Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du tatt inn hund fra utlandet?


Tervtotten

Recommended Posts

Hei

Noen som har importert hund her og som vil dele sin erfaring??

Hva var fremgangsmåte og hvor mye kostnader kom du opp i? Hvem rase fra hvilket land???

Nå er jeg ikke intrs i du gjør sånn og sånn svar, jeg er ute etter andre`s erfaringer og planlegging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd. Lurer selv på dette. Håper jeg kan slenge meg på den. Har lest litt på mattilsynets sider, men ble litt forvirret. Så folks erfaringer er veldig bra å få høre.

Hva må man ha klart på forhånd med papirer , pass etc. og hva er forskjellene på valp under 3 mnd og over 3 mnd. Kan den sendes alene i fly eller må man hente den selv? Karantene? Ja slike type ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt inn valp fra Danmark. En australian shepherd som var 7 uker og 5 dager gammel når jeg hentet henne.

Først søkte jeg mattilsynet om å få inportere valp under 3 mnd (da kan man ta de inn uten rabiesvalsine). Tror dette kostet kr 450. For å få til dette måtte jeg ha reg nr. noe som var problematisk fordi jeg fikk vite dette 5 dager før jeg skulle hente valpen (det er 2 ukers behandlingsfrist på slike søknader). Men jeg fikk en egen avtale med mattilsynet der jeg kjørte ned med papirene og ordenet det på dagen.

Hun var såpass liten at jeg kunne ha henne med inn i kabinen . Da måtte jeg kjøpe en godkjent transportbag med lufting og vanntett bunn. (kr 350,-). For å ha med hunden inn er det forskjellige regler med forskjellige selskaper. Jeg fløy med sterling, der prisen er kr 400,-. (Noe dama i skaranken ikke visste, så jeg fikk henne faktisk med gratis). Husk å reservere plass der du kan ha med dyr. (Dyr med flyselskapet sterling)

På flyplassen og flyet måtte jeg ha hunden i bagen (på flyplassen hadde jeg henne litt oppe da). Når vi skulle inn ble hunden kontrollert i sikkerhetskontroll (de kjenner på hunden etter sting eller annet skummelt).

Når jeg ankom Norge gikk jeg bort til tollen. Her viste jeg godkjenningen fra mattilsynet, kvittering og måtte tolle 2-3000 kr.

I norge må jeg om reg. hunden til NKK. Dette koster vel litt over 500 (?)

I tillegg til prisen for min reise med fly og tog, ble det ekstra kostnader for valpen på 5-6000 kr. Altså ganske mye. Jeg trodde vel ikke at det skulle bli SÅ mye dyrere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har importert en tispe fra England.

Der trengte jeg ikke å søke mattilsynet om å ta inn valp under 3 mnd. Stakkars jenta måtte i veldig ung alder til dyrlegen for å få ordnet chip slik at jeg fikk med meg export pedigree. Pass måtte ordnes og echinoccose (orm) behandling 10 dager før avreise. Som sikkert det eneste landet er det ikke lov å ha noen dyr i kabinen så hun måtte gå som cargo, ble rimelig fortvilt da jeg fant ut det. Dette var det også 10 ukers aldersgrense på slik at hun måtte bli hos oppdretter 2 uker ekstra.

Fikk ikke noen i norge til å ordne med cargo biletten til hunden, de booket kun våre billetter så jeg måtte ringe Heathrow direkte for å booke plass til hunden.

Heathrow er gigantisk, cargo terminalen lå flere km unna avgangshallen og det kunne blitt et mareritt om vi ikke hadde forhåndbestillt taxi. Der måtte jeg levere valpen kl 0700 mens flyet vårt ikke gikk før 11 tiden. Det var ikke noen hyggelige timer å vente. Kapteinen ga beskjed da hunden var lastet, men det var ikke en hyggelig flytur, satt med hjerte i halsen under take off og landing ( var sikker på jeg hørte hunden klynke :rolleyes: ) det var de 2 lengste timene i mitt liv.

