Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodlus?


MarieR

Recommended Posts

Mulig det er blodlus på de 4 andre hundene på internatet, Ask er den eneste som ikke klør mye. Et par av hundene det gjelder skal til vet`n i dag for å se hva det egentlig er, men om det er blodlus, hva bør jeg gjøre for at Ask ikke blir smittet? At han skal holdes langt unna de hundene er jo greit, men bør han være her overhodet? Hvor smittsomt er blodlus? (eller heter det blodmidd?) , og hvordan smitter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er blodlus på de 4 andre hundene på internatet, Ask er den eneste som ikke klør mye. Et par av hundene det gjelder skal til vet`n i dag for å se hva det egentlig er, men om det er blodlus, hva bør jeg gjøre for at Ask ikke blir smittet? At han skal holdes langt unna de hundene er jo greit, men bør han være her overhodet? Hvor smittsomt er blodlus? (eller heter det blodmidd?) , og hvordan smitter det?

Han er mest sannsynlig allerede smittet om de andre hundene har fått det.

Bare få lusemiddel du (Expot, Frontline eller Stronghold(som forøvrig tar det meste)) og vask tepper, børster etc.

De smitter ved at hunden får enten egg eller voksne lus på seg fra andre hunder, eller steder der smittede hunder har oppholdt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget en tråd om det på Hundeprat, men har ikke fått noen svar. Jeg anbefaler at du tar det på Ask også, siden de faktisk bor i samme bygning. Både mine hunder, Ana og Doffen skal til veterinæren senere i dag og kjøpe middel mot lusen (kommer på ca 300 kr)

Kan jo svare deg her da (så innlegget ditt på hundeprat nå)

Du bør selvsagt holde dine hunder unna hunder som ikke er smittet/har vært i kontakt med de smittede hundene tidligere (et par uker sier de...). Dine hunder vil være "immune" mot lus i 4-7 uker etter kuren, kommer helt an hva du bruker. Expot gjelder det 4 uker og Frontline/Stronghold mener jeg holder 7 uker. Frontline og Stronghold er noe dyrere enn Expot, men da får du flere doser i esken og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både hundene med lus og Ask har bare vært her siden i går kveld, men jeg kjøper expot og sender han hjem for sikkerhetsskyld. De har jo ikke vært i kontakt med hverandre, men gått gjennom samme gang siden i går kveld. Vi vet jo ikke akkurat når de fikk det de andre heller, om det var i helgen eller orkanger eller hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler forresten stronghold! Det er det eneste middelet som virkelig har fungert her hos oss, og vi har hatt mye lus her i gården :icon_redface: Hele 5 ganger på 2 år. (blodlus vel og merke)

EDIT:

Av alle midlene vi har prøvd har stronghold vært det eneste vi kun har behøvd å bruke en gang, uten gjentakelse av behandlingen slik som jeg måtte med exspot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi hadde blodlus på Astrixen(for dere som husker hann) når han kom i hus så var det beste vi kunne bruke på han Frontline, fikk resept på an sprayflaske med dette og måtte dynke alle hundene med det siden alle hadde hilst på han(det er veldig smittsomt). Småen som da var drektig kunne ikke brukes spray på men da fikk vi sånne dråper og ha i nakken på henne i stedet(det også Frontline).

Hele gildet kostet oss da 1000,- men det var jo da 4 langhårete hunder som skulle behandles 2 ganger da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler forresten stronghold! Det er det eneste middelet som virkelig har fungert her hos oss, og vi har hatt mye lus her i gården :icon_redface: Hele 5 ganger på 2 år. (blodlus vel og merke)

Har kjøpt stronghold til Tia og bruker expot på Cita:-)

Helle:

Selv korthårshunder får jo lus og flått, vår korthårede vorstehhund har fått utallige under jaktsesongen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt stronghold til Tia og bruker expot på Cita:-)

Helle:

Selv korthårshunder får jo lus og flått, vår korthårede vorstehhund har fått utallige under jaktsesongen :rolleyes:

jada, vet at dem får det altså. Men DPen har vel fått 1 flott i år, mens BCen har fått MANGE, og de har gått nøyaktig samme steder.. :icon_redface: Når korthårshunder får flott/lus, så er det lettere å finne dem, og lettere å bli kvitt føler jeg.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men min hund (som jo er ekstremt pelsrik) har ikke fått en eneste flått i år, og vi har vært mye på fjellet! Bank i bordet! :icon_cry:

Jeg tror grunnen er tablettene hun har gått på i sommer, "flått-vekk" hvitløkskapsler. Supre greier jeg kjøpte på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...