkes, og hva poenget/budskapet kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått i oppgave å tyde teksten på "Hun er fri" av Raga Rockers. Regner med at flere her inne kjenner til den (hvis ikke ligger teksten her).

Dette med å tyde lyrikk er ikke akkurat min sterke side. Jeg tolker alltid teksten helt konkret og trenger hjelp til å tyde den på andre måter. Er det noen som vil hjelpe meg med å fortelle litt om hvordan sangen kan tolkes, og hva poenget/budskapet kan være?

Kjenner ikke teksten godt nok og husker ikke lyrikktolkning godt nok til å hjelpe deg direkte her, men bare et lite tips; prøv å ta kontakt med Michael Krohn (hvis han er tekstforfatter) og få hans syn på det. Du bør nok ha litt mer konkrete spørsmål enn hva du har her, men det er bare å dra frem et eksempel i norskboka og endre spørsmålene til å passe til teksten. Det artige med dette, er at norsklærere ofte er sterkt uenig i budskap og tolkninger av tester enn hva tekstforfatterne egentlig mente - da er det kjempegøy å poengtere først etter at karakter og tilbakemelding er satt at det faktisk er tekstforfatterens egen meninger du har skrevet om, og at det ikke kan tilbakevises som feil. :icon_redface: Har en kompis som gjorde dette på vgs for noen år siden, ganske flau norsklærer etterpå. Sånt er litt gøy :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, jeg prøver. Er ikke noe flink altså..

Hun er en båt uten anker - hun er aldri rolig, finner alltid på noe nytt, slapper aldri av.

Hun har hue fullt av tanker - drømmer

og et hjerte som banker - og hun ånder sterkt for drømmene

for ting som hun tror på - og ting hun vil/har troen på

Hun har ikke sko på - ? /hun har ikke tenkt seg noen steder?/

Hva er det du glor på - hva ser du i henne? Hva er det med henne som er spesielt?

din straite dust - det sier vel seg selv :icon_redface:

Hun ække inntressert i penger - hun blir vel ikke fristet

eller gull og grønne enger - (samme som over)

eller tull i myke senger - har vel ikke lyst til å være sammen med ham

..så gadd jeg ikke mer. sorry.. Men nå gjorde jeg det veeeldig enkelt da, kan hende du må endel dypere en dette. Men kanskje det hjalp litt..? HeliX hadde et godt forslag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner veldig lite om teksttolkning, men denne sangen tolker jeg som en komentar til den alternative livstilen som ungdommer fra "gode trygge hjem" ofte velger en periode i oppveksten. Det lille opprøret en del av de har, hvor de later som de ikke har penger eller at penger ikke har noen verdi for de. De vil gjerne være som bohemene, "frie" uten å være bindt av samfunnets regler og langt vekk fra matrialistiske normer.De utdanner seg gjerne som barnevernspedagoger eller keramikere, hvis det i det hele tatt varer utdanningen ut. Et slags opprør mot foreldrene basert på verdier.

I mitt lille hode omhandler teksten mye av det samme som Pulps Common people. Pappas lille pike som vil være noe mer, noe dypere og mer ekte, uten helt å skjønne at man blir hverken friere eller et bedre menneske av å være blakk.

Edit: jeg kan forresten teksten på rams fra mine glade studentår hvor jeg var "bohem" *ler*

Jeg hadde ikke "lomma full av spenn" da..

Edit2: jeg er ikke helt enig med Helix, jeg er en av de som mener at det ikke er kunsterens tolkning eller opprinnelig mening som teller, det er mottaker sin :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vel skrive det sånn som læreren vil tolke det om du vil ha gode karakterer...............

Men når det gjelder tolkning, så kan du egentlig tolke det som hva som helst, at det er snakk om en sjiraff med halsbetennelse, hvis det er det du tolker det som. Uten at det egentlig bør gå på karaktern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant som Kristina sier, du kan tolke teksten hvordan du vil. Skriv ned hvordan du tolker teksten og begrunn det godt. Det er egentlig begrunnelsen som legger grunnlag for karakteren, ikke hvordan du tolker teksten(slik var det iallefall når jeg tolket tekster). Når du tolker selv så klarer du på en bedre måte og begrunne hvorfor du mener det du gjør, hvis andre tolker den for deg så vil du ikke kunne gå så dypt i begrunnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg aner veldig lite om teksttolkning, men denne sangen tolker jeg som en komentar til den alternative livstilen som ungdommer fra "gode trygge hjem" ofte velger en periode i oppveksten. Det lille opprøret en del av de har, hvor de later som de ikke har penger eller at penger ikke har noen verdi for de. De vil gjerne være som bohemene, "frie" uten å være bindt av samfunnets regler og langt vekk fra matrialistiske normer.De utdanner seg gjerne som barnevernspedagoger eller keramikere, hvis det i det hele tatt varer utdanningen ut. Et slags opprør mot foreldrene basert på verdier.

