Gå til innhold
Hundesonen.no

Kulde


Aussieglis

Recommended Posts

Har blitt helt vinter her nå, maasse snø og Emma blir våt og kald veldig raskt. Vinden er sur, og når vi har vært i snøen en stund så blir hun våt for så å bli gjennomblåst i pelsen av iskald vind. Hun vibrerer ute, det ser helt sykt ut å se på! Hun står liksom og dirrer hele hunden, og blir det ille nok så begynner hun å pipe. Det har jeg aldri vært med på før. :/

Musklene blir jo varme når vi rører på oss, dvs. går et stykke i skogen og holder oss i aktivitet. Ser ikke ut som hun plages noe særlig av kulden så lenge hun er i god aktivitet, men det kan man jo ikke være HELE tiden iløped av en tur på 1-2t.. Og når hun så stopper opp en liten stund, så kjøles vel musklene ned mye raskere enn de egentlig burde? Kan det gjøre vondt?

Her om dagen var hun full av snø på hele undersiden av magen, det hadde kladdet seg fast i den lille tynne pelsen hun har der.. Uff, fikk helt vondt i meg! Vurderer sterkt å ta med en sekk med et stort pledd nå idag for å varme henne i av og til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som på trening så ville jeg anbefalt å slenge på hun et dekken i pausene evt hatt på hun dekken hele tiden hvis hun plages sånn.

Ei veninnne av meg har en frysepine av en Dalmis og hun prøver å holde minst mulige pauser på turer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å late som om jeg er noe politisk korrekt, og la "hund være hund" - jeg kler på dem jeg. Brukshunden jeg hadde før, fikk dekken på seg når den ventet i bilen eller "på treet" og det var kaldt nok til at JEG syntes det var litt ubehagelig i ansiktet når vi var og trente vinterstid.

Det er nettopp i pausene, selv om de er korte, at det er viktig tror jeg. En ting er hva de "tåler" uten å bli syke eller at det er "farlig" - en annen ting er jo at tur også skal være kos?

Blir de våte, er det også verre - og din hund har jo ikke noe hensiktsmessig pels i så måte. Blir hun våt, så forblir hun vel våt en stund - og det helt inn til skinnet. Da blir det heller ikke rare kosen...

Jeg tenker litt på hvordan jeg sjøl har det; inklusive når jeg først er blitt våt på beina... og hvor gjennomfrossen man kan bli.

Kjente noen med korthårede hunder før som var mye ute på vinteren. De holdt dem i aktivitet, men når de stoppet for en pause, så var det frem med dekken og evt pledd hvis det var en lengre pause.

Noe skal det jo alltid være... minsten her er sjelden kald på tur om vinteren (selv om han er en frysepinn i bilen), men jeg innså jo tidlig at lengre turer i dypere snø ikke var helt tingen; tynnest pels har han ETT utsatt sted, og det er på kronjuvelene. Selv om han ikke fryser, så begrenser det skogsturer vinterstid en smule til noe mer beferdede strøk... og opptråkkede stier, med mindre jeg ikke får spesialsydd en bjellebeskytter eller dress til ham. Siden han hater alt som ligner påkledning, tror jeg det er like greit.

Hadde en gang en hund som aldri "klaget" på tur, men som til gjengjeld kunne hakke tenner så du hørte det usannsynlig godt. Det er noen år siden, før alskens supertilpassede dekken kom på banen, så hun hadde et slags enkelt hestedekken på seg - og magen var nok riktig kald, for ikke å snakke om beina og knokene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dekken på hunden hvis det er kaldt og spesielt hvis det blåser i tillegg. Hunden har så kort pels, at det skal ikke mye til før hun fryser. Også i bilen har jeg på dekken og genser under hvis jeg skal ha henne med og hun må ligge en stund i bilen.