Etter vi hadde landet måtte vi ned i cargo bygget på gardemoen for å hente henne, der sjekket de alle papirer( hadde selvfølgelig glemt kjøpekontrakten så der måtte de sjekke prisen jeg oppga var riktig). Det tok en stund, deretter måtte de sjekke at chippen stemte overens med passet med en eldgammel chipavleser som ikke klarte å lese av chippen med det første. Jeg fikk ikke se henne i mellomtiden. Så endelig fikk jeg de nødvendige stemplene og betalt tollavgift og kunne stille meg i kø. Gutta på lageret hadde ingen hastverk akkurat, proriterte alt mulig annet tull før henne, men til slutt kom de kjørende med henne på en gaffeltruck :rolleyes:

Hadde ikke forventet at hun skulle være så rolig så mange timer som dette hadde tatt, men det var hun :whistle: , hun var varm og god, så litt søvndrukken ut, hun hadde fått vann og ville til og med spise i bilen på vei hjem.

Hun har ikke fått noen men av dette her, men vet ikke om jeg ville gjøre det igjen, for min egen del :D

I tillegg til kjøpesummen, kom ekstra vetrinær utgifter og flybilletten hennes. Den var dyrere en vår, ca 4-5000 kr om jeg ikke husker feil. Tollavgiften var på ca 2.000,-

Når valpen er under 3 mnd, kan du ta den inn uvaksinert, over 3 mnd må den var rabiesvaksinert fra de fleste land.

Ble rene avhandlingen dette ,men ...

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har tatt inn en voksen hund fra danmark. HUnden fikk rabies vaksine etter normalt opplegg (vaksine, etter 4 uker ny vaksine, vente 120 dager med blodprøve, ca 14 dager for å få resultat av blodprøven) i tillegg fikk hunden ormkur i Danmark 3 dager før jeg hentet den og den fikk det innen 3 dager etter at vi kom hjem (må gies hos vet) Jeg kjørte gjennom sverige og tok hydrofoilen over til danmark, hentet henne og snudde kjørte samme vei tilbake.med en overnatting på veien. Stoppet på grensen mellom sverige og norge og fortollet hunden. Da vi kom hjem måtte hun AA-røntges for det gjør de ikke i danmark.. I tillegg til omregistrering. Så at denne hunden som i utgangspunktet kostet 15.000 havnet på rundt 20.000kr det ville ikke overrasket meg. Men jeg har ikke noe ønske om å regne ut hva hester og bikkjer koster, jeg pleier å trøste meg med at det kunne ha vært værre; jeg kunne ha holdt på med motorsport :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har ikke noe ønske om å regne ut hva hester og bikkjer koster, jeg pleier å trøste meg med at det kunne ha vært værre; jeg kunne ha holdt på med motorsport :whistle:

Ikke sant! *ler* Eller seilflyging!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det oppdretter som gjør jobben med alle behandlinger, kurer, prøver og det som trengs? Høres ut som det er mye å passe på, og kanskje endel ekstra arbeid for oppdretter? Eller tar jeg feil? Er det vanlig at oppdretter sender valpen med fly alene, og at ny eieren kommer å henter den på flyplassen?

Høres ut som mye "styr" og ikke minst dyrt å importere hund. :whistle: Er alle oppdrettere like villig til å sende valper ut av landet? (pga akstraarbeidet med det )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nesten litt usikker på om dette regnes som utlandet, men jeg tok inn en springer fra Sverige.

Kostnadene vi kom opp i husker jeg ikke, men vi kjørte bil, tok det som en liten ferie og kjørte tilbake igjen. Så da har man vel bensinutgifter, pluss det hunden kostet. Tollen kjørte vi rett igjennom. :whistle:

Det var ikke så mye papirarbeid, oppdretter fylte ut skjema for overtagelse/salg, denne kontrakten altså, akkurat som i Norge. Nå har jeg aldri kjøpt hund med stamtavle i Norge, så jeg er ikke helt sikker, men jeg tror min erfaring er lik detå kjøpe valp her i Norge, bortsett fra at oppdretter snakker svensk, og man ofte må kjøre litt lengre for å hente valpen. Jeg kan ikke si at jeg planla så mye rundt dette å hente valpen fra utlandet, måtte bare ha nok tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det oppdretter som gjør jobben med alle behandlinger, kurer, prøver og det som trengs? Høres ut som det er mye å passe på, og kanskje endel ekstra arbeid for oppdretter? Eller tar jeg feil? Er det vanlig at oppdretter sender valpen med fly alene, og at ny eieren kommer å henter den på flyplassen?