I mitt lille hode omhandler teksten mye av det samme som Pulps Common people. Pappas lille pike som vil være noe mer, noe dypere og mer ekte, uten helt å skjønne at man blir hverken friere eller et bedre menneske av å være blakk.

Edit: jeg kan forresten teksten på rams fra mine glade studentår hvor jeg var "bohem" *ler*

Jeg hadde ikke "lomma full av spenn" da..

Edit2: jeg er ikke helt enig med Helix, jeg er en av de som mener at det ikke er kunsterens tolkning eller opprinnelig mening som teller, det er mottaker sin :icon_redface:

Det er sånn jeg ser på den teksten også. Skulle akkurat til å skrive noe av det samme da jeg så du var før meg. Tenk på tittelen til sangen "hun er fri". Nå er jeg egentlig ikke så veldig for å tolke tekster så veldig mye mer enn det de gir deg spontant når du hører den, men ok dette er bare vilt tankespinn fra en som ikke egentlig har peiling på teksttolking:

Hun er fri fra, eller vil fri seg fra, sånn som alle forventer at hun skal være. Hun vil være en frik, en som er annerledes. Men samtidig er det kanskje litt påtatt? Jeg mener, først sier han at hun ikke er interessert i penger eller gull og grønne enger, men senere sier han at hun har lomma full av spenn. Hvis de har lomma fulle av spenn så tar hun kanskje gladlig imot godene fra det "samfunnet"/foreldrene som hun vil vise avstand fra? Altså at det er en litt mer påtatt holdning/opprør?

Både det at hun er en båt uten anker og at hun ikke har sko på ser jeg på som bare enda en måte å si at hun er fri på.

Æsj, nå kom jeg på hvorfor jeg hater tolkninger :lol: tror ikke jeg gidder mer... jaja var vel ikke så mye hjelp i dette, men jeg tror det er vel så viktig at du skriver om og begrunner hva du ser i teksten som hva som er det rette. Hvis du har gode begrunnelser for hva du tolker teksten som kan det være bedre enn en "riktig" tolkning uten begrunnelser og argumentasjoner i forhold til teksten.

Edit: hehe jeg kan den forresten også utenat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke teksten godt nok og husker ikke lyrikktolkning godt nok til å hjelpe deg direkte her, men bare et lite tips; prøv å ta kontakt med Michael Krohn (hvis han er tekstforfatter) og få hans syn på det. Du bør nok ha litt mer konkrete spørsmål enn hva du har her, men det er bare å dra frem et eksempel i norskboka og endre spørsmålene til å passe til teksten. Det artige med dette, er at norsklærere ofte er sterkt uenig i budskap og tolkninger av tester enn hva tekstforfatterne egentlig mente - da er det kjempegøy å poengtere først etter at karakter og tilbakemelding er satt at det faktisk er tekstforfatterens egen meninger du har skrevet om, og at det ikke kan tilbakevises som feil. :icon_redface: Har en kompis som gjorde dette på vgs for noen år siden, ganske flau norsklærer etterpå. Sånt er litt gøy :icon_fun:

Jeg er prinsippielt, dypt og ravende uenig! Poenget med å lære seg tekstanalyse (utrolig nyttig til så mangt, forresten) - er faktisk å forstå hva forfatteren KAN ha sagt og MENT med de virkemidlene han har til rådighet. Språket vårt er rikt og nyansert, med en rekke bilder (metaforer), faste uttrykk og ordspill som man må TRENE på å lære seg å forstå - og å bruke - derav slike øvelser på skolen.

