Gå til innhold
Hundesonen.no

Å kjøpe hund fra utlandet og ta med til Norge?


siljestokka

Recommended Posts

ser det er noen som velger å kjøpe hund fra for eksempel Sverige, danmark eller noe sånt. Koster det ekstra i tollen ? Hva gjør dere med stamtavler og sånn ?? :kiss: ... Kjører dere og henter hunden, eller tar dere kanksje tog eller fly? Kommer jo selvfølgelig litt ann på situvasjonen da men .. Jeg bare lurer jeg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tasha kom med fly, sammen med kullsøster fra Australia den 14. september.. :icon_fun:

Da hadde de en direkte flyging fra Australia til England, Heathrow, hvor de har ett flott dyremottak der hundene kan slippes løs osv..

Man må betale 25% toll av kjøpesum, utenom frakt osv..

Fra Australia ble stamtavlene sendt direkte til meg fra kennelklubben der nede, etter at oppdretter hadde omregistrert de.

Nå er de hos NKK, til omregistrering til Norge... Der går det utrolig seint for tiden, så de har vært der i 4 uker, uten at noe har skjedd, skikkelig irriterende!

Ellers er import reglene forskjellig fra forskjellige land, Australia er ett listeført tredjeland, så jeg søkte mitt lokale mattilsyn, om å ta inn to tispevalper under 3 måneder..( med god begrunnelse)

Veldig spennende, og egentlig veldig enkelt. hvis man ser bort fra litt papir arbeid!

Kommer til å gjøre det igjen! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha inn fra Danmark må du søke til mattilsynet. Fra sverige kan du kjøre over grensa, men må innom tollen og betale 25% moms om prisen er over 6000 (gjelder om du er ute av landet i over 24timer, ellers er egentlig grensa 3000).

Jeg dro med bil til Stockholm og kjøpte valp der i våres.

original stamtavle og kopi av kjøpskontrakten sendes NKK, Du får tilbake den orginale stamtavlen samt en ny fra NKK. Alt gikk problemfritt. Må betale omregistrering også da. (Tok meg ikke lengre enn en uke fra jeg sendte inn, til den nye stamtavlen lå i postkassa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men jeg tenker litt på å importere en Berger de pyrenees a face rase fra Frankrike. Hvordan må jeg da gå fram? Ringe flyselskapet?

Først må du sjekke på mattilsynet sine sider og se om de tillater import av valp under 3 mnd, eller om den må ha rabiesvaksine. Tillater de under 3 mnd, må du søke mattilsynet. Dette med flyselskap er vel nesten det siste problemet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du sjekke på mattilsynet sine sider og se om de tillater import av valp under 3 mnd, eller om den må ha rabiesvaksine. Tillater de under 3 mnd, må du søke mattilsynet. Dette med flyselskap er vel nesten det siste problemet ditt.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra sverige kan du kjøre over grensa, men må innom tollen og betale 25% moms om prisen er over 6000 (gjelder om du er ute av landet i over 24timer, ellers er egentlig grensa 3000).

Ehm, dette er ikke helt riktig. Man skal betale moms av vareverdien (en hund er en vare) og den er den samme uansett om du har vært ute av landet under eller over 24 timer. Verdien på hunden blir ikke lavere om man venter en dag eller fler før man tar den hjem.

Å be selger sette en lavere vareverdi på kjøpekontrakten for å slippe med mindre moms kan stå deg dyrt. Møter du en toller som får mistanke om at vareverdien er for lav sjekker de opp mot lister over hva en slik vare anses være verdt. Da må man betale moms av reell verdi, og da gjelder tollens lister, ikke hva du sier den er verdt, og i verste fall får man bot for forsøk på smugling.

I "gamle" dager måtte man ha stempel fra tollen i hundens papirer ved grenseovergangen for å få den registrert i NKK. Det må man ikke lenger, derfor unnlater mange å stoppe og betale moms og bare kjører over. Men blir man stoppet, ja da kan det overnevnte skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, dette er ikke helt riktig. Man skal betale moms av vareverdien (en hund er en vare) og den er den samme uansett om du har vært ute av landet under eller over 24 timer. Verdien på hunden blir ikke lavere om man venter en dag eller fler før man tar den hjem.

Å be selger sette en lavere vareverdi på kjøpekontrakten for å slippe med mindre moms kan stå deg dyrt. Møter du en toller som får mistanke om at vareverdien er for lav sjekker de opp mot lister over hva en slik vare anses være verdt. Da må man betale moms av reell verdi, og da gjelder tollens lister, ikke hva du sier den er verdt, og i verste fall får man bot for forsøk på smugling.