Du som har så liten hund, kan jo ta henne på innsiden av jakken iblandt hvis dere stopper og har pause.. Gjorde det selv med hunden min da hun var valp. Da var det litt ned på bakken, og så løfte opp inn i jakken. (da var det januar og iskaldt)

Nei det er ikke så lett med så frossne hunder, når været er som værst. MEn jeg nøler ikke med å prøve å gjøre det mest mulig komfortabelt, Selv om hun "bare" er en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Det er sagt om den rasen jeg har at den skal tåle ganske ekstrem kulde og det gjør den nok med den tykke pelsen den har. Likevel markerer den veldig når den fryser på beina og det er liksom ikke måte på hvor den hinker avgårde på tre bein når temperaturen synker og kuldegradene siger på før den har fått fart på skrotten og blodomløpet. I bilen har den et bra underlag og får gjerne et pledd over seg men det tar ikke lange stunda før det ligger sammenkrøllet sammen med det andre underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tips på et annet forum om at det kan være at pipingen kommer av kuldekrampe:

"Kuldekrampe er helt vanlig, og aldeles ufarlig. Gni hundens lår littegrann, da løsner den, eller få den til å bevege seg. Årsaken til kuldekrampe er at overgangen mellom inne- og utetemperatur blir for stor. Men også polare sledehunder kan få lette kuldekramper før oppstart eller når de går ut av hundehuset i sprengkaldt vintervær. Selv gir jeg øyeblikkelig massasje, bare noen få stryk. Jan Vidar Dahle"

Høres jo veldig logisk ut. Emma må arbeide hardt med muskler og kropp for å komme seg raskt fremover i snøen nå, og musklene blir jo sikkert varme av det - og når hun så stopper opp en liten stund, er fuktig i pelsen og full av snøklumper så kjøles nok musklene ned litt fortere enn de burde gjøre. Og det gjør visst vondt.

Har bestilt et dekken som kommer i posten om ei uke, håper det passer! Men idag var det kommet enda mer snø, og bikkja ble full av snøklumper fra topp til tå nesten - værst var det armhulene og på brystet. Snøklumpene festet seg helt inntil huden og var harde og tunge! Var ikke enkelt å få de vekk.. Måtte stoppe 7-8 ganger på en 2t tur i skogen for å fjerne isklumper. :/ Det blir ikke mye kos da nei... Så tror kanskje vi burde invistere i en dress av noe slag som holder snøen borte fra pelsen.

Dalmatineren blir hentet imorgen eller på lørdag, så da kan Emma og jeg begynne å gå kortere turer også går vi heller flere turer om dagen. Nå som dalmisen er her må vi nesten ut i skogen et par timer først på dagen for å la han springe av seg litt. Var ikke noe problem helt til snøen kom... :glare: Emma har den ekleste pelsen, en blanding mellom myk og litt striere yorkshire terrierpels.. Den blir våt med en gang, holder ikke noe fuktighet ute, også er det jo de forbanna snøklumpene nå også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å kle på hunden, det :D Jeg har også hunder med en pelstype som ikke er helt ideell for nordisk høst/vintervær. Hvis det ikke er beinkaldt syns jeg det er praktisk å bruke et tynt regndekken med understykke ( http://www.hundedekken.com ). Det holder vind, vann og is ute, uten at det varmer så mye. Siden det ikke varmer så mye, trenger man ikke å ta det av og på hele tiden heller. Dette med å ta dekkenet av og på kan være veldig upraktisk med en pelstype som ikke er vannavstøtende. Når hunden f.eks løper i snø uten dekken fester det seg snø og isklumper i pelsen under magen. Da er det ikke så veldig kjekt å sette dekkenet på igjen utenpå isklumpene. Tenk deg selv hvor ubehagelig det er å ha isklumper under klærne dine. :P

Er det kram nysnø fungerer det best med hel dress.

En genser som dette kan også være praktisk i kaldt vær: http://www.thepet-boutique.com/images/DogC...ED-OCEAN-BL.jpg Den er effektiv når det gjelder å holde isklumper borte fra armhuler og bryst.

