Gå til innhold
Hundesonen.no

Bremse innkallingen og fjerne bjeffing


Shilamon

Recommended Posts

JEg lurer på om det finnes noen med gode tips på mine to problemer:

Det første er at når vi trener innkalling kommer Rex inn i 190, og må derfor alltid løpe rett forbi (1-2 m) før han snur og kommer tilbake til meg. Noen tips på hvordan jeg skal få han til å bremse litt før så han lander hos meg og ikke skyggen min?

Problem to er et jeg egentlig ikke skjønner meg på. Når vi er på tur kan han plutselig begynne å bjeffe, et par korte og høylytte bjeff. Stort sett ser jeg ingen logsik forklaring på dette.

Det begynte med at han bjeffet på broer og i 6 mnd var det også bare i slike situasjoner han bjeffet. Regner med at dette kanskje kom av stress-> ubehagelig/ skummelt og gå på broer. Men nå har han altså begynt å gjøre det omtrent hvor som helst (i tillegg til broene). Veldig irriterende og unødvendig spør dere meg...

Har prøvd å overse atferden, gjøre noe annet når han bjeffer (flytte fokuset vekk), kjefte og rose når han er stille. Så langt har ingenting fungert. Alt unntagen siste metode (ros når han er stille) har fått bjeffingen til å slutte der og da i den enkelte situasjonen, men han kan begynne igjen senere på turen eller neste tur.

Tips og vidunderlige løsninger? ja takk :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sliter jeg selv med bjeffing på min vesle, men vi jobber med saken på litt samme måte som deg. Prøver belønne før hun begynner bjeffe, hvis det kommer folk rundt et hjørne e.l. Hvis hun har begynt å bjeffe går jeg bakover til jeg får oppmerksomheten hennes og belønner når hun er stille.

Det er jo knall at du har en innkalling med god fart! Går an å prøve med å stille deg intill en vegg/tre/bil (hvis du har mulighet) slik at han ikke får til å løpe forbi deg fx?

Håper du får mange gode råd ombjeffingen som jeg også kan bruke :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt med bjeffingen i forhold til deg er at 1. det er lite forvarsler (utenom om broer) på hva, når eller hvorfor disse bjeffene kommer. Til nå har det å belønne når han har vært stille vært det minst effektive for å roe ned bjeffingen... men håper på svar da det både er irriterende, undøvednig og litt flaut med en bjeffende setter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...