Gå til innhold
Hundesonen.no

Snøballer i pelsen


Angilja

Recommended Posts

Nå har vinteren kommet til trøndelag, og hundene synes det er toppers å herje i snøen. Borderen vår får ikke snøklumper i pelsen, mens hovawarten ser mer ut som en snøball etter 5 minutter ute. :devil:

Bruker spennefett mellom potene så han ikke får klumper der, men resten av bikkja ser ut som en snøball... ja bare se på bildet... Har dere noen tjuvtriks for å unngå dette? Bruker dere dekken eller...? Har hatt to hoffer før, og de var ikke i nærheten av så plaget med snøballer som han her er.

fenris.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gordonsetterne våre har vi brukt sånne røde kondomdresser ved jakt på vinterfjellet eller bare turer på fjellet. Til vanlig blir det mer til at de må tåle litt klumper. Vi klipper dem også ganske korte i "skjørtene", men der blir det kanskje litt annerleddes for hunden din som har så mye pels over alt?

Men for vise hvordan det kan gå når bikkja er mer opptatt av jakten enn snøen, legger jeg vet et lite bilde fra en jaktur i vinter:

post-1894-1194869773_thumb.jpg

Og dette er vel grunnen til at bikkja på årets vinterjakt skal gå med dekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondomdress er supert, men ikke pent, og vi hadde problemer med å finne en dress som var lang nok i bena. Det hjalp lite om dressen bare dekte fra kneleddet og opp, så løsningen for oss var å ta med en boks formfett på tur.. :devil:

Vi sprayet bukser, mage og lyske med formfett

CA95B1A7C9.jpg

og dermed kladdet ikke snøen i pelsen, men han måtte sprayes med jevne mellomrom og bades når han kom hjem.. Tungvindt og grisete, men det var det som fungerte best for oss.

Mvh LivB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondomdress er supert, men ikke pent, og vi hadde problemer med å finne en dress som var lang nok i bena. Det hjalp lite om dressen bare dekte fra kneleddet og opp, så løsningen for oss var å ta med en boks formfett på tur.. :devil:

Vi sprayet bukser, mage og lyske med formfett

CA95B1A7C9.jpg

og dermed kladdet ikke snøen i pelsen, men han måtte sprayes med jevne mellomrom og bades når han kom hjem.. Tungvindt og grisete, men det var det som fungerte best for oss.

Mvh LivB

Signerer den..hadde alltid formfett i gangen og sprayet litt før jeg skulle gå på tur med lille Toller om vinteren. Han fikk snøballer under labbene og i buksene etter bare et par meter hvis jeg ikke sprayet han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gordonsetterne våre har vi brukt sånne røde kondomdresser ved jakt på vinterfjellet eller bare turer på fjellet. Til vanlig blir det mer til at de må tåle litt klumper. Vi klipper dem også ganske korte i "skjørtene", men der blir det kanskje litt annerleddes for hunden din som har så mye pels over alt?

Men for vise hvordan det kan gå når bikkja er mer opptatt av jakten enn snøen, legger jeg vet et lite bilde fra en jaktur i vinter:

Og dette er vel grunnen til at bikkja på rets vinterjakt skal gå med dekken...

Haha, for et bilde! Kommer ikke til å klippe ham, det fester seg stort sett overalt bortsett fra midt på hodet og ryggen... Så da bil han bli temmelig naken ;)

Kondomdress er supert, men ikke pent, og vi hadde problemer med å finne en dress som var lang nok i bena. Det hjalp lite om dressen bare dekte fra kneleddet og opp, så løsningen for oss var å ta med en boks formfett på tur.. ;)

Vi sprayet bukser, mage og lyske med formfett

og dermed kladdet ikke snøen i pelsen, men han måtte sprayes med jevne mellomrom og bades når han kom hjem.. Tungvindt og grisete, men det var det som fungerte best for oss.

