Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal få en kanin fra en oppdretter, hjelp litt her.


Miss-Pernille

Recommended Posts

De fra oppdrettere er som regel tamme og kjærlige har jeg hørt.

Men, oppdretteren jeg snakket med sier at det ofte ikke går bra med 2 kaniner i samme bur, at jeg burde ha et bur til for sikkerhetskyld.

Burde jeg det?

Siden, jeg har reservert kaninen, meg og mamma.

Siden, jeg har allerede Oliver og de skulle være i samme bur, sånn Oliver får en kaninvenn, siden jeg leste at en menneskevenn kan aldri helt bli det samme som hvor mye en kaninvenn betyr for en kanin.

Så jeg lurte på om det kommer til å gå bra?

Vil gjerne ha svar fra noen som har 2 kaniner i samme bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunnkaniner sammen, men de er også kullsøstre. Det er, etter hva jeg har forstått, veldig, veldig sjeldent at to kaniner går sammen og da i alle fall ikke to hannkaniner. Så et reservebur burde du ha sånn just in case. Om det går bra den første tiden kan det plutselig skjære seg helt, og du burde passe veldig godt på om du tar den sjansen på å sette de to sammen. Alle jeg har har snakket med ang kaniner har vært svært negativ til å sette to kaniner sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du kan ha to kaniner i et bur, men da skal buret være stort, så de har hver sin del å trekke seg tilbake til.

Hadde en kastrert hann og en hunn i samme bur og det gikk veldig fint, men det er selvsagt ikke alle som går sammen. Ha aldri to hanner i samme bur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, OK.

Jeg skal kastrere hannkaninen min og den vi får er en hunnkanin.

Hmmm..buret har jo plass til 2 kaniner, og de kan nok dele hver sin plass, men da blir det ikke så mye plass til hver av dem.

Jeg tror det må være sånn en stund og kanskje vi skal skaffe dem et utebur som de kan bruke innimellom og den kan jo være stor sånn de kan få hver sin plass.

Men, tror inneburet forblir sånn det er.

Det høres vel greit ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Du gjør det du føler er greit for dine kaniner. Du ser hva som passer for dere/dem etter hvert.

Selv er jeg "imot"/mindre fan å ha kaniner i samme bur, uansett hvor stort det er. Det er noe annet om det bor i hvert sitt bur, og kanskje får "leke" sammen i garde/hagen evt. buret av og til. Selv om (noen) kaniner synes det er koselig å dele bur med noen, kan det nok til tider bli litt lei av hverandre. Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg skaffet meg et til bur. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør det du føler er greit for dine kaniner. Du ser hva som passer for dere/dem etter hvert.

Selv er jeg "imot"/mindre fan å ha kaniner i samme bur, uansett hvor stort det er. Det er noe annet om det bor i hvert sitt bur, og kanskje får "leke" sammen i garde/hagen evt. buret av og til. Selv om (noen) kaniner synes det er koselig å dele bur med noen, kan det nok til tider bli litt lei av hverandre. Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg skaffet meg et til bur. :P

Nja, joda.

Vi får se hvordan det ordner seg ut. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det kan gå helt fint og den kan skjære seg helt. Jeg har to jenter som bor i samme bur, de er ikke kullsøstre men de er født på samme dag og av samme oppdretter. Hadde nok vært lurest og sterilisere de, ja ;) Men det har jeg ikke fått gjort enda, :) Men de er gode venner heldigvis da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har 2 hannkaniner i samme bur fra oppdretter. hvis man kastrerer/steriliserer begge kaninene så går det bra, siden hormonene går bort og de ikke vil sloss med hverandre ;) hvis du ikke har kasteret de så burde du gjøre det etter 1-2 uker etter du har kjøpt kaninene (spørs hvor store de er når du kjøper de).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Guest LeenaM
Det kan gå helt fint og den kan skjære seg helt. Jeg har to jenter som bor i samme bur, de er ikke kullsøstre men de er født på samme dag og av samme oppdretter. Hadde nok vært lurest og sterilisere de, ja :) Men det har jeg ikke fått gjort enda, :) Men de er gode venner heldigvis da :)

jeg har skrevet denne før, men skriver på nytt nå.

ja, mine kaniner er to jenter (tornerose og espiranza), ikke sterilisert. begge er født på samme dag, hos samme oppdretter men ikke med samme mor. de har nok vokst opp sammen, så de var vandt til hverandre når jeg kjøpte de - da satt de i samme bur sammen med søstra til espiranza i dyrebutikken. men etterhvert, ble de kjønnsmodne og espiranza begynte å jage tornerose. da måtte jeg skille de. så nå har de bodd hver for seg lenge, og det går forsåvidt bra. det virker som at tornerose savner en burkamerat/venninne, mens espiranza virker det som at trives best alene. så tornerose burde fått en venn, men jeg kan ikke ha flere kaniner nå.

jeg synes du gjerne kan ha to kaniner sammen, men da vil jeg anbefale å kastere og sterilisere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde kastrerte begge to.

Du burde bonde de.

Du burde ha to bur i tilfelle det ikke går.

Du burde ha kompostbnger til å lage innhegning hvis begge to skal stå sammen resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...