Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodlus?

MarieR

Recommended Posts

Skrevet

Mulig det er blodlus på de 4 andre hundene på internatet, Ask er den eneste som ikke klør mye. Et par av hundene det gjelder skal til vet`n i dag for å se hva det egentlig er, men om det er blodlus, hva bør jeg gjøre for at Ask ikke blir smittet? At han skal holdes langt unna de hundene er jo greit, men bør han være her overhodet? Hvor smittsomt er blodlus? (eller heter det blodmidd?) , og hvordan smitter det?

Skrevet
Mulig det er blodlus på de 4 andre hundene på internatet, Ask er den eneste som ikke klør mye. Et par av hundene det gjelder skal til vet`n i dag for å se hva det egentlig er, men om det er blodlus, hva bør jeg gjøre for at Ask ikke blir smittet? At han skal holdes langt unna de hundene er jo greit, men bør han være her overhodet? Hvor smittsomt er blodlus? (eller heter det blodmidd?) , og hvordan smitter det?

Han er mest sannsynlig allerede smittet om de andre hundene har fått det.

Bare få lusemiddel du (Expot, Frontline eller Stronghold(som forøvrig tar det meste)) og vask tepper, børster etc.

De smitter ved at hunden får enten egg eller voksne lus på seg fra andre hunder, eller steder der smittede hunder har oppholdt seg.

Skrevet

Jeg har laget en tråd om det på Hundeprat, men har ikke fått noen svar. Jeg anbefaler at du tar det på Ask også, siden de faktisk bor i samme bygning. Både mine hunder, Ana og Doffen skal til veterinæren senere i dag og kjøpe middel mot lusen (kommer på ca 300 kr)

Skrevet
Jeg har laget en tråd om det på Hundeprat, men har ikke fått noen svar. Jeg anbefaler at du tar det på Ask også, siden de faktisk bor i samme bygning. Både mine hunder, Ana og Doffen skal til veterinæren senere i dag og kjøpe middel mot lusen (kommer på ca 300 kr)

Kan jo svare deg her da (så innlegget ditt på hundeprat nå)

Du bør selvsagt holde dine hunder unna hunder som ikke er smittet/har vært i kontakt med de smittede hundene tidligere (et par uker sier de...). Dine hunder vil være "immune" mot lus i 4-7 uker etter kuren, kommer helt an hva du bruker. Expot gjelder det 4 uker og Frontline/Stronghold mener jeg holder 7 uker. Frontline og Stronghold er noe dyrere enn Expot, men da får du flere doser i esken og.

Skrevet

Både hundene med lus og Ask har bare vært her siden i går kveld, men jeg kjøper expot og sender han hjem for sikkerhetsskyld. De har jo ikke vært i kontakt med hverandre, men gått gjennom samme gang siden i går kveld. Vi vet jo ikke akkurat når de fikk det de andre heller, om det var i helgen eller orkanger eller hva.

Skrevet

Jeg anbefaler forresten stronghold! Det er det eneste middelet som virkelig har fungert her hos oss, og vi har hatt mye lus her i gården :icon_redface: Hele 5 ganger på 2 år. (blodlus vel og merke)

EDIT:

Av alle midlene vi har prøvd har stronghold vært det eneste vi kun har behøvd å bruke en gang, uten gjentakelse av behandlingen slik som jeg måtte med exspot.

Skrevet

Når vi hadde blodlus på Astrixen(for dere som husker hann) når han kom i hus så var det beste vi kunne bruke på han Frontline, fikk resept på an sprayflaske med dette og måtte dynke alle hundene med det siden alle hadde hilst på han(det er veldig smittsomt). Småen som da var drektig kunne ikke brukes spray på men da fikk vi sånne dråper og ha i nakken på henne i stedet(det også Frontline).

Hele gildet kostet oss da 1000,- men det var jo da 4 langhårete hunder som skulle behandles 2 ganger da.

Skrevet

Hva er forskjellen på blodlus og vanlig lus??

Av og til er det deilig med korthåret hund altså, Dvergpinscheren vår får ikke flott en gang hun, mens BCen er full stakkar.. Okei, litt of topic..

Skrevet
Jeg anbefaler forresten stronghold! Det er det eneste middelet som virkelig har fungert her hos oss, og vi har hatt mye lus her i gården :icon_redface: Hele 5 ganger på 2 år. (blodlus vel og merke)

Har kjøpt stronghold til Tia og bruker expot på Cita:-)

Helle:

Selv korthårshunder får jo lus og flått, vår korthårede vorstehhund har fått utallige under jaktsesongen :rolleyes:

Skrevet
Har kjøpt stronghold til Tia og bruker expot på Cita:-)

Helle:

Selv korthårshunder får jo lus og flått, vår korthårede vorstehhund har fått utallige under jaktsesongen :rolleyes:

jada, vet at dem får det altså. Men DPen har vel fått 1 flott i år, mens BCen har fått MANGE, og de har gått nøyaktig samme steder.. :icon_redface: Når korthårshunder får flott/lus, så er det lettere å finne dem, og lettere å bli kvitt føler jeg.. :lol:

Skrevet

OT, men min hund (som jo er ekstremt pelsrik) har ikke fått en eneste flått i år, og vi har vært mye på fjellet! Bank i bordet! :icon_cry:

Jeg tror grunnen er tablettene hun har gått på i sommer, "flått-vekk" hvitløkskapsler. Supre greier jeg kjøpte på jobben.

Skrevet

Så det funker med sånne hvitløkskapsler altså?? hmm, kanskje noe å tenke på til BCen i tillegg..

Dvergpinscheren fikk ikke flottmiddel en gang, men det fikk borderen, likavell var det den som fikk flott :icon_redface:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...