I "gamle" dager måtte man ha stempel fra tollen i hundens papirer ved grenseovergangen for å få den registrert i NKK. Det må man ikke lenger, derfor unnlater mange å stoppe og betale moms og bare kjører over. Men blir man stoppet, ja da kan det overnevnte skje.

Jeg tror du kan ha misforstått meg litt.

Jeg sendte hvertfall mail til Tollvesenet, og grensa for å ta med ting til norge er på 3000 kr om du har hvert utenfor landet i mindre enn 24 timer, mens 6000kr om du har hvert lenger. Så koster bikkja over 6000 da (la oss si 10 000), da må du betale 25% av 10 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer dette med over/under 24 timer, faktisk. Hvis man reiser på Harry-tur til Sverige (på dagen fram/tilbake) er grensen på 3.000,-. Men hvis man overnatter/er på ferie er grensen på 6.000,-

Får man ting/varer (også hund) tilsendt fra utlandet er grensen 200,-...

Det er ulovlig å oppfordre folk til lovbrudd. Og det å jukse med verdien (kjøpssummen), droppe å stoppe i tollen, etc er faktisk også ulovlig. (Ellers hadde vel vi alle kjøpt bil i Sverige??)

At det både gjøres og faktisk funker veldig bra bevises jo lett av all bl.a. dop som finnes i landet.

Mattilsynet er den rette instansen å snakke med ang. hvilke veterinære krav som må følges for import av levende dyr. Tollen er noe helt annet. Selv om Mattilsynet sier at det er fritt for frakt av hunder mellom Norge og Sverige, så snakker de KUN om de veterinære kravene.

Tollen passer på at kravene er fulgt (ved en evt. sjekk), samt har ansvaret for import og eksport av varer med hensyn til betaling av moms.

Hundekjøp ER momsbelagt, og hvis man vil være lovlydig så følger man de riktige spillereglene. Hvis man vil smugle, så later man som om man er uvitende, og kjører rett på og håper på det beste.

Men man skal være klar over at ved en evt. kontroll (og du har kjørt på grønn sone) så VIL du bli tatt for smuglingsforsøk. For rundt 15 år siden var det autmatisk bøter på 5000,- for dette, samt selvsagt å måtte betale moms av valpens estimerte verdi.

I dag vil jeg gjette på at bøtesatsen er klart høyere, og den estimerte verdien på hunden er kanskje 8-10.000,- (moms: 2-2500,-).

Så man har igjen valget (som så ofte) - lovlydig eller ikke?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å be selger sette en lavere vareverdi på kjøpekontrakten for å slippe med mindre moms kan stå deg dyrt. Møter du en toller som får mistanke om at vareverdien er for lav sjekker de opp mot lister over hva en slik vare anses være verdt. Da må man betale moms av reell verdi, og da gjelder tollens lister, ikke hva du sier den er verdt, og i verste fall får man bot for forsøk på smugling.

Men hva hvis man kjøper en hund i Sverige som ligger på 7000-8000 kr, men den hunden du har kjøpt betalte du 6000 kr fordi den har en eller annen ustillingssfeil eller du får den billigere av oppdretter av en eller annen grunn. Og hvis den tolleren mistenker at den vareverdien er for lav, sjekker ut at en slik hund/vare ligger på 7000-8000 kr så vil det koste kjøperen svindyrt? (bare et eksempel satt litt på spissen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan ha misforstått meg litt.

Jeg sendte hvertfall mail til Tollvesenet, og grensa for å ta med ting til norge er på 3000 kr om du har hvert utenfor landet i mindre enn 24 timer, mens 6000kr om du har hvert lenger. Så koster bikkja over 6000 da (la oss si 10 000), da må du betale 25% av 10 000.

Ja, jeg misforsto deg nok litt, ser det nå. Beklager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva hvis man kjøper en hund i Sverige som ligger på 7000-8000 kr, men den hunden du har kjøpt betalte du 6000 kr fordi den har en eller annen ustillingssfeil eller du får den billigere av oppdretter av en eller annen grunn. Og hvis den tolleren mistenker at den vareverdien er for lav, sjekker ut at en slik hund/vare ligger på 7000-8000 kr så vil det koste kjøperen svindyrt? (bare et eksempel satt litt på spissen)

Tja, en nøtt det der. Men jeg vil anta at tollvesenet ikke bryr seg om at varen har en utstillingsfeil, de ser på den estimerte (takk for ordet SusanneL, jeg lette etter det isted :rolleyes: ) verdien og beregner moms deretter. Grunnen til jeg antar det er at hvis ikke kan man jo bare "fabrikere" en grunn for at man har fått den billigere for å slippe momsen.