Mvh LivB

Blir det ikke masse floker av fettet? Smørte spenefett i noe av pelsen hans og det resulterte i enorme floker, en drøy times børsting og tom spraybalsam-flaske... Aldri sett makan til floker, og bikkja var grundig børsta rett før vi gikk ut. :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondomdress er supert, men ikke pent, og vi hadde problemer med å finne en dress som var lang nok i bena. Det hjalp lite om dressen bare dekte fra kneleddet og opp, så løsningen for oss var å ta med en boks formfett på tur.. :devil:

Vi sprayet bukser, mage og lyske med formfett

CA95B1A7C9.jpg

og dermed kladdet ikke snøen i pelsen, men han måtte sprayes med jevne mellomrom og bades når han kom hjem.. Tungvindt og grisete, men det var det som fungerte best for oss.

Mvh LivB

Du, det var en god idè ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..

Blir det ikke masse floker av fettet? Smørte spenefett i noe av pelsen hans og det resulterte i enorme floker, en drøy times børsting og tom spraybalsam-flaske... Aldri sett makan til floker, og bikkja var grundig børsta rett før vi gikk ut. :devil:

Pelsen ble faktisk ikke så flokete altså, men jeg sprayet bare på pelsoverfalten, jeg børstet ikke fettet inn i pelsen. Resulatet ble en slags hinne på pelsen slik som elgbikkjer har på en måte, litt vannavstøtende. Men det måtte gjentas for å opprettholde effekten, etter litt herjing i snøen ble fettet vekk i snøen virket det som. Men nå er puddelpelsen veldig myk, jeg vet ikke om det kan ha noe å si om pelsen er mer ruhåret/stri..?

Vi har hvertfall vært veldig fornøyd med Formfettets fantastiske "snøimpregneringsegenskaper", og gjett om vi ble glade da Formfett kom i mye mindre boks, før var den nemlig kjempestor og veldig upraktisk å ha med i jakkelommen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen ble faktisk ikke så flokete altså, men jeg sprayet bare på pelsoverfalten, jeg børstet ikke fettet inn i pelsen. Resulatet ble en slags hinne på pelsen slik som elgbikkjer har på en måte, litt vannavstøtende. Men det måtte gjentas for å opprettholde effekten, etter litt herjing i snøen ble fettet vekk i snøen virket det som. Men nå er puddelpelsen veldig myk, jeg vet ikke om det kan ha noe å si om pelsen er mer ruhåret/stri..?

Vi har hvertfall vært veldig fornøyd med Formfettets fantastiske "snøimpregneringsegenskaper", og gjett om vi ble glade da Formfett kom i mye mindre boks, før var den nemlig kjempestor og veldig upraktisk å ha med i jakkelommen. :devil:

Ok, da skal vi prøve dette på neste tur, satser på at det går bra med pelsen. Det høres jo kjempelurt ut :icon_fun:

Fenirs har veldig myk/fin pels mye mykere en borderen faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde formfett sist vinter, det ble et salig kliss i pelsen. Her bruker vi en dress med lange føtter og klipper pelsen helt nederst på fotene kort. På lengre turer har jeg alltid med en kam eller karde for å kunne gre ut snøen av skjegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en fordel med en korthåret hund! :no: Ser utrolig tungvindt ut å plukke ut kladder fra pelsen! Og det må være plagsomt for hunden.. :)

Men du kan ikke kosemose en korthåret hund på samme måte som på en langhåret! :no::) *begrave ansiktet i pelsen til dyret ved siden av meg* Men ja, det er noe herk å fjerne snøballer.. Kanskje jeg skal kjøpe kondomdress i vinter når vi skal snørekjøre igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker regndress med føtter, og det fungerer helt fint, holder ute vann og vind også, og han ser ordentlig tøff ut og er så glad han er tørr (og ren) når han kommer inn. Bruker den også i regnvær, og da kommer han inn og slipper være full av sølevann osv, veldig gjevt, sparer litt dusjing der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan ikke kosemose en korthåret hund på samme måte som på en langhåret! :P:) *begrave ansiktet i pelsen til dyret ved siden av meg* Men ja, det er noe herk å fjerne snøballer.. Kanskje jeg skal kjøpe kondomdress i vinter når vi skal snørekjøre igjen..

Skriver under på den! Selv om tykk/ lang pels er mye arbeid med, er det desidert det beste å kose med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...