Og er været skikkelig ufyselig, kan man ta regndekkenet utenpå genseren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en pelshund (akkurat nå er han nedrøytet da), men selv han får på seg dekken i pausene på kalde dager. Har laget ett fleecedekken til ham nå når han ligger i bilen mens jeg er på skolen. Selv om de er pelshunder så bor de jo stortsett inne i 16-20grader og det påvirker jo hvor mye kulde de tåler. En husky som bor hele vinteren inne har slettes ikke samme pelskvalitet som en husky som ligger hele året ute. Når han har fått tilbake pelsen sin og vinteren er her, så får han dekken på hvis det er veldig kaldt når vi har pauser/han ligger lenge ute/i bilen. Jeg tenker som så at det er bedre å ha på et dekken så hunden slipper å bruke masse energi på å selv holde varmen, med et dekken slapper de bedre av og kan lades til neste økt:)

Nå blir ikke min våt inn til skinnet heller (heldigvis), og det har til nå festet seg lite klumper i pelsen hans. På setterene som klumper har vi bestandig hatt på en tynn kondomdrakt på vinteren, da har de frøset litt mindre.

Jeg er ikke noe fan av å ta på klær for å pynte hundene, men å ta på de dekken for å ta vare på hunden ser jeg ikke noe problem i:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knøtta her blir iskald på beina, ører og hale. Da er hun kald. Skjelver og sutrer, vil ikke gå, og skal opp. Og dette er før snøen er kommet, yey vi gleder oss til vinter... Jeg har foreløpig løst det med at hun har dekken på seg, obtrack, det dekker ikke beina så der må jeg finne på noe lurt etterhvert. I tillegg så må jeg bruke bag til henne, siden hun har skadet seg, så oppi den har jeg en varmeflaske med varmt vann.

Et tips til deg må jo være sånn "jegerens superdekken" (kondomdress) så slipper Emma unna snøen i pelsen. Om hun orker å gå med den på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vedder rompa mi på at det ikke finnes kondomdresser i Emmas størrelse! :D Jeg har bestilt en sele fra en jakthundnettbutikk en gang, fikk da den minste dachs sela, men den var for stor.

Skal få noen til å strikke henne en genser med litt lange bein på som holder snøklumper unna pelsen, så kan hun jo eventuelt ha genseren under dekkenet hvis den får plass til vi får kjøpt en dress. Tipper det blir en vanlig, glatt regndress eller en av hurttadressene.. Bare fleecedressen vil jo hjelpe mot isklumper, men den er jo så vid i beina at da vil hun jo få mye snø INNI dressen.. Hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dekken på mine hvis det ser ut som de trenger det. Jeg var på kurs med Norma i går kveld, temperaturen var 2 grader og hun hadde dekken på seg hele tiden. Nå skal det jo sies at dette er en valp med bar mage og tynn valpepels, Orry trenger ikke dekken før det er en del minusgrader.

Jeg synes det er helt greit å kle på hunden dersom den ikke er i konstant aktivitet. Springeren er jo forsåvidt langhåret, men han eldste her eier omtrent ikke underull. Hvis jeg fryser, forstår jeg godt at de fryser også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor (liten) er hun?

Jeg kunne aldri tenkt meg å gå ut i snø med hundene mine uten dekken, og da holder jeg meg på opptråkkede stier.. Lungebetennelse kommer veldig kjapt faktisk :shocked:

Har du sett på dekkene og "kondomdressene" til Hurtta? Disse passer til eldste min (2,2 kilo) men ikke til minstamann (ca 1,9 kilo).

Anbefales :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

En ting er at hun har dårlig pels og derfor blir våt og kald. En annen ting er at så små hunder har veldig stor overflate i forhold til kroppsvekt/masse. Derfor vil de ikke ha samme mulighet til å holde på varmen som større hunder, selv om de skulle hatt god pels (som selvfølgelig hjelper, men dere tar poenget). Hun har altså forholdsvis større overflate å miste varme på enn en større hund har. Så kle på henne dekken eller heldresser. Går det ikke ann å få spesialsydd noe sted hvis alt er for stort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at hun har dårlig pels og derfor blir våt og kald. En annen ting er at så små hunder har veldig stor overflate i forhold til kroppsvekt/masse. Derfor vil de ikke ha samme mulighet til å holde på varmen som større hunder, selv om de skulle hatt god pels (som selvfølgelig hjelper, men dere tar poenget). Hun har altså forholdsvis større overflate å miste varme på enn en større hund har. Så kle på henne dekken eller heldresser. Går det ikke ann å få spesialsydd noe sted hvis alt er for stort?

godt poeng, akkurat det samme om man putter en 0,5 liters flaske og en 1,5 liters flaske med vann i fryseren.. 0,5 liters flasken blir til is veldig mye kjappere!

