Gå til innhold
Hundesonen.no

Brio julekatalog


Sverami

Recommended Posts

Nå har vi nettopp fått Brio's julekatalog i posten, som så mange andre her i landet.

Jeg leser den selfølgelig, alle liker jo en lekekatalog uansett alder! Og jammen har ikke lekene forandret seg siden jeg var liten...Nå er jo jeg bare 19, men utviklingen av elektronisk lego, barbiedukker som kan koblest opp til ipod og bratz pryder bladet. Nå har jeg mine egne meninger om både bratz, star wars kostymer til barn og andre produkter fra utlandet, men når jeg kommer på side 20 da kjenner jeg sinnet komme for alvor.

Sammen med den snakkende papegøyen og kaninen så er det bilde av to små Chihuahuaer i rosa og lilla genser, med matchende veske de kan sitte i...og tittelen på disse to hundene: Paris Hilton hund!

Hvordan kan foreldre kjøpe disse hundene til 4 åringer og oppover? Det motbydelig i mine øyne, og det er jo helt feil å gjøre Chihuahuaer (og andre miniatyr raser for den del) til objekter, til små veske hunder og som ett assesorie, som ett smykke eller mobiltlf...! Hvordan kan en internasjonal partyjente, som har blitt satt i fengsel, drikker seg full være ett forbilde for noen som helst?

Har ikke Brio moral eller fornuft? Eller bryr de seg bare om hva som selger best?

Er det noe vi hundefolk kan gjøre for å kanskje stoppe disse lekene? Det er jo helt sykt at barn skal gå rundt med en slik veske, en veske med noe som skal forestille en levende hund...Vist de vokser opp og tror at minityrhunder bare kan sitte i slike vesker å synst det er helt greitt er dette utrolig trist!

Er det bare jeg som overdriver eller er noen enige med meg her? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre at de får en hund som er leke hund enn at folk kjøper en levende "Paris Hilton hund" til dem og ikke ta høyde for ansvaret som følger en levende hund.

Leke hunden trenger ikke mosjon, pelsstell, trening ol som den levende trenger og det at det følger med gensere og bag som de kan ha den i er ikke såå ille, folk med små hunder bruker jo dette til sine hunder og der en meningen om nytten av sånne ting delt i to :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper de fleste barn vet forskjellen på en kosedyr-hund og en levende hund, uansett størrelse. Men liker selvfølgelig ikke at det lages slike kosedyr. Håper foreldrene tar seg bryet med å fortelle barna sine at det er forskjell på en leke og et dyr.

Er forresten enig med Djervekvinnen. Våpen er verre leker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammen med den snakkende papegøyen og kaninen så er det bilde av to små Chihuahuaer i rosa og lilla genser, med matchende veske de kan sitte i...og tittelen på disse to hundene: Paris Hilton hund! Hvordan kan foreldre kjøpe disse hundene til 4 åringer og oppover?

Veldig enkelt: "Mamma, mamma jeg vil ha!!" Hvorfor vet ungene at de vil ha dette? De har jo sett hva mamma leser av kjendisblader og hvem som pryder de sidene hun leser. Brio selger dette fordi det er et marked, og det er et marked fordi folk har dårlig smak.

Det motbydelig i mine øyne, og det er jo helt feil å gjøre Chihuahuaer (og andre miniatyr raser for den del) til objekter, til små veske hunder og som ett assesorie, som ett smykke eller mobiltlf...!

En skal ikke gå mye rundtom i dette landet for å se det samme konseptet med levende chihuahua'er og miniatyrer, og TV2 er jo glad for å sende et tv-program hvor hovedpersonen i første program hadde som hovedhobby å kle opp miniatyren sin. Det var en voksen person.

Hvordan kan en internasjonal partyjente, som har blitt satt i fengsel, drikker seg full være ett forbilde for noen som helst?

Synes det er herlig demokratisk at en nå ikke trenger evner eller talent lengre for å være superkjendis, og kjente folk gjør det samme som alle andre mennesker, f.eks drikker seg full, havner i fengsel, råkjører og går med chi'er i vesken.

Har ikke Brio moral eller fornuft? Eller bryr de seg bare om hva som selger best?

Som et aksjeselskap er deres eneste formål efter norsk lov å tjene penger, de kan ikke plutselig bestemme at de ikke vil tjene penger.

Er det bare jeg som overdriver eller er noen enige med meg her? :whistle:

Av alle problemer i verden tror jeg ikke dette er kommet med på skalaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri gitt slike leker til mine barn.

At det er bedre enn å gi levende hunder i gave er det jo ikke noe tvil om, men så er det ikke det denne tråden handler om heller da. En leker er ikke bare en leke, synes jeg. Det ligger litt mer bak enn bare "ååå sååå søøt" Det handler jo litt om hvilke holdninger osv man har til ting og hva du vil at barna skal lære av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... Hva da med verdens mest populære og kjente leketøy, da - en teddybjørn?

Er det da "motbydelig" ovenfor bjørner at disse kommer med klær, egne barnevogner, hele hus, etc.. ?

