Gå til innhold
Hundesonen.no

Annonsering av hvalper på Finn.no.


QUEST

Recommended Posts

Ja, hva mener dere? Oppfatter dere en oppdretter som annonserer sine hvalper på Finn.no, som seriøs?

Jeg må bare innrømme, at hadde jeg vært på utkikk etter valp og sett at oppdretter annonserte sine hvalper på bl.a. Finn.no, så hadde jeg nok ikke kontaktet vedkommende...

Hadde vært interessant å høre hvordan dere oppfatter annonsering av hvalper på Finn, Zett og lignende steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv annonsert kull på Finn.no.

Det er ikke værre enn at oppdretter sorterer den seriøse og useriøse som tar kontakt.

Så nei, jeg ser ikke på det som useriøst.

(forøvrig vil du fort få ett inntrykk av oppdretteren bare ved å lese annonsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter ikke en oppdretter umiddelbart som useriøs bare fordi de har lagt ut annonse på finn.

Det kommer ann på teksten i annonsen blandt annet.

Vet om flere veldig seriøse oppdrettere som annonserer på finn o.l. sider, ser ikke noe galt i det, ville sikkert gjort det selv om jeg hadde hatt valper til salgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, finner jeg annonser på min rase, så er jeg nittini prosent sikker på at det er noen useriøse.

Men jeg ser oppdrettere av andre raser som jeg anser for å være seriøse bruke finn, så jeg er litt ambivalent.

Det har vel kanskje med kulturen som finnes i rasen, tradisjoner som har vært bygd opp, hva man er vant til å finne. Fordi finn.no og tilsvarende er mer et skjellsord for valpeformidling i min rase, har jeg tidligere tenkt det om alle annonser der. Men så har jeg lest mer, og kommet fram til det som sies her: Annonsen kan avsløre oppdretter, hvis man har litt hundekunnskap. Finn og tilsvarende må ikke være en uting. På andre raser! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, finner jeg annonser på min rase, så er jeg nittini prosent sikker på at det er noen useriøse.

Nå vet jeg ikke hvilken rase du har og det er forsåvidt ikke relevant heller men jeg har merket meg at enkelte raser er overrepresentert, på Finn.no... En kjapp tur innom i går f.eks. og jeg la merke til svært mange chihuahuaer og blandinger med disse.. Noe "overraskende" var det også å finne store og relativt uvanlige vakthundraser der også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser det som regel i teksten på annonsen ja, der er jeg helt enig. Vet om en sheltieoppdretter som selger sine valper uregistrert for en billig penge, desverre. Det finnes også de mer seriøse som annonserer her (kan kun uttale meg om egen rase, da jeg vet om de aller fleste oppdretterne). Selv kommer jeg til å benytte klubbens valpeformidling, da mitt kommende kull oppfyller kravene til det og mer til. For de som ikke har valpeformidling gjennom raseklubben ser jeg jo behovet for slike annonseplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Noe "overraskende" var det også å finne store og relativt uvanlige vakthundraser der også..

Mange av de relativt ukjente rasene (generellt sett) annonseres vel kanskje i større grad på annonsesteder a`la finn.no nettopp fordi de er "realtivt ukjente"? Det finnes i dag mange raser som folk flest ikke vet mye om og er en rase i "startgropa" er det mulig en forklaring? Om det er vakthundraser eller ikke er urelevandt i mitt poeng, men skjønner hva du mener. Tenkte bare å få frem en mulig forklaring på hvorfor endel mer ukjente raser annonseres mer enn andre på tross av at populasjonen er mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvilken rase du har og det er forsåvidt ikke relevant heller men jeg har merket meg at enkelte raser er overrepresentert, på Finn.no... En kjapp tur innom i går f.eks. og jeg la merke til svært mange chihuahuaer og blandinger med disse.. Noe "overraskende" var det også å finne store og relativt uvanlige vakthundraser der også..

Enkelte raser er det jo så mange annonser for at du kan få et dusin i uka - sammen med katter...

Du finner ikke ny annonse for min rase der hver uke - nettopp derfor kan jeg være så sikker på at det er noe "snusk".

For de rasene med mange, mange annonser ukentlig er det jo problematisk at de seriøse kan drukne i de useriøse.

