Gå til innhold
Hundesonen.no

Stri valp


Baldrick

Recommended Posts

Heisann,

Litt om meg; Jeg er ny på forumet her, er 51 år gammel, bor i Kr.sand. Jeg jakter ryper og storfugl vesentlig i Setesdal vesthei, Njardarheim. I år ble sønnen min med for første gang, han er 16 år, kjempegøy!

For flere år siden hadde jeg en engelsk setter han hund som jeg brukte til jakt. Dens navn var Champ og han var særdeles flink både som jakthund og familiehund.

De siste årene har jeg jaktet uten hund men siden min sønn nå er med har jeg anskaffet en irsk setter unghund.

Litt om hunden; Den heter Charlie, er 7 mnd og har en utrolig vitalitet. Den har vært hos en familie på vestlandet som ikke hadde tid til den. Den har vært i bur hele dagen samt aldri stått ute fordi familien hadde sauer på gården. Den har fått ca 3 turer i uka der. Charlie har en utrolig sterk vilje og er antagelig alfa valpen etter det jeg fikk rede på av oppdretteren.

Jeg har nå hatt den i en uke og jeg er nesten utslitt:P Vi har gått 2 turer alle dager så han får trimmet seg ca 3 timer om dagen. Charlie er ikke lydig og han er en slu fant XD, jeg har begynnt dressurtrening så nå sitter opg dekker han på kommando ihvertfall. På tur er han ikke interessert i å gå på plass, han trekker noe vanvittig hele tida. Jeg har prøvd "alle gode ideer" untatt strupebånd, jeg er ikke tilhenger av det. Jeg er imot fysisk dressur av hund selvom jeg ikke har problemer med det. Jeg vil prøve å ha en hund som ikke utfører kommando fordi den er redd men fordi den har lyst til å gjøre meg fornøyd. Det funker mye bedre på jakta.

I går, på søndag, var vi på lang tur, det ble et mareritt med mange mennesker og hunder ute, selv om han bare er en valp er han utrolig tøff i trynet når han møter andre hunder. Han fikk bank av ei pointer tispe...hehehe

Men igrunnen er det ikke morsomt. Jeg er redd jeg har tatt meg vann over hodet med denne villstyringen. Han bruker alle anledninger til å prøve å dominere meg. Noen ganger når han skjønner jeg er frustert ser han på meg å gjesper et par ganger...lol!

Er det noen som har noen ide om hvordan jeg skal få han til lydighet uten å "ta" han? Spesiellt å gå i bånd er et stort problem.

Charlie har et stort potensiale og vi skal på dressurkurs i slutten av November. Hadde vært greit å få lært han basics før det kurset så jeg slipper å bli helt ydmyket ved at Charlie raser rundt å ypper seg mot alt og alle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg komme her med mange gode tips desverre. Men hvis du prøver å skaffe deg en forsterker? En ting han har fryktelig lyst på, det kan være pølse, lever, frolic, leker, osv. Jeg hadde gått et kurs jeg. Også kan du jo låne deg en hundebok, det finnes mange utpå markedet, så det er viktig å finne en du liker metodene på ;)

Selv tror jeg hunder ikke gjør noe for å gjøre eieren fornøyd, enten er de redde oss, eller så gjør de det for å få noe. Eller kanskje en blanding?

Så skaff deg en superforsterker og belønn alle tegn på "lydighet", enten det er å ta kontakt, sitte, legge sed å slappe av, komme når du roper.... ja alt som er positivt :)

Du får sikkert mange andre gode tips her, så jeg tror jeg trekker meg nå ;)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tid til å skrive så langt, men:

Jeg synes 3 timer med mosjon om dagen høres ganske mye ut for en så ung hund. Kanskje blir han overstimulert, og forventer at noe skal skje hele tida? Pass i hvert fall på å la ham få tid til å roe seg ned mellom øktene. Eller kanskje hjernetrim er mer hensiktsmessig? Tyggesaker, søksøvelser osv.