Hadde det vært bedre med en tiger (eller bjørn) som leketøy med klær, bæreveske, etc? Eller hadde signaleffekten vært like feil da også? Om det hadde vært en annen rase (selv hadde jeg en old english/beardisaktig lekehund som jeg slepte rundt i en 10-års periode...

Jeg synes det er helt greit å gi ungene kosebamser - enten de er formet som hunder, katter, kaniner eller bjørner..

Men Barbiedokker som har en kroppsfasong som ikke engang hadde vært forenlig med å kunne stå oppreist hvis hun hadde vært ekte... tja... Eller G.I.Joe, forsåvidt også tinnsoldater - som har en eneste funksjon - å leke krig og kamp med?

Men huff - nei, ikke en chihuahua?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo litt spesiellt med chihuahua, nettopp fordi det er en motehund som blir sett mer på som tilbehør enn hund. Det er på en måte ikke problemet med bjørner... Folk har ikke et vridd syn på bjørner og tenker at de tar seg godt ut sammen med sistkjøpte kjole og sko. Og jeg synes det er litt mer uskyldig med en goldenbamse enn en chihuahuabamse med discokjole og lipgloss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at man skal gi barna levende hunder istedenfor. Absolutt ikke.

Men kanskje en av de andre bamsene man kan velge mellom, en som ikke blir assosiert med Paris Hilton og korte miniskjørt.

Dette var jo bare min mening, men om andre synst det er helt greitt å gi paris hilton hunder til sine fem-åringer så dem om det! :rolleyes:

Jeg blir bare irritert av å se slike leker, da vi alle hvet at Chihuahua rasen for øyeblikket er svært etterspurt. Som igjen har fulgt til "puppymills" og smugling over grensen, og deretter solgt for opp til 20.000 kr uten å være registrert.

Jeg har bare rasens beste i tankene, og slike leker synst jeg ikke hører hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snoopy.jpg

Hils på Snoopy, 33år gammel, ventet på meg da jeg kom hjem fra sykehuset da jeg var baby, min trofaste følgesvenn igjennom hele livet :whistle:

Snoopy var veldig populær da jeg var liten, like populær som Tinkerbell til Paris, han var med meg overalt, satt ofte i sekken min med hodet mellom lokket da jeg var på tur, slemme meg :lol:

Hjemme hadde jeg levende Corgier som jeg holdt på mye med, men mamma har fortalt at hun har ikke tall på hvor mange ganger jeg hadde et av utstillingsbåndene til hundene på Snoopy og dro han etter meg på tur på plenen :D

Er dette så ille? Et barn som leker med leke hunden sin?

Teknologien nå til dags har blitt mer avansert og leketøy blir mer og mer naturtro (våpen, hunder, babydukker osv), er det ikke bedre at barn går på tur med leke tøyet sitt enn at foreldrene kjøper et levende dyr som barna kanskje blir lei av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette tar jeg med knusende ro. Som andre har sagt før her så er det mye bedre med sånne pyntehunder, enn å bruke den levende varianten. Jeg regner med disse småtassene får kjærlig omsorg så det holder. Og for barn som ikke har hund, eller kan ha, kan de bli et verdifullt substitutt. Å dra våpenleker over samme lest, synes jeg blir feil, fordi det handler mer om hva slags fantasier vi vil podene skal utvikle oppi de overaktive hjernene sine. Hadde chihuahuan vært levert med lasersverd eller strømhalsbånd kunne jeg vært enig i at det var en fæl leke.

Skal man være så hysterisk, så kan man jo tenke hva ungene opplever i forhold til babydukker også? De både spiser og tisser, men vi forventer jo ikke at ungene som får disse, har de samme holdninger til babyer som voksne, bare fordi de fikk ei slik dokke til jul en gang.

Jeg synes det finnes mange verre forbilder for barn enn dette. Ta bare enkelte klær. Når 4-5 åringer skal være sexy liksom. Det blir helt feil i mitt hode.

Nei la ungene få kosemose med tøyhundene sine så mye de vil. Enten rasen er schäfer enn chihuahua. Mine barn hadde schäfervalp som kosehund. Den ble bært i veske, påkledd med glitterkjole og kjørt i dokke vogn. Men ungene vet at det ikke er sånn det fungerer i RL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lillesøster er 10 år gammel og har en sånn bamsehund i veske.

Hun tror på ingen måte likevel at våre hunder er noe "tilbehør" man setter i vesker og som ikke blir behandlet som levende individer. Langt der i fra. Unger er såpass smarte at forhåpentligvis så skjønner de forskjell på en bamse og en levende hund..

PS. Ang om Paris er et bra forbilde. Jeg så opp til Spice Girls jeg, med MINIMALT med klær, sko som man kunne drepe seg på og NULL moral. Vet ikke om det var noe bedre :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paris Hilton eller ikke... Om småjenter på 4 år (?) allerede i DEN alderen er opptatt av image, "se kul ut og ha det rette tilbehøret", etc... Sier ikke DET noe om foreldrene?

