Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal få en kanin fra en oppdretter, hjelp litt her.

Miss-Pernille

Recommended Posts

Skrevet

De fra oppdrettere er som regel tamme og kjærlige har jeg hørt.

Men, oppdretteren jeg snakket med sier at det ofte ikke går bra med 2 kaniner i samme bur, at jeg burde ha et bur til for sikkerhetskyld.

Burde jeg det?

Siden, jeg har reservert kaninen, meg og mamma.

Siden, jeg har allerede Oliver og de skulle være i samme bur, sånn Oliver får en kaninvenn, siden jeg leste at en menneskevenn kan aldri helt bli det samme som hvor mye en kaninvenn betyr for en kanin.

Så jeg lurte på om det kommer til å gå bra?

Vil gjerne ha svar fra noen som har 2 kaniner i samme bur.

Skrevet

Jeg har to hunnkaniner sammen, men de er også kullsøstre. Det er, etter hva jeg har forstått, veldig, veldig sjeldent at to kaniner går sammen og da i alle fall ikke to hannkaniner. Så et reservebur burde du ha sånn just in case. Om det går bra den første tiden kan det plutselig skjære seg helt, og du burde passe veldig godt på om du tar den sjansen på å sette de to sammen. Alle jeg har har snakket med ang kaniner har vært svært negativ til å sette to kaniner sammen.

Skrevet

Hei!

Du kan ha to kaniner i et bur, men da skal buret være stort, så de har hver sin del å trekke seg tilbake til.

Hadde en kastrert hann og en hunn i samme bur og det gikk veldig fint, men det er selvsagt ikke alle som går sammen. Ha aldri to hanner i samme bur!

Skrevet

Ja, OK.

Jeg skal kastrere hannkaninen min og den vi får er en hunnkanin.

Hmmm..buret har jo plass til 2 kaniner, og de kan nok dele hver sin plass, men da blir det ikke så mye plass til hver av dem.

Jeg tror det må være sånn en stund og kanskje vi skal skaffe dem et utebur som de kan bruke innimellom og den kan jo være stor sånn de kan få hver sin plass.

Men, tror inneburet forblir sånn det er.

Det høres vel greit ut?

• 3 weeks later...
Skrevet

Du gjør det du føler er greit for dine kaniner. Du ser hva som passer for dere/dem etter hvert.

Selv er jeg "imot"/mindre fan å ha kaniner i samme bur, uansett hvor stort det er. Det er noe annet om det bor i hvert sitt bur, og kanskje får "leke" sammen i garde/hagen evt. buret av og til. Selv om (noen) kaniner synes det er koselig å dele bur med noen, kan det nok til tider bli litt lei av hverandre. Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg skaffet meg et til bur. :whistle:

Skrevet
Du gjør det du føler er greit for dine kaniner. Du ser hva som passer for dere/dem etter hvert.

Selv er jeg "imot"/mindre fan å ha kaniner i samme bur, uansett hvor stort det er. Det er noe annet om det bor i hvert sitt bur, og kanskje får "leke" sammen i garde/hagen evt. buret av og til. Selv om (noen) kaniner synes det er koselig å dele bur med noen, kan det nok til tider bli litt lei av hverandre. Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg skaffet meg et til bur. :P

Nja, joda.

Vi får se hvordan det ordner seg ut. ^_^

• 2 months later...
Skrevet

Det kan gå helt fint og den kan skjære seg helt. Jeg har to jenter som bor i samme bur, de er ikke kullsøstre men de er født på samme dag og av samme oppdretter. Hadde nok vært lurest og sterilisere de, ja ;) Men det har jeg ikke fått gjort enda, :) Men de er gode venner heldigvis da ;)

• 1 month later...
Skrevet

Jeg har 2 hannkaniner i samme bur fra oppdretter. hvis man kastrerer/steriliserer begge kaninene så går det bra, siden hormonene går bort og de ikke vil sloss med hverandre ;) hvis du ikke har kasteret de så burde du gjøre det etter 1-2 uker etter du har kjøpt kaninene (spørs hvor store de er når du kjøper de).

• 3 months later...
Guest LeenaM
Skrevet
Det kan gå helt fint og den kan skjære seg helt. Jeg har to jenter som bor i samme bur, de er ikke kullsøstre men de er født på samme dag og av samme oppdretter. Hadde nok vært lurest og sterilisere de, ja :) Men det har jeg ikke fått gjort enda, :) Men de er gode venner heldigvis da :)

jeg har skrevet denne før, men skriver på nytt nå.

ja, mine kaniner er to jenter (tornerose og espiranza), ikke sterilisert. begge er født på samme dag, hos samme oppdretter men ikke med samme mor. de har nok vokst opp sammen, så de var vandt til hverandre når jeg kjøpte de - da satt de i samme bur sammen med søstra til espiranza i dyrebutikken. men etterhvert, ble de kjønnsmodne og espiranza begynte å jage tornerose. da måtte jeg skille de. så nå har de bodd hver for seg lenge, og det går forsåvidt bra. det virker som at tornerose savner en burkamerat/venninne, mens espiranza virker det som at trives best alene. så tornerose burde fått en venn, men jeg kan ikke ha flere kaniner nå.

jeg synes du gjerne kan ha to kaniner sammen, men da vil jeg anbefale å kastere og sterilisere :)

Skrevet

Du burde kastrerte begge to.

Du burde bonde de.

Du burde ha to bur i tilfelle det ikke går.

Du burde ha kompostbnger til å lage innhegning hvis begge to skal stå sammen resten av livet.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...