Men er jo flere som har dekken og dresser til små hunder ja.. Hurtta, og Puppia, og ja, veldig mange.. Selv Puppia har en del gode klær som ikke er fjollete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puppia synes jeg har mest gensere og jakker, og det blir litt av stien på en måte. Hurtta er jo greit, jeg elsker de dressene deres, men de er dyre! :D Men alt for tuppa.. Men det mest irriterende er at vi ikke har tilgang til å få prøvd dressen på, og det eeer så kjipt å bestille for stort/smått. <_< Det er ingen butikker her oppe som fører hurtta.

Jeg spekulerer litt på å kanskje få strikket en dress til henne med fire bein på, også kjøper vi en enkel glatt regndress som hun eventuelt kan ha over ull-dressen igjen på de værste vinterdagene. Tror dere det hadde gått?

Nå er vi snart på tur ut igjen, men denne gangen går vi langs skogsstien hvor det forhåpentligvis ikke er så alt for dyp snø.

De kondomdressene da. Finnes de virkelig i pittesmå størrelser? Trodde de bare kom i store "jakthund"størrelser, siden det er de hundene de er beregnet på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puppia synes jeg har mest gensere og jakker, og det blir litt av stien på en måte. Hurtta er jo greit, jeg elsker de dressene deres, men de er dyre! :D Men alt for tuppa.. Men det mest irriterende er at vi ikke har tilgang til å få prøvd dressen på, og det eeer så kjipt å bestille for stort/smått. <_< Det er ingen butikker her oppe som fører hurtta.

Jeg spekulerer litt på å kanskje få strikket en dress til henne med fire bein på, også kjøper vi en enkel glatt regndress som hun eventuelt kan ha over ull-dressen igjen på de værste vinterdagene. Tror dere det hadde gått?

Nå er vi snart på tur ut igjen, men denne gangen går vi langs skogsstien hvor det forhåpentligvis ikke er så alt for dyp snø.

De kondomdressene da. Finnes de virkelig i pittesmå størrelser? Trodde de bare kom i store "jakthund"størrelser, siden det er de hundene de er beregnet på?

Hvor lang er hun over ryggen, rundt brystet, og fra bakken og opp? De skal passe fra 25cm over ryggen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke an å ta en sånn liten tass innenfor jakka for en opptining innimellom?

Funker utmerket på min lille korthåra hund, ja. Men kan tenke meg at det blir en mindre behagelig opplevelse med en langhåra hund som er full av isklumper. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle lage hel dress i fleece til knøttis jeg, det er ikke vanntett, men holder hvertfall litt på varmen. Hvis jeg får til så kan du jo få bilder og oppskrift.

Skal du ha i fleece bø du ikke gå i regn eller snø med den, da det trekker til seg væte og blir verre enn om hunden ikke har noe.. :P

En "hel regndress" er nok tingen der ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte på under trening og sånt når det er godt med minusgrader og ikke vått. Brukt fleecedress på en annen hund med godt resultat.

Edit: forresten så er det ikke verre enn å spraye fleecen med impregneringspray, så trekker den ikke til seg noe særlig. Men den funker dårlig i regnvær uansett, ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte på under trening og sånt når det er godt med minusgrader og ikke vått. Brukt fleecedress på en annen hund med godt resultat.

Edit: forresten så er det ikke verre enn å spraye fleecen med impregneringspray, så trekker den ikke til seg noe særlig. Men den funker dårlig i regnvær uansett, ja :P

Impregneringsspray på fleece? :P isåfall genialt.. Hadde vært noe for meg da jeg elsker fleece, men det må bli når impregneringsspray lukter liljer og roser istedet for det den gjør nå :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...