Gå til innhold
Hundesonen.no

At hunden henger i luften under drakamp


Huldra

Recommended Posts

Se for deg et typisk bilde av en "sånn derre bulldogtypehund" (kommer ikke på rasen jeg tenker på i farten), som henger i en kong eller noe lignende, og eier holder i andre enden, mens hunden flyr rundt eier, munnen er låst rundt kongen, beina opp fra bakken.. er det farlig? :) Sånn fysisk sett, hva kan man risikere? Tenker både på tenner og på skjelett, og det er vel kanskje noen muskelplager forbundet med det også, kanskje? Er det noe man ikke bør gjøre med hunden sin, eller kan man trene opp hunden til å tåle det?

Tulla begynner å bli temmelig heftig på drakamp, nemlig.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje om hunden plutselig skulle slippe taket det kunne vært farlig? Om snurringen får god fart og hunden slipper vil jeg ikke tru den bomser rett ned på bakken kontrollert. Heller litt sånn ukontrollert deis i bakken litt unna der "den ble snurret".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke farlig å henge i leken og bli med litt rundt, men man skal passe seg sånn at man ikke fører leken andre veien enn den hunden kommer.

Så når hunden hopper mot leken i luften, så skal ikke drakampen umiddelbart skje i retningen hunden kom ifra. (vanskelig å forklare rett)

Prøv å ha myke, naturlige bevegelser når man leker på denne måten med hunden så går alt bra. Man rister/rykker ikke i leken når hunden ikke har bakkekontakt.

De som trener IPO kan sikkert forklare dette bedre. Når hunden tar sats der og hopper på armen, så følger figuranten bevegelsen til hunden sånn at den ikke får voldsomme rykk. (tror jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke farlig å henge i leken og bli med litt rundt, men man skal passe seg sånn at man ikke fører leken andre veien enn den hunden kommer.

Så når hunden hopper mot leken i luften, så skal ikke drakampen umiddelbart skje i retningen hunden kom ifra. (vanskelig å forklare rett)

Prøv å ha myke, naturlige bevegelser når man leker på denne måten med hunden så går alt bra. Man rister/rykker ikke i leken når hunden ikke har bakkekontakt.

De som trener IPO kan sikkert forklare dette bedre. Når hunden tar sats der og hopper på armen, så følger figuranten bevegelsen til hunden sånn at den ikke får voldsomme rykk. (tror jeg)

Skjønte veldig godt hva du mente! Bra forklart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene hunden her er en jævel på drakamp, men jeg passer veldig på - slik Svein Tore også forklarer; han ligger så høyt i drift og giring, at han neppe tar hensyn til seg selv, så da må jeg være på vakt.

Jeg rykker ikke til, det blir mer seige tak, og når han er oppe i luften, så er det mye det samme. Jeg kunne sikkert latt ham "seile" rundt i ring - men det vil jeg ikke, jeg roer det mer ned og bare tar noen "bølgebevegelser" (opp fra bakken og så ned igjen, men ikke brått).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sasha har og begynt å bli ganske heftig på drakamper..endelig :) Men hun rister noe voldomt med hodet, og av og til blir det littb rykking og slikt, fordi jeg ikke klarer å følge bevegelsene hele tiden. Er det skadelig for nakken? La oss si at hun prøver å riste den ut av hendene mine, og jeg holder fast, er det farlig for nakken?

Dårlig forklart men håper dere skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder drakamp som belønning, og også som en måte å "forsterke" en kroppsholdning og for å få det "rent" - uten så mye ombitt og mulighet for uforsiktighet, så vil jeg at hunden skal dra RETT bakover... og rykke rett bakover; da bruker den hele kroppen. De som rister... blir det ikke mest belastning på nakken da? Så med bevegelse på toppen... jeg hadde iallfall vært litt forsiktig. De "glemmer" det meste når ting er gøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo dette med feilbelastning på nakke. Men dette har jo Svein Tore redegjort for ganske så utførlig. Når det kommer til tennene, så kan jeg ikke helt se problemet.. Hvis tennene skulle dette ut fordi hunden henger etter noe, så ville jeg jo tro at de skulle dette ut okke som :S Og slitasje på disse pga henging? Neeei, kan ikke helt skjønne hvordan det skulle gå an. At Sofus derimot tilsynelatende har slitt ned sine pga sin forkjærlighet for å knaske på harde gjenstander- se DET har jeg mer tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo dette med feilbelastning på nakke. Men dette har jo Svein Tore redegjort for ganske så utførlig. Når det kommer til tennene, så kan jeg ikke helt se problemet.. Hvis tennene skulle dette ut fordi hunden henger etter noe, så ville jeg jo tro at de skulle dette ut okke som :S Og slitasje på disse pga henging? Neeei, kan ikke helt skjønne hvordan det skulle gå an. At Sofus derimot tilsynelatende har slitt ned sine pga sin forkjærlighet for å knaske på harde gjenstander- se DET har jeg mer tro på.

