Gå til innhold
Hundesonen.no

hmmmm, hva kan det være? hannhund som drikker mere enn vanlig

killja

Recommended Posts

Skrevet

min rottweilerhann på 4,5 år har i det siste begynt å drikke mer enn vanlig. ganske mye. han hadde hatt ett tilfelle med tissing inne på natten, men kun en gang. noen som har vært borti dette ? :):P

Skrevet

Er han trøttere enn vanlig?

Det kan være et tegn på diabetes når både dyr og mennesker blir mer tørste enn vanlig.

Skrevet

Vel, om han er veldig aktiv kan det jo hende han bare er tørst?

Mål opp hvor mye han drikker over tre dager, ta gjennomsnittet, ring til veterinæren og hør om h*n synes det er bekymringsverdig.

Skrevet

urinveisinfeksjon er det som faller meg inn først, men kan være mye annet også. Nyrer, lever...

Ta en urinprøve å ta en tur til veterinæren å få testet den.

Skrevet

Jeg tenkte også urinveisinfeksjon med en gang. Det var det første dyrlegen sa til meg da jeg fortalte at min hund drakk mer og tisset oftere. De ba meg også ta med en urinprøve (fra morgenen helst). Forøvrig fantastisk vanskelig å ta urinprøve av tispe, synes jeg! (Har ikke prøvd med hannhund, men der får man i hvertfall ofte litt flere sjanser :) )

Skrevet

Første som fallt meg inn var nyrene.... Men det er forsdi Basenjien har en raserelatert sykdom kalt Fanconi som påvirker nyrene og fører til økt drikking.

Er neppe Fanconi, men det kan være relatert til nyrene.

Kan også ha med leveren å gjøre som tidligere nevnt.

Får håpe det er noe så "enkelt" som en urinveisinfeksjon. Er han rød og hoven?

Godt å høre at du har bestillt time hos vet :)

Skrevet

han er ikke rød eller hoven... han er helt seg selv :P skal sjekke tannkjøttet hans igjenn når jeg tar ham inn etterpå :)

Skrevet

Høres ut som symptomene forrige hunden min hadde, og han fikk diagnosen strutvitt, begynnende urinstein. Minner litt om urinveisinfeksjon, smertefult å tisse, og må tisse ofte. De tar en urinprøve for å finne ut av det. Strutvitt er krystaller i urinen, og det finnes flere typer enn bare strutvitt. Blir behandlet med bla medisinsk fôr som løser opp mineralkrystallene i urinblæren, så hvis du har forsikring, håper jeg den dekker det hvis det blir aktuelt (det gjorde nemlig ikke vår..) <_< Strutvitt kommer av at hunden får i seg for mye av en type mineral, min hund hadde fått for mange Frolic-godbiter, så det har jeg ikke brukt siden. 3000 kr er dyrt for en fattig student..

Edit: ser du har fått time på tirsdag. Hadde vi måttet vente så lenge på time med vår hund da, hadde ting forverret seg. Jeg ville forsøkt å fått ny time, enten hos de, eller hos andre dyrleger. Hvis man selv har hatt urinveisinfeksjon, så vet man at man ikke venter en halv uke før man går til lege, uten å gjøre noe mer med det.. *au* :)

Skrevet

joda, men han kan stå opp når han sover, uansett når på døgnet å drikke myyyyyyye. og langt mere enn han fks gjør om sommeren i gloheten.. han er på ingen måte cfrisk, så jeg ser frem til dyrlegetimen i mrg :lol:

Skrevet
joda, men han kan stå opp når han sover, uansett når på døgnet å drikke myyyyyyye. og langt mere enn han fks gjør om sommeren i gloheten.. han er på ingen måte cfrisk, så jeg ser frem til dyrlegetimen i mrg :icon_cry:

Hvordan gikk det hos dyrelegen idag?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...