Gå til innhold
Hundesonen.no

golden på utstilling


Arielle

Recommended Posts

Jeg har ikke noe særlig peilig på Golden, men den skal klippes slik at man ikke ser at den er klippet (slik som flat) :whistle:

Her er det et par linker til tips til klipp av golden (etter litt kjapp googling):

http://www.windwood.dk/DK/dk_midt/dk-midt-trimning.htm

http://www.rossmix.com/trimning.htm

Ser ut til å være det samme som klippes som på flat, ja: ører, hals, poter, under haser og hale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg kan se av linkene, skal de ikke klippes likt, selv om det er det samme som klippes. Eller.. det spørs vel litt hvordan man klipper flat.. Men flattene skal ha lange, slanke halser. Det ser for meg ut som om golden halser ikke tas så mye som flatter (men det er jo forskjellig hvor mye folk klipper på flathalser også).

Og så skal vel golden haler være mer buet enn flat haler, synes jeg å ha sett? Tror det lureste ville vært å tatt kontakt med en goldenoppdretter eller raseråd for golden, hvis man ikke ser det ut fra bildene i linkene hvordan det bør være :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har hatt en golden som jeg nettopp måtte avlive

Da vi var ute på utstilliger, klippet jeg han ALDRI, nettopp fordi de skal være så natulrige som mulig :-)

Jeg fikk veldig mye ros for han, nettopp fordi han var så utrolig naturlig pen ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Hva DU mener er en ting, men hva som bør gjøres er noe annet... Din Golden Retriever fra siden din har aldri vært på en NKK utstilling, eller arrangert av underklubber... Jeg vet ikke hva slags utstilling du har vært på, men det er vanlig å trimme en Golden Retriever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første året jeg hadde min golden, var vi ute på utstilling, både i Oslo, Dammen og på Hauger i Bærum.

Men uansett, jeg hørte med en annen som har golden, og som driver oppdrett av golden til utstilling, og man

burde ikke klippe eller trimme pelsen, om ikke det er veldig nødvendig. Så hvorfor skal man gjøre det da?

For å ødelegge utseene på den ? ja, JEG mener at man ikke burde det. Dere får gjøre som dere vil og trimme

pelsen på hunden om det er nødvendig :D Bare kom med mitt synspunkt på saken !

Lykke til på utstilling :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første året jeg hadde min golden, var vi ute på utstilling, både i Oslo, Dammen og på Hauger i Bærum.

Men uansett, jeg hørte med en annen som har golden, og som driver oppdrett av golden til utstilling, og man

burde ikke klippe eller trimme pelsen, om ikke det er veldig nødvendig. Så hvorfor skal man gjøre det da?

For å ødelegge utseene på den ? ja, JEG mener at man ikke burde det. Dere får gjøre som dere vil og trimme

pelsen på hunden om det er nødvendig :D Bare kom med mitt synspunkt på saken !

Lykke til på utstilling :P

Den goldenen på siden din står ikke oppført med en eneste utstilling på dogweb. Så om du har stilt bør du ta kontakt med NKK, for de har nemlig ikke fått det med seg :P

Jeg har også hatt golden i min spede ungdom. Jeg vet at vi både klippet og groomet hunden. Ca en uke før utstilling ble hunden badet og fønt. Da ble og hunden klippet på hale, poter, haser, ører og ellers tatt pelstuster som sto ut og ødela helheten.

Jeg kan desverre ikke gi noen mer beskrivelse av klippingen enn det, for jeg var i den kule fjortissperioden min da vi hadde golden og brydde meg lite om utstilling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den goldenen på siden din står ikke oppført med en eneste utstilling på dogweb. Så om du har stilt bør du ta kontakt med NKK, for de har nemlig ikke fått det med seg :D

Jeg har også hatt golden i min spede ungdom. Jeg vet at vi både klippet og groomet hunden. Ca en uke før utstilling ble hunden badet og fønt. Da ble og hunden klippet på hale, poter, haser, ører og ellers tatt pelstuster som sto ut og ødela helheten.

Jeg kan desverre ikke gi noen mer beskrivelse av klippingen enn det, for jeg var i den kule fjortissperioden min da vi hadde golden og brydde meg lite om utstilling...

Min hund, Shaggy er aldri stilt ut, men mammas er det. Han er fra samme kullet

Men trådstarteren spør HVORDAN en golden skal klippes, ikke OM den skal klippes.

Jeg vet IKKE åssen en golden skal klippes, så kan ikke være til stor hjelp der. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, det er nok samme kull, skjønner du.

Men du kan jo lage en ny tråd i steden for å diskutere hva MINE hunder har gjort og vært med på i denne tråden :D?

I og med at her er det snakk om klipping av golden retrivere.

Man må jo få spørre når du hele tiden poengterer de gode kritikkene til denne hunden... Det er jo tydelig at noen har søkt uten å finne et eneste resultat, så da lurer jeg på hva slags utstillinger denne hunden har vært på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo få spørre når du hele tiden poengterer de gode kritikkene til denne hunden... Det er jo tydelig at noen har søkt uten å finne et eneste resultat, så da lurer jeg på hva slags utstillinger denne hunden har vært på?

Utstilling i Drammen, Oslo og Hauger, med retriver klubb.