For Guds skyld - få ungen interessert av HUNDER fremfor mote, klær og "size zero", sier jeg, da. Hvordan en "skikkelig/ordentlig hund" skal behandles kan man jo faktisk justere seg selv etter..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette kommer kanskje litt utenom tråden, men jeg bare kom til å tenke på noe jeg så her om dagen i oslo.

Foran meg på gaten går ei jente i 18- 20 årene, og bærer på en liten veske og en litt større veske/bag. Jeg blir gående bak henne et stykke, da det var trange gater. Etter et stykke så ser jeg nærmere på bagen, hvor det er "netting" bak, og der ser jeg en liten rompe og hale på en chihuahua.

Da kjente jeg at jeg ble skikklig irritert, og hadde veldig lyst til å stoppe henne og spørre hvorfor i alle dager den hunden ikke kunne få lov til å gå selv, og springe og oppleve verden, i stedet for å sitte inne i den bagen og bli bært! :D

Jeg har selv en Chihuahua, og jeg det kunne ikke falt meg inn å sette han i en veske eller bag og bære rundt på han! Han får springe og gå selv, noe han ELSKER, og han henger med på turer på opp til 1 og en halv time uten problemer!

Han er en hund på lik linje som en Sheltie , eller shæfer, og det skal han også få lov til å være! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Som jeg sa i ett tidligere innlegg, debatten gikk i fjor også, den kan leses her. Jeg ser ingen nye argumenter fra noen av sidene..

Jill: Er du virkelig overrasket over å se en chi i en veske? Da lurer jeg på hvor du har vært de to siste årene... ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråtass: Hva så om denne debatten gik i fjor? Kan ikke folk si meningene sine nå for det? og..,.

Gåtass: Nei, jeg er ikke OVERRASKET over å se en chihuahua i en veske. Det har jeg heller ikke sagt! Men jeg ble irritert NÅR jeg så det.

For tross alt, selv om jeg har vært mange steder de 2 siste årene, så har jeg faktisk ikke sett noen bære rundt på de i vesker.

Men jeg bor jo da heller ikke i Oslo, og her hjemme møter jeg folk med hunder i skogen, og de bærer ikke rundt på hundene sine. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jill: Er du virkelig overrasket over å se en chi i en veske? Da lurer jeg på hvor du har vært de to siste årene... ^_^

Jeg blir ikke overrasket over å se chi'er i veske, men for en liten stund siden så jeg en chi i en hundevogn! En trillevogn tilpasset små hunder :D Da ble jeg litt paff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje ikke en bamse-Chihuahua i bag er noe verre enn de fleste andre leker. Ponyer skal ikke ha man som er lengere enn hele kroppen og bo i slott. Papegøyer skal fly runt i jungelen, ikke sitte fast på pinner i stua. Babyer skal ikke ha sminke på seg, og barn skal ikke være sjåfører. Tar man en titt i hvilken som helst lekekatalog så kan man plukke ut 1000 ting som er feil "på ordentlig". Jeg tror vel kanskje ikke det er noen automatikk i at om et barn får en lekesak så lærer de at akkurat sånn skal det gjøres med en "ekte" verson av leka også. Så ofte som hoder og bein brekker av dukker ville det i grunn blitt fullstendig krise om det var sånn. :D Målgruppa disse lekene er retta mot også er jo også en helt annen enn den gruppa som faktisk kjøper seg ekte Chihuahuaer og tilhørende bag. Da tror jeg vel heller det er forbildet i seg selv man bør reagere på og ta tak i, for jeg er helt enig i at hund er hund og ikke pynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jøsses, er dette noe å henge seg opp i da? Min datter har chi i bag, bc i sengen og schæfer på nattbordet hun. De er ofte med oss på tur og er så møkkete at de gruer seg veldig for vaskemaskinen etterpå. Selv lille rosa chi i sin fluffy veske er med på tur i marka. Hun hadde lyst på chi'n fordi den var søt og rosa og med glitter. Tror ikke hun tenkte på at visse i verden går med dette i full seriøsitet. For henne var dette ett leketøy og du kan banne på at hun hadde reagert med vantro om hun hadde sett en levende chi i veske.

Nei, det må da finnes viktigere ting å irritere seg over. Blir for banalt for meg. I går ble 8 ungdommer drept i ett naboland, i dag har en norsk soldat blitt drept og nå skal vi brått irritere oss over en leke???? Grov up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Gråtass: Det GÅR AN å diskutere ting to ganger.......djisus

Har jeg sagt at det ikke går an? Nope, jeg har bare henvist til diskusjonen som gikk på nøyaktig samme tid i fjor, med nøyaktig de samme argumentene... djisus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, bare kom til å tenke på noe... Hvis det er forferdelig umoralsk å gi en fireåring en liten lekehund - nettopp fordi en hund ikke er en leke. HVA SKAL VI GJØRE MED BARNA SOM FÅR DUKKER TIL JUL?!? Herregud, de kommer jo til å vokse opp i den tro at en baby er en leke man kan herje med!

Saksøk Brio før verden går under sier nå jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...