Når en hund henger i noe i en drakamp, da har den hele vekten sin på tennene, i tillegg til en x antall G-krefter. At tennene skulle bli revet ut med sånn kraft, kan jeg egentlig se for meg. Men at de skulle falle ut uansett, det klarer jeg ikke helt å gå med på. Og å tygge på harde ting, er det virkelig verre?

Tulla rister sjelden når vi leker drakamp (da gjelder det å dra, riste kan hun gjøre når hun har vunnet kampen evt). Hun drar temmelig hardt ned og bakover, så da får hun holde på med det. Skal hun opp i luften, drar jeg samme vei som Svein Tore skriver om, og så holder vi oss til disse "bølgene" akela skriver om. Så håper vi tennene holder, og at vi ikke får noen uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror neppe det er snakk om G-krefter i tillegg til vekt hvis det kun er tale om denne "bølge" formasjonen. Men nå tenker jeg jo utifra sånn Sofus leker "draleken". Jeg hadde aldri klart å snurre ham rundt meg okke som, men ja jo.. kanskje det blir noen G-krefter i tillegg der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror neppe det er snakk om G-krefter i tillegg til vekt hvis det kun er tale om denne "bølge" formasjonen. Men nå tenker jeg jo utifra sånn Sofus leker "draleken". Jeg hadde aldri klart å snurre ham rundt meg okke som, men ja jo.. kanskje det blir noen G-krefter i tillegg der?

Jeg tenkte at G-kreftene slo inn når man svingte hunden i ring rundt seg, slik jeg prøvde å få frem i startinnlegget (mulig jeg ikke klarte det helt)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se for deg et typisk bilde av en "sånn derre bulldogtypehund" (kommer ikke på rasen jeg tenker på i farten), som henger i en kong eller noe lignende, og eier holder i andre enden, mens hunden flyr rundt eier, munnen er låst rundt kongen, beina opp fra bakken..

Sånn?

1651991560_f9b62ea181.jpg

Nei, det er vel ikke farlig så lenge det er gjort med litt omhu.

Å følge hundens bevegelser er som noen sa viktig. Jeg (les kjæresten som har litt mer styrke) lar ham bite først mens han står, for så å dra ham rundt.

Ang springpole (når de henger i noe som er bundet opp i noe) så fikk jeg klarsignal om å få gjøre det av veterinæren for å gi Töddel ekstra trim siden han ikke skal belaste beinet. Så det kan ikke være så ille det heller, og bikkja får trent omtrent hele kroppen. Som med all fysisk trening er det viktig å bygge opp hunden sakte. Min tommelfingerregel er at jeg ikke øker belastning med mer enn 10% hver uke. Unngår at bikkja tar i mer enn den skal (for jepp, han blir ivrig gitt), slik at sjansen for belastningsskader blir mindre.

Næmmen, det er jo Ivan jo! Liten verden gitt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller sånn?:

Lek17.jpg

Her har han akkurat letta (jepp, han er et fly.. hehe), om jeg ikke husker feil :D

Jeg kan ikke helt se at det skal være mulig å rive ut tenner på denne måten da, så sant ikke tennene sitter dårlig i utgangpunktet? Hadde vel vært mer bekymra for skader ellers i kroppen, tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, ja! :P Takk for svar! Men ang det at det ikke er så farlig, en bulldog er jo mer laget for sånt enn en springer, vil ikke det ha litt å si?

Nja, de er vel ikke laget for sånn. Bite og holde liker de jo, men jeg kan ikke se for meg at konstruksjonen deres er annerledes enn hos andre raser. Hulda har jo nakke og ryggmuskler hun også, og de kan trenes opp sakte men sikkert slik som hos alle hunder. Rykker, drar og napper hun, vil det i tillegg styrke magemusklene hennes. Har hun beina i bakken og drar til, styrker hun både front og bakpart. Tennene holder, de sitter jo fast i kjeven. Jeg har iallefall ikke hørt om bullehunder som har mistet/skadet/slitt ned tenner pga av for mye drakamp eller springpole. :P

Som du skjønner bruker jeg mye slik trening på bikkja for å holde ham i form. Fin trening for å stimulere av/på-knappen er det og. Dra opp for så å roe ned. Rinse and repeat. ;)

Og som du ser så virker det som det funker og. Töddel har bygd endel muskler, og det på tross at han holdes i relativ ro. :D

1651125705_1ab4c7dd6d.jpg

1651993576_92a840a5e0.jpg

edit: endret bildestørrelse.