Høres ut som mye "styr" og ikke minst dyrt å importere hund. :whistle: Er alle oppdrettere like villig til å sende valper ut av landet? (pga akstraarbeidet med det )

Det er det oppdretter som må passe på og det er mye ekstra arbeid :lol:

Ikke alle er villige til å eksportere, jeg og min oppdretter hadde mye kontakt underveis. Hadde ikke fått kjøpe valpen hadde det ikke vært for at vi ble over en helg for å bli kjent, det var hun veldig klar på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nesten litt usikker på om dette regnes som utlandet, men jeg tok inn en springer fra Sverige.

Kostnadene vi kom opp i husker jeg ikke, men vi kjørte bil, tok det som en liten ferie og kjørte tilbake igjen. Så da har man vel bensinutgifter, pluss det hunden kostet. Tollen kjørte vi rett igjennom. :whistle:

*klippe bort resten*

En treningsvenn av meg har også importert hund fra Sverige. De var ett døgn over grensen og tok med seg hunden tilbake. Treningsvennen min er deleier i hunden og den andre eieren var med. Iom at de bare kjøpte hund hadde de betalt 4000kr hver og var under 6000grensen, dermed ordnet de seg ikke en kvittering på 6000 eller sendte papirene på forhånd over grensen.

De ble stoppet på tolla, betjenten lurte på om de hadde kjøpt hunden i Sverige og ærlige som de var svarte de ja. De viste fram papirene og kvitteringen på at de hadde betalt 4000kr hver. Det gikk ikke så bra. Hunder er ikke en vare som kan deles, dermed nyttet de ikke at de hadde kjøpt halve hver. De fikk en bot på et par tusen (tror jeg?) for at de prøvde å smugle hund over grensa, så ble varen inndratt, men tolla ville ikke ha en hund, så de dro inn verdien av hunden (8000kr). Så da måtte de fortolle hunden for å få kjøre over til Norge. Prisen på det hele ble nesten 20000kr.. Dyr import fra Sverige;)

moralen er: ikke vær ærlig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En treningsvenn av meg har også importert hund fra Sverige. De var ett døgn over grensen og tok med seg hunden tilbake. Treningsvennen min er deleier i hunden og den andre eieren var med. Iom at de bare kjøpte hund hadde de betalt 4000kr hver og var under 6000grensen, dermed ordnet de seg ikke en kvittering på 6000 eller sendte papirene på forhånd over grensen.

De ble stoppet på tolla, betjenten lurte på om de hadde kjøpt hunden i Sverige og ærlige som de var svarte de ja. De viste fram papirene og kvitteringen på at de hadde betalt 4000kr hver. Det gikk ikke så bra. Hunder er ikke en vare som kan deles, dermed nyttet de ikke at de hadde kjøpt halve hver. De fikk en bot på et par tusen (tror jeg?) for at de prøvde å smugle hund over grensa, så ble varen inndratt, men tolla ville ikke ha en hund, så de dro inn verdien av hunden (8000kr). Så da måtte de fortolle hunden for å få kjøre over til Norge. Prisen på det hele ble nesten 20000kr.. Dyr import fra Sverige;)

moralen er: ikke vær ærlig;)

