Gå til innhold
Hundesonen.no

Targetoverføring

Mud

Recommended Posts

Skrevet

Pusler litt med targetoverføring med Loke på kjøkkengulvet her. Han kan det stort sett, men har lett for å glemme det hvis jeg ikke gjentar det på en stund. Han har en utmerket targeting atferd og jeg kan bruke hva som helst som target og få han til å fryse der, men det er jo verdiløst uten en god targetoverføring. I dag lærte vi å gå til skuffene, noe som resulterte i at han begynte med snutetarget på en skuff med en gang jeg fjernet "musematten" (gryteklut) så det er tydelig at han ikke helt har skjønt tegningen så godt som jeg skulle ønske.

Flyttet targeten over mot dørstokken og etterhvert fikk jeg ønsket atferd der.. Men allikevel... Han "lærte" selvfølgelig targetoverføring med en gang han skjønte hva targeting var, men jeg mistenker at han ikke heeelt har lært det allikevel hvis dere skjønner. Loke er en gutt som vanligvis virkelig husker det han har lært, på godt og vondt.

Jeg trente targetoverføring ved å bare fjerne target raskt i belønningsfasen og belønne han når han oppsøkte samme punktet av refleks. Det virket som det satt godt en periode, men etter perioder uten trening "detter det ut".

Hvordan har dere trent det inn? Finnes det en god oppskrift?

Edit: glemte... Ved snutetargeting (som jeg aldri bruker egentlig) har han en utmerket targetoverføring :whistle:

Skrevet

Å raskt fjerne targeten for så å belønne ved gjentagelse av adferden på refleks er omtrent slik jeg selv ville gjort det :whistle: Der andre kanskje velger å bruke mindre og mindre target (jf å klippe ned musematta i gradvis mindre biter), så velger jeg å spille på hundens repetisjonsklokhet, og så frishape videre.

Men, kanskje var du litt for kjapp med å øke kriteriene siden han begynte med nesetarget på skuffene? Jeg mener, siden du forteller at han kan nesetargeten veldig godt, så vil jeg tro at den fort overstyrer når han blir usikker.. Så utfordringen blir vel da å holde kriteriene så lave at han ikke blir usikker?

Hva var det han skulle gjøre istedet for å targete skuffene med nesa?

Skrevet

Han skulle bare gå til det samme punktet.. (som var litt mye opptil skuffene som han tidligere har lært å lukke :angel: )

Tror du har rett ang kriteriene..Får rett og slett trene mer og legge det opp enklere. Jeg er sær på at jeg vil ha en bra targetoverføring, jeg vil ha han til å gå tilbake til samme punktet uten å nøle. Jeg vil ha en forståelse av at targeten bare er akkurat det: en target som viser hvor jeg vil ha han og hvilken plass han skal søke opp. Å bare trampe på en target har liksom ingenting for seg med mindre han kan overføre det til ruta, kon etc uten problemer. Han har nok såpass med forståelse at det ikke vil bli noen veldig store problemer, men jeg vil ha et bombesikkert grunnlag :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kattedo bør nok være utenfor rekkevidde for hunden. Og så må det jo da enten være en hundevant katt eller en kattunge, som ikke vil ha erfaring med å bli jaget. Jeg ville nok lagt en ganske nøye plan for introduksjon og sosialisering. Veldig avhengig av type og individ av hund så kan det bli utfordrende, særlig hvis hunden har noe særlig jaktinstinkt, men det er også mange hunder som jager katter ellers som tolererer huskatten.  Snakk med folk som har erfaring med å introdusere hund og katt fra før, og ha kompostgrinder tilgjengelig for å holde de adskilt til de er tilvendt, og steder der katten kan gjemme seg og klatre opp.
    • Navnet eller hvor mange stavelser bestemmer du jo selv, men to stavelser er ofte lettere for hunden å oppfatte og kjenne igjen. Generelt vil en hund respondere mye bedre på "Fido" enn "Maxmilianimus" fordi det er lettere å høre det, rett og slett.  Det finnes masse hundenavnlister på nett, så jeg ville bare søkt etter noen av de, og valgt fra nederste halvdelen av listen over populære hundenavn.
    • Hva bør man tenke på når man skal bestemme navn til hunden? Hvilke navn liker dere? Hva heter hunden deres? Trenger tips. Er det sånn at det kun må være to stavelser?
    • Hva bør man tenke på om man allerede har hund men ønsker katt? Utstyr som er kjekt å ha annet enn det som er anbefalt? Hva gjør man med innedo og hunden da skal grave? Osv. Vil være forbredt på alt.
    • Vi har faktisk nettopp betalt et gjerdefirma for å sette opp nettinggjerde rundt en del av hagen. Personlig synes jeg nettinggjerde er bra og solid, men det kan jo være andre løsninger passer bedre for andre. Byggvarehusene selger ulike typer gjerder og gjerdemoduler i tre og sånt, og kan ofte formidle håndtverkere som tar jobben. Ellers kan man søke opp og kontakte gjerdefirmaer selv. Jeg brukte MittAnbud denne gangen. Vi fikk satt opp nettinggjerde rundt hele hagen i forrige hus også, og jeg angrer ikke på det. Hvis det er praktisk gjennomførbart å gjerde inn hele tomta ville jeg gjort det, men det kommer jo litt an på hvor du vil hunden(e) skal ha tilgang og sånt. Har du mye blomsterbed eller grønnsakshage kan det være lurt å ha det separat f.eks.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...