Eller sånn?:

Lek17.jpg

Fikk du med nøkkelen til kjeven da du kjøpte bikkja? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du med nøkkelen til kjeven da du kjøpte bikkja? :D

Selvsagt, har den hengende på nøkkelknipet mitt enda! :P

Når sant skal sies, så slapp han så fort jeg sa "slipp", faktisk, tror ikke jeg har hatt en hund med så bra slippkommando på som han jeg? Men så var han egentlig ikke veldig høy på drifter heller, det der jobba vi opp fra å omtrent ikke ville kampe engang (ja, jeg må innrømme at jeg er litt stolt av meg selv akkurat der *flir*) til at han aldri slapp før han fikk beskjed..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, har den hengende på nøkkelknipet mitt enda! :P

Puh! Ble litt bekymret der en stund. Konsekvensene av noe annet tør jeg rett og slett ikke tenke på. :P

Når sant skal sies, så slapp han så fort jeg sa "slipp", faktisk, tror ikke jeg har hatt en hund med så bra slippkommando på som han jeg? Men så var han egentlig ikke veldig høy på drifter heller, det der jobba vi opp fra å omtrent ikke ville kampe engang (ja, jeg må innrømme at jeg er litt stolt av meg selv akkurat der *flir*) til at han aldri slapp før han fikk beskjed..

Lære bort slipp-kommando? Jeg har en med drifter utav øra, og slipp kan jeg bare glemme om han bygger seg opp litt noe han gjør rimelig pronto. Må bruke brakstick på han relativt ofte, for å brekke opp med henda krever sin styrke det og. Det har kommet seg litt, men jeg må innrømme at vi er langt ifra i mål. Å bruke drakamp på Töddel kan jeg ikke på lenge. Han girer seg sånn opp at han glemmer å trene etterpå, men det er jo målet en gang i fremtiden... *sukk*

Han er et fjols, men man blir jo glad i de og. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller sånn?:

Lek17.jpg

Her har han akkurat letta (jepp, han er et fly.. hehe), om jeg ikke husker feil :D

Jeg kan ikke helt se at det skal være mulig å rive ut tenner på denne måten da, så sant ikke tennene sitter dårlig i utgangpunktet? Hadde vel vært mer bekymra for skader ellers i kroppen, tror jeg..

Thanx! My point exactly!

:closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh! Ble litt bekymret der en stund. Konsekvensene av noe annet tør jeg rett og slett ikke tenke på. :P

Nei, det er viktig å være forberedt med hunder som har kjevelås! Og det må han jo ha hatt, siden han henger der så vakkert, liksom.. hehe

Lære bort slipp-kommando? Jeg har en med drifter utav øra, og slipp kan jeg bare glemme om han bygger seg opp litt noe han gjør rimelig pronto. Må bruke brakstick på han relativt ofte, for å brekke opp med henda krever sin styrke det og. Det har kommet seg litt, men jeg må innrømme at vi er langt ifra i mål. Å bruke drakamp på Töddel kan jeg ikke på lenge. Han girer seg sånn opp at han glemmer å trene etterpå, men det er jo målet en gang i fremtiden... *sukk*

Han er et fjols, men man blir jo glad i de og. :D

Eh nei? Yngstemann her har ikke noen bra slippkommando hun heller (eller, for henne er slippkommandoen at jeg tar hånda i godbitlomma *flir*) og hun er ikke spesielt høy på drifter hun heller (hun har ingen, ifølge MH'en henne.. hehe). Tror sånt er lettere å lære en som ikke egentlig syns det var så gøy med sånt i utgangspunktet jeg? For eneste grunnen til at han faktisk lærte seg å henge sånn, var at han lærte at dette var gøy.. Han vant alle drakamper, han fikk alltid ros for å holde fast, han ble i det hele tatt kjørt ordentlig opp på det fra han var et halvt år eller eldre - men utgangspunktet var at han ikke egentlig ville kampe, han syns det var en litt ekkel setting fordi det ble en for stor påkjenning.. Og det er lettere å bygge opp en sånn hund, enn å dempe en driftig hund (jeg prøvde jo det på Herverket, med varierende hell.. Han hadde ingen bra slippkommando han heller.. hehe)

Thanx! My point exactly!

:closedeyes:

Bare hyggelig det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...