Det hender faktisk at kunstnere får noen aha-opplevelser selv når de ser hva folk kan få ut av kunsten deres. Hvis poenget var å komme med enkle uttalelser og klare budskap så hadde de jo brukt, nettopp, klartekst, ikke lyrikk, ikke sant...? - og sånn, for å illustrere hva jeg mener med et (for)billedlig eksempel: Hvor lenge tror du fascinasjonen over Mona Lisa hadde vart om Da Vinci hadde røpet hva hun flirte av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit2: jeg er ikke helt enig med Helix, jeg er en av de som mener at det ikke er kunsterens tolkning eller opprinnelig mening som teller, det er mottaker sin :icon_redface:

Hehe - egentlig ganske enig med deg her, og mye av det Lotta også skriver, problemet er at det ofte er veldig "firkanta" rammer i norsk skole, noe skal være rett - alt annet skal være galt. Etterpå skal det settes karakter ut fra en veldig subjektiv oppfatning av måten å løse "problemet" på. Heldigvis finnes det gode norsklærere som oppfordrer til både kreativitet og nytenkning, har vært borti noen av disse - men egne lærere har vært av typen som "dette betyr diktet egentlig, alt annet er feil, og alle andre løsninger gir dårlig karakter". Det er litt gøy å "erte" slike verdensmestere... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - egentlig ganske enig med deg her, og mye av det Lotta også skriver, problemet er at det ofte er veldig "firkanta" rammer i norsk skole, noe skal være rett - alt annet skal være galt. Etterpå skal det settes karakter ut fra en veldig subjektiv oppfatning av måten å løse "problemet" på. Heldigvis finnes det gode norsklærere som oppfordrer til både kreativitet og nytenkning, har vært borti noen av disse - men egne lærere har vært av typen som "dette betyr diktet egentlig, alt annet er feil, og alle andre løsninger gir dårlig karakter". Det er litt gøy å "erte" slike verdensmestere... :icon_cry:

Det er mye sant i det HeliX sier her. Imidlertid så mener jeg at man kun bør benytte seg av denne muligheten HVIS forfatteren har sammenfallende punkter som deg selv, vedr. tolkningen. Fordi, det viktigste er å faktisk oppdage sin egen tolkning (og ikke andres). Men skulle læreren påpeke "umuligheten" ved din tolkning OG akkurat på det punktet så er forfatteren "enig med deg", så trykker du akkurat det opp i ansiktet på læreren.

Jeg har vært der selv jeg... Bare at det gjaldt en ren stil og jeg valgte å skrive om (etter godkjenning) en venninnes kamp vedr. diverse ting. Den oppgaven fikk jeg en 2'er på (altså, på kanten til stryk) fordi læreren mente at dette ikke kunne være sant. Jeg ville selvfølgelig IKKE be min venninne komme inn og gå god for "historien" min. Dette fordi jeg mente at hun neppe hadde behov for å høre at hennes historie måtte være løgn og faenskap... Så jeg lot akkurat den 2'eren stå. Men læreren fikk gjennomgå på andre måter i skoleoppgaver hvor jeg faktisk kunne motbevise dennes argumentasjon om hvorfor jeg evt. fikk dårlig karakter. Så jeg fikk liksom ordnet opp i problemet.

Men utover dette (som nok ble endel OT), så virker det som om teksten omhandler en bohem aktig type som Loke skriver. Men at det fremgår av teksten

Det er et herlig eventyr

for vakre unge mennsker

Tyske, danske ,norske, svensker

fra gode trygge hjem

med lomma full av spenn

at det nok er mer de "wannabe'sene" det gjelder.. Men dette er altså allerede poengtert av de andre :no:

Lykke til frøken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Flott! Nå kan du sikkert melde deg inn i Facebook-gruppa for de som kan teksten til denne (fantastiske) låten utenat...

Poenget med å lære seg tekstanalyse (utrolig nyttig til så mangt, forresten) - er faktisk å forstå hva forfatteren KAN ha sagt og MENT med de virkemidlene han har til rådighet.

Helt enig - også i at tekstanalyse kan være nyttig. En av kultfigurene blant litteraturteoretikerne lanserte jo for en del år tilbake "strategisk feil-lesing" som sin foretrukne lesemåte. Altså skulle man lese tekster slik at de kom til å bety det man ville de skulle bety ... Det kan vel hende hun ville nikket anerkjennende til en del innlegg her på Sonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...