Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til min adferd


Ninahz

Recommended Posts

Hei trenger litt tips om hvordan jeg ska oppføre meg.

Vi har fått en ny hund inn i familien (han er helt nydelig og 12 uker gammel staff) vi har vært på besøk og hilsa på. Jeg er litt skeptisk til rasen og det preger nok min adferd her. Min hund er 7 mnd og en hormonbombe uten like for tiden. Han har alltid vært ivrig i møte med andre hunder og ikke helt med på hundespråket tror jeg. Jeg spør fordi jeg er veldig usikker på hvordan jeg bør oppføre meg når disse to møtes. Første kvelden var min hund i 100 og skalv faktisk i møtet med denne nye familiemedlemmen. Jeg prøver å roe ned min hund uten særlig hell. I dag også har han vært veldig klegg og valpen har vist at han vil være i fred ved å flytte seg og overse min hund. Valpen er dobbel så stor som min hund og 4 kg tyngere :D Men med dette som informasjon over til det jeg lurer på deres tanker rundt dagens møte:

Valpen får jo tilslutt nok, de leker sammen og valpen står over min og knurrer. Jeg ble litt satt ut og reagerte med å fjerne valpen og si nei. Skjønner reaksjonen til valpen, med tanke på min hunds adferd. Vi snakka litt om det der det nevnes at dette er noe disse to gutta må finne ut av, mens jeg mente der og da at han ikke bør få knurre. Dette ser jeg jo i etterkant som en grei reaksjon fra valpen(selv om den skremmer meg!), han advarer hunden min om at nok er nok. Dette skjedde flere 1 gang til der endte det med at familiens eldste hund brøt inn og varslet smågutta om at det var nok :kiss: Og etter dette er min hund betydelig roligere og ikke viser litt mer skeptisk adferd iforhold til å klenge seg på valpen.

Bør jeg slutte å være så overbeskyttende, ser jo selv at jeg er det og ser at hunden min trenger å få svar på tiltale iforhold til sin adferd. Hva kan jeg gjøre i møte med andre hunder, for å roe ned min hund ett par hakk(virker som øra bare har falt av). Bør vi la valpen få knurre og "ta" hunden min eller er dette noe vi bør unngå?

Trenger litt tips om hvordan jeg skal oppføre meg rett og slett, jeg er somsagt "litt" skeptisk. Ser at dette innlegget er stappet med formuleringer som kanskje kan mistolkes, men hodet er full av selvmotsigelser så ikke rart om innlegget også blir slik :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er enkelt i mitt hode. Du bør ikke la din 7mnd gamle hund plage en valp så mye at den føler den må forsvare seg ved å knurre for å slippe unna. Den eldre hunden gjorde i dette tilfellet "din jobb". Det er ikke valpen som burde fjernes og få et "nei" , det er din hund. Den må lære seg å oppføre seg rundt små valper, den er tross alt ikke en valp lengre selv. Jeg mener at hunder, spesiellt ikke små valper og innpåslitne unghunder - skal finne ut av ting selv. Faktisk er jeg forsiktig med å la unghunder leke for mye med valpene jeg har hatt, de er ofte ikke særlig flinke til å leke som seg hør og bør med en valp og de er ikke gamle nok til å ha en oppdragende rolle.

Så jeg synes rett og slett du skal holde hunden din unna, eller eventuellt passe mye bedre på og gripe inn med en gang du ser valpen er ukomfortabel. :kiss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Loke

Jo dette er jeg veldig enig i, og etterlyser tips i hvordan jeg skal gå frem i å roe hunden min. Føler at jeg blir stående å kjefte noe som selvsagt ikke fører til noe. Jeg trenger tips til hvordan jeg skal trene hunden min irundt andre hunder. Jeg ser at dette er noe vi må jobbe med. Jeg fjerner hunden min flere ganger, men faktum er at vi ønsker at disse hundene skal kunne være sammen (og da at min hund beholder ro). Eller er dette rett og slett urealistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering bare. Har tatt meg selv i nakkeskinnet faktisk, skjønner at jeg i møte med denne nye valpen og min hund har jeg vært altfor passiv. Skjønte jo at det var noe som ikke stemte liksom. And its me :rolleyes:

Så i går forberedte jeg meg til nytt møte. Gikk gjennom ulike råd o.l

Og i dag har møtet gått veldig mye bedre, litt vanskelig for min lillemann at helt sånn plutselig har det kommet lekeforbud inne hos foreldrene mine, men vi jobber med det. Så i dag har jeg gått mye mer aktivt inn som hundeeier og tatt mer ansvar for adferden. Synes han har vært veldig flink egentlig. Han lukker øra avogtil, men han har værtfall ikke overfalt eller klenga på den nye kompisen :( Han stresser ikke slik som tidliger, og legger seg ned og slapper av.

Takk for tips. Greit å få lufta og få tips om ens egne adferdsfeil :)

P.S rasefordommer er iferd med å blekne Dio som han heter er så utrolig nydelig . Sjarmerende tass. Bilder på hjemmesiden under familypets :(

i228742548_79245_7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...