Gå til innhold
Hundesonen.no

Border Collie på utstilling


Angilja

Recommended Posts

Heisann

Nå har jeg lenge hatt planer om å dra til World Dog Show 08 med Hovawarten min. Men siden jeg nå først skal dit, kan jeg stille Borderen også? Han er ikke gjeterpremiert, heller ikke stillt på utstilling i noe land. Hva sier de svenske utstillingreglene om Border Collie på ustilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vanlig utstilling i Sverige trenger de ikke gjeterpremiering, men om det er egne regler på WDS vet jeg ikke..

I Sverige får du bara ställa border collies på internationella utställningar. Men då krävs inga meriter. Jag antar att WDS är som en vanlig, internationell utställning, men jag vet inte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og planer om å dra dit. Har sjekket ut litt om det er de samme reglene i Sverige, men har faktisk ikke funnet noe om det. Har også er Border Collie som ikke har tatt den gjeterhund prøven :) Vi ber for oss ! :closedeyes: Får håpe det ikke er de reglene der borte. Skjønner egentlig ikke hvorfor det sakl være det i Norge. Det er jo tross alt ikke alle Border Collier som skal brukes aktivt til gjeting? Jaja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og planer om å dra dit. Har sjekket ut litt om det er de samme reglene i Sverige, men har faktisk ikke funnet noe om det. Har også er Border Collie som ikke har tatt den gjeterhund prøven :D Vi ber for oss ! :closedeyes: Får håpe det ikke er de reglene der borte. Skjønner egentlig ikke hvorfor det sakl være det i Norge. Det er jo tross alt ikke alle Border Collier som skal brukes aktivt til gjeting? Jaja..

Får undersøke litt mer, håper det går i orden. Det med at BC ikke for stille i Norge uten gjeterprøven er jeg helt for, men det er en annen diskusjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Neineinei Hvorfor er du for det ? <_< hehe.

BC kan jo være like gode avlere f.eks. for det om

de ikke har tatt gjeter prøven :closedeyes:

Også er jo BC en gjeterhund da!

Om du velger å bruke hunden til noe annet er din sak, det endres ikke i reglene selvom.

Blitt mye "utvanning" i en del raser oppigjennom åra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei Hvorfor er du for det ? <_< hehe.

BC kan jo være like gode avlere f.eks. for det om

de ikke har tatt gjeter prøven :closedeyes:

Kort fortalt fordi en border collie skal være en god GJETERHUND, ikke en pen show-hund :) Utseende til en Bc skal ikke spille noen annen rolle en at det skal være en funksjonelt byggd gjeterhund.

For meg og mine behov (som sauebonde) er det bruks og gjeter hunden jeg trenger. Så jeg er veldig glad for at vi i Norge ikke har mulighet for å ha noe miljø for å alvle show-bc. joda, BC'en er super til mye annet en gjeting, men det er nå en gang gjeting den er avla for, og da synes jeg vi som er glad i den rasen skal gjøre vårt beste for å bevare den gode gjeterhunden. Synes NSG gjør en fin jobb med å prøve å bevare rasen jeg :D Finnes det noe lykkeligere og vakkrere en en gjetende BC...?

Jeg respekterer at noen velger å bruke sine BC'er til annet en gjeting, men vil ikke si jeg liker at man avler på disse.

Grunnen til at jeg lurer ang WDS er jo at jeg uansett skal dit og da kan jeg likegodt stille begge hundene mine:) Det blir første og siste gang noen ser meg i utstillingsringen med en BC :P

meeen.. som sakt, dette er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du absolutt ha gjeterhund til utstilling.. Kjøp Aussie, terv eller noe sånt. jeg synes at det egentlig er greit at det er slike regler i Norge... Border Collien er jo egentlig ganske populær.. Og visst du ser på sånne show linjer i andre land.. Så ser du at rasen er ødelagt.. Okei.. tegningene, fargene osv er perfekte, men selve kroppsbygningen er "stygg" . Dem minner om Aussier. Og en Bc, er en Bc...