Mange av de relativt ukjente rasene (generellt sett) annonseres vel kanskje i større grad på annonsesteder a`la finn.no nettopp fordi de er "realtivt ukjente"? Det finnes i dag mange raser som folk flest ikke vet mye om og er en rase i "startgropa" er det mulig en forklaring? Om det er vakthundraser eller ikke er urelevandt i mitt poeng, men skjønner hva du mener. Tenkte bare å få frem en mulig forklaring på hvorfor endel mer ukjente raser annonseres mer enn andre på tross av at populasjonen er mindre.

Samt at ikke alle raser har raseklubb/kontaktperson, med valpeformidling og de godene en organisering kan tilby. Noen er bare pokkers nødt til å bruke alle andre kanaler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trekker ikke en konklusjon på om oppdretter er seriøs på bakgrunn av at de annonserer valper på finn.no. Det er det helt andre ting som avgjører. Men at man kan lese ut av enkelte annonser at de er useriøse er jeg enig i, men jeg ser ikke på det som useriøst å annonsere på finn.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ser jeg på mange på finn.no som seriøse. Jeg fant min hund der.

Kommer veldig an på hva som står i annonsen.

Det jeg ser etter er litt mer info enn 'valp til salgs. ta kontakt'. Gjerne med bilde, og evt info om foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SELVSAGT er ikke en oppdretter useriøs bare fordi den annonserer på Finn.no.

Jeg lurer på i hvilken verden folk som tror dette faktisk lever i, jeg?

Tror dere virkelig at ALLR seriøse, dønn-koselige, fornuftige og vettige folk tilfeldigvis kontakter NKK/raseklubb nærmest daglig når de er på utkikk etter et nytt familiemedlem?

Nei, de sjekker annonsemarkedet der det finnes - og finn.no er vel norges strørste, tror jeg.

Etter dèt - så er det opp til oppdretteren å finne de ærlige, redelige og fornuftige som kontakter en..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere virkelig at ALLR seriøse, dønn-koselige, fornuftige og vettige folk tilfeldigvis kontakter NKK/raseklubb nærmest daglig når de er på utkikk etter et nytt familiemedlem?

Jeg forventer faktisk såpass, av seriøst interesserte hvalpespekulanter, at de gidder å bruke litt energi på å finne en oppdretter av den rasen de har bestemt seg for.. ikke bare hive seg på nærmeste annonsemarked, for å finne hund.

Gidder de ikke det, så er jeg litt usikker på hvor seriøse de er, i utganspunktet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å annonsere på Finn kan være bra på flere måter. Tenker litt i den retning at en annonse på Finn er tilgjengelig for alle. Min rase er ikke veldig stor her i landet og møter stadig mennesker som ikke har hørt om eller sett eksemplarer av rasen. En annonse på Finn kan helt enkelt være med på å vise frem rasen. De fleste valpene som fødes her i landet er solgt/reservert omtrent før fødsel har jeg inntrykk av, men veit om en oppdretter som bevist annonserer et kull som er i vente. Mye av grunnen er at han kan oppnå kontakt med mennesker som blir nyskjerrige på rasen, og søker mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er samme fordommer mot kjøp av bil fra annonser på finn.no, jeg? Eller hva med leie eller salg av hus? Eller er det bare annonser fra oppdrettere som tyder på at selgeren er useriøs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er samme fordommer mot kjøp av bil fra annonser på finn.no, jeg? Eller hva med leie eller salg av hus? Eller er det bare annonser fra oppdrettere som tyder på at selgeren er useriøs?

Jeg syns ikke man kan sammenligne kjøp av bil med kjøp av hund..Selv om dyr er "ting", i lovens forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke noe i mot at folk annonserer valper på finn.. Man luker veeeldig kjappt ut dem som er useriøse..

