Gå til innhold
Hundesonen.no

Såre poter, hva smører dere på?

Recommended Posts

Skrevet

Ja.. Hva smører dere på, dersom hunden skulle være sårføtt.. Kjøper dere noe som er laget for dette problemet. Eller smører dere kanskje bare på vanlig fuktighetskem :kiss: ? Jeg har aldri smurt noenting på føttene til min hund. Men i dag virka det som om han hadde litt vondt i den ene foten... Stakkar. Lurer derfor på hva man gjør :D ??

:icon_fun:

Guest Per Olav
Skrevet

Det finns forskjellige type salver å få kjøpt i hundeutstyrsbutikker. Jeg sverger til vanlig spenefett fra Felleskjøpet :kiss:

Skrevet

Jeg har skjelden såre poter på Chicka, men jeg har brukt Spenol eller Locobase (apotek) med barnesokker på over natten de få gangene hun har hatt det og det har fungert perfekt.

Aller best liker jeg Locobasen, den får man i "fet krem" og "ekstra fet krem" og jeg kan garantere at den ekstra fete fukter det meste av ekstra tørr og sprukken hud :kiss:

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Jeg har også veldig god erfaring med spenefett fra felleskjøpet. Billig og bra. Lett å snøre på (men den kjennes sinnsykt kald ute på vintern, så sikkert lurt å varme litt i hånda før du smører på), trekker fort inn og gir fuktighet til såre og tørre/sprukne labber.

Jeg har også brukt, eh, den grønne boksen man får kjøpt på dyrebutikk som lykter tjære (husker ikke hva den heter, men de fleste dyrebutikker har den). Den er også bra, men mye dyrere, vanskelig å smøre ut hvis ikke både salve og hundelabb er varm og den setter flekker på gulvet lenge etter du har smurt på, så den egner seg best å bruke før man skal ut på tur. Men har god effekt på tørre og/eller såre labber. Funker også delvis for å hindre kladding på vinterføre.

Ellers har det vært flere diskusjoner om dette før, så du kan jo bare søke så får du mange svar...

Edit: husk at hvis du skal bruke salve ute på vintern må det være en som ikke inneholder vann

Edit 2:

Spenol ?

http://felleskjopet.no/article/view/4703

Skrevet

Jeg har heldigvis aldri hatt problemer med at mine hunder har hatt tørre poter, men når vi snørekjører om vinteren bruker jeg å smøre potene med spenefett som man får kjøpt på Felleskjøpet. Det er veldig fett og bra :kiss:.

Guest Per Olav
Skrevet
Spenol ?

Nei. Spenefett som brukes i landbruket. Fås kjøpt i boks på Felleskjøpet.

Skrevet

Har egentlig aldri registrert at noen av mine har hatt såre poter jeg...Lurer på om det er jeg som overser noe eller om jeg har vært usedvanelig heldig? Smører inn med en grønn hard gugge jeg må varme i hendene mine før bruk ( kjøpt i dyrebutikk) når jeg tror Loke kanskje kan få det pga sterk belastning (rundering på tørr mose b.l.a), aner ikke om det egentlig hjelper. Gjør bare som de andre jeg :kiss:

Guest Per Olav
Skrevet

Nei mine har heller ikke hatt såre poter, men oppdager jeg sprekker i tråputene får de gjerne en omgang eller fem med fett.

Skrevet
Nei mine har heller ikke hatt såre poter, men oppdager jeg sprekker i tråputene får de gjerne en omgang eller fem med fett.

Forebygging er jo lurt framfor å måtte holde hunden i ro mens såre poter heles :kiss:.

Forøvrig fungerer spenefett utmerket som håndkrem til folk også... Langt bedre en alskens dyre, velduftende remedier man får kjøpt i parfymerier :D.

Guest Per Olav
Skrevet
Forebygging er jo lurt framfor å måtte holde hunden i ro mens såre poter heles :kiss:.

Forøvrig fungerer spenefett utmerket som håndkrem til folk også... Langt bedre en alskens dyre, velduftende remedier man får kjøpt i parfymerier :D.

Jeg tenkte jeg skulle skrive noe om forebyggende men kom til å tenke på at prevensjon og alt som ligner kanskje ikke hørte hjemme i denne sammenhengen så derfor lot jeg det være :D

Skrevet

jeg bruger enten Locobase, pattesalve eller potevoks + en babysok eller "sko", da jeg selv har en hund med lyserøde trædepuder, der meget nemt bliver slidt ned.

Idet han har lyserøde trædepuder, så bliver de hurtigere slidt ned ved ture på asfalt og fjell :kiss:

hele vinteren igennem hvis der er salt på vejene skal han have potevoks på før vi går ud, vaskes når vi kommer hjem og så have salve på, ellers er han halt hele tiden, selvfølge kunne jeg så give ham sko på ude også, så han kunne spare sine trædepuder lidt, men er ikke lige hans ting at have på :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...