Gå til innhold
Hundesonen.no

Har et canon eos 400D

ipadda

Recommended Posts

Heisann! ^_^

Jeg har et canon eos 400D, samt ei sigma 70-300 deg macro linse.

Det jeg egentli lurer på er: På esken til objektivet står det:

70-300

F4-5.6 ehm,, hva betyr dette ?

Jeg har nesten alltid med meg kamera når jeg går tur med hunden, men føler ikke jeg får så skarpe bilder jeg kan få!

Jeg syns det er kjekkt å ta bilder av hunder som løper, hva skal jeg stille kameraet mitt inn på?

Bruker som regel å ha det på sport, men ofte også manuell.

Probleme mitt er bare at jeg vett ikke hvor eller hvortid jeg skal endre på blender, lukkertid, iso osv...

Si jeg skal ta bilder på en dag det er overskyet,hva anbefaler dere å stille kameraet inn på?

Jeg kan legge med et eksempel på bilder fra en gråværsdag:

IMG_7534.jpg

Og et eksempel på da det er fint vær:

200707_RTL.jpg

Hva har jeg gjort galt på det første bildet ?

jeg husker ikke hva instillinger jeg hadde på kameraet den dagen, desverre..

men pleier og ha Iso-en på 300 ca.

lukkertiden min står på 8-11

og blender vet jeg rett og slett ikke hvordan jeg endrer på..

vet at når jeg tar bilder så har lyset MYE og si.

Takk på forhånd, og beklager litt langt og kanskje rotitte innlegg, håper dere fårstår hva jeg mener og vil frem til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar innstillingene er ca det samme som på mitt kamera, se tråden nedenfor. :lol: 8 eller 11 på lukkertid er aaaalt for lite. Jeg hadde lukkertiden på 125 før jeg fikk høre den burde være på minst 400.. :P Det er såvidt jeg har skjønt altså 400-dels sekund det er snakk om da, bare for å sette ting litt i perspektiv for deg. Men nå er jeg ikke så dreven selv, og lurer på litt av det samme også, men akkurat dette med lukkertiden har jeg spurt om også, så tenkte jeg bare kunne si det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan stiller man lukkertiden? :unsure: Jeg vrir bare på det "hjulet" med forskjellige funksjoner øverst på kameraet jeg...

Hvis du bare skal stille på lukkertid(dvs. at det andre stilles inn automatisk), så tar du funksjonshjulet på "Tv" og vrir på hjulet som er vertikalt oppe på kameraet(rett ved utløserknappen), hvis du skal stille lukkertid og andre ting manuelt, så tar du og stiller funksjonshjulet på "M", og stiller inn.

Dårlig forklart, men kanskje du skjønte en og annen ting? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går vist nok ann å gjøre noe sånt at du velger vidtbalangse(hva nå enn det er) uti fra været.. der er bla overskyet et av flere muligheter å velge mellom. har ikke testet selv men...

Hvitbalanse er til for å kunne stille hvor mye av rødt,grønt og blått lys som skal slippes inn i kameraet. For at det hvite du tar bilde av skal bli hvitt stiller du på denne. Det varierer litt hvordan en gjør det fra kamera til kamere. men på mitt canon eos 20d, trykker jeg på AF WB, snurrer på det hjulet som er ved visningskjermen. Der kan du velge fra overskyet, skygge, sol, vanlig lampelys, lysrør etc.

Angående lukkertid burde du ikke ha lengere enn 1/60 sekund, men dette er på objekter som står stille (kanskje ikke hunder). Dette er fordi hånden alltid rører på seg...

Angående isoen burde du ha så lav som mulig, fordi dette kan gjøre bildene kornete, men er det litt dårlig lys er det bedre med høy iso enn mørke dystre bilder...

Er absolutt ikke flink til å forklare, men er bare å spørre om du lurer på noe mer, eller ikke skjønte noe... Driver nå med medie- og kommunikasjon, så har en del lærere og bøker som kan mye om sånt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...