Jeg som har miniatyr ser ofte annonser som omhandler min rase, og er lett å se hvilken man skal holde seg unna (noe som er de fleste av annonsene dessverre).. Det første man ser etter er om rasenavnet er stavet riktig.. Står det f.eks civava, bør man holde seg unna om man egentlig ser etter chihuahua.. :no:

Samme om man plutselig ser brune og hvite Dvergpinschervalper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som har miniatyr ser ofte annonser som omhandler min rase, og er lett å se hvilken man skal holde seg unna (noe som er de fleste av annonsene dessverre).. Det første man ser etter er om rasenavnet er stavet riktig.. Står det f.eks civava, bør man holde seg unna om man egentlig ser etter chihuahua.. :)

Så sant, så sant Helle..du er ikke den eneste som har sett mildt sagt merkelige stavemåter, når det kommer til rasenavn..og for ikke å snakke om betenkelige beskrivelser av de forskjellige rasers "egenskaper"... :no: Det nærmest lyser useriøs og tvilsom av en hel del av annonsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke man kan sammenligne kjøp av bil med kjøp av hund..Selv om dyr er "ting", i lovens forstand.

Nei? Sammenlignet ikke kjøp av hund med kjøp av bil, jeg lurte på om det var bare useriøse som annonserte på finn.no, eller om det er forbeholdt hunde-oppdrettere :no:

Jeg syns det er litt "snobbete" å påstå at man blir mindre seriøs av å annonsere på finn.no, eller at man er useriøs om man henvender seg til en oppdretter etter en annonse på finn.no. DERE er jo tydeligvis på finn.no stadig vekk - siden dere veit alt om de useriøse annonsene der, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei? Sammenlignet ikke kjøp av hund med kjøp av bil, jeg lurte på om det var bare useriøse som annonserte på finn.no, eller om det er forbeholdt hunde-oppdrettere :no:
Å? Mulig jeg misforstod da, men jeg oppfattet det slik at du sammenlignet kjøp av bil og hund. Som jeg sa, jeg syns ikke man kan sammenligne salg av en gjenstand med salg av levende dyr, men det er fullt mulig at andre har en annen oppfatning om det..

Jeg syns det er litt "snobbete" å påstå at man blir mindre seriøs av å annonsere på finn.no, eller at man er useriøs om man henvender seg til en oppdretter etter en annonse på finn.no. DERE er jo tydeligvis på finn.no stadig vekk - siden dere veit alt om de useriøse annonsene der, sant?

Det har ikke noe med snobberi å gjøre men en viss bekymring for de hundene som selges på finn.no og lignende plasser. Jeg skal ikke uttale meg om hvor ofte andre er inne og kikker på Finn.no, ( er ikke det heller lite relevant forresten?) men personlig er jeg ikke inne for å lete etter hvalper der, men for å se hva som "skjer" der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? Mulig jeg misforstod da, men jeg oppfattet det slik at du sammenlignet kjøp av bil og hund. Som jeg sa, jeg syns ikke man kan sammenligne salg av en gjenstand med salg av levende dyr, men det er fullt mulig at andre har en annen oppfatning om det..

Jeg skjønte at du gjorde det.. Jeg sammenlignet annonsørene - du veit, man trenger ikke nødvendigvis å kikke på finn.no for å finne passende bil heller, det kan du finne hos de seriøse bilforhandlerene det, om du bare gidder å lete, f.eks.. Samme med boligannonser - de fleste meklerene har egne nettsider.. Om jeg annonserer noe der, er jeg automatisk useriøs da?

Det har ikke noe med snobberi å gjøre men en viss bekymring for de hundene som selges på finn.no og lignende plasser. Jeg skal ikke uttale meg om hvor ofte andre er inne og kikker på Finn.no, ( er ikke det heller lite relevant forresten?) men personlig er jeg ikke inne for å lete etter hvalper der, men for å se hva som "skjer" der.

Så hvis du mot all formodning en dag skulle snuble over en annonse av en oppdretter av din rase med et kull etter interessante linjer, så vil denne oppdretteren automatisk bli useriøs i dine øyne, og du en useriøs valpekjøper om du ringer på dette kullet?

- eh jo, det har med snobberi å gjøre, det er ikke "bra nok" å annonsere på finn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt poenget med det her jeg da...

Det er vel utgangspunktet i annonsen som viser om den virker seriøs eller ikke ikke?? Og uansett når du tar kontakt med de finner du vel ut om du har havner "rett" eller ikke?? Kjenner forresten flere seriøse oppdrettere som har annonsert på finn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...