Gå til innhold
Hundesonen.no

Et ekstremt dumt spm....


ceccaberg

Recommended Posts

Heisann!

Ja.. Dette er som sagt et ekstremt dumt spørsmål, men det svirrer rundt i hodet mitt konstant for tiden.

Hvorfor har det seg at hunden elsker å stikke hodet ut av vinduet når man kjører bil, men når vi blåser den i ansiktet så hater den det?

Håper noen kan svare på dette?

Det har jeg lurt på også *ler*

Tror det å stikke hodet ut av vinduet har mest med alle luktene de får i nesa, ikke at de liker litt vind i luggen. Mulig ånden vår ikke er like fascinerende ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert OT, men ikke la hunden stikke hodet ut av vinduet når bilen er i fart :P

Tenk på alle partikklene som er i luften som kommer fullfart inn i nesen til hunden, har ørt at det kan ødlegge luktesansen på hunden men om det stemmer vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille snupp er omvendt, hun elsker at vi blåser henne i ansiktet, men hun kan spare seg for å sitte med hodet ut av vinduet. Så beklager, jeg har ikke noe nyttig å svare, hehe.

Kanskje ho liker ånden din? :P

Har nok ikke noe godt svar å komme meg jeg heller nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det er pga luktene; hele verden rett inn i nesen! Mine hunder har aldri hatt muligheten til å sitte sånn, men de få gangene de har fått sittet fremme, så har snuten vært sentrert rundt luftanlegget. Spesielt Casper satt og sugde inn luft derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper det like gjerne kan ha med situasjonen å gjøre: At hunden VELGER å stikke hodet ut av vinduet selv, på grunn av lukter og at de er spennende - mens det at VI blåser på den, og stikker hodet helt oppi den, like gjerne kan virke plagsomt påtrengende eller ertete... eller kanskje rett og slett helt uvant?

Jeg tuller ofte litt med hundene mine, med å blåse, så de er vant til det - og "tuller tilbake", med å kaste seg mot meg. Så jeg "glemmer" meg litt i blant med andres hunder, og har blitt kjempeflau når enkelte har fått helt hetta... husker en som begynte å riste seg, og ikke holdt opp, og eieren ble kjempebekymret og nokså flau over dette persillebladet... og jeg følte meg ond samtidig som jeg holdt på å le meg ihjel (innvendig)... :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper det like gjerne kan ha med situasjonen å gjøre: At hunden VELGER å stikke hodet ut av vinduet selv, på grunn av lukter og at de er spennende - mens det at VI blåser på den, og stikker hodet helt oppi den, like gjerne kan virke plagsomt påtrengende eller ertete... eller kanskje rett og slett helt uvant?

Jeg tuller ofte litt med hundene mine, med å blåse, så de er vant til det - og "tuller tilbake", med å kaste seg mot meg. Så jeg "glemmer" meg litt i blant med andres hunder, og har blitt kjempeflau når enkelte har fått helt hetta... husker en som begynte å riste seg, og ikke holdt opp, og eieren ble kjempebekymret og nokså flau over dette persillebladet... og jeg følte meg ond samtidig som jeg holdt på å le meg ihjel (innvendig)... :devil:

Det samme gjør jeg med Loke...jeg blåser litt og han "fanger nesa mi".. Virker som han synes det er like festlig som meg faktisk.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror sånn "tulling" også har en funksjon, i det at hundene blir vant til at vi gjør "rare ting" med dem... det ufarliggjør endel, innbiller jeg meg, pluss at det blir et samspill - og det er alltid bra.

Men det er, slik du muligens også har merket, tidvis et likt skeivt bytte: Et lett blås (uansett om ånden kanskje ikke alltid er like fresh) i bytte mot et realt nesetak eller -klyp! Men men.. man ber jo om det!! :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjør jeg med Loke...jeg blåser litt og han "fanger nesa mi".. Virker som han synes det er like festlig som meg faktisk.. :devil:

Frk. Dinersen legger poten over øret og drar ned over hodet når vi blåser på henne! Er ikke sikker på om hun syns det er så innmari festelig å bli blåst på, men hun har oppdaget at sånne atferder gir godbiter (rart at den blÅnde bikkja kan være så ublÅnd når det kommer til hvordan man snor godbiter ut av folk? *flir*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror sånn "tulling" også har en funksjon, i det at hundene blir vant til at vi gjør "rare ting" med dem... det ufarliggjør endel, innbiller jeg meg, pluss at det blir et samspill - og det er alltid bra.

Men det er, slik du muligens også har merket, tidvis et likt skeivt bytte: Et lett blås (uansett om ånden kanskje ikke alltid er like fresh) i bytte mot et realt nesetak eller -klyp! Men men.. man ber jo om det! :devil:

Ja, det er ikke alltid å anbefale, for å si det sånn. Jeg gikk rundt med rød og hoven nese i flere dager etter at jeg skulle blåse på gamlehunden. Det var nemlig, i hans hode, tydeligvis en invitasjon til heftig neseklyping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som har en veloppdragen hund som faktisk ikke biter til med mindre han får lov *knis*

Det føltes deilig å si kjenner jeg, så mye som vi har slitt med bitehemning..mhoa mhoa..

Loke stopper to millimeter fra nesa mi og "flekker tenner" og gjør seg til. Eneste ubehaget jeg får er ånden hans :devil:

Så sitter han å venter forventningsfullt på at jeg skal blåse en gang til gjerne etterfulgt av masse glefsing og gaping rundt i luften " se hvor store tenner jeg har!" Blir han skikkelig gira hopper han opp og ned av sofaen i prossesen, men da synes jeg det blir for mye styr og avslutter.. han river jo ned bordet :unsure:

Vi har egentlig samme dumme fjolle greia med tomme doruller..