Der vi kjørte over grensa, gidder de ikke å jobbe etter kl fire om ettermiddagen. Med andre ord kan man ta med seg just det man vil etter den tid, og frem til de begynner på jobb igjen morgenen etter. :rolleyes: Og nei, det lønner seg ikke å være ærlig.. :glare: Men uansett betalte vi 7000 for Tulla, hvorav 1000 var forhåndsbetaling. Jeg hadde vel hatt en kjøpskontrakt hvor det stod 6000 tror jeg, men spørsmålet er vel om jeg hadde måttet fortolle henne da, eller om 6000 er max? Vi var også i Sverige i mer enn et døgn, øker satsene da? Moralen er: ikke kjør Svinesund, bruk heller en grisgrendt grensevakt som ikke gidder å jobbe mer enn nødvendig. (Og politikerne lurer på hvordan all verdens pakk klarer å komme inn i landet.. :whistle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der vi kjørte over grensa, gidder de ikke å jobbe etter kl fire om ettermiddagen. Med andre ord kan man ta med seg just det man vil etter den tid, og frem til de begynner på jobb igjen morgenen etter. :rolleyes: Og nei, det lønner seg ikke å være ærlig.. :glare: Men uansett betalte vi 7000 for Tulla, hvorav 1000 var forhåndsbetaling. Jeg hadde vel hatt en kjøpskontrakt hvor det stod 6000 tror jeg, men spørsmålet er vel om jeg hadde måttet fortolle henne da, eller om 6000 er max? Vi var også i Sverige i mer enn et døgn, øker satsene da? Moralen er: ikke kjør Svinesund, bruk heller en grisgrendt grensevakt som ikke gidder å jobbe mer enn nødvendig. (Og politikerne lurer på hvordan all verdens pakk klarer å komme inn i landet.. :whistle: )

6000kr er maks hvis man har vært i landet mer enn ett døgn, mener jeg, men er ikke heeelt sikker. Er mye en kan smugle om en bare vil..er jo bare å kjøre utenfor åpningstidene;)

Vi skal nedover til Stockholm i beg av desember å hente valp (mest sannsynlig), og vel, vi kommer vel ikke akkurat til å oppsøke tollstasjonene for å få valpen fortollet;) Regner dessuten med at vi krysser grensa ganske sent, iom at vi skal kjøre t/r Stocholm fra/til Tromsø:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det oppdretter som gjør jobben med alle behandlinger, kurer, prøver og det som trengs? Høres ut som det er mye å passe på, og kanskje endel ekstra arbeid for oppdretter? Eller tar jeg feil? Er det vanlig at oppdretter sender valpen med fly alene, og at ny eieren kommer å henter den på flyplassen?

Høres ut som mye "styr" og ikke minst dyrt å importere hund. :whistle: Er alle oppdrettere like villig til å sende valper ut av landet? (pga akstraarbeidet med det )

Oppdretter må gi hunden ormkurer og få alt de trenger fra veterinær o.l.,valpekjøper må ordene med mattilsynet selv. Siden min oppdretter aldri hadde møtt meg før, ble jeg nødt til å dra ned for å hente valpen, slik at oppdretter fikk godkjent meg :lol: Min oppdretter priodriterte valpekjøpere fra utlandet, slik at det ble kun solgt 2 valper i innlandet (på tross av mange interesserte kjøpere i samme land).

Det mye jobb og vanskelig å få skikkelig info om innport, i tillegg til at der er DYRT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Importerte valp fra holland og det kostet meg bare flyreise og valpepris. Jeg måtte ikke betale noe til hverken matillsyn, toll eller noe.(valpepris i Holland er 500 euro) Det var litt styr rundt det at hun måtte være chippet, da det er kennelkubben i holland som gir ut chiper ikke vanlige vetrinærer, så tiden ble litt knapp å få godkjent søknaden på. Mattilsynet her stilte opp for fullt når det viste seg at bekreftelsen var sendt til Gol (:whistle: ) et par dager før avreise, men det ordnet seg i siste liten. Jeg måtte også registrere meg som importør i Mathilda Wham (?) registret , noe som var gjort med sånn ca 300 tastetrykk (nei, ikke et amfibie eller en bakterie, ja levende dyr, ja et stykk etc..), så vidt jeg vet er jeg en av svært få som har mått gjøre det for import av hund. Men man akkederer ikke med matillsynet når de sitter på søknaden din om å få hente en valp.