Det med å gå i bånd ER veldig problematisk for en vilter unghund. Tren i korte økter, og bruk sele (som han får LOV å trekke i) når dere skal på tur, inntil han begynner å bli eldre og roligere.

Synes det høres ut som om hunden er kommet til et riktig og godt hjem - lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå hatt den i en uke og jeg er nesten utslitt:P Vi har gått 2 turer alle dager så han får trimmet seg ca 3 timer om dagen. Charlie er ikke lydig og han er en slu fant XD, jeg har begynnt dressurtrening så nå sitter opg dekker han på kommando ihvertfall. På tur er han ikke interessert i å gå på plass, han trekker noe vanvittig hele tida. Jeg har prøvd "alle gode ideer" untatt strupebånd, jeg er ikke tilhenger av det. Jeg er imot fysisk dressur av hund selvom jeg ikke har problemer med det. Jeg vil prøve å ha en hund som ikke utfører kommando fordi den er redd men fordi den har lyst til å gjøre meg fornøyd. Det funker mye bedre på jakta.

I går, på søndag, var vi på lang tur, det ble et mareritt med mange mennesker og hunder ute, selv om han bare er en valp er han utrolig tøff i trynet når han møter andre hunder. Han fikk bank av ei pointer tispe...hehehe

Men igrunnen er det ikke morsomt. Jeg er redd jeg har tatt meg vann over hodet med denne villstyringen. Han bruker alle anledninger til å prøve å dominere meg. Noen ganger når han skjønner jeg er frustert ser han på meg å gjesper et par ganger...lol!

Er det noen som har noen ide om hvordan jeg skal få han til lydighet uten å "ta" han? Spesiellt å gå i bånd er et stort problem.

Charlie har et stort potensiale og vi skal på dressurkurs i slutten av November. Hadde vært greit å få lært han basics før det kurset så jeg slipper å bli helt ydmyket ved at Charlie raser rundt å ypper seg mot alt og alle..

Hei du! Jeg tror du forventer litt mye av skapningen du har fått i hus. Du kan ikke forvente at en valp på 7 mnd skal lære seg sitt, dekk, på plass, gå pent i bånd, være rolig rundt andre hunder og samtidig tilpasse seg et nytt hjem på en uke. Og særlig siden han omtrent har bodd i bur hele tiden tidligere. Senk skuldrene, pust med magen, ta små skritt om gangen og konsentrer deg først og fremst om å få et godt forhold til hunden din.

Når han ser på deg og gjesper hvis du er frustrert, så er det ikke for å dominere deg eller fordi han synes du er kjedelig. Han ser du er frustrert men vet gjerne ikke hvorfor og da blir han litt stresset eller usikker og gjesper for å dempe. Å lære seg litt hundespråk er ganske lurt for alle hundeeiere. Det finnes flere bra bøker om emnet.

Hvis du skal lære ham nye ting, så gjør det stille og rolig uten forstyrrelser. Du kan ikke lære ham å gå pent i bånd, samtidig som han drar mot en annen hund. Start hjemme i hagen eller et annet rolig sted og så trener dere på å gå fint i bånd. Når han strammer, så kan du forsøke å stoppe helt eller du kan snu og gå andre veien. Poenget er at hunden skal skjønne at slakt bånd betyr framover, stramt bånd betyr full stopp, eller den andre veien enn han hadde tenkt seg. Når båndet er slakt, kan du rose litt avmålt. Når dere trener på dette er det veldig viktig å være konsekvent. Draing skal aldri føre til fremdrift. Som bardman sa, bruk sele på tur til han har lært det. Da ødelegger du ikke for båndtreningen, og hunden får mosjon likevel.

Og please, ikke la andre hunder banke ham. La han få være sammen med voksne, tolerante hunder med et godt språk. Slik lærer han best å oppføre seg sammen med andre. I motsatt fall kan du risikere å få en "angrep er det beste forsvar-hund". Hvis han begynner å yppe så gå lenger unna. Han skal ikke oppnå action ved å oppføre seg dårlig. Og for all del ikke kjeft i sånne situasjoner. Da er dere på lag.