Jeg tar en tom dorull i hånden og han går i totalt "jaktmodus". Han stivner og holder pusten og smyger seg nærmere dorullen og står med snuta et par millimeter unna imens blikket veksler i mellom meg og den dyrbare "skatten".. Ooooh så dyrbar den er... Han tar den ikke før jeg sier "ja", da hopper han til med full kraft (noe som ser dumt ut på så kort avstand), river den ut av hånden min og "dreper" den før han legger den i fanget mitt og går inn i "jaktmodus" igjen. Hver gang dorullen nærmer seg tom på badet så følger han nøye med når jeg er på do og står å kikker anspent i mellom meg og den nesten tomme dorullen :Laugh:

Ingen skal si at bikkjer ikke har humor, hvor god den er kan vel derimot diskuteres *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemning og hemning... hehe, minsten mener at dersom jeg ber om det, får jeg svar på tiltale, men det er "bare" klyping. Han liker å ta tak i buksa også - på min oppfordring, og tar gjerne med et hudlag eller to så han får fremkalt et festlig hyl. Eldstehundens eksemplariske høflighet, med å kjenne på beinet for å se om jeg hadde høye støvler eller lave sko, og så ta tak der skotøyet begynte, er laaaangt unna på ham...

Det er bra du er blant andre hundeeiere, Loke: Det bildet du fremkaller av en hundeeier sittende på ramma og leke med doruller med hunden sin... den er det nok bare andre hundeeiere som har full forståelse for! Slike festligheter fra hundelivet dropper jeg gjerne i prat med andre sivilister... jeg tror liksom ikke de skjønner hvor morsomt toalettbesøk kan være når man har hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemning og hemning... hehe, minsten mener at dersom jeg ber om det, får jeg svar på tiltale, men det er "bare" klyping. Han liker å ta tak i buksa også - på min oppfordring, og tar gjerne med et hudlag eller to så han får fremkalt et festlig hyl. Eldstehundens eksemplariske høflighet, med å kjenne på beinet for å se om jeg hadde høye støvler eller lave sko, og så ta tak der skotøyet begynte, er laaaangt unna på ham...

Det er bra du er blant andre hundeeiere, Loke: Det bildet du fremkaller av en hundeeier sittende på ramma og leke med doruller med hunden sin... den er det nok bare andre hundeeiere som har full forståelse for! Slike festligheter fra hundelivet dropper jeg gjerne i prat med andre sivilister... jeg tror liksom ikke de skjønner hvor morsomt toalettbesøk kan være når man har hund.

Alle sier jo at man ikke kan gå alene på do hvis man har belgere og jeg velger å følge den malen *ler*

Men nei, det er ikke akkurat slikt jeg forteller i festlige lag blandt folk som allerede synes jeg bruker litt vel mye tid og penger på den mest hårete av oss :devil:

Edit: forøvrig mener Loke det er helt greit å knurre, brøle og bite meg i armene når vi trener og jeg roser, da gjerne uten min oppfordring, men så lenge han slipper på "kutt" er det egentlig bare festlig..han ødlegger ikke jakkene mine lengre og biter ikke hull i huden..

Problemet er at alle menn som ser på blir svært fascinert og vil gjerne leke sånn med Loke de også, men de klarer ikke kontrollere han :glare: Menn har det med å overdrive...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sier jo at man ikke kan gå alene på do hvis man har belgere og jeg velger å følge den malen *ler*

Men nei, det er ikke akkurat slikt jeg forteller i festlige lag blandt folk som allerede synes jeg bruker litt vel mye tid og penger på den mest hårete av oss :devil:

*Flir* Jeg ser for meg Loke i familiemiddag, hvorpå en av de eldre slektningene spør forventningsfullt om det ikke kommer et barnebarn/oldebarn/tantebarn snart.. Og Loke svarer at det skjer nok ikke, men har jeg fortalt deg om hunden og dorullen? Jo, nå skal du høre.. *ler*

Gamlingen hadde ikke noe bitehemming når det gjaldt sånt noe, for klyping var liksom en del av leken (i hans øyne, jeg kunne egentlig spare meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn er så tøffe, de - helt til de innser at minsten tar en utfordring om "herjelek" helt bokstavelig, og tydeligvis legger på litt jo større mannfolka er (og er ditto snill og søt jo mindre menn det er snakk om, sånn aldersmessig; han er strålende når han leker med unger og veldig dempet og hyggelig og forsiktig).

Men disse mennene da... de er jo ofte veldig fascinert av at minsten er så barsk, og så skal de ha drakamp med jakkeermet sitt, eller enda bedre: Sin BARE arm! Husker en diger brannmann vi traff på et arrangement som stod og så på sin noe bekløpne arm og sa litt selvironisk "jaja, jeg bad jo om det". Tror han fikk et pent lite klypeblåmerke ja; var såpass stor omkrets på armen som han tilbød "den lille tøffingen", at minsten ikke fikk gapt helt over, selv om han gjorde sitt beste...

Og så skjønner de ikke at minsten bare slipper når man sier et lyst og pipende "slipp" i vennlig tone - jo lavere og mer dempet jo bedre! Så når de brøler SLIIIIPPPPP, nærmest uansett, så "virker" det ikke. Da piper bare jeg litt, så går det meget bedre. Det blir omtrent som den filmen av de hundetrenende barna som Tillung har lagt ut på bloggen sin et sted, der hun også refererer til mennene som tror det må brøles for at hunder skal høre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...