Bc-en er også en av de få hunderasene som har gjeterinstinkte i orden. Og jeg tror at folk vil ødelegge dette, dersom utseende blir viktigere enn egenskapene...

Edit:

Er vell bare kelpie og Bc som har gjeteregenskapene i orden (?).. Selvfølgelig så kan jo aussiene gjete.. Men dem gjeter på en "hard" måte.. Bc-ene "ser" bare på sauene.

Bc-en er den flotteste rasen vi har... Og synes at det er synd at folk bryr seg så lite om rasen.. Det finnest så mange dårlige individer på grunn a dårlige hundeier, som ikke tar ansvar.. Disse hundene gis jo bort til hvem som helst... (Stakker da om noen enkelte..)

Edit Igjen: Må bare få ut meningene mone her :D

800px-Border_Collies_Westminster_Dog_Show.jpg

Slik kunne nok Bc-ene se ut, dersom vi begynner med show linjer.. :) . Så det er egentlig like greit at vi ikke har det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at de har de kravene i norge er jeg fult for, selvom det kan være irriterendes i blandt. Dette er gjort for at man skal bevare egenskapen til rasen, og heldigvis for det. Vil ikke ha typisk Show-bc til norge <_< (sverige har vel nok av dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt fordi en border collie skal være en god GJETERHUND, ikke en pen show-hund :) Utseende til en Bc skal ikke spille noen annen rolle en at det skal være en funksjonelt byggd gjeterhund.

For meg og mine behov (som sauebonde) er det bruks og gjeter hunden jeg trenger. Så jeg er veldig glad for at vi i Norge ikke har mulighet for å ha noe miljø for å alvle show-bc. joda, BC'en er super til mye annet en gjeting, men det er nå en gang gjeting den er avla for, og da synes jeg vi som er glad i den rasen skal gjøre vårt beste for å bevare den gode gjeterhunden. Synes NSG gjør en fin jobb med å prøve å bevare rasen jeg :D Finnes det noe lykkeligere og vakkrere en en gjetende BC...?

Jeg respekterer at noen velger å bruke sine BC'er til annet en gjeting, men vil ikke si jeg liker at man avler på disse.

Helt enig med deg her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvel.

Mener at folk kan skaffe seg den rasen de vil, uansett hva de skal drive med.

Asså, nå er det sånn at Bc-en min er mer lik "show" BC-en.

Han er også en utrolig gjetetrhund altså, og har tengt til å holde gjeter egenskapene ved like.

Men jeg skjønner alikevell ikke hvorfor man skal ha de reglene. xD Menmen, regler er regler.

Er jo ikke så mye man får gjort med det akkurat.

Men uansett om en border collie er en gjeter hund, syntes jeg man kan drive med annet ved

siden av, som f.eks lydighet, agility, hopp eller utstilling. Men er absolutt for at man skal holde

ved like gjeterinstinktene deres. Det er en flott hund ! :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvel.

Mener at folk kan skaffe seg den rasen de vil, uansett hva de skal drive med.

Asså, nå er det sånn at Bc-en min er mer lik "show" BC-en.

Han er også en utrolig gjetetrhund altså, og har tengt til å holde gjeter egenskapene ved like.

Men jeg skjønner alikevell ikke hvorfor man skal ha de reglene. xD Menmen, regler er regler.

Er jo ikke så mye man får gjort med det akkurat.

Men uansett om en border collie er en gjeter hund, syntes jeg man kan drive med annet ved

siden av, som f.eks lydighet, agility, hopp eller utstilling. Men er absolutt for at man skal holde

ved like gjeterinstinktene deres. Det er en flott hund ! :closedeyes:

Alt dette kan du den dag i dag. men for å stille ut er det krav.

Hvorfor skal man i det heltatt avle på en bc uten resultater i gjeting å vise til?

Er glad de jobber så mye med å bevare egenskapen til bc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...