La han gjerne få litt å bryne hodet sitt på også. Godbitsøk og slike ting er fine måter å få en hund deilig sliten på. Og lær ham å leke. Lek er en av de beste forsterkere du kan ha i trening. Og da leker han med deg og den gjenstanden du måtte ha, han løper ikke etter baller og pinner som blir kastet.

Og du trenger ikke å lære ham basic før du begynner på dressurkurs. Drit i hva andre mener om deg og hunden din. På kurs går man for å lære, og det gjelder for alle som er der. Det blir litt på samme måte som hun gamle dama som sleit seg helt ut ved å vaske huset før hjemmehjelpen kom. :)

Lykke til med en av verdens vakreste hunder! Håper dere får det til så dere blir den kameraten dere er ment å være for hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han ikke vant til å få daglige turer der han kom fra så kan han gjerne være litt overgira en stund. Jeg overtok ei tispe som bare hadde stått i bånd frem til jeg fikk henne og hun oppførte seg som en gal på hver tur i en mnds tid.

Jeg ville trent på båndgåing seperat fra mosjonsturene og heller brukt sele og magebelte når den skulle få kosetur. Jeg brukte Haltigrime på tispen i en periode for å lære henne å følge meg og for å unngår at hun kvelte seg helt (hun lå flat på bakken og trakk av all makt)

Gjesping er et dempende signal, altså et signal hunden bruker for å roe ned en situasjon den finner stressende. Altså gjesper den sannsynligvis for å roe deg ned fordi den blir stresset og usikker når du er frustrert.

Tror hunden får det fint hos dere jeg! Du vet, de verste unghundene blir gjerne de beste arbeidshundene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen hit!

Enig med de andre her. Senk kravene, og jobb med en ting av gangen. Det er ikke lett når man har en villstyring, men vær tålmodig, les bøker, ta kurs hvis du kan, så går det seg til. Ikke overdriv med tur (3 timer hørtes mye ut), men bygg opp et godt forhold med hunden. Det høres ut som at hunden har det 100 ganger bedre hos deg/dere enn før uansett. Bare det å la hunden få være endel av hverdagen, være med ute i hagen, kose, slappe av og gå tur er noe som en hund setter pris på.

Det er nok slitsomt nå, og jeg føler meg deg. Håper du føler at det går seg til med tiden. Hunden er enda såpass ung og vill. Ikke vær redd for å søke hjelp hos erfarne folk du selv er komfortabel med. Husk at du trenger ikke å ta hunden fysisk hvis du ikke vil. Men jeg personlig mener at grensesetting MÅ til, og at å ta tak i hunden en gang hvis det trengs, er helt OK. Det er kanskje det som må til på akkurat denne type hund som du har nå? Det er noe du selv må vurdere.

Lykke til videre! Gi oss gjerne tilbakemeldinger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle, her var det mange fine tilbakemeldinger! :)

Jeg skjønner jo at omstillingen tar tid og at vi ikke gir oss.

Har nettopp vært på en 2 timers rolig tur i regnværet. Gikk en plass som heter Jegersberg i Kr.sand.

Tok med en tyggeball som han er glad i.

Olalala for en opplevelse! Jeg slapp han for første gang på et jorde med noen kråker og skjærer, mot bedre vitende da men jeg tenkt...shit la gå, det verste som kan skje er at jeg må bruke det neste døgnet på å finne han igjen!

Til tross for diverse turgåere og en barnehage på tur + alle fuglene, kom han hver gang jeg kalte han inn med ballen! Snakk om Dr. Jekyl og mister Hyde!

Gikk litt innover skauen uten bånd ;), han holdt meg under oppsikt hele tiden og kom på plass hver gang jeg kalte han inn! Ser ut som forsterkeren funket bra ja! ;)

Så tok jeg på han reima... da kom Dr. Jekyl fram igjen ja... men som foreslått her bare lot jeg han dra og stoppet opp når det ble for ille. Funka igrunnen ganske bra selv om jeg er sikker på at mine armer nå er ca. 5 cm lenger enn tidligere + at du nå ser lårmusklene mine utenpå buksa!

