Gå til innhold
Hundesonen.no

Hd-resultat!

Caroline

Recommended Posts

Skrevet

Mange leste tråden min og svarte da jeg lurte på iddelt tidspunkt å røntge liten hund. Etter litt om og men og noen runder med meg selv og rådføring hos vet, ble Villa røntget 13 mnd. gammel.

Og idag kom resultatet, Villa har A på hoftene :D Måtte bare dele den gode nyheten jeg!

Skrevet

Grattis!

Kan ikke bli bedre enn en A, vet du...

Og til Lill - husk på at hunden blir IKKE sykere av å få et brev fra NKK med tåpelige bokstaver på!

Joda, vet at vi alle sikkert VET dette - men det er faktisk godt å bli minnet på dette av og til også.

Fikk selv en E (sterk grad) på stamtavlen til en av mine for noen år siden, og ble sååå lei meg (selvsagt). Men da var det en meget kjent oppdretter som sa til meg: "Jamen, han er snill, grei, pen og vinner på utstillinger?"

Jeg svarte "ehh... ja, men hva har DET med saken å gjøre - han er jo syyyk"..

Hun sa da - "det finnes MYE mer på en hund enn hofter - og så lenge HAN ikke viser at han er syk, så ER han ikke noe "sykere" bare fordi at du VET det!"

Og ang. det med utstilling: "Så fint at dere kan fortsette med noe han gjør det så bra på da, eller?"

Så vi fortsatte å stille ut, og hadde masse moro med den han før han døde i en alder av 5 år pga hjertefeil... (En helt annen historie)

Etter det så tenker jeg alltid at uansett HD-resultat, så ER jo faktisk hunden akkurat den samme selv etter HD-røntgen.

Men uansett - lykke til alle som skal HD-røntge (eller andre tilsv. undersøkelser) - jeg skal selv røntge en snart - og det er akkurat like nervøst...

Susanne

Skrevet

Gratulerer med godt resultat :P Det er alltid godt å vite at hoftene er i tipp topp stand.

Forøvrig! synes jeg SusanneL har skrevet et godt innlegg!

Skrevet
Ånei, hva nå? Du har jammen hatt nok uflaks :)

PL grad 2 på begge bein på Teq. Det ene kneèt gikk ut av ledd på Søndag. Ekkelt...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med ausse, mener du da australsk gjeterhund? I Norge finner vi australsk kelpie, working kelpie, australsk gjeterhund og australsk cattledog. I tillegg er australsk gjeterhund delt i show- og arbeidslinjer. Alle er gjeterhunder med litt forskjellig opprinnelse og bruksområder. Den beste måten å finne informasjon om en rase på er å sjekke raseklubben i hjemlandet dens.  Begge kelpierasene vil jeg si er en del mer energisk og både fysisk og mentalt mer krevende enn australsk gjeterhund. Working kelpie mer enn australsk kelpie. Australsk gjeterhund er mildere og mer brukt som familiehund, men krever fortsatt en del aktivisering.
    • Ja og nei. De har medfødte instinkter, men de lærer masse kommunikasjon de første 8-10 ukene i valpekassa med mor og søsken. Etter det er det også viktig med sosialisering med voksne, trygge hunder som viser dem hva som er normal oppførsel.
    • Er de ganske like i gemytt og væremåte?
    • Kan en hund fødes uten hint til hvordan den oppfører seg til andre hunder? Spør for en jeg kjenner.
    • Skye terrier skiller seg jo en del ut fra de andre her, både i utseende og type. Jeg kjenner de ikke veldig godt, så anbefaler å sjekke raseklubben i hjemlandet. De andre har jeg møtt en del av. De er jevnt over ganske egenrådige og har høyt jaktinstinkt. Hvis du er vant til gjeterhund så tror jeg det kan bli en ganske brutal overgang. Det er ikke bare å "jobbe mer og hardere", det er rett og slett en helt annen type hund og mye som ikke vil kunne fungere på samme måte. En utfordring er for eksempel å ha de løse. Pinscher er vagt mildere enn terrierene. Dansk-svensk gårdshund er også en pinscherhund, som er veldig lik brasiliansk terrier og parson russel, men mildere i gemyttet. Jeg har kjent folk som har kunnet kalle inn sine pinschere og dsg fra jakt på vilt. Pinscherene er også større enn manchesterterrier. Det er nok i stor grad trenbarhet, jaktinstinktet og selvstendigheten som skiller terrierene fra gjeterhundene, og i litt ulik grad. De er ikke interessert i å gjøre deg til lags eller høre på hva du sier, de er avlet for å jobbe selvstendig og jakte på og drepe smådyr. Du kan ikke regne med å kunne ha dem løs utenfor inngjerdede områder eller under tett kontroll. Jeg har f.eks. sett mange i konkurranse- og treningssammenheng, men veldig sjelden løse i skogen.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...