Alt i alt gikk importen greit og den totale sum av importen kom på hele 6400 kr inkl valpeprisen :D

Altså er det billigere å importere belger fra Holland enn å kjøpe i Norge :lol:

Oppdetterene til Lyra syntes ikke det var så fryktelig mye arbeid å gi henne en liten markkur før avreise og sørge for at hun fikk riktig chip forøvrig.

Edit: Lyra lå forøvrig oppå fanget mitt under flyreisen, jeg trengte bare ha henne i bag forann setet ved landing og takeoff. Ikke at jeg spurte noen, jeg la bare bagen på fanget mitt og åpnet lokket. Flyvertinnen bare smilte. På flyplassen bar jeg henne i armene eller lot henne gå selv. Hun var ikke innom vetrinærkontroll ved ankomst (trengte ikke sa de på gardermoen), men tollfolkene leste av chipen hennes og sjekket tilattelsen og papiret hvor oppdretter erklærte at hun ikke hadde forlatt hjemmet deres fra hun var født (ren løgn *flir*) Hun ble nusset på av en tolldame og dett var dett... Biletten hennes bestilte jeg likt som jeg bestilte min (altså når hun ble født hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der vi kjørte over grensa, gidder de ikke å jobbe etter kl fire om ettermiddagen. Med andre ord kan man ta med seg just det man vil etter den tid, og frem til de begynner på jobb igjen morgenen etter. :rolleyes: Og nei, det lønner seg ikke å være ærlig.. :glare: Men uansett betalte vi 7000 for Tulla, hvorav 1000 var forhåndsbetaling. Jeg hadde vel hatt en kjøpskontrakt hvor det stod 6000 tror jeg, men spørsmålet er vel om jeg hadde måttet fortolle henne da, eller om 6000 er max? Vi var også i Sverige i mer enn et døgn, øker satsene da? Moralen er: ikke kjør Svinesund, bruk heller en grisgrendt grensevakt som ikke gidder å jobbe mer enn nødvendig. (Og politikerne lurer på hvordan all verdens pakk klarer å komme inn i landet.. :whistle: )

Ørje/Töksfors

Der er det sjelden tollere som stopper folk.

Har vært over der hver sommer de siste 6 årene og har aldri blitt stoppet, til og med ikke når vi kjører frem og tilbake 2 ganger på bare noen timer.

Eneste vi har sett dem stoppe der er lastebiler og busser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG sier som jeg pleier å si i slike diskusjoner: Det er ULOVLIG i Norge å oppfordre folk til lovbrudd!

Så det å oppfordre folk til å smugle inn hunder i landet er for det første ulovlig, og for det andre ikke spesielt smart av hensyn til sin egen (og vår?) bevegelsesfrihet med hundene, som vi har i dag..

Men joda - bare "kjør ivei" og gjør dette så ulovlig som mulig (for å spare noen kroner). Den største konsekvensen får VI ALLE ta i form av større og flere kontroller på dette også, f.eks. ved at tollen pålegger NKK å registrere tollstempler igjen.

Men hvis man virkelig VIL "tjene" penger på sin grensepassering så er det vel kanskje langt smartere å smugle f.eks. dop? Det har en langt større fortjeneste og risikoen for å bli tatt på en tilfeldig kontroll er omtrent like stor.

Men forslag på hvordan dette gjøres "tryggere" ser vi kanskje ikke på diskusjonsgrupper sånn i all offentlighet, kanskje? Hvorfor ikke?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som kjøpte hunder som kostet over 6000,- og betalte toll..hvorfor fikk dere ikke heller en kvittering fra oppdretter hvor det sto at hunden var rimeligere pga utstillingsfeil etc?

Bedre det enn å smugle hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt styr rundt det at hun måtte være chippet, da det er kennelkubben i holland som gir ut chiper ikke vanlige vetrinærer, så tiden ble litt knapp å få godkjent søknaden på.

Det er mulig å reservere en microchip m/nummer. Min oppdretter gjorde dette ved 1. veterinærundersøkelse. Han sendte meg nummeret tidlig slik at jeg fikk den med i søknaden til mattilsynet. Selve chipen ble satt inn samme dag som valpen ble "klargjort" for reisen (vet.attest på at han var frisk, pass og markkur).

