Gå til innhold
Hundesonen.no

Lammegryte?

Aya

Recommended Posts

Guest Gråtass

Nå kupper jeg tråden litt for jeg syns nemlig at lam smaker som våt ull, dessuten har lambi ett søtt uttrykk ( men er dum som en sau) som gjør det vanskelig for meg å spise dem, MEN hønsefrikasse er noe helt annet. Det er nemlig det beste jeg vet, så er det noen der ute som har oppskrift på en god hønsefrikasse som ikke er veldig komplisert for en kjøkken-analfabet å koke sammen, blir det mottatt med strålende takknemlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kupper jeg tråden litt for jeg syns nemlig at lam smaker som våt ull, dessuten har lambi ett søtt uttrykk ( men er dum som en sau) som gjør det vanskelig for meg å spise dem, MEN hønsefrikasse er noe helt annet. Det er nemlig det beste jeg vet, så er det noen der ute som har oppskrift på en god hønsefrikasse som ikke er veldig komplisert for en kjøkken-analfabet å koke sammen, blir det mottatt med strålende takknemlighet.

Jeg er SÅÅ enig med deg... lam smaker ull!

Ja til kylling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er SÅÅ enig med deg... lam smaker ull!

Ja til kylling!

Hvordan smaker ull, egentlig? Har dere knasket i dere noen hg ull for å smake liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste høstmaten er: 1 løk, 1 haug med kantareller, en pk bacon, noen loffterninger. Stek løken blank i litt smør først, Så steker du baconbiter, så steker du kantarellene i baconfettet. Supplèr med litt smør. Hiv oppi noen loffbiter (1x1 cm. Ikke skorpe). Krydre med salt og pepper.Bland alt for en siste oppvarming og hiv en diger haug på et par brødskiver. Mmmmm :whistle:

Veldig OT, da lammet er totalt frværende. Strikk genser av ulla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mumbai Curry 2 pers.

Ingredienser: 400 g. Lammebov

200 g. Tomater

2 Løg

5 Hvidløg

1 Rød chili

2 Grønne chili

1 tsk. Garam Masala

4 tsk. Karry

3 dl. Lammebouillon

Salt

peber

Hak tomater, løg, hvidløg og chili fint. Steg det ved god varme i olie indtil det er reduceret til en grødet masse(ca. 20 min!). Hellere for længe end for lidt.

Lammekødet skæres i passende stykker, og afpuds + evt. knogler koges med vand. Kødet kommes i tomatmassen sammen med Garam Masala og en god karry. Kødet steges 5-10 min. hvorefter 3 dl lammefond tilsættes og retten simre til kødet er mørt.

Retten kan evt. jævnes hvis man synes, men det er næsten synd. Som retten er, kan man skelne de enkelte krydderier i retten, og opnår en raffineret smagsoplevelse.

Aloo Gobi 2 pers.

Ingredienser: 1 Blomkål

4 Kartofler

1/4 c Olie

1 tsk. Spidskommen frø

Ingefær fersk 1"

3 Hvidløgsfed

3/4 tsk. Gurkemeje

1 tsk. Røde Chili Pulver

3 Tomater

1 tsk. Garam Masala

2 tsk. Koriander pulver

Snit blomkål ind i buketter. Kuber kartofler. Varme olie og svits spidskommen cirka en minut. Tilsæt hvidløg og ingefær, støj og tilsæt kartofler. Steg, tilsæt gurkemeje og chili pulver, og steg igen. Tilsæt tomater og småkoge cirka 5 minutter. Tilsæt blomkål og højdepunkt varme cirka 1 minut. Skru ned for varme, læg låg på og småkog cirka 15 minutter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...