Men dette bare antar jeg altså, jeg vet ikke helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, en nøtt det der. Men jeg vil anta at tollvesenet ikke bryr seg om at varen har en utstillingsfeil, de ser på den estimerte (takk for ordet SusanneL, jeg lette etter det isted :rolleyes: ) verdien og beregner moms deretter. Grunnen til jeg antar det er at hvis ikke kan man jo bare "fabrikere" en grunn for at man har fått den billigere for å slippe momsen.

Men dette bare antar jeg altså, jeg vet ikke helt sikkert.

Ikke at jeg har det problemet eller noe sånn, bare noe jeg kom til å tenke på. Hvis kjøperen får valpen billigere pga ustillingsfeil og tolleren tror/mener det er smugling, så blir det jo dyrere for kjøperen enn hvis han hadde betalt full pris for valpen istede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist du kjører rett igjennom tollen etter å ha hentet hund i sverige.. er det ingen som kan slå tilbake på det i ettertid?? komme tre mnd senere og si *du har ikke betalt!*.

Altså, er ikke lov å oppfordre til dette. Det ses på som ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Tja, en nøtt det der. Men jeg vil anta at tollvesenet ikke bryr seg om at varen har en utstillingsfeil, de ser på den estimerte (takk for ordet SusanneL, jeg lette etter det isted :rolleyes: ) verdien og beregner moms deretter. Grunnen til jeg antar det er at hvis ikke kan man jo bare "fabrikere" en grunn for at man har fått den billigere for å slippe momsen.

Men dette bare antar jeg altså, jeg vet ikke helt sikkert.

Hvis oppdretteren har skrevet i kjøpekontrakten at hunden selges med utstillingfeil sånn og slik til redusert pris OG du kjører på rødt viser papirene på hunden, så er det ikke noe problem, MEN hvis du tar en spansk og kjører på grønt og blir stoppet, kan dette få konsekvenser i form av bot.

vist du kjører rett igjennom tollen etter å ha hentet hund i sverige.. er det ingen som kan slå tilbake på det i ettertid?? komme tre mnd senere og si *du har ikke betalt!*.

Nei. det har ikke tilbakevirkende kraft, men jeg har alltid med vaksinasjonskortet på hundene når jeg er i sverige (siden det er ganske ofte) sånn at jeg kan bevise at de er norske hunder som har bodd i norge over lengre tid og ikke hverken lovlige eller ulovlige importer.. For bevisbyrden ligger på hundeeier. Kjipt å måtte sette igjen hund for å reise hjem å hente papirene, ikke sant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare sjekke om jeg har forstått det rett nå:'

*Viss man kjøper hund under 6000 kr (og den er verdt under 6000 kr), så slipper man å betale noe i tollen.. Men man må betale moms (Hvor mye er momsen?) + at man må betale for å omregistrere den(Hvor my koster det da ??)

*Og viss man kjøper hund for over 6000 kr, så må man betale 25 % av hunden + moms + omregistrering.

(Tenker da på Sverige)

Og i tilegg til alt dette så må man jo betale reisen selv også :) . Blir jo ganske mye penger til slutt... Hunden blir jo nesten dobbelt så dyr som "normal" pris.. ?

EdiT:

Hvordan er det med fly da?.. At man bare oppdretter sender hunden med på flyet og så kommer den til Norge? Eller tog :( . Viss man tar hunden med på toget, så slipper man vell tollen.. Eller ??

Penger har jo ikke alt å si.. Men vil se på allternative måter her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moms i Norge er 25% av varens verdi.

Hvis man henter valpen selv (og er ute av landet i 24 timer) må man betale moms (av hele beløpet) hvis varen koster over 6.000,-. Er man borte under 24 timer er det moms på varer som koster over 3.000,-

Omregistrering i NKK kommer uansett (530,-) - på renraset hund, naturligvis.

Med fly uten "ledsager", dvs få valpen tilsendt, er det moms på hundens pris uansett hva den koster.

Og nei - det er ikke momsfritt å importere varer selv om man tar tog...

At mange tollere ikke vet om dette, eller bryr seg er en helt annen sak. Snakket senest i går med en som nettopp kom hjem med en valp fra Sverige, stoppet på grensen og gikk inn med alle papirer og skulle gjøre opp for seg. Hun slapp å betale noe som helst, selv om valpen kostet 9.000,-.

(Men det er jo ikke noe å regne med, kanskje)

Siden det er så små summer vi snakker om her, så kan jeg ikke tenke meg at tollen skulle gidde å komme etterpå for å sjekke dette.

Men det skjer stadig vekk med andre dyreslag. Jeg jobber med importregistrering av hest, og det er av og til at tollen tar etterkontroll på slike. Men da snakker vi jo om kjøpesummer i en helt annen prisklasse, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...