Gå til innhold
Hundesonen.no

Har lyst å prøve meg innen en sport med en hund på 5 år.

siljestokka

Recommended Posts

Hei!. Som jeg har sakt før. Så driver jeg ikke noe spesielt med hunden min. Var innom et sånnet agilitykurs i sommer. Lederen mente at dersom jeg skulle forsette, så burde jeg slanket han litt.. Så jeg la det på en måte på hylla igjen..

Han er kastrert, litt overvekting og ELSKER de fleste former for mat.

Så har jeg lyst til å begjunne på en hundesport, for å se om jeg virkelig liker "hundemiljøet". Dermed så kan jeg se ann til neste hund, (som jeg skal ha om et par år :rolleyes:)

Hvilken sport anbefaler dere til min hund ?? Jeg synes agility er ganske kult da :unsure: .. Men lydighet.. Tror dere han kunne passet til det?

Jeg vet at du kan trene agility i stavanger(som er ganske langt borte egentlig =/). går ann og ta Tog da. Hmm.. Så fant jeg en side om klepp brukshundklubb. De må da ikke være så langt borte :) .

PS: Jeg føler selv at han har blitt både friskere og tynnere. Men har ikke vegt han. De fleste kastrerte hunden, som jeg har sett, er faktisk litt overvektige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i at mange kastrater har lettere enn andre for å bli overvektige, det ser man på katter også.

Siden hunden din er BC blanding er det vel lite du ikke kan bruke han til :) Lydighet vil han nok passe ypperlig til, og at han er glad i mat er i den sammenhengen et pluss. (Men pass på å tilpass for etter hvor mye godbiter han får, og ikke gi av de mest fetende godbitene, de skal ikke ærstatte maten). Meld deg på et kurs i lydighet, eller bli med som observatør og se om du liker det. :) Det er en veldig morsom hundesport, synns jeg hvertfall.

Agility, spor, rundering, gjeting osv osv, det er masse hundesporter man kan prøve, alder på hunden er skjelden noen hindring så lenge han er frisk og rask (uten HD osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spor hørtes jo også bra ut.. Han er flink til å bruke nesa :) . Husker en gang med et vann, da han fant en mink i vannet :) Minken svømte inn i et siv. Jeg trodde dey var en dukkert and. Fordi den svømte under vannet. Så jeg ropte han til meg. Men siden det var ei and liksom, så slapp jeg han bare igjen. Han for inn i sivet. Minken svømte bort. Han merket ingenting. Men etterpå så svømte han over akkuratt der som minken hadde svømt :) Flinke gutten det :):unsure: . Må bare si at jeg tror det var en oppdrettermink på rømmen.

Hmm.. Må se om jeg finner noen kurs å gå på.. :D . Det med spor.. Hva går det egentlig ut på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden din bør jo, for sin egen helses skyld, helst ikke være overvektig da, så jeg syns det ble litt teit argument å droppe agility fordi han bør gå ned i vekt - da får du få ham tynnere, og så er det jo bare å trene. Hvis du syns agility er morsomst, så bør jo ikke det at hunden din per dags dato er litt overvektig stoppe deg.

Forresten - du trenger ikke å veie ham for å finne ut om han har gått ned, det ser og kjenner du jo på hunden. En normalvektig hund skal du enkelt kjenne ribbeina på, og han bør også ha midje (dvs gå innover ved lenden ("baK" ribbeina)). En annen ting er at selv om han er glad i mat og en kastrat, er det ikke umulig å holde ham i normalt hold. Jeg klarer det med min fire år gamle kastrerte labradortispe, da er det ikke noen umulighet å få det til med en fem år gammel bc-blanding heller.

Ang. spor så finnes det forskjellige typer. Du har blodspor, hvor hunden skal følge etter et spor du har lagt ut, som har bloddråper i seg. Så har du bruksspor, hvor hunden skal følge etter et "reint" menneskespor, og markere pinner på vei mot slutten. Skal du konkurrere i bruksspor etter NBFs program, må du også gå en lydighetsdel, men det går selvsagt an å bare trene for moro skyld også.

Når du skal velge hvilke(n) hundesport(er) du vil satse litt på, bør du jo velge noe DU syns er morsomt. Det er utrolig hva man kan få hunden til å like så lenge man gjør treninga morsom og motiverende, og det er mye lettere å legge opp treninga slik om man selv liker det man holder på med. Jeg anbefaler deg å få hunden ned i vekt, lese litt om forskjellige sporter og melde deg på et kurs eller to i det du synes virker interessant. Som buhund-jenta nevnte, er det mange forskjellige hundesporter som hunden din sikkert kunne egnet seg for - lydighet, agility, freestyle, spor, gjeting og andre søksøvelser.