Hun var ikke innom vetrinærkontroll ved ankomst (trengte ikke sa de på gardermoen), men tollfolkene leste av chipen hennes og sjekket tilattelsen og papiret hvor oppdretter erklærte at hun ikke hadde forlatt hjemmet deres fra hun var født (ren løgn *flir*)

Nå synes ikke jeg det er så veldig å flire av. Grunnen til at de ikke skal forlate hjemmet / kennelen, er faktisk fordi de ikke skal kunne bli smittet av rabies. Konsekvensene av at folk ikke bryr seg om dette, kan jo være at man fører inn rabies til Norge. Sjansene for å bli smittet av å være en liten tur utenfor hjemmet er minimal. men hvorfor i all verden skal man ta sjansen?

Min import gikk helt greit. Jeg fikk mye hjelp av oppdretter, og jeg vil anbefale at man finner en oppdretter som har eksportert hunder tidligere. De kjenner prosedyren og vet hva de må gjøre. Legger ved min huskeliste utfra mattilsynets sider.

Import av hunder under 3 mnd fra EU-land (unntatt Sverige)

Reglene gjelder for dyr som er ledsaget av eier (eller annen person som eier utnevner) under transporten og som ikke skal bli videresolgt eller overført til en annen eier.

1. Importgodkjennelse fra mattilsynet.

På å ta inn valp under 3 mnd. som ikke er rabiesvaksinert fra et listeført EU-land (eller andre godkjente land).

- Trenger bekreftelse fra oppdretter på at valpen ikke har vært i kontakt med mulige smittekilder.

- Valpen må være ledsaget av eier / utnevnt person under transporten.

2. Identifikasjon.

Microchip eller lettleselig tatovering.

3. Echinococcus behandling.

Maksimum 10 dager før innreise i Norge. Behandlingen skal gjentas innen 7 dager etter ankomst. Begge behandlingene skal verifiseres i passet.

4. Hundepass.

Som viser identifikasjonsnummer og vaksinasjoner / veterinærbehandlinger.

5. Grensekontroll.

Gå på rød sone og presenter alle papirene. Valpen id-sjekkes.

- kjøpekontrakt Evt. toll betales.

SusanneL: Helt enig!... kanskje ikke det med dop da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SusanneL: Jeg er forsåvidt enig. Jeg vil ikke oppfordre noen til å ta med seg alaskens varer/personer inn i landet. Og hadde vi blitt stoppet i tollen, hadde vi sagt sannheten. Men når tollen er stengt (og grensen åpen), og det var den mest logiske plassen å krysse grensen for oss, så mener jeg at det ikke skal være mitt problem om Tulla ikke ble fortollet (det hørtes litt rart ut). Hvis det er så himla viktig for Norge å fortolle all verdens, så burde de bemanne stasjonene sine og holde bedre kontroll. Det var ikke sånn at vi kjørte gjennom kl to på natten heller, den var vel nærmere fem-seks på ettermiddagen. Man kan vel si at jeg "harselerer" litt med akkurat dette, for det er litt ironisk (syns jeg) at de har høye tollsatser og stenger regler, men ingen til å håndheve de. Da er det jo opp til hver enkelt person som krysser grensen; skal vi vente 14 timer til de åpner, siden vi ikke rakk tollen i dag, og fortolle det lille jeg har med, eller skal vi bare kjøre rett igjennom? Anarki fungerer vel ikke så veldig bra, spesielt ikke når man er forventet å skal følge andres regler.. Det forundrer meg ikke hvordan narkotika og alkohol og personer i sexindustrien klarer å komme seg til Norge "usett" når det fins slike mangelfulle grensekontroller som dette. Og det aner meg at den ikke akkurat er enestående.. Praktisk talt er jo grensen fra Norge til Sverige åpen, svenskene kontrollerte ikke akkurat noe de heller (men så har de allerede billig røyk og alkohol, da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...