Gå til innhold
Hundesonen.no

Bremse innkallingen og fjerne bjeffing


Shilamon

Recommended Posts

JEg lurer på om det finnes noen med gode tips på mine to problemer:

Det første er at når vi trener innkalling kommer Rex inn i 190, og må derfor alltid løpe rett forbi (1-2 m) før han snur og kommer tilbake til meg. Noen tips på hvordan jeg skal få han til å bremse litt før så han lander hos meg og ikke skyggen min?

Problem to er et jeg egentlig ikke skjønner meg på. Når vi er på tur kan han plutselig begynne å bjeffe, et par korte og høylytte bjeff. Stort sett ser jeg ingen logsik forklaring på dette.

Det begynte med at han bjeffet på broer og i 6 mnd var det også bare i slike situasjoner han bjeffet. Regner med at dette kanskje kom av stress-> ubehagelig/ skummelt og gå på broer. Men nå har han altså begynt å gjøre det omtrent hvor som helst (i tillegg til broene). Veldig irriterende og unødvendig spør dere meg...

Har prøvd å overse atferden, gjøre noe annet når han bjeffer (flytte fokuset vekk), kjefte og rose når han er stille. Så langt har ingenting fungert. Alt unntagen siste metode (ros når han er stille) har fått bjeffingen til å slutte der og da i den enkelte situasjonen, men han kan begynne igjen senere på turen eller neste tur.

Tips og vidunderlige løsninger? ja takk :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sliter jeg selv med bjeffing på min vesle, men vi jobber med saken på litt samme måte som deg. Prøver belønne før hun begynner bjeffe, hvis det kommer folk rundt et hjørne e.l. Hvis hun har begynt å bjeffe går jeg bakover til jeg får oppmerksomheten hennes og belønner når hun er stille.

Det er jo knall at du har en innkalling med god fart! Går an å prøve med å stille deg intill en vegg/tre/bil (hvis du har mulighet) slik at han ikke får til å løpe forbi deg fx?

Håper du får mange gode råd ombjeffingen som jeg også kan bruke :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt med bjeffingen i forhold til deg er at 1. det er lite forvarsler (utenom om broer) på hva, når eller hvorfor disse bjeffene kommer. Til nå har det å belønne når han har vært stille vært det minst effektive for å roe ned bjeffingen... men håper på svar da det både er irriterende, undøvednig og litt flaut med en bjeffende setter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...