Og husk, selv om du bestemmer deg for å satse på f.eks. agility, betyr jo ikke det at du ikke kan trene spor og søksøvelser som avveksling og aktivisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal jo komme hit å trene agility :P! Og jeg tror ikke det skader så lenge du ikke går for fot frem :) Men selvsagt, er jo litt langt å reise. Men lp, bruks, gjeting, freestile, er vel nesten ingen begrensninger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en i samme situasjon som deg. Han tok hunden sin med på agi trening, enda hunden hans var seks år,

kastrert og pittelitt overvektig som din, men agilityen virket positivt på vekten og hunden syntes dette var veldig morsomt i tillegg. Han begynte i det små og hunden stortrivdes.

Tror det er absolutt til å anbefales :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en i samme situasjon som deg. Han tok hunden sin med på agi trening, enda hunden hans var seks år,

kastrert og pittelitt overvektig som din, men agilityen virket positivt på vekten og hunden syntes dette var veldig morsomt i tillegg. Han begynte i det små og hunden stortrivdes.

Tror det er absolutt til å anbefales :)

Ja, er enig her, å holde på med ag er vel bare bra hvis han skal litt ned i vekt :P Selvsagt så lenge man passer på å ikke gjøre for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel hverken alder eller vekt trenger å være en hindring for at hunden din får bruke seg mentalt.

Vekten kan reduseres, min labrador tispe er sterilisert og snart 9 år, så lenge jeg kontrollerer inntak og mosjon er det ingen problem å holde henne slank.

Begynte med samme bikkja å trene når jeg overtok henne, hun var da nesten 5 år.

Vi trener hovedsakelig agility, men litt blodspor,lydighet og jakt innimellom.

Det er bare å komme i gang :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... prøver å finne lydighetskurs :blink: .... Men er ikke så lett på denne tiden av året ser det ut som.. :/ .... de kan man trene hjemme ... Pluss at je tror det er noe slikt her på klepp, hvor man kan gå og trene.. Ellers så skal jeg prøve å reise inn til stavanger en gang i blant ;) .... Og prøve meg litt på agility der da

kunne tenkt meg gjeting og da ;) ... Men har ikke sauer, og er redd for visst han får sansen av dette, så begjunner han å stikke over hos naboer og lignende :lol: .... Han går veldig mye løs her, siden han ikke stikker av. han er kastrert og har ikke interresse for løpetid osv..

EDIT: Er agility og gjeting som jeg har mest sansen for da :D ... De blir jo nesten de verste sporten for oss, når man ser hvor jeg bor hen:.. Kan ikke vente med å bli voksen ... JEG treeeenger bil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går tog og buss fra Sandnes til Ag treningene til SBK, det går fint uten bil. Klepp brukshundklbb trener på Kverneland iallefall lydighet på mandager (klokken seks), og de har vel også rundering innimellom. Da går du av på Øksnavad stasjon og går i ca 50 meter. Veldig overkommelig. Hvor på Klepp bor du? Hvis du vil møtes og trene litt/la hundene leke litt må du bare si fra. Jeg bor på Klepp st.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få si at jeg ikke er spesielt fan av måten lydigheten trenes inn på på Klepp, det lille jeg har sett har iallefall vært enormt med lokking. Men jeg vil tro det er et OK sted å trene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går tog og buss fra Sandnes til Ag treningene til SBK, det går fint uten bil. Klepp brukshundklbb trener på Kverneland iallefall lydighet på mandager (klokken seks), og de har vel også rundering innimellom. Da går du av på Øksnavad stasjon og går i ca 50 meter. Veldig overkommelig. Hvor på Klepp bor du? Hvis du vil møtes og trene litt/la hundene leke litt må du bare si fra. Jeg bor på Klepp st.

Takk for svar ;) ... Ja, kunne gjerne tenkt meg en tur ;) ... Han er ikke den mest lekne hunden altså :unsure: <_< ... Men han liker hunder da :D . Vet du hvor Tu/ Tinghaug/ Kåsen er ? ;) ... Bor ikke så langt i fra klepp stasjon.. Går fint ann å sykle med han ;)

Tatijana&Teddy : Ja, gidder du og spør ;) ;) ...

EDIT: Vi skulle fått til en strand tur med MANGE hunder :P ... På bore eller orre eller noe sånt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Jeg går lydighetskurs med min hund som er 7år med klepp brukshund klubb.

Og hun som holder kurset, syns jeg er kjempe flink :P

Veldig hyggelige og snille folk, tror hun har kurs sånn omtrent hele tiden :P

Jeg kan jo spørre på mandag hvis du vil ?

Spurte du ??? :lol: ..

Jeg vil starte noe snart .. Tenk om han hadde blitt god? :P . Så sløser jeg bort livet hans med alt annet :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...