Han ble stilt i 1999 og Janur -Mars 2000. Måtte avlives kort

etter pga. uhelbredeligkreft bare 3 1/2 år gammel.

men som sagt har jeg ikke noen kunskap til klipping av golden,

nettopp fordi vi aldri gjorde det med noen av våre 3 hunder vi

har hatt av denne rasen.

går å laller senga nå, så sjekker tråden imorgen :D Sov godt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Det finnes en oversikt over alle offisielle utstillinger og hvilke hunder som har stilt, og når, og ingen av hannhundene i dette kullet er stilt på offisiell utstilling, og jeg finner ikke engang noen halvsøsken som har gjort det særlig stort. Alle som har tilgang på dogweb kan sjekke dette. Sikker på at du ikke mener valpeshow, som er uoffisielt? (Da ville vel ikke behovet for klipping vært der heller, ettersom det er begrensa hvor mye pels en valp har).

Kjenner jeg blir bare litt irritert når man er så påståelig (og det i tillegg ikke hadde noe med det hovedinnlegger spurte om) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Det finnes en oversikt over alle offisielle utstillinger og hvilke hunder som har stilt, og når, og ingen av hannhundene i dette kullet er stilt på offisiell utstilling, og jeg finner ikke engang noen halvsøsken som har gjort det særlig stort. Alle som har tilgang på dogweb kan sjekke dette. Sikker på at du ikke mener valpeshow, som er uoffisielt? (Da ville vel ikke behovet for klipping vært der heller, ettersom det er begrensa hvor mye pels en valp har).

Kjenner jeg blir bare litt irritert når man er så påståelig (og det i tillegg ikke hadde noe med det hovedinnlegger spurte om) :D

Det kan godt hende ? jeg er egentli ikke sikker. Bare vet at han er stilt 3 ganger og at vi aldri klippet våre golden retrivere. Jeg var jo liten da, så jeg var vel egentlig ikke akkurat så intressert i disse hundegreiene, men jeg spurte mamma når jeg så denne tråden, om åssen vi klipte våre. Og da sa hun bare at vi aldri klippet hverken, ører, poter eller annet, nettopp fordi de var så naturlig pene.

Tror egentlig pelsen på dem vokste dårlig og, for da Bonzo fikk kreft, måtte han opereres, og da barberte de vek en del hår som aldri vøkste ut igjen :S Samme var det med Shaggy. Men. hva hadde det med saken å gjøre? xD Om pelsen vokste fort eller ikke ? xD Men i allefall, jeg vet han er stilt ut i Oslo, Drammen og på Hauger. :P og mener han ble stilt ut i 99 - 00

Men nå kan vi kanskje gå tilbake til saken her? Om åssen en golden blir klippet? Men om du er usikker er det kanskje lurt å ta kontakt med oppdretter ? Det går jo også ann å se om det eventuelt står noe inne på sidene til Norsk Retriver Klubb [www.retrieverklubben.no] ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer, hvorfor klipper man halen på retriverne? Jeg syns dem som ikke er klippet er mye finere enn dem som har sånn butt rund hale, om dere skjønner..

Dersom man ikke klipper halen på retrieverne har den lett for å se veldig ustelt ut, den blir liksom "flisete" sånn som hår på folk. Men som nevnt tidligere i tråden, så skal de ikke se klipt ut, derfor anbefaler man å gjøre klippen i god tid før de skal på utstilling, gjerne over en uke før (kanskje så mye som to). Da rekker det å bli litt mer naturlig igjen før utstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man ikke klipper halen på retrieverne har den lett for å se veldig ustelt ut, den blir liksom "flisete" sånn som hår på folk. Men som nevnt tidligere i tråden, så skal de ikke se klipt ut, derfor anbefaler man å gjøre klippen i god tid før de skal på utstilling, gjerne over en uke før (kanskje så mye som to). Da rekker det å bli litt mer naturlig igjen før utstillingen.

ja, okei.. ser for meg at flisete haler ikke er så pent.. Men jeg har sett veldig mange retriverhaler som SER klippet ut, de er butte i tuppen.. Ikke så pent, men kanskje fordi jeg ikke er vandt til å se klippete retrivere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
ja, okei.. ser for meg at flisete haler ikke er så pent.. Men jeg har sett veldig mange retriverhaler som SER klippet ut, de er butte i tuppen.. Ikke så pent, men kanskje fordi jeg ikke er vandt til å se klippete retrivere :D

Jeg derimot syns de ser penere ut klippet for da syns jeg at hunden ser velstelt ut. Min retriever klipte jeg ørefrynsene på, litt på fanene foran og bak slik at de var jevnt lange uten tuster og halen selvfølgelig, Samme der, ikke så det var klippt opp, men jevnt langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hm. Har du vert på sånn valpe treff, eller sånn de treffer søsknene. Der pleier de og vise litt om klipping osv.

Men ikke alle oppdrettere har sånn treff, eller klipping ! Men den skal klippes på halen,og ved beina og noe sånn ! Jeg lånte en bok om Golden på bibloteket, men leverte den tilbake i går :S ! Men der stod det iallafall om klipping.

De skal klippes på halen, ører, og ellers trimmes på resten av kroppen der det trengs.

Ører ? Hvordan da ? :D

Dobbelpost, mod Peers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke akkurat ta kontakt med oppdretter da dette er en hund jeg skal stille for en veninne og hun spurte om jeg hadde lyst og klippe den, men jeg har funnet det ut så takk for alle som gadd og svare =) og selv har jeg en flat og flaten og goldenen klippes så og si likt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...