Godt å ha dette forumet, ser ut til at det er mange kloke hunde-eiere her. :)

Igjen takk til alle, jeg kommer til å benytte meg av flere av tipsene.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spennende tråd! Jeg vurderer irsk setter som neste rase, og er også imot å trene hund med tvang, så du må bare skrive om hvordan treningen går, sånn at jeg kanskje kan få litt tips og sånn!

Ang innkallingen (som gikk så bra! Gratulerer med effektiv forsterker/belønning! :) ), men som ikke gikk så bra når du tok frem båndet, så ville jeg hatt båndet fremme hver gang du kalte han inn. Etterhvert kobler du han et par sekunder også mens/før han får belønningen sin, og så slipper du han løs igjen. Sånn blir han vant til synet av at båndet ikke betyr han skal i bånd, sånn at han ikke gidder å komme når du roper og du har båndet fremme.

Og som de andre sier; senk skuldrene (og kravene) litt nå; bli kjent med han og kos dere, og ta treningen steg for steg! Dette går sikkert veldig bra, og bare fortsett å spør om råd (og fortell hvordan det går)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Takk til alle, her var det mange fine tilbakemeldinger! :)

Jeg skjønner jo at omstillingen tar tid og at vi ikke gir oss.

Har nettopp vært på en 2 timers rolig tur i regnværet. Gikk en plass som heter Jegersberg i Kr.sand.

Tok med en tyggeball som han er glad i.

Olalala for en opplevelse! Jeg slapp han for første gang på et jorde med noen kråker og skjærer, mot bedre vitende da men jeg tenkt...shit la gå, det verste som kan skje er at jeg må bruke det neste døgnet på å finne han igjen!

Til tross for diverse turgåere og en barnehage på tur + alle fuglene, kom han hver gang jeg kalte han inn med ballen! Snakk om Dr. Jekyl og mister Hyde!

Gikk litt innover skauen uten bånd :P, han holdt meg under oppsikt hele tiden og kom på plass hver gang jeg kalte han inn! Ser ut som forsterkeren funket bra ja! :(

Så tok jeg på han reima... da kom Dr. Jekyl fram igjen ja... men som foreslått her bare lot jeg han dra og stoppet opp når det ble for ille. Funka igrunnen ganske bra selv om jeg er sikker på at mine armer nå er ca. 5 cm lenger enn tidligere + at du nå ser lårmusklene mine utenpå buksa!

Godt å ha dette forumet, ser ut til at det er mange kloke hunde-eiere her. :(

Igjen takk til alle, jeg kommer til å benytte meg av flere av tipsene.

Takk.

Jeg foreslår at de gangene du går med han i sele og ikke trener på å gå pent i bånd så har du han festa i et magebelte istedenfor å få 5 cm lengere armer for hver tur (blir noen meter i året det...). Og så ville jeg tatt mange økter (korte i starten)innimellom hvor du kobler han over i halsbåndet og trener på å gå pent. Og vær 100% konsekvent på at han skal gå pent når han er kobla i halsbåndet. Da kan dere slappe av og nyte turen mens han trekker deg i sele line til magebelte resten av turen. Da får du i tillegg en hund som kan forskjell på å dra i sele og gå pent i halsbånd. Men det krever tolmodighet og 100% konsekvens med ikke trekke i halsbåndet.

Ta det med ro og ikke stress med at han må kunne alt med en gang, det er som flere her sier en ganske stor omstilling for han, selv om den er til det bedre. Men at du lærer han lydighet allerede nå tror jeg bare er positivt. Kos dere med lydighetstreningen (ballen kan være en like fin forsterker her), og lære han nye kommandoer osv, men husk samtidig at alt dette er helt nytt for han.

Lykke til! Det virker som han har kommet til et bra hjem for en vimsesetter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...